Håller du snyggt för att slippa bli föraktad?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Håller du rent och snyggt omkring dig för att andra ska se det?

Ja, för jag vill visa upp det
5
16%
Ja, för jag är livrädd att få dåligt rykte
3
10%
Ja, för det är tröttsamt med kommentarer
7
23%
Ja, men lider mycket av det
1
3%
Nej, bryr mig inte ett dugg
7
23%
Nej, bara skönt om någon visar sitt förakt
1
3%
Nej, vägrar även om det blir obehag
1
3%
Nej, men lider mycket av det
6
19%
 
Antal röster : 31

Håller du snyggt för att slippa bli föraktad?

Inläggav gadas » 2013-09-14 15:34:56

Jag är trött på rädslan att bli föraktad för att man inte håller snyggt omkring sig.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Håller du snyggt för att slippa bli föraktad?

Inläggav Miche » 2013-09-14 16:25:02

Jag trivs med att det är snyggt omkring mig (tycker inte att det finns något omröstningsalternativ för det...)

När jag inte orkade hålla snyggt omkring mig förut så trivdes jag inte alls lika bra, jag är väldigt glad att jag numera har orken att städa.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Håller du snyggt för att slippa bli föraktad?

Inläggav gadas » 2013-09-14 16:41:17

Miche skrev:Jag trivs med att det är snyggt omkring mig (tycker inte att det finns något omröstningsalternativ för det...)

När jag inte orkade hålla snyggt omkring mig förut så trivdes jag inte alls lika bra, jag är väldigt glad att jag numera har orken att städa.


Räknade med att det gäller många, även mig i stor utsträckning, det var därför jag begränsade frågan med "för att andra ska se det".
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Håller du snyggt för att slippa bli föraktad?

Inläggav yestomtom » 2013-09-14 17:07:37

Satte Nej, bryr mig inte ett dugg. Fanns inget som passa. Jag håller ordning och reda för jag vet om att så fort det blir oordning tenderar det att bli övermäktigt för mig att skapa ordning.
yestomtom
 
Inlägg: 76
Anslöt: 2013-09-05
Ort: NV Skåne

Håller du snyggt för att slippa bli föraktad?

Inläggav blyger » 2013-09-15 10:19:56

gadas skrev:
Miche skrev:Jag trivs med att det är snyggt omkring mig (tycker inte att det finns något omröstningsalternativ för det...)

När jag inte orkade hålla snyggt omkring mig förut så trivdes jag inte alls lika bra, jag är väldigt glad att jag numera har orken att städa.


Räknade med att det gäller många, även mig i stor utsträckning, det var därför jag begränsade frågan med "för att andra ska se det".

Tänkte precis som Miche, även om jag inte riktigt har ork att hålla den nivå jag önskar.
Visst jag mår skit av andras åsikter det ska jag inte sticka under stolen med, men för det mesta är det inte någon här men mycket grejjer framme och stökigt blir, tror jag, lite för mycket intryck känns som att allt attakerar mig.
Kändes inte i min tolkning då som "för att andra ska se det". :-)063
blyger
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2011-04-26

Håller du snyggt för att slippa bli föraktad?

Inläggav Vaniljflickan » 2013-09-15 10:24:54

Jag vet faktiskt inte riktigt men det känns stökigt i huvudet när det är massa stök omkring mig, förut brukade jag inte bry mig, men sen jag började med concerta så har det blivit så.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Håller du snyggt för att slippa bli föraktad?

Inläggav Kanin » 2013-09-15 10:29:21

Jag gillar ordning (och stora fria golvytor) - allt är alltid på samma plats och jag har det aldrig stökigt. Däremot kan det samlas en hel del damm och lite smulor som jag ser till att dammsuga bort innan jag får besök (det är den extra motivation jag behöver för att få det gjort). Men jag skulle inte få för mig att avlägsna de sjutton mjukisdjuren från soffbordet.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Håller du snyggt för att slippa bli föraktad?

Inläggav Huggorm » 2013-09-15 10:43:04

Jag är som många andra här, jag mår bäst när det är rent och snyggt runt mig. Underbart när det är städat och dammsuget. Men tyvärr är man lite för lat så det är ofta stökigare än man vill ha det...
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Håller du snyggt för att slippa bli föraktad?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-09-15 11:01:12

Jag släpper inte in folk som kan tänkas förakta mig så det är rätt enkelt. Men för att besvara frågan så håller jag ordning, mest för min egen skull.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Håller du snyggt för att slippa bli föraktad?

Inläggav Moggy » 2013-09-15 11:09:44

Är dålig på att hålla städat och snyggt, går för lång tid mellan jag tar tag i det. Men jag trivs när det är städat. Det är inte så kul heller att ha det stökigt när nån kommer och man tvingas visa det..
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Håller du snyggt för att slippa bli föraktad?

