Bredbandstrubbel

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Bredbandstrubbel

Inläggav barracuber » 2013-10-16 11:25:55

Miche skrev:Jag har aldrig haft grönt på min WiFi-ikon i Windows 7, den har alltid varit vit.

Helt rätt. För tillfället har jag inte tillgång till nån Windows 7. Men jag gjorde en bildsökning och det är staplar istället i WIndows 7:
Bild
Jag tänkte på XP (har fortfarande en gammal XP-burk):
Bild

Frågan är om jag tänkte på XP även när det gäller LAN-ikon med rött kryss :?: Ska kolla det.

Lilla Gumman, ber om ursäkt ifall det inte är rött kryss i Windows 7.

Men du kan ju kolla efter de tre posterna i Enhetshanteraren + de övriga tipsen.
Senast redigerad av barracuber 2013-10-16 11:32:54, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Bredbandstrubbel

Inläggav barracuber » 2013-10-16 11:32:31

Jag minns inte exakt hur LAN-ikonen ser ut i Windows 7. Det spelar dock mindre roll eftersom det i Windows 7 finns Network and Sharing Center, med animerade bilder över nätkopplingarna.

Windows 7: No Internet Connectivity (ipv4/ipv6)
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Bredbandstrubbel

Inläggav Lilla Gumman » 2013-10-16 11:40:09

Windows brandvägg är urkopplad.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Sv: Bredbandstrubbel

Inläggav Lilla Gumman » 2013-10-16 11:47:01

Zirre skrev:Prova nätverkskortet i geocaches dator för att se om det kopplar upp mot erat wifi



Min dator är uppkopplad mot vårt nätverk. Jag kan skriva ut från vår nätverksskrivare helt trådlöst. Jag kommer åt routerns inställningar, vilket inte gick när nätverkskortet pajat. Jag kommer åt nätverkets alla funktioner, förutom Internet. Borde jag inte kunna utesluta fel på USB-nätverkskortet då?

Om jag trots allt ska prova usb-nätverkskortet i geocaches dator, hur vet jag då att.det är usb-nätverkskortet som används och inte det som sitter i hans dator redan?
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Bredbandstrubbel

Inläggav barracuber » 2013-10-16 12:03:17

Lilla Gumman skrev:Om jag trots allt ska prova usb-nätverkskortet i geocaches dator, hur vet jag då att.det är usb-nätverkskortet som används och inte det som sitter i hans dator redan?


Här är en bildgoogling på Windows Vista wifi icon. Där ser du hur det ser ut.

Ta ur hans nätsladd och anslut stickan. Använd även skivan för att installera eventuella drivrutiner. Kolla sedan ikonerna nere till höger samt Network and Sharing Center.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Bredbandstrubbel

Inläggav Lilla Gumman » 2013-10-16 12:11:53

Jag har fyra poster under nätverkskort:




Realtek PCIe FE Family Controller
Realtek RTL8188CE Wireless LAN 802.11n PCI-E NIC

Alla fyra ser ok ut, inga gula trianglar.

Och, som sagt, nätverket är det inga problem med. Bara att komma ut på nätet.

Datorn föreslår att jag ska kolla DNS inställningarna. Men ingen annan enhet har problem med Internet. Och jag provade ju förut att byta till Google och Aftonbladet ellet vad det nu var, det hjälpte ju inte heller.
Microsoft Virtual WiFi Miniport Adapter 2
NETGEAR WNA3100 N300 Wireless USB Adapter
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Bredbandstrubbel

Inläggav barracuber » 2013-10-16 12:46:25

Det ser rätt bra ut. Jag hittar alla de tre posterna jag räknade med skulle finnas.

- Realtek PCIe FE Family Controller = sladd-LAN:et
- Realtek RTL8188CE Wireless LAN 802.11n PCI-E NIC = det inbyggda trådlösa kortet
- NETGEAR WNA3100 N300 Wireless USB Adapter = USB-stickan

Det "svarta fåret" är den här:

- Microsoft Virtual WiFi Miniport Adapter 2

Det kan vara den som är problemet, att den ligger och "stör" dina övriga nätkort.

"Virtuell Wifi" är en ganska ny funktion som bara finns i Windows 7. Den kan bl a användas till att göra en Windows 7-dator till en "wifi-hotspot", som delar ut sitt internet t ex till en smartphone. (Ifall ni skulle använda Virtuell Wifi skulle potentiellt ert bredband bli avlastat iom att din laptop då fungerar som en router.)

