Hjälp mig! [edit: AS hos vuxna]

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hjälp mig! [edit: AS hos vuxna]

Inläggav Undrande » 2006-12-16 17:23:58

Jag känner mig så hjälplös just nu. Jag skulle vilja veta mera om asperger hos vuxna. Vilka är de vanligaste symtomen mm. Det mesta jag hittar om asperger gäller ju barn!


Skriv gärna till mig och berätta vilka symtom som är vanliga hos en vuxen aspergare.

Kan ni tipsa mig om någon bra bra webbadress om vuxna och asperger?

Finns det eventuellt någon bra testsida på svenska på nätet?

Snälla hjälp mig! Jag måste få veta mera än vad jag nu vet!


Moderator: Förtydligade rubriken
Senast redigerad av Undrande 2011-05-04 10:29:05, redigerad totalt 1 gång.
Undrande
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2006-12-16

Inläggav Leon » 2006-12-16 18:22:55

Senast redigerad av Leon 2011-05-04 10:29:05, redigerad totalt 1 gång.
Leon
 
Inlägg: 69
Anslöt: 2006-07-17
Ort: Västra götaland

Inläggav Kaks » 2006-12-16 19:00:36

Leon skrev:http://www.rdos.net/Aspie-quiz/

Länk till testsida.


Kan ju vara ett roligt test men det innehåller en hel del frågor som inte är _allmänt vedertagna_ som kopplade till AS. Så jag tror nog att du/pv _också_ ska göra ngt annat test och kolla vilken sorts frågor och svar/resultat du/han får på båda och jmf.

Kan just nu inte släng upp en länk men hoppas ngn annan gör det. Jag har i huvudet att jag gjorde ett AS-test för inte så länge sen som riktigt roligt och givande men jag bookmarkade den tydligen inte. Ska se om jag kan hitta den senare.

Här är lite länkar:
http://autism.about.com/
inte kolla in den själv på länge, på engelska

http://www.aspergershosting.com/aspieadults/
den här hittade jag nu, vet alltså inget om den, på engelska

http://www.creative-minds.info/Lorelei/Home.htm
det här är Inger här på forumets egen sida. Den är mkt bra, fakta och egna erfarenheter då hon ju är vuxen med AS. Rekomenderas å det varmaste. Också på engelska

Nu måste jag springa, hoppas det hjälper en bit iaf.

/Kaks
Senast redigerad av Kaks 2011-05-04 10:29:05, redigerad totalt 1 gång.
Kaks
 
Inlägg: 623
Anslöt: 2005-10-26
Ort: Västerbotten

"Kaks"

Inläggav Undrande » 2006-12-16 19:30:24

Tack "Kaks" för de länkar du skickat.

Tyvärr är jag jättedålig på engelska. Om du hittar en svensk sida får du gärna skicka mig länken till den.

Eftersom din signatur är "Kaks" började jag fundera om du kan finska.

Jag bor i Sveriges östra grannland Finland, så jag förstår finska!

Om du eller någon annan som läser det här vet någon bra finsk nätsida om asperger, så skicka dem gärna till mig.
Senast redigerad av Undrande 2011-05-04 10:29:05, redigerad totalt 1 gång.
Undrande
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2006-12-16

Re: "Kaks"

Inläggav Kaks » 2006-12-17 11:44:37

Undrande skrev:Eftersom din signatur är "Kaks" började jag fundera om du kan finska.


Kan tyvär ingen finska alls :-) Dessvärre är det inte siffran två som nicket åsyftar. Det är meningen det ska uttalas Kaaks, med långt a.

/Kaks
Senast redigerad av Kaks 2011-05-04 10:29:05, redigerad totalt 1 gång.
Kaks
 
Inlägg: 623
Anslöt: 2005-10-26
Ort: Västerbotten

Hej

Inläggav SilentMan » 2006-12-17 14:32:07

Det finns sidor som handlar om asperger hos vuxna. Jag lyckades hitta någon. Testa med en sökfras: 'Asperger syndrom hos vuxna'. Eller klura ut lite sökfraser så hittar du nog någon bra sida.

Alla som har AS eller vissa drag är ju egna individer, så det ter sig lite olika beroende på vilka upplevelser, hur graft man har det, vad personen gått igenom i livet etc.

Jag själv Har AS drag, jag uppfyller inte alla kritierier för syndromet.
Personligen så kan jag känna mig deprimerad ibland och det är inte långt till tårar ibland. Känna att: 'Alla är arga på mig', 'Ingen förstår mig, och jag förstår ingen'.
Att känna sig otroligt sviken av någon hör inte till ovanligheten när dessa missförstånd uppstår.

Som sagt så är detta vad jag känner, kan inte tala för alla. Men jag tror det är rätt vanligt.

