LSS kan vara positivt

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

LSS kan vara positivt

Inläggav slatten » 2008-06-12 22:41:26

Jag har en bra och ärlig LSS-handläggare. Sedan några månader tillbaka har jag själv beviljats en kurator. Jag behövde ha någon utomstående att prata med eftersom sociala gjorde en LVU på min son. Det har nu gått över 6 månader och chocken har släppt, gråter väldigt mycket nu. Jag vet inte vad jag har gjort för fel. Socialtanten säger att jag fokuserar för mycket på sonens autismspektrastörning. Detta godtar jag inte, tycker inte att det är något skäl. Jag vet att det är för att jag har Aspergers syndrom, men det vågar de inte säga.
Senast redigerad av slatten 2011-05-04 14:21:04, redigerad totalt 1 gång.
slatten
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2008-03-20
Ort: sydsverige

Inläggav Alien » 2008-06-12 23:43:31

Hej och välkommen till FöräldraForum.

Fick din son diagnosen för 6 mån sen? Klart man som förälder är fokuserad på det då, man vet ju att han kommer att få problem. Men eftersom du har AS så kan du förstå honom bättre än andra och hjälpa honom.

Bor sonen i fosterfamilj nu? Går det inte att överklaga beslutet? Blir det inte omprövning?

Andra som har mer erfarenhet kanske kan berätta om hur det är att bli "överkörd" av socialen och råda dig.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:21:04, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Zombie » 2008-06-13 2:02:05

Det verkar fanimig som de djävularna tänker sätta i system att LVU:a våra barn hädanefter! ( - har inga själv, jag menar oss aspergares.) Här i FöräldraForum finns många trådar om det bara från i år - med gott om praktiska råd och tips. Orkar inte leta själv just nu, men tror inte de är svåra att hitta. Sedan lär väl fler skriva här också.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:21:04, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

LSS

Inläggav slatten » 2008-06-15 0:04:00

Alien!

Han fick sin diagnos för 6 år sedan men har bott hos jourfamilj i 6 månader. Jag har överklagat ända till regeringsrätten där de inte ville ge mig prövningstillstånd. Kammarrätten ville påstå att jag hade dokumenterade svårigheter. Sociala läser om min diagnosutredning i journalen och tolkar det helt fel. De säger bara halva sanningen! Jag fungerar väldigt bra i samhället förutom att jag inte vill vara så där väldigt social med människor inpå livet. Jag skulle kvävas att ha bjudningar titt och tätt eller gå bort på middagar ofta. Min kreativitet skulle blockeras då, för då blir det för mycket att hålla reda på.

Jag är expert jämfört med sociala när det gäller min son! De är bara ute för att trycka ner ännu ett barn i fördärvet. Skolan är lika eländig! I tre års tid har jag framfört hur dålig skolan är. Nu fick jag svart på vitt att det var stora brister i den. Skolstyrelsen har gjort en utredning i vissa kommuner som nu går att begrunda ute på nätet. Varje kommunal skola är granskad!
slatten
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2008-03-20
Ort: sydsverige

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in