Att åka i kollektivtrafiken

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Att åka i kollektivtrafiken

Inläggav Titti » 2013-08-29 13:02:23

Zirre skrev:Minst en verkar tro att jag tycker någon annan ska betala. Det inlägget gjorde mig väldigt sårad. :(

Men du vill fortfarande inte vidareutveckla ditt resonemang om varför du tycker det är dyrt? Om du berättar hur du resonerar blir det lättare att fortsätta diskussionen. Eller menar du med dyrt snarare "(alltför) mycket pengar" i största allmänhet?
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Att åka i kollektivtrafiken

Inläggav barracuber » 2013-08-29 13:18:12

Dyrt är inte objektivt. Det som nån tycker är dyrt kan någon annan tycka är billigt.

I Göteborg så verkar många tycka att kollektivtrafiken är dyr. (inte konstigt tycker jag med tanke på att Västtrafik höjer priserna flera gånger per år, trots att kollektivresandet faktiskt är på uppgång). (konstigare är att majoriteten göteborgare dessutom är motståndare till trängselskatten, som har ett uttalat syfte att finansiera en bättre kollektivtrafik, men vilket folk inte verkar lita på).

Många göteborgare vet att Stockholms kollektivtrafik är billigare om man skulle göra en jämförelse. Det är ett faktum att 50 % av stockholmarna verkligen åker kollektivt medan siffran för göteborgarna ligger på 30%, vilket säkert spelar in. Frågan är hur många göteborgare som verkligen känner till detta. :roll:

Däremot kan man säkert som enskild stockholmare av många olika anledningar uppleva att det är dyrt.
Senast redigerad av barracuber 2013-08-29 13:27:09, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Att åka i kollektivtrafiken

Inläggav colaflaska » 2013-08-29 13:25:00

Älskar att åka tåg! Blir lite rastlös men med ds, bok eller dator löser jag det. Buss är mysigt när det är mörkt ute. Spårvagnarna gillar jag inte.

Flyga är också helskönt, sålänge man har musik i öronen.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Att åka i kollektivtrafiken

Inläggav Wine » 2013-08-29 13:40:32

plåtmonster skrev:...
Värre är väl om man glömmer färdbevis hemma och det blir kontroll. Orimligt att ett misstag skall kosta flera hundra för att man ej är en maskin.


Jag tycker det är fullt rimligt för om man glömmer färdbevis hemma så borde man ju ha upptäckt det i samband med påstigning och biljett- eller färdbeviskontroll innan man stiger på buss, spårvagn, tunnelbana eller tåg då det i allmänhet sker i samband med antingen påstigning eller när man passerar exempelvis en spärrlinje vid tunnelbanan? Då finns det ju möjlighet att antingen lösa biljett på plats eller om inte det är möjligt vända tillbaka hemåt och hämta färdbevis. Det skulle ju vara lätt att skylla ifrån sig på att man "glömt" färdbeviset" hemma för att man ska slippa att få någon form av reprimand och böter vid en kontroll annars om kontrollanterna skulle acceptera en sådan förklaring.
Senast redigerad av Wine 2013-08-29 13:50:53, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Att åka i kollektivtrafiken

Inläggav barracuber » 2013-08-29 13:48:47

Wine skrev:
plåtmonster skrev:...
Värre är väl om man glömmer färdbevis hemma och det blir kontroll. Orimligt att ett misstag skall kosta flera hundra för att man ej är en maskin.


Jag tycker det är fullt rimligt för om man glömmer färdbevis hemma så borde man ju ha upptäckt det i samband med att man stiger på buss, spårvagn, tunnelbana eller tåg då det sker någon form av biljett eller färdbeviskontroll i samband med antingen påstigning eller när man passerar exempelvis en spärrlinje vid tunnelbanan? Då finns det ju möjlighet att antingen lösa biljett på plats eller om inte det är möjligt vända tillbaka hemåt och hämta färdbevis. Det skulle ju vara lätt att skylla ifrån sig på att man "glömt" färdbeviset" hemma för att man ska slippa att få någon form av reprimand vid en kontroll annars om kontrollanterna skulle acceptera en sådan förklaring.

