Förhandsbesked om LSS-stöd när man flyttar?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Förhandsbesked om LSS-stöd när man flyttar?

Inläggav ingetbranamn » 2013-10-13 22:47:15

Hur stor process var det? Tog det lång tid att få ansökan beviljad, var det mycket käppar i hjulen, varför flyttade ni, vart flyttade ni och hurdan blev förändringen? Själv jobbar jag på att få flytta från Stockholm, vart är inte bestämt ännu.

Moderator Gripandekylig - förtydligade trådämnet
Senast redigerad av Gripandekylig 2013-10-15 4:02:57, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Förtydligade trådämnet
ingetbranamn
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2013-10-12

Ni som har flyttat till en annan stad

Inläggav Gripandekylig » 2013-10-13 23:07:57

ingetbranamn skrev:Hur stor process var det? Tog det lång tid att få ansökan beviljad, var det mycket käppar i hjulen, varför flyttade ni, vart flyttade ni och hurdan blev förändringen?

För mig innebar det ju en flytt av tillhörigheter och sådant men egentligen ingen stor process. Jag flyttade inte till en bostadsrätt så jag behövde inte få någon låneansökan beviljad utan kunde bara betala vanliga hyror med möjligtvis något extra förskott i början. Jag flyttade då från Stockholm till Uppsala och förändringen blev ju att jag slapp bo hos kamrater och fick nära mellan min bostad och studierna. Den största skillnaden var kanske att jag bodde ensam efteråt vilket var skönare än att bo med andra människor.

ingetbranamn skrev:Själv jobbar jag på att få flytta från Stockholm, vart är inte bestämt ännu.

Varför vill du flytta?
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Ni som har flyttat till en annan stad

Inläggav ingetbranamn » 2013-10-13 23:14:28

Gripandekylig skrev:Varför vill du flytta?


Hatar Stockholm, så jävla jobbigt med 1 miljon människor i tunnelbanan osv., folk är otrevliga och jag är född och uppväxt här så skulle behöva variation.
ingetbranamn
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2013-10-12

Ni som har flyttat till en annan stad

Inläggav Mortalis » 2013-10-13 23:27:33

Kanske prova att plugga i en annan stad ett år eller så?

Det kan vara svårt att få lägenhet i Stockholm igen om du flyttar och sedan märker att du inte trivs på nya stället.
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

Ni som har flyttat till en annan stad

Inläggav Gripandekylig » 2013-10-13 23:31:07

ingetbranamn skrev:
Gripandekylig skrev:Varför vill du flytta?


Hatar Stockholm, så jävla jobbigt med 1 miljon människor i tunnelbanan osv., folk är otrevliga och jag är född och uppväxt här så skulle behöva variation.

Okej. Ja du är ju i min ålder så då kan jag rekommendera Uppsala och att kanske studera som Mortalis tipsar om. I Uppsala är människorna lite mer socialt välkomnande när man möter folk på gatorna har jag märkt. Dessutom är ju väldigt många i vår ålder och studerar vilket innebär att de är ganska befogade och unga, om man tycker om att umgås med människor som en själv. Sedan cyklar alla där nästan alltid så stadsplaneringen är vacker och ljudnivåerna dugligare.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Ni som har flyttat till en annan stad

Inläggav Intressant » 2013-10-13 23:32:11

Jag har en nära vän som flyttade runt jorden. Det var det jobbigaste han vart med om. Han har ej diagnos vad jag vet.. Han är ganska lik mig, men betydlig mer driven människa.
Intressant
 
Inlägg: 660
Anslöt: 2013-10-11
Ort: Stockholm

Ni som har flyttat till en annan stad

Inläggav ingetbranamn » 2013-10-13 23:55:13

Mortalis skrev:Kanske prova att plugga i en annan stad ett år eller så?

Det kan vara svårt att få lägenhet i Stockholm igen om du flyttar och sedan märker att du inte trivs på nya stället.