Inläggav Kevlarsoul » 2013-09-15 11:19:15

Lite svårt det där.. Jag håller rent och snyggt OM andra ska se det.
Jag släpper inte in folk om det inte är i alla fall lite städat.
Men om jag vet med mig att ändå ingen ska komma hit så brukar det se förjävligt ut, inte för att jag egentligen trivs med stöket utan för att jag orkar inte med att ta tag i det, svårt att sätta igång och börja städa, som tur var har jag boendestöd 1 gång/vecka som hjälper mig.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Håller du snyggt för att slippa bli föraktad?

Inläggav gadas » 2013-09-15 23:20:49

Jag kanske lider av patologiskt kravundvikande. För om jag själv får ta initiativet så kan det bli extremt rent och snyggt, vilket också jag trivs med. Men så fort jag upplever att någon förväntar sig det, så försvinner all energi och lust.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Håller du snyggt för att slippa bli föraktad?

Inläggav Charlie72 » 2013-09-15 23:41:58

Nej, varför skulle jag hålla snyggt för andra??? Dom ska skita i hur jag har det! Städat har jag det för mig o mina barns skull, vet inte om de e snyggt eller inte.
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Håller du snyggt för att slippa bli föraktad?

Inläggav sugrövmanövern » 2013-09-16 10:46:23

Jag brukar snarare få beröm av folk för hur fräscht jag har det. Men i perioder orkar jag inte. Det är bara uppfriskande med förakt då, så jag vet vars jag har de jävlarna. Dvs ej inne hos mig någe mer om de fäller kränkande kommentarer om stöket.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Håller du snyggt för att slippa bli föraktad?

Inläggav gadas » 2013-09-16 11:03:07

Charlie72 skrev:Nej, varför skulle jag hålla snyggt för andra??? Dom ska skita i hur jag har det! Städat har jag det för mig o mina barns skull, vet inte om de e snyggt eller inte.

Sunt.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Håller du snyggt för att slippa bli föraktad?

Inläggav rapchic » 2013-09-16 11:11:25

Har inte rötat än då det inte finns nått bra alternativ.

Jag vill ha det städat kring mig men kroppen orkar inte :(
Ska vi däremot få besök brukar jag och min man köra hårdstädning dagen innan så att det ser fint ut. Man vill ju inte visa hur illa det är med värken, jag vill ju inte ens visa det för min man så varför skulle jag vilja visa det för andra.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Håller du snyggt för att slippa bli föraktad?

Inläggav Cristobal » 2013-09-16 18:41:48

Inget alternativ passar rktigt.
Jag är på gränsen till pedant, älskar att ha det rent och nystädat, allt ska vara undanplockat och på sin plats. Då mår jag mycket bättre.

Tyvärr delar jag lägenhet med min syster som är raka motsatsen - hennes grejer väller ut ur hennes rum och tar över hela lägenheten. :( Jag mår skitdåligt av det, depressionen förvärras.

Ett annat problem är mina svåra smärtor och bristen på energi, jag varken KAN eller ORKAR städa så mycket som jag vill. Jag har alltid nytvättade kläder, men kaos i garderoben eftersom jag handlar för mycket när jag mår dåligt (ingen impulskontroll).

Jag skulle förmodligen kunna få någon slags hjälp från kommunen pga diagnoserna, men det känns så pinsamt. Jag KAN städa själv, vet hur man gör och gillar att ha rutiner. Det är smärtan i kroppen som sätter stopp. Dessutom vill min syster inte ha in någon "främling" hos oss.

Men jag skäms när familjen kommer på besök, trots att mina föräldrar (mamma) aldrig städade noggrant. De bryr sig inte, förutom kanske min svägerska. Det är nog henne jag skäms för mest, de har alltid så fint & städat hos sig: det perfekta hemmet med precis sådan inredning som jag vill ha... :( Jag är bra på inredning och färger, men har aldrig haft råd att köpa rätt saker som passar ihop. Det är meningen att flera möbler skulle målas osv för att passa in, men inget händer och jag orkar inte på egen hand.

Min syster ber hellre familjen om hjälp med städning osv, men jag tycker det är mer pinsamt än ha en främling här. Vet inte hur vi ska lösa situationen för min syster bara skiter i allt (ADD + depression). Jag orkar inte leva i smuts och kaos men har inte råd att bo själv heller... :(
Cristobal
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2013-09-02

Håller du snyggt för att slippa bli föraktad?

Inläggav kiddie » 2013-09-16 20:12:48

Önskar att jag orkade städa bättre. Folk är väldigt elaka. De släpps inte in om det inte är iaf någorlunda städat, trots det kan de gå och säga till andra hur skitigt det var. Jag har alltid haft lite oordning omkring mig så det har blivit OK att hacka på mig. T ex om det ligger en brödsmula på bordet så nämns det bara för att det är jag och inte ngn annan. Det ställs högre krav på mig av ngn anledning.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Håller du snyggt för att slippa bli föraktad?

Inläggav MsTibbs » 2013-09-17 16:20:19

Jag brukar få mild panikkänsla om nån, framför allt då familjen, säger att de vill komma och hälsa på, för just de dagarna brukar min lägenhet som mest likna ett bombnedslag. Ibland får jag ryck, men jag borde slänga mer och ha bättre förvaring för tex smink och teckna/målasakerna som ligger överallt...
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in