LSS och sambo

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

LSS och sambo?

Inläggav Gallifrey » 2013-09-29 12:52:09

Jag står i kö för AS-utredning och min sambo står i kö för ADHD-utredning. Båda har särskilda bekymmer med saker som att betala räkningar, diska i tid (innan det blir ett evighetsberg som ger oss ångest i tre veckor innan någon klarar att röra den), köper nya kläder istället för att tvätta, etc. etc. Vi får ingenting gjort helt enkelt.

Men jag funderar på om en av oss får en diagnos och ansöker om LSS kan den personen nekas med hänvisning till att vi är sambos? Att den andra hälften ska kunna göra det den andra inte klarar?
Gallifrey
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2013-09-25
Ort: Karlstad

LSS och sambo?

Inläggav Miche » 2013-09-29 13:02:35

Det tror jag inte. Man älskling har boendestöd trots att de vet att jag hjälper henne med väldigt mycket.

Trots allt borde ni kunna visa att ni faktiskt behöver hjälpen och då ska de inte kunna neka er boendestödet.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

LSS och sambo?

Inläggav annorlunda » 2013-09-29 13:11:48

Jag vet faktiskt inte (men svarar ändå). Om båda får diagnos borde det ju iallafall inte vara något problem, annars kan det nog bero på vilken kommun man bor i. När jag (för många år sen) var sambo så fick jag inte boendestöd eftersom de förväntade sig att min sambo skulle hjälpa till. Att han jobbade borta på veckorna hjälpte inte heller. Men som sagt, det kan nog vara olika.
annorlunda
 
Inlägg: 1212
Anslöt: 2007-09-02

LSS och sambo?

Inläggav Vilsen » 2013-09-29 13:47:00

ADHD berättigar inte till LSS, bara AS (i ert fall). LSS får du för att ditt funktionshinder ger dig svårigheter i vardagen och det är alltså en LAG som dom inte kan neka dig. Det dom däremot kan göra är att begränsa hjälpen pga din sambo. Te.x städhjälp (boendestöd) 1ggr/vecka istället för 2 eller liknande. Först ansöker du om LSS och skriver vad du har svårt för. Din ansökan bedöms och sen bokar dom ett möte med dig där ni går igenom vad du behöver och vad dom kan hjälpa dig med.

En kompis till mig har Bechterews (men inget mer) och hon är sambo. Hon fick dock avslag på flera saker pga att myndigheterna ansåg att hennes sambo skulle hjälpa henne, trots att han har Bipolär sjukdom och är ofta sängliggandes. Nu har hon dock ingen rätt till stöd enligt en lag som LSS, men jag tror ändock att en sambo spelar in, även om han/hon har en egen jobbig diagnos.

Jag har ju själv både AS, ADHD, Bipolär II, PTSD, Bechterews, Fibromyalgi och svår migrän, så jag vet hur jobbigt det kan vara att hålla efter allting. Jag har dock inga problem alls med min ADHD sedan jag började med Concerta och min AS har enbart varit positiv för mig.

Det bästa är att läsa på så mycket som möjligt om LSS så du vet vad som gäller, ifall du får diagnosen. Lycka till.
Vilsen
 
Inlägg: 92
Anslöt: 2011-04-29

LSS och sambo?

Inläggav kiddie » 2013-09-29 14:39:56

Det beror nog på var man bor. Till mig har de sagt att de tar bort boendestödet om jag skaffar en inneboende, då ska den personen diska och städa åt mig tydligen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Re: LSS och sambo?

Inläggav VeganGeekGirl » 2013-09-29 14:47:30

Delar lägenhet med min bonussyster som inte har några problem som faller under LSS, jag skulle kunna ha boendestöd men dels har vi inte råd, dels fungerade det dåligt.
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

LSS och sambo?

Inläggav kullan » 2013-09-29 15:07:21

Gallifrey skrev:Men jag funderar på om en av oss får en diagnos och ansöker om LSS kan den personen nekas med hänvisning till att vi är sambos? Att den andra hälften ska kunna göra det den andra inte klarar?


Ni kan skicka in en varsin ansökan efter egna individuella behov. Sen får ni era behov bedömda utefter vilka behov var och en har. sedan får du boendestöd på den delen du skulle bidra med till hushållet och din sambo får på sin del. Sen går boendestöd ut på att strukturera upp hushållsarbetet. Vem veckohandlar och när? Jag skulle råda er att ta kontakt med vuxenhabiliteringen och få kontakt med en arbetsterapeut. De kan hjälpa en del oxå.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

LSS och sambo?

