Aspergerforums ordlistetråd

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Aspergerforums ordlistetråd

Inläggav Abbreviation » 2013-09-07 14:10:29

Jag håller på med att utveckla mitt ordförråd, delvis inför högskoleprovet och delvis för att utveckla minnesteknik. Men nu börjar jag få slut på ord från de källor jag använder mig av och det känns inte som att slumpmässigt slående i en ordlista är särskilt tidseffektivt. Så jag tänkte att AF:s samlade krafter kanske kan uppmärksamma mig på fler nya ord att lära mig.

Lista ovanliga, finurliga eller intressanta ord som ni tycker att fler borde ha koll på, som har en intressant etymologi eller vad som helst. Zombie och ni andra, jag behöver er! Även tips på hemsidor eller böcker med ord av typen jag letar efter, mottages tacksamt.

(Jag var säker på att det fanns en liknande tråd men har kollat igenom hela språk-underforumet, uppmärksamma mig gärna på liknande trådar.)
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Aspergerforums ordlistetråd

Inläggav Frimodig » 2013-09-07 14:47:46

Jag tycker det är svårt att förmedla ordkunskap, mitt råd är alltid: läs böcker. Helst gamla klassiker. Och läs facktexter. Det finns nån nyordordbok, som uppdateras. När man kollar den så blir man lite pessimistisk över nutiden. Det ser ut som om vi blir dummare och dummare.

Sen är nationalencyklopedin bra. Det finns en 3-bandsversion från 08.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Aspergerforums ordlistetråd

Inläggav Dagobert » 2013-09-07 19:44:24

Kanske den här tråden kan vara nåt. slottstappning-gammaldags-ord-t21429.html
Orden tog jag ur Franz Kafkas "Slottet" i Tage Aurells översättning.
Ordförklaringarna av andra forummedlemmar är till stor del (felaktiga) gissningar så dem står jag inte för.
Dagobert
 
Inlägg: 14135
Anslöt: 2010-11-30

Aspergerforums ordlistetråd

Inläggav Abbreviation » 2013-09-07 20:11:41

Tack! Det var en fin lista!
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Aspergerforums ordlistetråd

Inläggav KrigarSjäl » 2013-09-07 21:05:34

Kolla igenom tidigare års ordtest.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Aspergerforums ordlistetråd

Inläggav Frimodig » 2013-09-07 21:14:45

KrigarSjäl skrev:Körsnär till exempel, det betyder pälsvaruhandlare.


Under lång tid, när jag växte upp, på 50-talet, ansåg jag att ord som körsnär var en sorts klassmarkörer. De talade om vilka som hörde till och vilka som inte hörde till.

Fast, vartefter som jag läste böcker, så började jag hänga med.

Numera. När jag möter nån som använder såna här ovanliga ord, så brukar jag fråga vad de tror de betyder.

Det är kul att sätta folk på pottan. Om man säger så.

Det finns en gul bok av tre brudar som förklarar talesätt och så, den är värdefull.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Aspergerforums ordlistetråd

Inläggav KrigarSjäl » 2013-09-07 21:52:48

Nja, jag hade inte riktigt rätt; http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6rsn%C3%A4r

Jag tycker att sk svåra ord är självklara, både till uttal, betydelse och användning och jag stör mig på de som säger att såna som jag inte ska använda de orden. Som om vanliga arbetargrabbar inte skulle ha rätt att använda så kallat svårare ord.
Jag vet mycket väl vad aladåb och peripeti är för något, men det finns absolut de som inte tycker att jag ska veta det, jag med mina tatueringar.

Jag har språkkänslan medfött; talang, begåvning, lyte eller vad man vill kalla det.
Det blev ofta så att det var jag som rättade lärarna mer än tvärtom och jag har aldrig pluggat ord eller så.

Är det nåt jag tycker är larvigt är det personer som pga utbildning och diplom vill sätta sig på höga hästar språkligt.
Socionomer är ofta såna som vill visa sig smartare än sina klienter, men efter vad jag förstått är inte socionomutbildningen någon vishetens outsinliga källa eller så.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Aspergerforums ordlistetråd

Inläggav Abbreviation » 2013-09-07 22:27:32

Nu är det här inte en tråd för debatt kring vem som ska använda ord eller vilka som tror fel eller vad som. Lägg ner.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Aspergerforums ordlistetråd

Inläggav Zirre » 2013-09-07 22:31:29

Synonymer kan vara bra att ha kolll på.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Återgå till Språket



Logga in