Syns Aspergers?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Syns Aspergers

Inläggav KrigarSjäl » 2013-10-18 19:16:01

Mortalis skrev:
KrigarSjäl skrev:Det är den rätta tolkningen. Dålig koordination, dålig kroppshållning, ibland också oproportionerlig kropp.
Lägg till en dålig uppfattning om klädsel och yttre framtoning och det kan se rent komiskt ut, som seriefigurer eller nåt. Glada Hudikteatern.
Cykelhjälmare och polyesterpolos. Tre nummer för stora skjortor. Störtkrukor och högt uppdragna brallor, Stig-Helmer i kubik.

Det är trist att många aspergare ser ut så, inte minst för dem själva.


Är inte din argumentationsiver snarare kopplad till att du är rädd för att själv bli förknippad med dessa aspergare?

Nej, varför skulle jag vara rädd för det?

Dessutom undanber jag mig spekulationer.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Syns Aspergers

Inläggav Filfund » 2013-10-18 19:28:58

plåtmonster skrev:Personen där det inte syns måste tänka hela tiden på hur den skall agera och blir utbränd?


Oh, hell yes.
Filfund
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2013-10-12
Ort: Stockholm

Syns Aspergers

Inläggav plåtmonster » 2013-10-18 19:36:01

Och när personen mår bra igen så.... ÅÅhhh men nu är du frisk! se där inget problem :-)064
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Syns Aspergers

Inläggav Filfund » 2013-10-18 19:51:32

plåtmonster skrev:Och när personen mår bra igen så.... ÅÅhhh men nu är du frisk! se där inget problem :-)064

Aaargh! :shock:

Fast nu är jag nydiagnosticerad, så jag övar på att låta mig själv vara som jag är. Och självklart är det också uttröttande.. Men ändå både befriande och roligt.
Har sovit mer än jag varit vaken de senaste veckorna. :?
Filfund
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2013-10-12
Ort: Stockholm

Syns Aspergers

Inläggav Mortalis » 2013-10-18 20:54:06

KrigarSjäl skrev:Nej, varför skulle jag vara rädd för det?

KrigarSjäl skrev:Dessutom undanber jag mig spekulationer.

Så hur skulle det vara möjligt att vara dig till lags här då? :wink:
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

Syns Aspergers?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-10-18 22:07:49

Ge fan i att spekulera om min person, vad jag känner etc.
Jag blir inte sårad av det men det blir erbarmligt tråkig läsning iom att människor jag inte känner omöjligt kan veta hur jag funkar.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Syns Aspergers?

Inläggav Mortalis » 2013-10-18 22:57:44

Jag skriver vad jag vill. Inte vad du vill höra.

Jag tror att de aspergare som har problem med hållning, kroppsspråk och utseende får en bättre drivkraft genom positiva incitament än genom hånfulla litanior.

Ofta gör rädslan att man identifierar sig med en förtryckares åsikter och sedan vidarebefordrar förtrycket.
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

Syns Aspergers?

Inläggav 92davsan » 2013-10-18 23:10:45

Hej där.

Om en psykiatriker säger att han direkt kan avgöra om en person har eller inte har asperger så är han inte en bra psykiatriker :o . Det är väldigt olika från den ena till den andra. :-)Happy
92davsan
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2013-10-10
Ort: Mölndal

Syns Aspergers?

Inläggav Vaniljflickan » 2013-10-18 23:15:12

Ja, det är helt klart ett mkt oprofessionellt uttalande.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Syns Aspergers?

Inläggav kiddie » 2013-10-19 1:31:29

KrigarSjäl skrev:
kiddie skrev:Krigis kanske bara vill att andra människor ska se honom som han ser sig själv. Som en icke-mupp, intellektuell och så. Det är ju rätt jobbigt när andra ser en som man inte ser sig själv.

Alltså, jag ser inte ut som en intellektuell...


Aha. Så du ser inte ut som en ung Tranströmer eller en ung Frans G Bengtsson alltså? (Inre bilder.) ;)

Men stryk det. Jag menar att vara noga med att inte ge fel intryck. Att ha ett yttre som folk accepterar (eller vad jag ska kalla det), så att de inte tror saker om en som inte stämmer. (T ex att ser man "muppig" ut så kanske folk inte lyssnar på en, tror att man är korkad eller dömer ut en eller så.) Att man inte blir bortgallrad innan man får visa sina starka sidor.

Eller något ditåt iallafall.

Nu tycker jag inte det är fel att se "konstig" ut, men det är ju en avvägning man gör. Strävar man efter att se vanlig ut eller ha en godkänd stil så drar man säkert fördelar av det på vissa plan. Vissa har kanske så få sociala kontakter trots de vill ha dem, och då kanske det kan hjälpa att smälta in. Själv har jag de sociala kontakterna jag vill ha utan att ha behövt göra avkall på min egen stil eller uppförande. För mig är det mer viktigt att vara sann mot mig själv även om andra kanske missuppfattar eller dömer.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Syns Aspergers?

Inläggav kiddie » 2013-10-19 1:33:58

KrigarSjäl skrev:
Mortalis skrev:Är inte din argumentationsiver snarare kopplad till att du är rädd för att själv bli förknippad med dessa aspergare?

Nej, varför skulle jag vara rädd för det?


Är du öht rädd för att andra ska tro att du är något du inte är? Bara en rak fråga.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Syns Aspergers?

Inläggav kemisten » 2013-10-19 13:55:49

Diagnoser på psyk ska man inte ta allt för allvarligt. Träffar man 4 psykläkare så lär det bli 3-4 olika diagnoser...

För att fastställa asbergers syndrom krävs riktiga utredningar. Om sådan visar att man har det kan man däremot lita på dem ty de är ju rätt omfattande...
kemisten
 
Inlägg: 71
Anslöt: 2011-02-21
Ort: Mjölby

Återgå till Aspergare och vården



Logga in