Hoppas jag varit till någon hjälp :)

/SilentMan
Senast redigerad av SilentMan 2011-05-04 10:29:05, redigerad totalt 1 gång.
SilentMan
 
Inlägg: 140
Anslöt: 2006-12-10
Ort: Uppsala län

Inläggav Inger » 2006-12-17 18:01:17

Kaks, Aspergerhosting drevs av Nathan, en kille från Kalifornien som har lagt ned sin verksamhet bl a pga trakasserier från AFF och lokala myndigheter. När man lämnar en sajt (slutar betala) så omvandlar ofta operatören den till en trafficking-sajt för att försöka tjäna pengar på alla som fortfarande har länken kvar. Väldigt irriterande.

Fast i detta fall fanns det faktiskt en rätt intressant kommersiell länk som jag inte kunde låta bli att klicka på: Dore Clinic där det påstås att vi NPFare lider av nåt som heter CDD (Cerebellar Developmental Delay) och som kan övas upp genom deras kurser (som inte finns i Sverige och som troligen kostar en förmögenhet eftersom de inte vågar sätta ut priset nånstans på sin sajt). :roll:

Undrande, här är några andra online-tester:

Australian scale for Asperger Syndrome Seriöst och omfattande, utarbetat av Tony Attwood tror jag. Tyvärr inte klickbart.

The AQ Test Simon Baron-Cohens lite stereotpyiserade AS-test. Klickbart.

The Geek Test av AFF-Amy. Lite mindre seriöst men snyggt och kul. Klickbart.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 10:29:05, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Robin » 2006-12-17 23:42:22

http://www.autismforum.se tycker jag är en bra sida. Det finns dock hur mycket oseriöst respektive vilseledande skräp som helst på internet, så jag rekomenderar att du läser facklitteratur, vetenskapliga artiklar och självbiografier av personer med AS. Det finns flera bra böcker om AS av exempelvis Christoffer Gillberg, Utah Frith och Tony Attwood.
Senast redigerad av Robin 2011-05-04 10:29:05, redigerad totalt 1 gång.
Robin
 
Inlägg: 146
Anslöt: 2005-11-16

Inläggav Eyesonly » 2006-12-18 20:50:00

Glöm inte Gunilla Gerland och Gunilla Brattberg. :wink:
Senast redigerad av Eyesonly 2011-05-04 10:29:06, redigerad totalt 1 gång.
Eyesonly
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2006-11-05
Ort: Kristinehamn

Inläggav Undrande » 2006-12-19 6:20:04

Tack för alla tips och förslag.

Jag måste göra mig en lista på böcker och författare ni nämnt och försöka få tag i böckerna.

Tyvärr är huvudbiblioteket i staden stängt en tid nu under vintern p.g.a. flyttning till nya lokaliteter. Kanske jag måste köra till grannstaden och låna därfifrån.
Senast redigerad av Undrande 2011-05-04 10:29:06, redigerad totalt 1 gång.
Undrande
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2006-12-16

Re: Hej

Inläggav Undrande » 2006-12-19 17:35:31

SilentMan skrev: Alla som har AS eller vissa drag är ju egna individer, så det ter sig lite olika beroende på vilka upplevelser, hur graft man har det, vad personen gått igenom i livet etc.


Av det jag har läst om AS, har jag förstått att alla individer är olika, men det finns ändå vissa symtom som är mera specifika. Jag har läst här på forumet att ni skriver om de "normala". Ibland undrar jag vem som kan säga vad som är det normala. Det är ju jättestor skillnad mellan individerna på dem som är s.a.s. normala. Många av dem beter sig mycket onormalt tycker jag!

SilentMan skrev: Jag själv Har AS drag, jag uppfyller inte alla kritierier för syndromet.


Tror att det är likadant i det här fallet. Det finns vissa drag men alla kriterier uppfylls inte.

Jag är ledsen för att relationen tog slut på det här viset. Jag har aldrig trivas med någon så bra som med min f.d (måste jag väl säga nu när jag är förskjuten) pojkvän. Jag har aldrig kunnat prata med någon så bra som med honom, vi har kunnat utbyta tankar och åsikter. Det är inte ofta det har blivit missförstånd, då han förstår ordens exakta betydelse. Ganska ofta har han ändå använt så fina ord som jag inte förstått. Men han brukar märka om jag inte förstår eller så har jag frågat vad "det" ordet betyder.

Att ha fasta rutiner och att planera tillsammans vad man skall göra har varit skönt. Någon enda gång har min impulsivitet vållat problem. Det största problemen har ändå uppstått om jag börjat gråta, när jag har behov av att få och ge ömhet och vid beröringen!

SilentMan skrev: Personligen så kan jag känna mig deprimerad ibland och det är inte långt till tårar ibland. Känna att: 'Alla är arga på mig', 'Ingen förstår mig, och jag förstår ingen'.
Att känna sig otroligt sviken av någon hör inte till ovanligheten när dessa missförstånd uppstår.


Det du skrev här kan ju en "normal" också känna.