"Reprimand"? Böterna för tjuvåkning börjar runt 800 kr. Och jag kan faktiskt förstå det med tanke på att tjuvåkning - enligt Västtrafik åtminstone - är väldigt vanligt i GBG.

Jag åkte själv fast en gång men hade en förklaring (urladdat batteri så jag kunde inte köpa en smsbiljett) vilket kontrollanten köpte, eftersom jag inte äger något månadskort eller annat, och därmed inte hade andra alternativ. Hållplatsen jag gick på låg inte i närheten av någon kiosk där man kunde köpa månadskort eller ens enkelkupong.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Att åka i kollektivtrafiken

Inläggav Krillo » 2013-08-29 13:50:40

Wine skrev:Jag tycker det är fullt rimligt för om man glömmer färdbevis hemma så borde man ju ha upptäckt det i samband med påstigning och biljett- eller färdbeviskontroll innan man stiger på buss, spårvagn, tunnelbana eller tåg då det i allmänhet sker i samband med antingen påstigning eller när man passerar exempelvis en spärrlinje vid tunnelbanan? Då finns det ju möjlighet att antingen lösa biljett på plats eller om inte det är möjligt vända tillbaka hemåt och hämta färdbevis.


Nej, det är inte alltid möjligt, det är inte alltid resenärens fel. Ponera att en buss blir sen, t ex på vintern pga dåligt väder eller väglag, och sen vid nästa byte är reskassan slut på kortet, normalt skulle övergång gällt. Är det värt böter på 1200:-?
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Att åka i kollektivtrafiken

Inläggav Wine » 2013-08-29 13:52:56

barracuber skrev:"Reprimand"? Böterna för tjuvåkning börjar runt 800 kr. Och jag kan faktiskt förstå det med tanke på att tjuvåkning - enligt Västtrafik åtminstone - är väldigt vanligt i GBG.
...


Slarv av mig när jag skrev, har ändrat i inlägget och ja jag tycker också att det är rimligt med böter för att folk inte ska gratisåka eller tjuvåka.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Att åka i kollektivtrafiken

Inläggav Wine » 2013-08-29 14:08:02

Krillo skrev:
Wine skrev:Jag tycker det är fullt rimligt för om man glömmer färdbevis hemma så borde man ju ha upptäckt det i samband med påstigning och biljett- eller färdbeviskontroll innan man stiger på buss, spårvagn, tunnelbana eller tåg då det i allmänhet sker i samband med antingen påstigning eller när man passerar exempelvis en spärrlinje vid tunnelbanan? Då finns det ju möjlighet att antingen lösa biljett på plats eller om inte det är möjligt vända tillbaka hemåt och hämta färdbevis.


Nej, det är inte alltid möjligt, det är inte alltid resenärens fel. Ponera att en buss blir sen, t ex på vintern pga dåligt väder eller väglag, och sen vid nästa byte är reskassan slut på kortet, normalt skulle övergång gällt. Är det värt böter på 1200:-?


Det går ju att gardera sig för sådana händelser och se till innan att man har ordentligt med pengar på kortet eller att använda sig av den möjligheten att köpa sms-biljett. Jag ser alltid till att ha ordentligt med pengar laddade på kortet för att vara säker på att inte råka ut för någonting dylikt. SL har dessutom en resegaranti som gäller om man riskerar att bli mer än 20 minuter försenad med SL-trafiken och man kan då få ersättning med upp till 800 kronor för resa med taxi, egen bil eller SJ/annat trafikbolag som kör motsvarande sträcka som man skulle ha rest med SL. En brist däremot är att det inte går att betala biljetter och lösa färdbevis med kort på exempelvis bussar inom kollektivtrafiken i Stockholm.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Att åka i kollektivtrafiken

Inläggav kiddie » 2013-08-29 14:15:06

I vår stad får sjukpensionärer inte samma rabatt som folkpensionärer på bussen. Det är synd. Ett tag fick folkpensionärer åka gratis under lågtrafik då bussarna mest gick tomma iaf. Tror det togs bort. Synd för dem. Tycker det satsas för lite på sådana saker för som pensionär oavsett orsak tror jag man kan hålla sig friskare om man är lite fri och kan komma ut.