Nej jag kommer aldrig flytta tillbaka till Stockholm.
ingetbranamn
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2013-10-12

Ni som har flyttat till en annan stad

Inläggav Miche » 2013-10-13 23:56:07

Vad syftar du på för ansökan? Du har väl inte kommunarrest...

De gånger jag flyttat har jag bara flyttat, visserligen fysiskt arbetsamt men inte speciellt mycket värre än att flytta inom samma stad, bara lite mer planering med packandet och lastandet för att inte behöva åka fler vändor än absolut nödvändigt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Ni som har flyttat till en annan stad

Inläggav ingetbranamn » 2013-10-13 23:58:32

Miche skrev:Vad syftar du på för ansökan? Du har väl inte kommunarrest...


Nej men man måste ju begära ett förhandsbesked.
ingetbranamn
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2013-10-12

Ni som har flyttat till en annan stad

Inläggav Gripandekylig » 2013-10-13 23:59:44

ingetbranamn skrev:
Miche skrev:Vad syftar du på för ansökan? Du har väl inte kommunarrest...


Nej men man måste ju begära ett förhandsbesked.

Vadå för förhandsbesked?
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Ni som har flyttat till en annan stad

Inläggav ingetbranamn » 2013-10-14 0:03:41

Gripandekylig skrev:
ingetbranamn skrev:
Miche skrev:Vad syftar du på för ansökan? Du har väl inte kommunarrest...


Nej men man måste ju begära ett förhandsbesked.

Vadå för förhandsbesked?


Jag har varit tvungen att ansöka om ett sånt hurvida jag är berättigad eller icke att få flytta.
ingetbranamn
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2013-10-12

Ni som har flyttat till en annan stad

Inläggav Gripandekylig » 2013-10-14 0:04:57

ingetbranamn skrev:
Gripandekylig skrev:
ingetbranamn skrev:
Nej men man måste ju begära ett förhandsbesked.

Vadå för förhandsbesked?


Jag har varit tvungen att ansöka om ett sånt hurvida jag är berättigad eller icke att få flytta.

Vart skickar du in en sådan ansökan? Vem är det som gör den bedömningen? Varför behöver du göra detta?
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Ni som har flyttat till en annan stad

Inläggav ingetbranamn » 2013-10-14 0:06:59

Gripandekylig skrev:
ingetbranamn skrev:
Gripandekylig skrev:Vadå för förhandsbesked?


Jag har varit tvungen att ansöka om ett sånt hurvida jag är berättigad eller icke att få flytta.

Vart skickar du in en sådan ansökan? Vem är det som gör den bedömningen? Varför behöver du göra detta?


Ja, det är till kommunen. Hur gjorde du för att få veta om du var berättigad att flytta?
ingetbranamn
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2013-10-12

Ni som har flyttat till en annan stad

Inläggav Miche » 2013-10-14 0:21:27

Har aldrig hört om någon som inte är berättigad till att få flytta om de inte har kommunarrest.

Vilka i kommunen måste du ansöka hos?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Ni som har flyttat till en annan stad

Inläggav Gripandekylig » 2013-10-14 0:28:57

ingetbranamn skrev:
Gripandekylig skrev:
ingetbranamn skrev:
Jag har varit tvungen att ansöka om ett sånt hurvida jag är berättigad eller icke att få flytta.

Vart skickar du in en sådan ansökan? Vem är det som gör den bedömningen? Varför behöver du göra detta?


Ja, det är till kommunen. Hur gjorde du för att få veta om du var berättigad att flytta?

Jag flyttade bara. Naturligtvis behöver man inte be om något tillstånd för att flytta eftersom vi lever i en demokrati såtillvida inga särskilda omständigheter föreligger. Varför måste du be om detta förhandsbesked? Vad har kommunen med det att göra?
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Ni som har flyttat till en annan stad

Inläggav ingetbranamn » 2013-10-14 0:44:28

Gripandekylig skrev:
ingetbranamn skrev:
Gripandekylig skrev:Vart skickar du in en sådan ansökan? Vem är det som gör den bedömningen? Varför behöver du göra detta?


