Gillar du hästar?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Gillar du hästar?

Inläggav blyger » 2013-08-29 9:02:06

alixha skrev:
mnordgren skrev:Lite ironiskt att det som rör hästar av många anses "tjejigt".


Ja, tittar man på andra kulturer var ju hästarna främst till för män.
Amerikas cowboys var ju oftast män till exempel och dom var ju inte särskilt tjejiga :)


Vad tror ni att det beror på? Att saker som rör hästar anses tjejigt?
Tror ni att det är olika i olika kulturer? Vad vi använder hästarna till?

Fast trav är väl fortfarande mycket män i?
Även inom brukshästsidan är det ju mer män.
Antar att både kultur och vad vi använder dom till påverkar.
Jag träffade ju min sambo genom hästintresset och via honom så har jag ju ändå sett en hel del hästintresserade karlar, men visst på ridskolor osv ser man ju mest tjejer.

Båda våra barn är ju hästintresserade, båda könen :lol:
Dock var sonen väldigt skeptisk till ridning efter att jag och ena hästen gjorde en fin vurpa och jag tappade medvetandet ett tag, var nog inte skoj syn för honom direkt. :?
blyger
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2011-04-26

Gillar du hästar?

Inläggav mikael » 2013-08-29 9:29:07

Roliga att jobba med.
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Gillar du hästar?

Inläggav Kahlokatt » 2013-08-30 21:24:38

Jag tycker att hästar är lite läskiga, jag har stor respekt för dem. Var aldrig någon ridtjej, men hade kompisar och kusiner som var det, så jag har vistats en del i stall, men föredrog i regel att gosa med stallkatterna framför att ägna mig åt hästarna. Jag har aldrig ridit på riktigt, alltså att jag själv har haft kontroll över hästen, bara ridit när någon har gått och lett hästen. En gång har jag ridit shetlandsponny!
Det som är läskigt med hästar tycker jag är att de är så stissiga. De kan råka i sken bara de ser ett kolapapper. Kor är så mycket mer mellow, det skulle kunna bryta ut krig runt dem och de skulle bara fortsätta idissla och råma lite. :mrgreen:
Sedan kan man bli så förskräckligt illa skadad om man faller av en häst eller blir sparkad, det skrämmer mig också.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Gillar du hästar?

Inläggav colaflaska » 2013-08-30 21:27:59

Red (nästan) varje dag fram tills jag var 12. Sen slutade jag och har nog bara ridit en 10 gånger sedan dess.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Gillar du hästar?

Inläggav blyger » 2013-08-30 21:46:11

Nähäää :P kor är väl lika mycket stissiga flyktdjur dom.
Sen är det ju skillnad på raser och individer och allra helst på om man tränar dom dom att vara trygg med diverse fladder och prassel. :)
Känner lite för mycket bonnläppar som blivit illa skadade av kor o tjurar också.
blyger
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2011-04-26

Gillar du hästar?

Inläggav kiddie » 2013-09-01 0:59:01

Kvigor har jag blivit jagad av fler än en gång i mitt liv. Odjur är vad de är! :-)005

Finns så många olika raser med olika temperament och sedan skiljer sig ju individerna väldigt mycket oxo. Jag har träffat en gammal travare som var supertrygg medan en annan gammal travare mer eller mindre sprang rakt över mig utan att titta.

Vissa hästar är kolugna (ha ha) och vissa har verkligen nerverna utanpå. Även en lugn häst kan ju bli skrämd i vissa situationer men det är verkligen skillnad på häst och häst.

Det tar lite tid att återfå balansen och lugnet om något hänt men det går. Jag känner mig helt trygg med hästarna igen efter incidenten med travhästen fast först var jag lite skraj.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Gillar du hästar?

Inläggav blyger » 2013-09-01 16:37:52

kiddie skrev:Kvigor har jag blivit jagad av fler än en gång i mitt liv. Odjur är vad de är! :-)005

Finns så många olika raser med olika temperament och sedan skiljer sig ju individerna väldigt mycket oxo. Jag har träffat en gammal travare som var supertrygg medan en annan gammal travare mer eller mindre sprang rakt över mig utan att titta.

Vissa hästar är kolugna (ha ha) och vissa har verkligen nerverna utanpå. Även en lugn häst kan ju bli skrämd i vissa situationer men det är verkligen skillnad på häst och häst.

Det tar lite tid att återfå balansen och lugnet om något hänt men det går. Jag känner mig helt trygg med hästarna igen efter incidenten med travhästen fast först var jag lite skraj.

Ja precis :D

Själv har jag tokutmanat mig och min hingst, varit på en träningstävling och han är lite ovan sånt än så länge.
blyger
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2011-04-26

Gillar du hästar?

Inläggav Chrilleb » 2013-09-01 20:25:47

Åh hästar, dessa "urtidsdjur" ...som varit "husdjur" på landet länge. :)
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Gillar du hästar?

Inläggav Kahlokatt » 2013-09-01 20:33:51

blyger skrev:Själv har jag tokutmanat mig och min hingst, varit på en träningstävling och han är lite ovan sånt än så länge.


Herregud, för en nanosekund tyckte jag det stod att du hade TORKTUMLAT din hingst! :lol: :-)051
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Gillar du hästar?

Inläggav Kahlokatt » 2013-09-01 20:36:12

Jo förresten...jag tycker inte illa om hästar. De är fina djur. Jag är bara lite rädd för dem.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Gillar du hästar?

Inläggav Mymlan » 2013-09-01 20:55:17

Hästar är bra! Red typ en till två gånger i veckan då jag var nio-tio år, och kan kanske tänka mig att fortsätta med det i framtiden.
Mymlan
 
Inlägg: 344
Anslöt: 2011-08-06

Gillar du hästar?

Inläggav blyger » 2013-09-02 7:46:42

Kahlokatt skrev:
blyger skrev:Själv har jag tokutmanat mig och min hingst, varit på en träningstävling och han är lite ovan sånt än så länge.


Herregud, för en nanosekund tyckte jag det stod att du hade TORKTUMLAT din hingst! :lol: :-)051

:lol: Ja som det tokregnade ett tag så hade det nog behövts.
blyger
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2011-04-26

Gillar du hästar?

Inläggav Trollmor » 2013-09-02 11:43:09

Kahlokatt skrev:
blyger skrev:Själv har jag tokutmanat mig och min hingst, varit på en träningstävling och han är lite ovan sånt än så länge.

Herregud, för en nanosekund tyckte jag det stod att du hade TORKTUMLAT din hingst! :lol: :-)051
Hört av en numera avliden hästälskare (han citerade någon skrift):
"Så illa hafver det gått med Gamla Svea Rike, att män, de där ej ens förstå tumla sina hästar, nå Rikets högsta poster!"

Med sådant tumlande menas troligen rask galopp, och det brukar inte vara någon särskilt torr historia. Snarare löddrig.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Gillar du hästar?

Inläggav Thurizas » 2013-09-02 12:19:27

Jag gillar djur. Hästar är inget jag direkt haft kontakt med och kommer inte heller att ha på grund av rejäl allergi. Hästar och katter är de djur jag är minst intresserad av bland djuren.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Gillar du hästar?

Inläggav kiddie » 2013-09-03 1:33:18

Jobbigt med allergier. Då är det lika bra att inta positionen "surt sa räven". För det skulle väl annars kännas jobbigt om man skulle vilja men inte kunde.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in