Då kostar man samhället mindre i slutänden.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att åka i kollektivtrafiken

Inläggav blyger » 2013-08-29 14:19:58

Caprifool skrev:Jag är aldrig så levande som i Londons Underground. Varenda fiber i min organism sjunger av lycka!

Jag är lite så jag med, underligt nog men jag verkar behöva lite antingen eller, antingen snabb puls och ja Londons Underground som du skriver eller så helt ensam vid en tyst stilla klippa vid havet.
blyger
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2011-04-26

Att åka i kollektivtrafiken

Inläggav barracuber » 2013-08-29 14:22:09

blyger skrev:
Caprifool skrev:Jag är aldrig så levande som i Londons Underground. Varenda fiber i min organism sjunger av lycka!

Jag är lite så jag med, underligt nog men jag verkar behöva lite antingen eller, antingen snabb puls och ja Londons Underground som du skriver eller så helt ensam vid en tyst stilla klippa vid havet.

Känns igen.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Att åka i kollektivtrafiken

Inläggav kiddie » 2013-08-29 14:22:19

Zirre skrev:Minst en verkar tro att jag tycker någon annan ska betala. Det inlägget gjorde mig väldigt sårad. :(


Jag förstår det. Det är en sak att säga typ Jaha ska ngn annan betala? Det känns som undertoner att du är en snyltare. Jag skulle oxo bli ledsen.

Den riktiga frågan tycker jag är den varför du tycker det är dyrt och jag kan tycka det oxo och har förklarat på mitt sätt varför jag tycker det.

Ledsen att du fick en fråga med underton. Försök ignorera det. Svara på själva frågan bara. :) (Ja, om du VILL svara alltså, ingen måste!)
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att åka i kollektivtrafiken

Inläggav kiddie » 2013-08-29 14:40:33

Det jag stör mig på är SJ och hur de straffar folk med över 1000 kr om de inte har biljett.

Innan om man inte hann fixa biljett tror jag man fick köpa på tåget och lägga till en hundring vilket är dyrt i sig men kan vara värt det om man hamnat i en situation där man inte kan eller hinner fixa biljett.

Det finns väl orsaker till varför de gör så här men det känns inte bra. Förstår att det är jobbigt med alla slarviga som vill köpa biljett på tåget. Och så kanske det är gratisåkare som åker gratis tills de blir upptäckta och då hävdar att de skulle köpa biljett på tåget. Annan orsak än gratisåkning kan jag nog inte komma på för att införa ett så hårt straff bara för att man inte har biljett.

Men så växte jag upp i en kultur där man kunde slänga sig på vilket tåg som helst och ingen brydde sig. Minns att jag reste med flera fullsatta tåg där man inte kunde få biljett och hävdade att jag inte haft tid att köpa, då kunde de inte säga att jag borde vetat att det var fullsatt. ;) Mm... jag var väl en fuling oxo. Men det var heller inte samma hårda attityd. Alla resor kunde dessutom återbetalas om de inte var använda, mot en summa.

Jag är glad att jag inte känner obehag av att åka buss och sånt. Det låter jobbigt för de som har det så. Det är väl så med aspergern, några har mer problem med vissa saker andra med andra. Just folk brukar jag klara av. Det är andra saker som driver mig till vansinne. Men jag har varit känsligare som yngre.

Då bodde jag där det fanns dragspelsbuss. Då satt jag gärna i dragspelet för där var det singelsäten och man behövde aldrig sitta bredvid någon. Dåförtiden när jag satt på ett vanligt dubbelsäte och andra oxo gjorde det ensamma och bussen började fyllas, och folk fick andra bredvid sig, tänkte jag ofta Kom inte hiiiit till mitt säte!!! Mycket besviken om ngn satte sig bredvid mig istf bredvid ngn annan. Nu är jag inte det minsta brydd.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Re: Sv: Att åka i kollektivtrafiken

Inläggav Zirre » 2013-08-29 16:37:03

kiddie skrev:
Zirre skrev:Minst en verkar tro att jag tycker någon annan ska betala. Det inlägget gjorde mig väldigt sårad. :(


Jag förstår det. Det är en sak att säga typ Jaha ska ngn annan betala? Det känns som undertoner att du är en snyltare. Jag skulle oxo bli ledsen.