Ja, det är till kommunen. Hur gjorde du för att få veta om du var berättigad att flytta?

Jag flyttade bara. Naturligtvis behöver man inte be om något tillstånd för att flytta eftersom vi lever i en demokrati såtillvida inga särskilda omständigheter föreligger. Varför måste du be om detta förhandsbesked? Vad har kommunen med det att göra?


Va? :o Jag trodde att alla med AS var tvungna att begära förhandsbesked.
ingetbranamn
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2013-10-12

Ni som har flyttat till en annan stad

Inläggav Gripandekylig » 2013-10-14 0:56:00

ingetbranamn skrev:
Gripandekylig skrev:
ingetbranamn skrev:
Ja, det är till kommunen. Hur gjorde du för att få veta om du var berättigad att flytta?

Jag flyttade bara. Naturligtvis behöver man inte be om något tillstånd för att flytta eftersom vi lever i en demokrati såtillvida inga särskilda omständigheter föreligger. Varför måste du be om detta förhandsbesked? Vad har kommunen med det att göra?


Va? :o Jag trodde att alla med AS var tvungna att begära förhandsbesked.

Nej absolut inte. Ingen på kommunen vet förresten att jag har AS. Det behöver man inte berätta om man inte vill eller inte kommer att behöva LSS-insatser. Visserligen kan man kanske ifall man använder någon form av boendestöd, habilitering eller liknande, behöva kontakta kommunen på orten dit man flyttar för att få en smidig flytt av sådan hjälp men det är bara ifall man använder det.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Ni som har flyttat till en annan stad

Inläggav Miche » 2013-10-14 1:16:21

ingetbranamn skrev:
Gripandekylig skrev:
ingetbranamn skrev:
Ja, det är till kommunen. Hur gjorde du för att få veta om du var berättigad att flytta?

Jag flyttade bara. Naturligtvis behöver man inte be om något tillstånd för att flytta eftersom vi lever i en demokrati såtillvida inga särskilda omständigheter föreligger. Varför måste du be om detta förhandsbesked? Vad har kommunen med det att göra?


Va? :o Jag trodde att alla med AS var tvungna att begära förhandsbesked.

Absolut inte, varifrån har du fått den tanken?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Ni som har flyttat till en annan stad

Inläggav ingetbranamn » 2013-10-14 1:41:04

Gripandekylig skrev:
ingetbranamn skrev:
Gripandekylig skrev:Jag flyttade bara. Naturligtvis behöver man inte be om något tillstånd för att flytta eftersom vi lever i en demokrati såtillvida inga särskilda omständigheter föreligger. Varför måste du be om detta förhandsbesked? Vad har kommunen med det att göra?


Va? :o Jag trodde att alla med AS var tvungna att begära förhandsbesked.

Nej absolut inte. Ingen på kommunen vet förresten att jag har AS. Det behöver man inte berätta om man inte vill eller inte kommer att behöva LSS-insatser. Visserligen kan man kanske ifall man använder någon form av boendestöd, habilitering eller liknande, behöva kontakta kommunen på orten dit man flyttar för att få en smidig flytt av sådan hjälp men det är bara ifall man använder det.


Jaha men det förklarar ju saken, jag måste bo på stödboende.
ingetbranamn
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2013-10-12

Ni som har flyttat till en annan stad

Inläggav Gripandekylig » 2013-10-14 1:54:09

ingetbranamn skrev:
Gripandekylig skrev:
ingetbranamn skrev:
Va? :o Jag trodde att alla med AS var tvungna att begära förhandsbesked.

