Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav lollo_testar » 2013-09-14 0:27:40

hej vet inte om d är sant men i expressen från fredagen den 13 e stod att man kommit fram till ett "botemedel" mot Autism. är detta sant? var kan man läsa vidare om detta? Gillberg är med i artikeln..



Moderator atoms - förtydligade rubriken.
lollo_testar
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2010-09-14

expressen 13 sept

Inläggav Huggorm » 2013-09-14 0:29:09

Huggorm
 
Inlägg: 22250
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

expressen 13 sept

Inläggav Feline » 2013-09-14 1:28:17

Detta kan alltså vara slutet för människans utveckling, med andra ord.
Feline
 
Inlägg: 138
Anslöt: 2013-09-03

expressen 13 sept

Inläggav Savanten Svante » 2013-09-14 1:33:32

Jag ska inte botas nånstans!
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

expressen 13 sept

Inläggav kiddie » 2013-09-14 1:55:17

Konstigt nog "får" man inte bota psykopater (om det gick) för det är fel att förstöra ngns personlighet. Autistiska barn räknas dock inte till arten människor. :evil:
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

expressen 13 sept

Inläggav Kevlarsoul » 2013-09-14 1:57:42

Fy fan vad läskigt. :shock:
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

expressen 13 sept

Inläggav Dandelo » 2013-09-14 1:58:15

Sätt stopp för det där :P
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav Alien » 2013-09-14 4:07:25

Det kan väl aldrig vara fel att söka botemedel mot något som medför lidande. Man kan bota dövhet med cochlearoperation, ska det också förbjudas?

Det gäller inte heller alla autister, bara dem med genförändraingar.
Expressen skrev:Nyligen har man börjat screena svenska autistiska barn. Ungefär 20 procent får i dag veta att de har genförändringar, men den andelen ökar hela tiden. Nästa år är det sannolikt 25 procent, tror Christopher Gillberg, som är professor i barn- och ungdomspsykiatri vid Göteborgs universitet. Han och andra autismforskare har nyligen skrivit om detta i tidskriften Nature medicine och på fredag presenterar forskaren Thomas Bourgeron de nya rönen vid Gillbergcentrum i Göteborg.
http://www.expressen.se/halsa/svenskar- ... tismgatan/

Genförändringarna leder till att olika proteiner i hjärnan inte fungerar som de ska. Förenklat kan man säga att proteinernas felfunktion stör nervcellerna i hjärnan, hindrar signalerna i hjärnan från att gå fram ordentligt.
- Försök på både djur och människor med autism visar att man inte får den "uppkoppling" i hjärnan som man förväntar sig. Det är som att man ska surfa på internet med datorn, men bara kommer in på en enda webbsajt, man kommer inte vidare ut på nätet, säger Christopher Gillberg.
Att reparera en genförändring är svårt. Därför inriktar sig forskarna på att hitta medel som rättar till det genförändringen ställer med, som proteinernas felfunktion.
– På så sätt kan man reversera, backa, processen. Man får slut på det som skadar hjärnans nervsystem. Autismbilden går tillbaka och man fungerar mer normalt, säger Christopher Gillberg.

– Att få se vuxna med autism, bli totalt förändrade i normaliserad riktning, med sina egna ögon! Det är helt unikt. Vi har inte vågat tänka det tidigare, men nu törs vi tro att vi kan bota vissa former av autism.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav yestomtom » 2013-09-14 8:49:51

Tycker detta är en läskig utveckling där man tänker mer på att anpassa individen än att anpassa samhället. Alla kan inte vara stöpta i samma form. :-)056
yestomtom
 
Inlägg: 76
Anslöt: 2013-09-05
Ort: NV Skåne

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav Huggorm » 2013-09-14 9:16:15

Fast "botemedel" har ju funnits länge, i form av lobotomi
Huggorm
 
Inlägg: 22250
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav lollo_testar » 2013-09-14 9:26:44

men vad jag förstår det som att det handlar om ett läkemedel som man kommer ta. se artikeln innan om de två killarna som var testpersoner. så därför drar jag slutsatsen att man får välja själv huruvida man vill ta det eller inte...

sedan håller jag med Alien, det som kan stoppa ett lidande kan inte vara dåligt eller?

och lobotomi hoppas jag inte man sysslar Mee längre...
lollo_testar
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2010-09-14

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav Vaniljflickan » 2013-09-14 10:58:24

Jag tycker det är intressant och positivt, att få bättre förmågor i sig själv kan väl inte vara negativt tycker jag.
Då har man förmåga att vara mer som man vill va, men jag ser såklart att det förmodligen kan leda till bristande spetskompetenser inom specialintressen och dylikt, men då är det ju valfriheten hos individen som har resulterat i det.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav Wine » 2013-09-14 11:20:32

Jag håller med om att det verkar positivt att det kan komma att bli möjligt att behandla och bota autism/autistiska symtom. Verkar konstigt att först hävda att man har problem och ett lidande, kämpa sig till en diagnos som en del uppger att de har gjort och sedan inte vilja ha hjälp, då kan man ju undra vad som egentligen är problemet och vad problemet var från början då man sökte diagnos om man nu inte upplever ett lidande av sin autism och därmed inte heller anser sig vilja ha någon hjälp.

