Vilken årstid gillar ni? Vilken gillar ni inte?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vilken årstid mår ni bäst / gillar ni mest?

Vår
15
19%
Sommar
19
25%
Höst
32
42%
Vinter
11
14%
 
Antal röster : 77

Vilken årstid gillar ni? Vilken gillar ni inte?

Inläggav Bullz » 2013-10-07 21:30:42

Jag själv är väldigt känslig för värme och solljus. Svettas, blir nervös och får svårt att prata när det är så jävla varmt. Antar att det är därför jag alltid börjar knarka under sommaren, för att överleva(och kunna sova) Endå är jag mycket i sommarstugan och fiskar och badar, så det är inte så att jag sitter inne hela dagarna. Hatar sommaren.

Hösten är den årstid jag gillar bäst. Perfekt temperatur. Svalt när man somnar, svalt när man vaknar. Inte så mycket ljus, man kan kolla ut genom fönstret när man sitter på bussen och riktigt känna lugnet inom sig. Träden och löven är också skönt för ögonen att titta på. Man kan ta en kvällspromenad/joggingtur utan att komma hem och svettas floder.

Inte för att jag gillar -20 grader heller på vintern, men kylan kan man iaf neutralisera lite genom att ta på sig mer kläder. Värsta med vintern är när det kommer stark sol mitt på dagen. Våren är ok fram till April/Maj då värmen kommer.

Vad tycker ni andra med aspergers?
Bullz
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2013-04-28

Vilken årstid gillar ni? Vilken gillar ni inte?

Inläggav ajemen » 2013-10-07 21:37:24

Sommaren gillar jag bäst och dess motsats minst. Det känns mycket ledigare och behagligare under sommaren då allt jag behöver är i princip ett par shorts och en T-shirt, resten ordnar sig. Vintern är alldeles för kall och deppig med allt mörker, även om mörker kan vara rätt trevligt i mindre doser.
ajemen
 
Inlägg: 893
Anslöt: 2013-04-03

Vilken årstid gillar ni? Vilken gillar ni inte?

Inläggav Huggorm » 2013-10-07 21:39:17

Alla årstider är bra fast vintern är för lång.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vilken årstid gillar ni? Vilken gillar ni inte?

Inläggav Automaton » 2013-10-07 21:53:53

Vintern, Våren, Hösten gillar när det är kallt och behagligt. Jag gillar också scenerierna som uppstår vid de tre årstiderna jag nämnde.

Jag ogillar Sommar mest för att jag har vare sig bra hy för att kunna sola, jag hanterar inte värme bra och jag ogillar verkligen sommarklädseln.
Automaton
 
Inlägg: 286
Anslöt: 2013-06-29

Vilken årstid gillar ni? Vilken gillar ni inte?

Inläggav Kevlarsoul » 2013-10-07 21:58:43

Älskar våren, händer så mycket då.
Hösten är nog värst, känns så dött då..
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Vilken årstid gillar ni? Vilken gillar ni inte?

Inläggav Exploitbat » 2013-10-07 21:59:28

De värsta månaderna på året är definitivt januari och februari. Det är så jävla kallt då(i alla fall i Norrbotten), jag har redan tröttnat på all snö vid det laget och det blir så jävla jobbigt med solljuset som bländar en med hjälp av all snö.

Min favoritårstid är definitivt hösten. Det blir lagom kallt ute och det är så skönt med frisk luft. Det blir fina färger med alla färggranna löv och det är riktigt skönt att gå ut på promenad. Det är så skönt att det blir mörkt fler och fler timmar under ett dygn också(är ljust typ dygnet runt här uppe under somrarna)! Det är också mindre folk ute än på sommaren - framförallt här där jag bor då det kommer rätt många turister.

Jag är inte speciellt förtjust i sommaren heller. Det är alldeles för varmt och jag avskyr insekter. För mycket folk ute och det blir så påtagligt att jag inte tar mig ut då jag går omkring och bländar alla med min jag-sitter-inne-dygnet-runt-vita hud ;P
Exploitbat
 
Inlägg: 309
Anslöt: 2010-11-01
Ort: Boden, Norrbotten

Vilken årstid gillar ni? Vilken gillar ni inte?

Inläggav diana » 2013-10-08 11:47:55

Jag älskar vintern, framförallt julen. Julpyntar till förbannelse och är alltid först ut på gatan med att "amerikanisera" mitt hus. Har flera julgrannar där vardera gran går i en viss färg med perfekt pyntning. Ser ut som de där stora granarna man hittar i butiker eller på film, perfekta. :-)189

Höst och vår är också bra, hösten är lugn och mysig, våren är frisk och det händer saker.