Nej absolut inte. Ingen på kommunen vet förresten att jag har AS. Det behöver man inte berätta om man inte vill eller inte kommer att behöva LSS-insatser. Visserligen kan man kanske ifall man använder någon form av boendestöd, habilitering eller liknande, behöva kontakta kommunen på orten dit man flyttar för att få en smidig flytt av sådan hjälp men det är bara ifall man använder det.


Jaha men det förklarar ju saken, jag måste bo på stödboende.

Jaha okej ja då kan jag förstå att du kan behöva kontakta din kommun och även kommunen som du har tänkt att flytta till. Ja det kanske kan ta tid och vara lite extra komplicerat då eftersom det måste finnas plats i den nya kommunen då inom just ett stödboende. Jag rekommenderar dock som sagt Uppsala.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Ni som har flyttat till en annan stad

Inläggav hysteriskt » 2013-10-14 22:43:57

Om man behöver LSS-insatser så är det bra (men inte tvunget, vad jag har förstått) att skicka in en ansökan om förhandsbesked. Om man inte ansöker om ett sådant innan och vill bo i egen lägenhet med t.ex hjälp i form av boendestöd så får man nog räkna med att klara sig på egen hand ett tag tills de har beslutat kring LSS och fått igång hjälpen.

Jag undrar själv kring denna fråga, om någon här vet ungefär det tar innan man får svar på sin ansökan om förhandsbesked? Jag vill bo i Malmö men behöver på ett LSS-boende, så det lär ju ta sin tid att först skicka in förhandsbesked, sedan vänta på svar, sedan ska handläggarna i Malmö börja leta efter passande LSS-boenden och så ska det ju bli en ledig plats också. Får nog räkna med minst ett år...

Undrar om moderatorerna skulle kunna ändra rubriken så att förhandsbesked och LSS står med i rubriken, blir lättare att hitta för andra som har samma fråga! Om det är OK för TS? :-)Happy
hysteriskt
 
Inlägg: 796
Anslöt: 2008-04-04
Ort: Skåne

Förhandsbesked om LSS-stöd när man flyttar?

Inläggav Exploitbat » 2013-10-20 17:03:06

Jag kanske också behöver flytta rätt långt till en ny stad.

Jag bor inte i ett LSS-boende och har inte någon form av hjälp hemma. Det jag får hjälp med genom LSS är den dagverksamhet jag går till.
Däremot skulle jag behöva hjälp att hitta lägenhet, ny dagverksamhet och att fixa allt annat som kommer behöva fixas när jag flyttar(kommer ju behöva ringa till en miljon ställen för att fixa saker; adressändring, bredband, etc).

Nu har jag inte pratat med min handledare på min dagverksamhet om det här då det ännu är oklart om jag kommer flytta, men tror ni att jag kan få hjälp av LSS att komma i kontakt med LSS på den nya orten så att jag kan få hjälp, eller blir det mycket jag måste klara på egen hand?
Exploitbat
 
Inlägg: 309
Anslöt: 2010-11-01
Ort: Boden, Norrbotten

Förhandsbesked om LSS-stöd när man flyttar?

Inläggav kullan » 2013-10-20 17:11:36

Exploitbat skrev:, men tror ni att jag kan få hjälp av LSS att komma i kontakt med LSS på den nya orten så att jag kan få hjälp, eller blir det mycket jag måste klara på egen hand?


De gånger jag bytt kommun har jag varit tvungen att kontakta LSS på den nya orten själv. Men jag tycker du ska fråga din handläggare vad de har för rutiner på din hemort.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Förhandsbesked om LSS-stöd när man flyttar?

Inläggav ingetbranamn » 2014-10-09 16:25:01

Oj, här var det längesen jag skrev så ska uppdatera. Det är på gång med flytt nu, jävligt frustrerande att ha behövt vänta så lång tid men det tar väl tid för alla? Hur lång tid tog det innan ni andra fick flytta?
ingetbranamn
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2013-10-12

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in