Vaniljflickan skrev:...
Då har man förmåga att vara mer som man vill va, men jag ser såklart att det förmodligen kan leda till bristande spetskompetenser inom specialintressen och dylikt, men då är det ju valfriheten hos individen som har resulterat i det.


Tror väl inte att detta skulle innebära att behandling av autism skulle leda till bristande spetskompetenser inom specialintressen, det finns väl även individer utan autism spektrum diagnos som är intelligenta, duktiga och kompetenta och har spetskompetens inom olika områden?
Senast redigerad av Wine 2013-09-14 11:30:33, redigerad totalt 2 gånger.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav Flawed » 2013-09-14 11:28:35

Om ADHD och autism faktiskt hela tiden ökar så lär man ju förr eller senare ta tag i det.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav Kathrine87 » 2013-09-14 11:59:39

Alltså de finns ju de som kan knappt klara sig sj. Här om dan sog jag en vuxen kvinna som inte visste vilken väg hon skulle gå o behövde nån som visar vägen. Vad jag försöker säga e att vissa som har grov autism kommer o må bättre om man kan bota det.
Kathrine87
 
Inlägg: 260
Anslöt: 2013-09-05

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav Vaniljflickan » 2013-09-14 12:08:38

Wine skrev:Jag håller med om att det verkar positivt att det kan komma att bli möjligt att behandla och bota autism/autistiska symtom. Verkar konstigt att först hävda att man har problem och ett lidande, kämpa sig till en diagnos som en del uppger att de har gjort och sedan inte vilja ha hjälp, då kan man ju undra vad som egentligen är problemet och vad problemet var från början då man sökte diagnos om man nu inte upplever ett lidande av sin autism och därmed inte heller anser sig vilja ha någon hjälp.

Vaniljflickan skrev:...
Då har man förmåga att vara mer som man vill va, men jag ser såklart att det förmodligen kan leda till bristande spetskompetenser inom specialintressen och dylikt, men då är det ju valfriheten hos individen som har resulterat i det.


Tror väl inte att detta skulle innebära att behandling av autism skulle leda till bristande spetskompetenser inom specialintressen, det finns väl även individer utan autism spektrum diagnos som är intelligenta, duktiga och kompetenta och har spetskompetens inom olika områden?


Jag tänker att iaf färre skulle kanske snöa in sig på ett och samma ämne i lika stor utsträckning inom autismgruppem, kan försöka utveckla om det finns följdfrågor på det
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav Savanten Svante » 2013-09-14 12:19:45

Flawed skrev:Om ADHD och autism faktiskt hela tiden ökar så lär man ju förr eller senare ta tag i det.


Ökar det, eller diagnosticerar man mer?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav gadas » 2013-09-14 12:27:12

Först ska vi komma ihåg att det är Expressen, som i hård konkurrens med endast Aftonbladet och TV3 stått för de mest rabiata lögner, inte minst sådana som drabbar funktionshindrade och sjuka.

Men skulle man för en gångs skull inte ha felciterat Gillberg så kan det bli fel ändå.

Jag har stort förtroende för Gillberg. Men jag har tvivlat förr, som när han gjorde sig lustig över en AS-tjej som krävde att alla djurförsök genast måste stoppas, eller som när han skriver om våldsutbrott som visserligen ovanliga men ändå i någon mening signifikant.

Det vore underbart om man kunde bota nedsättningen i social förmåga hos individer med autism.

Men om man "botar" AS så gör man sig samtidigt av med den såvitt jag vet enda källan till hur NT ska botas.

Jag vill bli botad - inte normal!
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav kullan » 2013-09-14 12:48:28

Alltså jag är i en fas då jag känner av min AS extremt mycket. Om det fanns något som gjorde att de negativa bitarna försvann skulle jag tacka ja till det. dock tror jag inte att något sådant finns tyvärr.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav lollo_testar » 2013-09-14 13:01:24

kullan skrev:Alltså jag är i en fas då jag känner av min AS extremt mycket. Om det fanns något som gjorde att de negativa bitarna försvann skulle jag tacka ja till det. dock tror jag inte att något sådant finns tyvärr.


Känner absolut likadant!
lollo_testar
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2010-09-14

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav lollo_testar » 2013-09-14 13:08:49

Självklart ska man ha med i bilden att det är expressen som skriver men genom att det här ska presenteras som forskning så finns det andra mer säkra källor att läsa vidare på. det var egentligen det jag var ute efter.
lollo_testar
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2010-09-14

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav Frimodig » 2013-09-14 13:17:43

Kriteriet är att stå på egna ben, utan psykmedicin.

Ju fler som får den möjligheten, desto bättre.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav TheLooser » 2013-09-14 14:15:44

Dandelo skrev:Sätt stopp för det där :P


Alla ni som inte vill bli botade kan väl helt enkelt låta bli att ta medicinen.
Vi som vill bli botade ska väl inte behöva gå miste om den chansen bara för att en del njuter av att vara funktionshindrad.

Jag skulle omgående bota mig själv.
TheLooser
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2010-11-11
Ort: Ödemarken

Botemedel mot autism - artikel i Expressen

Inläggav Huggorm » 2013-09-14 14:43:14

Jag skulle vänta ett bra tag till det framkommit vilka biverkningarna var innan jag tog någon medicin. Och det är inte ens säkert att jag hade tagit något sedan heller, jag vet inte om jag vill vara NT
Huggorm
 
Inlägg: 22250
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in