Sommaren hatar jag, värmen, insekterna, alla badturister och känslan att man måste vara ute och hitta på något för att det är så jäkla fint väder.
diana
 
Inlägg: 30
Anslöt: 2013-09-25

Vilken årstid gillar ni? Vilken gillar ni inte?

Inläggav rapchic » 2013-10-08 11:55:04

Jag tror jag bytt från vår (då jag fyller år) till sommar pga min värk mår bäst i värme.
Däremot ogillar jag inte nån årstid även om värken är hemsk på vintern (men jag älskar snö)
men då räknar jag oftast med 7-8 årstider sen jag flyttade ut på landet igen, ett ord för vinter eller sommar eller vår räcker inte för att beskriva naturen
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Vilken årstid gillar ni? Vilken gillar ni inte?

Inläggav earlydayminer » 2013-10-08 14:38:52

Vår och vinter är mina favoriter.

Fina höstdagar och sommarkvällar är magiska.


Däremot kan grått, livlöst +2 och regn försvinna.
Även +27, ingen vind, mycket insekter och getingbon överallt kan också försvinna.

:-)Happy
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Vilken årstid gillar ni? Vilken gillar ni inte?

Inläggav Huggorm » 2013-10-08 17:24:24

rapchic skrev:Jag tror jag bytt från vår (då jag fyller år) till sommar pga min värk mår bäst i värme.
Däremot ogillar jag inte nån årstid även om värken är hemsk på vintern (men jag älskar snö)
men då räknar jag oftast med 7-8 årstider sen jag flyttade ut på landet igen, ett ord för vinter eller sommar eller vår räcker inte för att beskriva naturen

Försommar/sensommar och motsvarande eller är det mer avancerat än så?
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vilken årstid gillar ni? Vilken gillar ni inte?

Inläggav Feldwebel » 2013-10-08 18:32:48

Det brukar ändras för mig hela tiden, ibland hatar jag vinter o ibland inte men jag brukade hata sommaren rätt mycket. Så tråkigt o vara ensam när det är soliga kvällar o dagar och alla är ute och har roligt tex
Feldwebel
 
Inlägg: 149
Anslöt: 2013-06-22
Ort: Stockholm

Vilken årstid gillar ni? Vilken gillar ni inte?

Inläggav rapchic » 2013-10-08 19:05:54

Huggorm skrev:Försommar/sensommar och motsvarande eller är det mer avancerat än så?

mitt år börjar med vårvinter (feb-mars nångång då det luktar vår och solen börjar värma men snön ligger fortfarande djup och det är nästan den snöigaste delen av året), sen kommer våren ( sen mars-april bröjar det, då snön börjar smälta rejält, de sista snöstormarna, slask och ev kommer det upp lite grönt vid huset). Sen är det vårsommaren (Maj-juni ungefär, snön är borta, ev några fläckar kvar, nässlor och annat grönt börjar komma, bondbönorna åker i jorden, försatta växter avhärdas) efter det kommer sommaren (Juni-Juli ungefär, allt växer, trädgården planteras, det är varmt, bladgrönt och blommor kan skördas), sen sensommaren (augusti ev september, grönsaker kan skördas, det växer inte lika mkt, bladen är mörkgröna istället för ljusgröna, bär oh svamp skördas, det börjar bli mörkt och kallt om nätterna).

Sen kommer hösten (september- oktober el till första snön lagt sig, kallare och mörkare, dimma och frost, löven ändrar färg, rotfrukter osv skördas) och sist vinter (october-januari från snön lägger sig till vårvintern. ev kan den delas i vinter och midvinter isåfall är midvinter dec-jan då det är som mörkast och kallast)

Fast det är svårt att beskriva då det beror så på naturen och känslan man får av hur allt fungerar tillsammans.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Vilken årstid gillar ni? Vilken gillar ni inte?

Inläggav Huggorm » 2013-10-08 19:16:22

Märks att du är en aktiv person som är ute mycket och upplever vädret
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vilken årstid gillar ni? Vilken gillar ni inte?

Inläggav rapchic » 2013-10-08 19:37:25

Huggorm skrev:Märks att du är en aktiv person som är ute mycket och upplever vädret

nu är jag inte lika aktiv pga min värk men jag har nästan hela mitt liv bott på landsbygden och då upplever man årstiderna annorlunda (om jag jämför med i stan).
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Vilken årstid gillar ni? Vilken gillar ni inte?

Inläggav River » 2013-10-08 20:40:55

Jeg liker våren best med hvitveis for eksempel, mens vinteren liker jeg minst.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... y_cm02.jpg
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Vilken årstid gillar ni? Vilken gillar ni inte?

