Cymbalta istället för Sertralin

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Cymbalta istället för Sertralin

Inläggav vallesmamma » 2013-10-01 14:39:32

Har haft Sertralin i 10 år nu. Var hos läkare idag. Hon tyckte jag ska testa Cymbalta på grund av mina ökade orostankar och ökad ångest. Jag ska sluta med Sertralin helt från och med imorgon och börja med Cymbalta. Undrar om fler äter Cymbalta?
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Cymbalta istället för Sertralin

Inläggav Gallifrey » 2013-10-01 14:59:59

Jag har ätit cymbalta. Rena rama skräcken för mig. Tur att medicin fungerar olika på olika personer. För mig var det så mycket fel det bara kan bli.
Gallifrey
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2013-09-25
Ort: Karlstad

Cymbalta istället för Sertralin

Inläggav marcooleo » 2013-10-01 16:48:49

Jag började igår, har helvetiska biverkningar nu med myrkrypningar, ångest och svettningar. Jag vet inte om jag kan döma ut Cymbalta redan nu då de flesta biverkningar brukar försvinna för mig efter ett tag, en kvartsående biverkning har jag alltid dock haft efter upprepad medicinering av dessa mediciner och det är mer eller mindre impotens, och att jag blir känsloflack och har svårare att nå mina känslor likväl som att förstå andras känslor=mer aspig.
Så jag har sagt till mig själv, om jag står ut i tre veckor med denna medicin och den påverkar mig negativt så är det ajöss med all medicinering förutom Iktorivil som behovsmedicin, sen hur jag ska klara läget utan medicin med det nya uppvaknandet som sker och alla känslostormar och ångest vet nog bara gud svaret på.
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Cymbalta istället för Sertralin

Inläggav vallesmamma » 2013-10-01 18:45:51

Zyprexa fungerar bra för mig, har haft den i 4 år. Den hade också en massa biverkningar som jag slapp. Hoppas Cymbalta fungerar bra för mig.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Cymbalta istället för Sertralin

Inläggav marcooleo » 2013-10-01 20:09:36

vallesmamma skrev:Har haft Sertralin i 10 år nu. Var hos läkare idag. Hon tyckte jag ska testa Cymbalta på grund av mina ökade orostankar och ökad ångest. Jag ska sluta med Sertralin helt från och med imorgon och börja med Cymbalta. Undrar om fler äter Cymbalta?

På vilket sätt skulle Cymbalta fungera bättre mot det än Sertralin, nämnde hon det?
Min gissning är att man blir ännu mer avtrubbad av den
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Cymbalta istället för Sertralin

Inläggav vallesmamma » 2013-10-02 8:23:57

Hon sa att Sertralin inte fungerar längre eftersom jag tagit den länge. Därför ska jag få prova Cymbalta. Är välkommen att ringa om det behövs. Har tagit min första kapsel för en stund sedan. Rädd för biverkningar :(
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Cymbalta istället för Sertralin

Inläggav marcooleo » 2013-10-02 10:00:38

Okej, du tog den på kvällen innan du la dig, det kanske är en bra ide då man kanske slipper sömnproblemen som brukar komma om man tar den på morgonen och att man slipper en del biverkningar under sömnen.
Switchade du över direkt från Sertralin eller trappade du ut den först? Switchade du direkt är det inte säkert att du får så mycket biverkningar.
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Cymbalta istället för Sertralin

Inläggav vallesmamma » 2013-10-02 10:15:46

Jag switchade den direkt. Men, jag tar den på morgonen. Jag tog den första kapseln i morse. Är på väg att bli förkyld så jag vet inte om det är därför jag känner mig yr? Har haft yrsel förut. Tar Zyprexa på kvällen, brukar somna av den. Tack för alla svar!
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Cymbalta istället för Sertralin

Inläggav marcooleo » 2013-10-02 13:17:48

vallesmamma skrev:Jag switchade den direkt. Men, jag tar den på morgonen. Jag tog den första kapseln i morse. Är på väg att bli förkyld så jag vet inte om det är därför jag känner mig yr? Har haft yrsel förut. Tar Zyprexa på kvällen, brukar somna av den. Tack för alla svar!

Man kan få yrsel, liksom känna sig som i en dimma, så var det i två veckor när jag tog 60mg tidigare, slutade då med den. Nu har jag 30mg endast och har inte den biverkningen, men den typiska zombiefieringen (känsloflack) har slagit in redan på mig som gäller för alla SSRI/SNRI när det kommer till mig.
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Cymbalta istället för Sertralin

Inläggav vallesmamma » 2013-10-02 13:26:35

marcooleo skrev:
vallesmamma skrev:Jag switchade den direkt. Men, jag tar den på morgonen. Jag tog den första kapseln i morse. Är på väg att bli förkyld så jag vet inte om det är därför jag känner mig yr? Har haft yrsel förut. Tar Zyprexa på kvällen, brukar somna av den. Tack för alla svar!

Man kan få yrsel, liksom känna sig som i en dimma, så var det i två veckor när jag tog 60mg tidigare, slutade då med den. Nu har jag 30mg endast och har inte den biverkningen, men den typiska zombiefieringen (känsloflack) har slagit in redan på mig som gäller för alla SSRI/SNRI när det kommer till mig.


Jag känner bara av yrsel, än så länge. Brukar alla biverkningar visa sig direkt eller kan det ta flera dagar?
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Cymbalta istället för Sertralin

Inläggav marcooleo » 2013-10-02 16:05:26

vallesmamma skrev:
marcooleo skrev:
vallesmamma skrev:Jag switchade den direkt. Men, jag tar den på morgonen. Jag tog den första kapseln i morse. Är på väg att bli förkyld så jag vet inte om det är därför jag känner mig yr? Har haft yrsel förut. Tar Zyprexa på kvällen, brukar somna av den. Tack för alla svar!

Man kan få yrsel, liksom känna sig som i en dimma, så var det i två veckor när jag tog 60mg tidigare, slutade då med den. Nu har jag 30mg endast och har inte den biverkningen, men den typiska zombiefieringen (känsloflack) har slagit in redan på mig som gäller för alla SSRI/SNRI när det kommer till mig.


Jag känner bara av yrsel, än så länge. Brukar alla biverkningar visa sig direkt eller kan det ta flera dagar?

Myrkrypningarna kom för mig andra dan, nu har jag tagit Iktorivil så jag har inga biverkningar alls, var tvungen ta dem då det var slut på mat så jag fick åka och handla.
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Cymbalta istället för Sertralin

Inläggav Alexa » 2013-10-07 18:27:21

Cymbaltan var inte alls rolig :/ Ont i huvudet konstant, känner sig inte helt 100 i huvudet, viktökning som tusan, uruselt humör och bara bajs.

Hoppas den fungerar bättre för dig!
Alexa
 
Inlägg: 90
Anslöt: 2013-04-18

Cymbalta istället för Sertralin

Inläggav marcooleo » 2013-10-07 21:08:33

Alexa skrev:Cymbaltan var inte alls rolig :/ Ont i huvudet konstant, känner sig inte helt 100 i huvudet, viktökning som tusan, uruselt humör och bara bajs.

Hoppas den fungerar bättre för dig!

Ingen höjdare för mig är totalt likgiltig nu kan inte känna något. Knepig medicin
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Återgå till Aspergare och vården



Logga in