Men om man googlar ser man att folk ofta vill ta bort Virtual WiFi. Vilket ganska många verkar ha en del problem med. Bland annat kommer den ibland tillbaka efter omstart.

I den här länken (ett Mircosoftforum) finns de kommandon som krävs. Problemet personen hade var att hans wifiområde blev mindre pga Virtual Wifi.

Du kan ju börja med att bara avaktivera den och se om det blir skillnad. Blir det bättre kan du ju försöka avinstallera den så att det blir permanent.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Bredbandstrubbel

Inläggav kullan » 2013-10-16 12:55:58

Om jag får flika in så ser det ut som att man ska akta sig för att aktivera " virituellt wifi" eftersom det ställer till med en massa strul. Tack för varningen.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Bredbandstrubbel

Inläggav Lilla Gumman » 2013-10-16 12:56:33

Jag har provat att koppla datorn till routern med sladd. Det gick inte. Nu ska jag prova att avaktivera virtuell WiFi.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Bredbandstrubbel

Inläggav barracuber » 2013-10-16 12:58:07

kullan skrev:Om jag får flika in så ser det ut som att man ska akta sig för att aktivera " virituellt wifi" eftersom det ställer till med en massa strul. Tack för varningen.

Ja precis eftersom den verkar kunna störa de övriga nätkorten.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Bredbandstrubbel

Inläggav Hemmy » 2013-10-16 13:03:31

Hej där Lilla Gumman.
Här kommer en helt idiotisk ide som jag antar du redan vet.

Har du satt på nätvärkskortet med tangentbordet på laptopen?
Vet att många laptops har den här funktionen och vet inte varför den finns heller.

Jag har aldrig använt en laptop själv så jag vet inte exakt om det säger till,
om det är avstängt eller inte om det inte är på genom tangentbordet.
Hemmy
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2012-10-01
Ort: Uppsala

Bredbandstrubbel

Inläggav barracuber » 2013-10-16 13:18:00

Hemmy skrev:Hej där Lilla Gumman.
Här kommer en helt idiotisk ide som jag antar du redan vet.

Har du satt på nätvärkskortet med tangentbordet på laptopen?
Vet att många laptops har den här funktionen och vet inte varför den finns heller.

Jag har aldrig använt en laptop själv så jag vet inte exakt om det säger till,
om det är avstängt eller inte om det inte är på genom tangentbordet.

Just nu är problemet inte enbart wifi, när hon prövade med sladd innan så gick det inte.

Annars stämmer det att PC-laptops ofta har en wifilampa, som antingen styrs av en onoffknapp på nedre fronten, eller av en F-tangent. jag fattar heller inte varför.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Bredbandstrubbel

Inläggav Hemmy » 2013-10-16 13:29:51

barracuber skrev:Just nu är problemet inte enbart wifi, när hon prövade med sladd innan så gick det inte.

Annars stämmer det att PC-laptops ofta har en wifilampa, som antingen styrs av en onoffknapp på nedre fronten, eller av en F-tangent. jag fattar heller inte varfö


Jo det förståss ,det borde ju ha funkat med sladd direkt i routern då.
Kan det då vara problem med AVG då ?.Har hon provat att avinstallerat det och se om det funkar då?

Eller prova köra datorn i felsäkertläge med Nätvärk.
Hemmy
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2012-10-01
Ort: Uppsala

Bredbandstrubbel

Inläggav Miche » 2013-10-16 13:36:52

Lilla Gumman skrev:Windows brandvägg är urkopplad.

Nu kommer jag inte ihåg vilket virusskydd du har men det kan vara det som blockerar din internetåtkomst.

Det som Hemmy skriver kan vara det som gör att ditt inbyggda nätverk slutade att fungera helt, det går alltså på nästan alla laptops att inaktivera WiFi med hjälp av tangentbordet, det kan finnas en blå WiFi-symbol på en av knapparna, prova att hålla ner Fn-tangenten när du trycker på den knappen i så fall.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Bredbandstrubbel

Inläggav Lilla Gumman » 2013-10-16 16:46:44

Provade att starta Windows 7 i felsäkert läge med nätverk. Inget Internet.

Har provat att stänga av WiFi med tangentbordet (ja, jag vet hur man gör) men inget hände.

Nu avinstallerar jag AVG antivirus. Det verkar ta ett litet tag. Återkommer om hur det går.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Sv: Bredbandstrubbel

Inläggav Lilla Gumman » 2013-10-16 17:06:57

Med ta bort program i Kontrollpanelen kom jag åt AVG:s eget avinstallationsprogram. Det är en mätare som inte börjat mata fram grönt ännu, och under mätaren står det "Removing..."
Den har stått så en kvart kanske.