Inläggav River » 2013-10-08 21:11:49

rapchic skrev:
Huggorm skrev:Försommar/sensommar och motsvarande eller är det mer avancerat än så?

mitt år börjar med vårvinter (feb-mars nångång då det luktar vår och solen börjar värma men snön ligger fortfarande djup och det är nästan den snöigaste delen av året), sen kommer våren ( sen mars-april bröjar det, då snön börjar smälta rejält, de sista snöstormarna, slask och ev kommer det upp lite grönt vid huset). Sen är det vårsommaren (Maj-juni ungefär, snön är borta, ev några fläckar kvar, nässlor och annat grönt börjar komma, bondbönorna åker i jorden, försatta växter avhärdas) efter det kommer sommaren (Juni-Juli ungefär, allt växer, trädgården planteras, det är varmt, bladgrönt och blommor kan skördas), sen sensommaren (augusti ev september, grönsaker kan skördas, det växer inte lika mkt, bladen är mörkgröna istället för ljusgröna, bär oh svamp skördas, det börjar bli mörkt och kallt om nätterna).

Sen kommer hösten (september- oktober el till första snön lagt sig, kallare och mörkare, dimma och frost, löven ändrar färg, rotfrukter osv skördas) och sist vinter (october-januari från snön lägger sig till vårvintern. ev kan den delas i vinter och midvinter isåfall är midvinter dec-jan då det är som mörkast och kallast)

Fast det är svårt att beskriva då det beror så på naturen och känslan man får av hur allt fungerar tillsammans.
Ja, våren er vel fra og med 1. april til og med 31 mai, og sommeren fra og med 1. juni til og med 31. august, og høsten fra og med 1. september til og med 31. oktober, og vinteren fra og med 1. november til og med 31. mars. Mens vårsommer er vel fra 15-16 mai til og med 31. mai, og sommerhøst fra og med 1. september til og med 15-16 september, og høstvinter fra og med 1. november til og med 15-16, og vintervår fra og med, 15-16 mars til og med 1. april.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Vilken årstid gillar ni? Vilken gillar ni inte?

Inläggav Huggorm » 2013-10-08 21:15:03

River skrev:Ja, våren er vel fra og med 1. april til og med 31 mai, og sommeren fra og med 1. juni til og med 31. august, og høsten fra og med 1. september til og med 31. oktober, og vinteren fra og med 1. november til og med 31. mars.

Här brukar årets delas upp i fyra lika delar med tre månader i varje. December-februari är vinter, mars-maj är vår, juni-augusti är sommar och september-november är höst. Men det blir ju en ganska grov uppdelning.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vilken årstid gillar ni? Vilken gillar ni inte?

Inläggav MsTibbs » 2013-10-08 21:46:16

Vår, för d kan jag köpa ett par nya Converse i en ny färg :)
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Vilken årstid gillar ni? Vilken gillar ni inte?

Inläggav Sjuckert » 2013-10-08 23:26:28

Våren är min favorit. Det är härligt att känna livsandarna återvända efter den långa vintern och se naturen vakna till liv (med risk för att låta lite pretto :-)005 ).

Vintern är väl den årstid jag tycker minst om. Det är fint och mysigt med snö, men kyla och mörker skapar ångest. Januari och februari känns mest som en transportsträcka i väntan på våren.
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

Vilken årstid gillar ni? Vilken gillar ni inte?

Inläggav alixha » 2013-10-08 23:30:55

Gillar vintern och våren främst.
Sommaren avskyr jag.
Hösten är fin men dofterna ger mig ångest, jag kopplar sannolikt ihop det med någonting jag inte tycker om.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Vilken årstid gillar ni? Vilken gillar ni inte?

Inläggav kiddie » 2013-10-09 23:12:08

Jag har börjat ogilla alla årstider!! :o Hur gick det till?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vilken årstid gillar ni? Vilken gillar ni inte?

Inläggav rapchic » 2013-10-10 6:14:36

kiddie skrev:Jag har börjat ogilla alla årstider!! :o Hur gick det till?

börjat vara ute mer, det är sen dess jag börjat gilla alla (även dom som ger värk) före jag var ute varje dag så tyckte jag om våren eftersom jag fyllde år då dvs inget som egentligen har med säsongen att göra
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Vilken årstid gillar ni? Vilken gillar ni inte?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-10-10 10:17:27

Hösten är bäst, närmare bestämt Oktober. Sämsta tiden är Mars-April.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vilken årstid gillar ni? Vilken gillar ni inte?

Inläggav Idiot » 2013-10-10 10:22:25

Fanns det inte redan en tråd med detta tema?

Håller med Krigaren här, däremot gillar jag tidig vår, innan det blir för varmt.
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in