Söker barn till föräldrar med asperger för studie

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Söker barn till föräldrar med asperger för studie

Inläggav Nikitan » 2013-10-08 20:10:27

Hej!

Jag heter Sara och är student på socionomprogrammet på Göteborgs universitet och skriver under hösten 2013 på min kandidatuppsats i socialt arbete. Jag skulle vilja intervjua dig som har en förälder med asperger då mycket utav den forskning som finns utgår ifrån föräldern eller olika professionella och det saknas studier på vuxna barn som berättar om sitt perspektiv.

Syftet med studien är att resonera kring hur barn och förälder interagerar och påverkar varandra sett ur barnets perspektiv från en idag vuxen person.


Du som medverkar kommer vara anonym och inga personuppgifter som möjliggör identifikation kommer att finnas i studien.

Det är frivilligt att delta som intervjuperson och om du väljer att delta kan du när som helst avbryta ditt deltagande utan närmare motivering.
Studiens resultat kommer att presenteras i form av en kandidatuppsats på institutionen för socialt arbete, Göteborgs universitet.

Om du är intresserad av att bli intervjuad i Göteborg eller via telefon eller har några frågor vänligen kontakta mig så berättar jag mer.

//
Sara Skansebo
0704-27 69 56
gusskanssa@student.gu.se
Nikitan
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2013-10-08

Söker barn till föräldrar med asperger för studie

Inläggav Titti » 2013-10-08 20:30:12

Jag antar att du är medveten om att många av oss vuxna med asperger aldrig blev diagnosticerade som barn (diagnosen fanns överhuvudtaget inte när jag själv var barn). Det betyder att våra föräldrar inte har diagnos asperger - men det hindrar inte att vi som vuxna barn med egen diagnos kan se drag hos våra föräldrar och därigenom dras slutsatsen att de högst troligt skulle fått en diagnos om de varit aktuella för utredning idag.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Söker barn till föräldrar med asperger för studie

Inläggav tramsmaja » 2013-10-18 22:05:59

Min mamma är under utredning visserligen men jag hade kunnat tänka mig att ställa upp. Bor dock för långt bort och har telefonfobi så då går det ju inte.
tramsmaja
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2012-01-14

Söker barn till föräldrar med asperger för studie

Inläggav Azo85 » 2013-10-18 22:21:09

Tror inte att du tänkt på att asperger inkluderades i DSM-IV, alltså 1994. Autism kom med som egen diagnos först 1980. Asperger syndrom fanns alltså i 19 år. Det kan vara problematiskt att hitta vuxna barn som växt upp med föräldrar med asperger syndrom.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Söker barn till föräldrar med asperger för studie

Inläggav Nikitan » 2013-10-23 9:28:53

Tramsmaja:
tack för svaret och att du hade kunnat tänka dig att bli intervjuad men om du har telefonfobi så förstår jag att det inte är aktuellt.
Tack ändå för svaret.

Azo85:
Precis det du nämner att det kan vara problematiskt att hitta vuxna barn som vuxit upp med föräldrar som har asperger syndrom har jag stött på. Jag har fått höra att om jag väntar 15 år så kanske det skulle finnas en målgrupp att intervjua.

Tack så mycket för en värdefull synpunkt.
Nikitan
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2013-10-08

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in