Den riktiga frågan tycker jag är den varför du tycker det är dyrt och jag kan tycka det oxo och har förklarat på mitt sätt varför jag tycker det.

Ledsen att du fick en fråga med underton. Försök ignorera det. Svara på själva frågan bara. :) (Ja, om du VILL svara alltså, ingen måste!)

Tack för din förståelse :-)Happy
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Att åka i kollektivtrafiken

Inläggav Wine » 2013-08-29 16:59:04

kiddie skrev:Det jag stör mig på är SJ och hur de straffar folk med över 1000 kr om de inte har biljett.

Innan om man inte hann fixa biljett tror jag man fick köpa på tåget och lägga till en hundring vilket är dyrt i sig men kan vara värt det om man hamnat i en situation där man inte kan eller hinner fixa biljett.
...


Man kan väl fortfarande köpa biljett ombord på SJ's tåg? Det skulle tas bort vid årsskiftet men det ändrades om jag minns rätt så att det fortfarande går att köpa biljett ombord.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Att åka i kollektivtrafiken

Inläggav Plasticfck » 2013-08-29 17:01:16

Nej - jag avskyr fan att åka kommunalt - men har tvingats lära mig hantera det pga. jobb/skola.

Har svårt för alla stirrande människor ... de gör mig illa till mods.
Har även svårt för att ha någon för nära mig ... typ så deras kroppsdelar rör vid mig på något sätt. Känns mentalt äckligt.
Har även väldigt svårt för människor som luktar illa... vill vara så långt ifrån dom det bara går.

Tycker även fyllon som sitter och pratar med sig själva och super samtidigt kan vara läskiga. Råkade sätta mig vid en sådan idag... Jag bytte plats.

Alltså detta jag nämnt nu är hanterbart för mig. Är mest rädd för kommunaltrafiken för jag har spyfobi. Kommunaltrafiken är liksom som en samlingsplats för illamående människor ... och jag tål det inte.
Måste alltid stå upp/ha en rymningsväg nära (buss) så jag kan dra snabbt om någon börjar säga att den mår illa.

Kan aldrig slappna av när jag åker kommunalt pga. detta. :?
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Att åka i kollektivtrafiken

Inläggav kiddie » 2013-08-29 18:06:42

Wine skrev:Man kan väl fortfarande köpa biljett ombord på SJ's tåg? Det skulle tas bort vid årsskiftet men det ändrades om jag minns rätt så att det fortfarande går att köpa biljett ombord.


Vet inte men det stod iaf en läskig skylt om detta på det tåg jag satt på rätt nyligen. Är den felaktig alltså?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att åka i kollektivtrafiken

Inläggav Wine » 2013-08-29 21:45:52

kiddie skrev:
Wine skrev:Man kan väl fortfarande köpa biljett ombord på SJ's tåg? Det skulle tas bort vid årsskiftet men det ändrades om jag minns rätt så att det fortfarande går att köpa biljett ombord.


Vet inte men det stod iaf en läskig skylt om detta på det tåg jag satt på rätt nyligen. Är den felaktig alltså?


SJ fortsätter med biljettförsäljning ombord:

SJ fortsätter sälja biljetter ombord

Även efter årsskiftet går det att köpa biljetter ombord på SJs tåg. Samtidigt pågår ett arbete som syftar till att förenkla för resenärer som köper biljetter med kort framförhållning.