Inläggav Alyona » 2013-10-14 13:18:33

Jag och min sambo hade bostöd separat innan vi blev sambo och sedan blev det samordnat och nu behöver jag inte längre bostöd men sambon har.Vi har båda asperger.Det har blivit mer ordning även om hans behov av bostöd kommer finnas en bra tid framåt.Men sambo var inget hinder här iaf.
Jag tror på kullans förslag.
Alyona
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2010-08-23

LSS och sambo?

Inläggav Zima33 » 2013-10-14 20:03:09

Boendestöd ingår inte i LSS utan det kan man få genom SoL.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

LSS och sambo?

Inläggav marxisten » 2013-10-14 21:02:33

Gallifrey skrev:Men jag funderar på om en av oss får en diagnos och ansöker om LSS kan den personen nekas med hänvisning till att vi är sambos? Att den andra hälften ska kunna göra det den andra inte klarar?


LSS är en rättighetslag för dig och skyldighetslag för kommunen, så därför kan de inte neka dig pga. din sambo.

Dock så bedöms alla insatser enligt LSS individuellt och pga. detta kan ditt behov av stöd ses som något mindre då din partner kan komplettera dig inom vissa svårigheter du har. Därav tror jag inte du kommer att få de mer omfattande stödet i form av servicelägenhet eller gruppbostad som går under LSS. Men detta betyder inte att ni ej kommer få något stöd eftersom kommunen är skyldig att ge dig hjälp utifrån vad ditt stödbehov består av enligt LSS, så även om du har en sambo så kan vissa problem inom din och hennes vardag vara tillräckligt stora för att ni ska behöva extra stödinsatser.

Stödinsatserna i hemmet skulle jag tro kommer att bli boendestöd, vilket inte är en LSS-insats utan går under SoL eftersom servicelägenhet förmodligen kommer bedömmas som ett mer omfattande stöd än ni har behov av. Nackdelen med att boendestöd går under SoL och inte LSS är att det som går under SoL kan kommunen ta ut en avgift på medan alla LSS-insatser är kostnadsbefriade.

Saken är den att kommunen måste ge dig stöd utifrån det behov som du har. Däremot så kan din sambo minska ditt behov av stöd och därav så är risken att du får mindre omfattande stöd med sambo än utan (helt logiskt egentligen, varför ha mer stöd än man behöver). Men det är som sagt individuellt. Kommunen är skyldig att ge dig stöd efter det behov du har, varken mer eller mindre.

Gällande problemet med ekonomin så kan du överväga möjligheten att ansöka om en God man, som tar hand om både räkningar och ekonomin.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

LSS och sambo?

Inläggav Debbido » 2013-10-14 22:11:13

Jag har AS b l a på grund av mina specialintressen. Ett är att ta sig an hemlösa.
P g a AS ökar ju kommunens vilja att ge mig mycket boendestöd.

På den tiden jag tog in ett par hemlösa hade jag visst stöd men nu har jag mer.
Det kommer in en hemlös om några dagar. Man har skärpt alla krav och ska genomdriva stora besparingar. Så nu kommer frågan att bli: Får jag lika mycket boendestöd i alla fall, eller drar de ned det? Jag har ingen sambo. Jag har ingen hyresgäst. Jag har bara en gäst. Det borde sätta myror i huvudet på kommuntanterna.

Eftersom gästen är rom borde jag väl ligga bra till? Det har ju varit mediadrev nyligen angående detta med romer och som jag fattat det borde vi alla ta in tiggande romer i våra hem eftersom det är synd om dem och att det är vårt fel att de har det så dåligt. :?:
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

LSS och sambo?

Inläggav Filfund » 2013-10-14 22:53:43

Zima33 skrev:Boendestöd ingår inte i LSS utan det kan man få genom SoL.


Du har fel. Man kan få boendestöd enligt båda lagarna. Dock gäller lite olika regler, beroende vilket lagrum som åberopas.
Filfund
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2013-10-12
Ort: Stockholm

LSS och sambo?

Inläggav marxisten » 2013-10-14 22:57:41

Filfund skrev:
Zima33 skrev:Boendestöd ingår inte i LSS utan det kan man få genom SoL.


