Privat rehab/vård

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Privat rehab/vård

Inläggav Kattens » 2013-10-15 19:13:04

Jag är ny här på forumet. Har precis fått min AS-diagnos. Min första vårdkontakt idag i psykiatrin nämnde att det är upp till mig om jag vill gå där eller vända mig till privat rehab inom psykiatrin. jag blev lite avskräckt av där jag var med alla larm & lås-system. Kändes lite som ett fängelse. Gjorde mig nyfiken hur de privata enheterna är och framför allt vad de har för vård/rehab. Antar de går under landstingstaxa med.

Jag glömde fråga henne vad det finns för privata möjligheter och vad det innebär. Jag har googlat utan finna träff. Vill/kan någon berätta här? Aktuellt område är Järna/Södertälje/Stockholm.
Kattens
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2013-10-15

Privat rehab/vård

Inläggav plåtmonster » 2013-10-15 19:27:17

Rent generellt finns det större möjligheter för privata vårdgivare att lägga upp vården efter eget huvud. Det fungerar oftast bättre om de som är utför vården också äger verksamheten och om den är någorlunda liten.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Privat rehab/vård

Inläggav Kattens » 2013-10-17 10:31:46

OK. Lite så tänkte jag med.

Frågan är nu; VAR finner jag dessa privata vårdinstanser?
VAD ska jag skriva i min google-sökning?
Hoppas att någon av er erfarna vet vilka ord som ska användas eller tom länk till detta.
TACK!
Kattens
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2013-10-15

Privat rehab/vård

Inläggav plåtmonster » 2013-10-17 12:30:52

En effektivare metod kan vara att fråga folk i branschen vilka de tycker är kunniga.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Privat rehab/vård

Inläggav Filfund » 2013-10-17 13:22:29

Har du kollat vårdguiden?
Filfund
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2013-10-12
Ort: Stockholm

Privat rehab/vård

Inläggav femtecken » 2013-10-17 18:47:33

Ehh, tycker det var väldigt otydligt uttryckt av din läkare. Jag vet ju inte vad du tänker att du behöver hjälp med. Generellt rehabiliteras en inte vid Asberger, en "habiliteras". Och habiliteringar finns så vitt jag vet endast landstingsanknytna i i vart fall Stockholmsområdet. (Om du googlar habilitering + Södertälje får du nog upp något, och dit kan du göra egenansökan.)
Om det är terapi eller annan samtalskontakt finns det ju ett stort utbud av privata alternativ, och då kan du ju testa att googla terapi och tex. Asperger eller om det är något annat specifikt du vill söka hjälp för. Men de är för det mesta just privata, och du får betala ur egen ficka.

Som sagt, rehabiliterande psykiatrisk privat vård vid asperger är inget jag hört talas om. Inte rehabiliterande psykiatrisk privat vård för folk utan asperger heller. Det finns privat verksamhet som riktar sig bl.a. till personer med Asperger såsom t.ex. MISA. De jobbar mer med sysselsättning osv, och kontakt med dem får en tex via arbetsförmedlingen eller socialtjänst.

Egentligen känns det inte alls som att jag besvarar din fråga, jag fattar inte vad din läkare syftar på.
Tycker du ska kontakta denne igen och be den förklara bättre vad den menar.
femtecken
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2013-07-04

Privat rehab/vård

Inläggav Abskissa » 2013-10-17 19:39:33

Jag undrar också, vad är det för hjälp du söker? Med diagnos inom AST (tex Aspergers syndrom) har du laglig rätt till hjälp från habiliteringen. Googla "habilitering" och namnet på det län du bor i. Du kan skicka in egenremiss, ibland finns de för utskrift på habiliteringens hemsida, annars kan du ringa dem och be att de skickar hem en sådan.
Här är en länk till habiliteringen i STHLM:s läns landsting:
http://habilitering.nu/
Abskissa
 
Inlägg: 226
Anslöt: 2012-11-12
Ort: Södern

Privat rehab/vård

Inläggav plåtmonster » 2013-10-18 6:00:03

Sådant jag tror kan vara användbart:
* Ett smörgåsbord av copingstrategier
* Återkopplande träning i kroppspråk
* Genomgång av förväntningar som normaltypiska har
* Ev behandling av sekundära problem som t.ex depression, fobier, ångest, OCD med utgångspunkt i hur man faktiskt fungerar (inte hur normaltypiska fungerar, vad psykologen tror, vad lärarna på utbildningen sade, vad chefen bestämt osv)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in