Jag ska cykla iväg till en kurs nu. Efter det ska jag på stickcafe. Datorn får fortsätta jobba. När jag kommer hem ska jag rapportera vad som har hänt.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Bredbandstrubbel

Inläggav Plasticfck » 2013-10-16 17:28:21

Lilla gumman -

Vilken internetleverantör har du ?!


På det du skriver så låter det som om du har samma problem som jag!!
Jag sitter på bärbar, och har inte kunnat komma ut på nätet med vårt hemnätverk sen igår :? står att jag är ansluten, men allt blir "sidan kan inte visas" ... det hände helt random.
Funkar dock att använda iphonens internet och dela till datorn ...

Iphonen ensam kan inte koppla upp sig på hemnätverket heller när jag försöker använda internet på den -.- Så, antar att det är ngt fel som ligger bortom datorn och den ....

Vet inte varför det är såhär ... Jag hoppas det försvinner.
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Re: Sv: Bredbandstrubbel

Inläggav barracuber » 2013-10-16 17:31:39

Om du får igång internet så tänk på att genast stänga av det, och sedan ta reda på hur man får brandväggen att tillåta webbtrafik. (det räcker att vara online 60 sekunder oskyddad för att få 100 virus) När det gäller antivirus kan du, om du har licens på Windows 7, överväga Security Essentials istället för AVG.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Bredbandstrubbel

Inläggav Plasticfck » 2013-10-16 17:41:41

Alltså kan det hela ha ngt med detta att göra ?
sarbart-samhalle-en-brand-slar-ut-internet-trygghetslarm-m-t36160.html?hilit=brand

En annan tråd här på aspergerforum där det skrivs om någon brand som påverkat internet för vissa ?

*okunnig*

Min brorsa har inte heller internet... frågade nyss. Iphonens delning som gäller för oss båda.
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Bredbandstrubbel

Inläggav Hemmy » 2013-10-16 18:19:12

Lilla Gumman skrev:Provade att starta Windows 7 i felsäkert läge med nätverk. Inget Internet.

Har provat att stänga av WiFi med tangentbordet (ja, jag vet hur man gör) men inget hände.

Nu avinstallerar jag AVG antivirus. Det verkar ta ett litet tag. Återkommer om hur det går.


Hmm så internet funkade inte i felsäkert läge.Om det nu inte löser sig med att avinstallera AVG
så vett eh tusan vad det är frågan om.

Om du har en återställnings punkt dagarna innan kan du ju prova med det också.
Det är så mycket som kan ställa till det ,och ibland kan det också vara det mest simplaste felet.

Det är möjligt nätvärskortet kanske är paj,eller nåt med drivrutinerna också att göra.


Om du kan öppna loggboken, http://windows.microsoft.com/sv-se/wind ... ent-viewer

och kolla under windows loggar,Program och system .Om du kan hitta nåt där det står Fel eller varning eller nåt liknande.Och se om du hittar nåt fel med nätvärket eller något liknande som trors kan vara felet.Skicka den information hit så vi kan se vad det är.
Hemmy
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2012-10-01
Ort: Uppsala

Bredbandstrubbel

Inläggav Hemmy » 2013-10-16 18:43:19

Du kan också spara en hel logg genom att höger klicka på den.
Och Spara alla händelser Som.
Hemmy
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2012-10-01
Ort: Uppsala

Re: Bredbandstrubbel

Inläggav Lilla Gumman » 2013-10-16 22:27:56

AVG är avinstallerat. Nu har jag stängt av datorn för den behövde uppdatera sig. Återkommer.

Jag känner till virusrisken, så jag kommer att installera virusskydd igen det första jag gör. Jag har haft AVG i många år och varit nöjd, men om det är så att Microsoft Essential fungerar bättre på Windows 7 så får jag väl ge mig på den punkten. Återkommer när datorn startats om.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Bredbandstrubbel

Inläggav Miche » 2013-10-16 22:43:00

Microsoft Security Essentials är gratis (förutsatt att din Windows inte är piratkopierad) och anpassat för Windows 7 så det är ett rätt ok val.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Bredbandstrubbel

Inläggav kullan » 2013-10-16 22:46:35

För att windows egna antivirusskydd skyddar endast om man betalar för programmet annars är det lika dåligt som McAffee. Avast antivirus skulle jag tipsa om. Det är gratis för privatpersoner och det skyddar bra.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Återgå till IT-forum



Logga in