Du har fel. Man kan få boendestöd enligt båda lagarna. Dock gäller lite olika regler, beroende vilket lagrum som åberopas.


Här har du fel, inte Zima33.

Det stöd som du kan få via LSS regleras i 9§ punkt 9 och i denna inkluderas servicelägenhet och gruppbostad, inte boendestöd. Boendestöd blir du beviljad enligt SoL 4 kap 1§.

Däremot så används boendestöd idag många gånger som ett komplement för de insatser som ingår i LSS-lagstiftningen eftersom alla inte behöver ha så omfattande stöd som servicebostad och gruppbostad ger. Men detta betyder inte att boendestöd beviljas via LSS, utan det görs enligt SoL.

Det har dock varit på tal om att skriva in boendestöd som en LSS-insats men så är det inte idag. Idag är det enbart servicelägenhet och gruppbostad som ingår inom LSS-lagstiftningen. Det är också anledningen att vissa kommuner tar betalt för boendestöd, eftersom man kan göra detta för insatser under SoL. Alla insatser enligt LSS är kostnadsbefriade.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

LSS och sambo?

Inläggav kullan » 2013-10-14 23:09:22

Jag har boendestöd och beslutet om det grundar sig på ett LSS - beslut. Hade jag inte blivit placerad i personkrets 1 hade jag troligen inte fått boendestöd. Eller så hade jag fåttt det beviljat men jag hade fått betala en avgift precis som vid hemtjänst.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

LSS och sambo?

Inläggav marxisten » 2013-10-14 23:16:29

kullan skrev:Jag har boendestöd och beslutet om det grundar sig på ett LSS - beslut.


Det är felaktigt. Hade du fått servicelägenhet eller gruppbostad hade det varit pga. att du tillhör personkrets 1 (LSS 9§ punkt 9).

Boendestöd regleras enligt SoL 4 kap 1§, och anledningen att du beviljades boendestöd är pga. ditt stödbehov, inte pga. LSS. Däremot så är det vanligt de som har en diagnos som ingår i LSS är berättigade till det pga. de problem våra diagnoser medför.

kullan skrev:Hade jag inte blivit placerad i personkrets 1 hade jag troligen inte fått boendestöd. Eller så hade jag fåttt det beviljat men jag hade fått betala en avgift precis som vid hemtjänst.


Detta är fullt möjligt, jag vet inte hur det är i din kommun (i min kommun tar de betalt för boendestöd, men varit på förslag att sluta med det). Dock så har kommunen alltid rätten att utkräva en avgift för boendestöd eftersom det beviljas enligt SoL och inte LSS.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

LSS och sambo

Inläggav kiddie » 2013-10-16 22:26:16

Jag har boendestöd genom LSS. Ens egen lägenhet kan räknas i samma kategori som ett gruppboende. Den räknas som en slags separat gruppbostad. Fastän man själv kan ha kontraktet.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

LSS och sambo

Inläggav Filfund » 2013-10-16 22:37:51

marxisten skrev:
Filfund skrev:
Zima33 skrev:Boendestöd ingår inte i LSS utan det kan man få genom SoL.


Du har fel. Man kan få boendestöd enligt båda lagarna. Dock gäller lite olika regler, beroende vilket lagrum som åberopas.


Här har du fel, inte Zima33.

Det stöd som du kan få via LSS regleras i 9§ punkt 9 och i denna inkluderas servicelägenhet och gruppbostad, inte boendestöd. Boendestöd blir du beviljad enligt SoL 4 kap 1§.

Däremot så används boendestöd idag många gånger som ett komplement för de insatser som ingår i LSS-lagstiftningen eftersom alla inte behöver ha så omfattande stöd som servicebostad och gruppbostad ger. Men detta betyder inte att boendestöd beviljas via LSS, utan det görs enligt SoL.

Det har dock varit på tal om att skriva in boendestöd som en LSS-insats men så är det inte idag. Idag är det enbart servicelägenhet och gruppbostad som ingår inom LSS-lagstiftningen. Det är också anledningen att vissa kommuner tar betalt för boendestöd, eftersom man kan göra detta för insatser under SoL. Alla insatser enligt LSS är kostnadsbefriade.


Sorry, min dotter sedan två månader boendestöd med stöd av LSS, hon hade tidigare enligt SoL.

Jag har precis fått min diagnos, har fortf boendestöd enligt SoL.
Filfund
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2013-10-12
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in