SJ uppger också att endast 1 procent av deras biljetter säljs ombord.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Att åka i kollektivtrafiken

Inläggav ElisabetC » 2013-08-30 1:00:11

Jag tyckte att det var väldigt jobbigt att åka kommunalt då jag led av panikångest.
Numera, då jag är i princip fri från det, känns det ganska okej.
Ibland när det är mycket folk kan jag dock bli lite stirrig, men det är nog ganska normalt.
ElisabetC
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2013-08-30

Re: Att åka i kollektivtrafiken

Inläggav Zirre » 2013-08-30 11:36:19

790 kr för 30 dagar det tycker jag är mycket pengar. Jag tänker inte räkna ut vad det kostar per resa.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Att åka i kollektivtrafiken

Inläggav Miche » 2013-08-30 11:51:29

Zirre skrev:790 kr för 30 dagar det tycker jag är mycket pengar. Jag tänker inte räkna ut vad det kostar per resa.

Tack för ditt svar, nu är det utrett vad du anser vara dyrt.

Själv tycker jag det är billigt, men det kanske beror på att jag åker rätt mycket kollektivt kors och tvärs i Stockholm.

Om man mestadels åker några kilometer så känns kanske kostnaden högre eller om man jämför med att de en gång i tiden kallades för 70-kortet (trots att det kostade 50 kr när det infördes) så är ju 790:- mycket.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Sv: Att åka i kollektivtrafiken

Inläggav Zirre » 2013-08-30 12:11:41

Miche skrev:
Zirre skrev:790 kr för 30 dagar det tycker jag är mycket pengar. Jag tänker inte räkna ut vad det kostar per resa.

Tack för ditt svar, nu är det utrett vad du anser vara dyrt.

Själv tycker jag det är billigt, men det kanske beror på att jag åker rätt mycket kollektivt kors och tvärs i Stockholm.

Om man mestadels åker några kilometer så känns kanske kostnaden högre eller om man jämför med att de en gång i tiden kallades för 70-kortet (trots att det kostade 50 kr när det infördes) så är ju 790:- mycket.

Du kanske inte har så mycket utgifter eller kanske t.o.m har bostadsbidrag vad vet jag. Andra måste betala allt själv med de pengar de får in och då är 790 kr för att kunna ta sig någonstanns ganska så mycket pengar.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Att åka i kollektivtrafiken

Inläggav Braincandy » 2013-08-30 12:46:10

Jadu... när jag åker buss och tåg förefaller de flesta bara stirra rakt fram och hålla käften, eller pilla på mobilen eller ipad eller vad det nu är.

Finns inte så mycket mer att säga om saken faktiskt :roll:
Braincandy
 
Inlägg: 1570
Anslöt: 2012-09-27

Att åka i kollektivtrafiken

Inläggav barracuber » 2013-08-30 13:01:47

Zirre skrev:
Miche skrev:
Zirre skrev:790 kr för 30 dagar det tycker jag är mycket pengar. Jag tänker inte räkna ut vad det kostar per resa.

Tack för ditt svar, nu är det utrett vad du anser vara dyrt.

Själv tycker jag det är billigt, men det kanske beror på att jag åker rätt mycket kollektivt kors och tvärs i Stockholm.

Om man mestadels åker några kilometer så känns kanske kostnaden högre eller om man jämför med att de en gång i tiden kallades för 70-kortet (trots att det kostade 50 kr när det infördes) så är ju 790:- mycket.

Du kanske inte har så mycket utgifter eller kanske t.o.m har bostadsbidrag vad vet jag. Andra måste betala allt själv med de pengar de får in och då är 790 kr för att kunna ta sig någonstanns ganska så mycket pengar.

Jag håller med Zirre att 790 är mycket eller åtminstone känns mycket. Man måste samtidigt se på vad man får för de pengarna. Fattade på Miche att för de 790 åker man över i princip hela Stockholm.

Och där är skillnaden mot Göteborgregionen. Här kostar mitt månadskort runt 900 men då får jag enbart åka i Göteborgs stad och TVÅ kranskommuner. Om jag vill över HELA regionen (skärgården, alla kranskommuner) springer priset upp i långt långt över tusenlappen! Jämför man så tycker jag Stockholm känns billigt. Och det beror bland annat på att fler åker kollektivt där.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in