[/quote]Hoppas jag varit till någon hjälp :) .[/quote]

Du har varit till hjälp. Att få skriva här och att någon bryr sig och svarar på mina funderingar, har varit mig till mycket stor hjälp. Om jag inte hittat det här forumet skulle jag ha varit helt ensam med mina tankar och det skulle ha varit jättejobbigt.
Senast redigerad av Undrande 2011-05-04 10:29:06, redigerad totalt 1 gång.
Undrande
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2006-12-16

Inläggav Jaje » 2006-12-23 15:51:27

Fint av dig att bry dig och ta reda på det du inte vet!

Lycka till!
Senast redigerad av Jaje 2011-05-04 10:29:06, redigerad totalt 1 gång.
Jaje
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2006-12-22

Re: Hej

Inläggav Anonymous » 2007-12-26 20:58:16

SilentMan skrev:Det finns sidor som handlar om asperger hos vuxna. Jag lyckades hitta någon. Testa med en sökfras: 'Asperger syndrom hos vuxna'. Eller klura ut lite sökfraser så hittar du nog någon bra sida.

Alla som har AS eller vissa drag är ju egna individer, så det ter sig lite olika beroende på vilka upplevelser, hur graft man har det, vad personen gått igenom i livet etc.

Jag själv Har AS drag, jag uppfyller inte alla kritierier försyndromet.Personligen så kan jag känna mig deprimerad ibland och det är inte långt till tårar ibland. Känna att: 'Alla är arga på mig', 'Ingen förstår mig, och jag förstår ingen'.
Att känna sig otroligt sviken av någon hör inte till ovanligheten när dessa missförstånd uppstår.



Som sagt så är detta vad jag känner, kan inte tala för alla. Men jag tror det är rätt vanligt.

Hoppas jag varit till någon hjälp :)

/SilentMan


Känner precis igen mig. Har diagnos As. lindrigt. Är ett gränsfall.
Senast redigerad av Anonymous 2011-05-04 10:29:06, redigerad totalt 1 gång.
Anonymous
 

Inläggav Anonymous » 2007-12-26 21:28:07

Enligt det team som utredde mig behöver man inte ha symtom från terierna för att få daignosen As. Likadant säger min kurator på årdcentralen. Däremot har jag läst motsatsen på nätet. :roll: "Forskar" vidare.
Senast redigerad av Anonymous 2011-05-04 10:29:06, redigerad totalt 1 gång.
Anonymous
 

Inläggav Anonymous » 2007-12-26 21:29:03

caroline78 skrev:Enligt det team som utredde mig behöver man inte ha symtom från terierna för att få daignosen As. Likadant säger min kurator på årdcentralen. Däremot har jag läst motsatsen på nätet. :roll: "Forskar" vidare.


Alltså man skulle inte behöva ha symtom från alla kriterierna för att få As. daignos. Blev lite fel i första stycket. :oops:
Senast redigerad av Anonymous 2011-05-04 10:29:06, redigerad totalt 1 gång.
Anonymous
 

Inläggav A » 2007-12-26 23:45:14

Nänä, man måste alltså inte ha symtom från ALLA kriterierna, men från så många som krävs i diagnosmanualen för att man ska få diagnosen!
Det står klart och tydligt både i DSM IV och ICD 10 som är de två diagnosmanualer som används mest.
Senast redigerad av A 2011-05-04 10:29:06, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav Anonymous » 2007-12-26 23:51:38

A skrev:Nänä, man måste alltså inte ha symtom från ALLA kriterierna, men från så många som krävs i diagnosmanualen för att man ska få diagnosen!
Det står klart och tydligt både i DSM IV och ICD 10 som är de två diagnosmanualer som används mest.


Ok. Jag förstår på ett ungefär. Jag tänkter ta upp det med dem som utrett mig, så de kan förklara hur de tänkt o. berätta exakt vad som gäller.
Senast redigerad av Anonymous 2011-05-04 10:29:06, redigerad totalt 1 gång.
Anonymous
 

Inläggav Tonzon » 2007-12-27 14:54:23

Det finns ett annat svenskt test man kan göra.

http://www.algonet.se/~asperger/fasp/selftest.html

Det är en svensk översättning på ett engelskt test, har jag för mig. Det var det första testet jag gjorde.

Vill du ha böcker om AS så spana in Cura Förlaget. De har många böcker om AS.
http://www.cura.se/
Senast redigerad av Tonzon 2011-05-04 10:29:06, redigerad totalt 1 gång.
Tonzon
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2007-09-25
Ort: Ljungby Småland

Inläggav Anonymous » 2007-12-27 15:11:15

Tonzon skrev:Det finns ett annat svenskt test man kan göra.

http://www.algonet.se/~asperger/fasp/selftest.html

Det är en svensk översättning på ett engelskt test, har jag för mig. Det var det första testet jag gjorde.

Vill du ha böcker om AS så spana in Cura Förlaget. De har många böcker om AS.
http://www.cura.se/


Tack Tonzon. :)
Anonymous
 

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in