Känner mig inte smart som andra med Asperger

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Känner mig inte smart som andra med Asperger

Inläggav kullan » 2013-02-18 13:04:05

Schmetterling skrev:
kullan skrev:Jag är inte heller någon smartskalle. I skolan hade jag strul med alla teoriämnena. De enda ämnena som gick utan problem var Textilslöjd,bild, massmedia samt musiklyssning.

Förlåt jätte-OT: Påskkyckling, kullan! En avatar som gör en glad! :D


Haha tack! Blev sugen på en sådan nu.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Känner mig inte smart som andra med Asperger

Inläggav fredrik_192 » 2013-02-18 13:08:38

matgar skrev:
hp555 skrev:Jag har fått en asperger diagnos och en av sakerna dom flesta med asperger har är att dom kan vara väldigt smarta men jag är inte smart alls jag kan inte komma ihåg nåt ja lär mig.Varför är det sä här.

Alla är vi olika bra på olika saker.
Jag är fett avis på folk som kan teckna eller är superbra på matte.
Man får försöka hitta sånt man själv är bra på.
Det är bara naturligt att vi blir bättre på sånt vi tycker är intressant/kul.
Dock så är det bäst att anstränga sig och göra sitt bästa när det gäller saker som tex skolan.


Matematik har många med AS svårt för och andra har jättelätt för det. Men som min hjärna uppfattar matte, så är det till för att få en att tänka i flera steg och dela upp saker i ordning. (sägs vara lite av en charm för Aspergare :) )
Skulle också vilja vara bra på det! :P
fredrik_192
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2013-01-25

Känner mig inte smart som andra med Asperger

Inläggav kattkvinna » 2013-02-18 13:19:24

Pikachu skrev:Att acceptera att man inte är fullkomlig och ändå leva ett lyckligt liv är nog den största av människans gåvor.

Fullträff! :D

Jag är både begåvad och obegåvad. Har skrivit mer om det i trådar om intelligens och i tråden om sänkt arbetsminne bara för att visa hur spretig, ojämn och ofullkomlig jag är. Numera tycker jag att ojämnheten ger mig personlighet och kännetecken på vem jag är. När jag var yngre deppade jag över att jag inte hade matematisk eller ingenjörsbegåvning (lättare att få kvalificerade jobb trots sociala skavanker). Nu har jag slutit fred med den jag är och stärker det jag är bra på.
kattkvinna
Inaktiv
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2012-04-10
Ort: Linköping

Känner mig inte smart som andra med Asperger

Inläggav NemoXX » 2013-02-18 14:40:44

Jag hade det väldigt enkelt för mig i grund- och gymnasieskolan då jag kom ihåg allt som jag hörde sägas samt hade fotografiskt minne. Jag gick ut med 4,8 i betyg och kände mig intelligent. Jag har sen dess provat att studera på universitet och högskola tre gånger, har alltid slutat i kaos. Jag började fatta att jag inte var intelligent, utan istället verkade fungera som en maskin/dator som bara kunde rapa upp vad jag hade fått inmatat. Jag skämdes att jag inte klarade av högre studier och arbetade som timmis på Konsum i flera år.

Det är inte förstän NU, när jag förstår mer om mig själv, som jag förstår vad det var som var svårt. Jag läste de sex böckerna på litteraturlistan men kunde inte välja ut det väsentliga eller hålla med/ta avstånd ifrån deras åsikter. Jag kunde inte jämföra olika teorier utan såg allt som viktigt och vem fan var lilla jag att ha åsikter om någon teori som en framstående professor hade forskat på i 30 år (!)

Nån som känner igen sig? När jag har läst lite på forumet verkar det finnas så många som har t.o.m flera examina från högre studier....men kanske har haft det svårare med arbeten.
NemoXX
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2009-05-16
Ort: Stockholm

Känner mig inte smart som andra med Asperger

Inläggav DefinitivtInteAnonym » 2013-02-19 23:51:01

Känner som dig ibland. Är egentligen ganska begåvad men mina förmågor uppskattas inte i sociala sammanhang. Vem vill höra en babbla om determinanter, gauss-elimination eller om Afrikas huvudstäder.
DefinitivtInteAnonym
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2009-11-29

Känner mig inte smart som andra med Asperger

Inläggav Sanchez » 2013-08-31 6:24:48

Jag har bra namnminne och minns mkt om t.ex djur,religion, geografi och historia som förvånar folk men jag är helt värdelös på och minnas allt annat, det inte första gången jag trott jag sagt en sak till två olika personer men egentligen sagt samma sak till samma person två gånger på en dag. Så mitt minne är kasst på många punkter och jag har inte hög IQ.

Btw, ta inte detta fel nu men brukar inte ofta de med högre IQ även ha mer asperger än de med normal IQ? Det känns typ så för jag har bara träffat folk med mild asperger och de har ingen speciell hög IQ, bara undrar av ren nyfikenhet, om nån med högt IQ blir sårad nu ber jag om ursäkt.
Sanchez
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2013-08-29

Känner mig inte smart som andra med Asperger

Inläggav Schmetterling » 2013-08-31 12:42:46

Sanchez skrev:Btw, ta inte detta fel nu men brukar inte ofta de med högre IQ även ha mer asperger än de med normal IQ?

Nej.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Känner mig inte smart som andra med Asperger

Inläggav Sanchez » 2013-08-31 23:13:38

Schmetterling skrev:
Sanchez skrev:Btw, ta inte detta fel nu men brukar inte ofta de med högre IQ även ha mer asperger än de med normal IQ?

Nej.
ok, nyfiken bara
Sanchez
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2013-08-29

Känner mig inte smart som andra med Asperger

Inläggav Schmetterling » 2013-08-31 23:20:00

Sanchez skrev:
Schmetterling skrev:
Sanchez skrev:Btw, ta inte detta fel nu men brukar inte ofta de med högre IQ även ha mer asperger än de med normal IQ?

Nej.
ok, nyfiken bara

:-)Happy
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Känner mig inte smart som andra med Asperger

Inläggav Spindelmannen » 2013-08-31 23:26:43

Möe tänkande är de shit pommes :P eller hur de va hehe
Spindelmannen
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2013-08-28
Ort: Värmland

Känner mig inte smart som andra med Asperger

Inläggav plåtmonster » 2013-08-31 23:54:58

Vid asperger så beror "förmågan" också till stor del på vilka intressen man har. Även om man uppfattar sig själv som medelmåttig så behöver det absolut inte vara så.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in