Att åka i kollektivtrafiken

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Sv: Att åka i kollektivtrafiken

Inläggav Zirre » 2013-08-28 23:05:32

Miche skrev:
Zirre skrev:
Miche skrev:Jag tycker att kollektivtrafik är ett alldeles utmärkt färdsätt, billigt [...]

Billigt håller jag ej med om. SL är dyrt att åka med.

Enstaka resor, speciellt korta sträckor, speciellt över en zongräns är dyrt, men åker man regelbundet och har flerdagarskort är det väldigt billigt.

Jag håller inte med om det.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Att åka i kollektivtrafiken

Inläggav kiddie » 2013-08-28 23:05:45

Bästa bussresan jag gjort var en långfärdsbuss som på den tiden var modern och inte skakig som bussarna dåförtiden kunde vara. Det var nästan tomt i bussen fast det var en stor buss. Det var sen kväll. Jag och min kompis tog sätet allra längst bak och lade oss att sova. Det var väldigt fridfullt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Re: Sv: Att åka i kollektivtrafiken

Inläggav Zirre » 2013-08-28 23:06:03

Titti skrev:
Zirre skrev:
Miche skrev:Jag tycker att kollektivtrafik är ett alldeles utmärkt färdsätt, billigt [...]

Billigt håller jag ej med om. SL är dyrt att åka med.

Det finns ingenstans i landet det är så billigt att åka kollektivt som i Stockholm och ingenstans det är så enkelt att ta sig fram med kollektivtrafiken heller. Tätt med både turer och linjer.

Jag håller inte med om det.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Att åka i kollektivtrafiken

Inläggav kullan » 2013-08-28 23:08:12

Det är väl inte billigt att åka buss alls i det här landet.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Att åka i kollektivtrafiken

Inläggav Zima33 » 2013-08-28 23:20:35

Zirre skrev:
Titti skrev:
Zirre skrev:Billigt håller jag ej med om. SL är dyrt att åka med.

Det finns ingenstans i landet det är så billigt att åka kollektivt som i Stockholm och ingenstans det är så enkelt att ta sig fram med kollektivtrafiken heller. Tätt med både turer och linjer.

Jag håller inte med om det.

Här finns en jämförelse 2000 och 2011 i olika län. Stockholm hade 2a billigaste månadskortet. http://www.radron.se/Upload/Pdf%20tidni ... trafik.pdf
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Re: Sv: Att åka i kollektivtrafiken

Inläggav Zirre » 2013-08-28 23:22:09

Zima33 skrev:
Zirre skrev:
Titti skrev:Det finns ingenstans i landet det är så billigt att åka kollektivt som i Stockholm och ingenstans det är så enkelt att ta sig fram med kollektivtrafiken heller. Tätt med både turer och linjer.

Jag håller inte med om det.

Här finns en jämförelse 2000 och 2011 i olika län. Stockholm hade 2a billigaste månadskortet. http://www.radron.se/Upload/Pdf%20tidni ... trafik.pdf

Oavsett så tycker inte jag att det är billigt.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Att åka i kollektivtrafiken

Inläggav Miche » 2013-08-28 23:35:26

Zirre skrev:
Miche skrev:Enstaka resor, speciellt korta sträckor, speciellt över en zongräns är dyrt, men åker man regelbundet och har flerdagarskort är det väldigt billigt.

Jag håller inte med om det.

Vad håller du inte med om?

790 (eller 490 reducerat pris) kr för 30 dagarskort som fungerar över hela länet är inte dyrt (ok, det kostade 50 kr från börjar fast det blev känt som "70-kortet" men sen dess har vi haft en hel del inflation).

Självklart kan det kännas dyrt om man enbart åker några få hållplatser några dagar i veckan, är dessa hållplatser på var sin sida om en zongräns kostar resan 37,50 (22,50 reducerat pris) per resa vilket ju blir en rätt rejäl slant under månaden.

Själv har jag 30-dagarskort och åker flera gånger per vecka.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Att åka i kollektivtrafiken

Inläggav Titti » 2013-08-29 0:22:20

Zirre skrev:
Titti skrev:
Zirre skrev:Billigt håller jag ej med om. SL är dyrt att åka med.

Det finns ingenstans i landet det är så billigt att åka kollektivt som i Stockholm och ingenstans det är så enkelt att ta sig fram med kollektivtrafiken heller. Tätt med både turer och linjer.

Jag håller inte med om det.

Det är naturligtvis billigare att gå eller cykla. För att inte tala om att åka bil med någon annan, som betalar vad det kostar att köra den.

Det är billigare än att åka kollektivt i andra städer och billigare än att köra med egen bil. Det är billigare än vad det kostar att driva kollektivtrafiken.

Jag vet inte vad du har för kriterier för att det skall vara billigt. Att någon annan betalar allt och du får åka gratis?
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Att åka i kollektivtrafiken

Inläggav kiddie » 2013-08-29 0:31:43

Miche skrev:790 (eller 490 reducerat pris) kr för 30 dagarskort som fungerar över hela länet är inte dyrt


Jag kan säga så här. Har man ett jobb man åker till så att man får lön är det absolut inte dyrt. Men det innebär inte att t ex jag skulle ha råd med det.

Säg att man betalar 800 och åker 40 gånger i månaden. Då blir det 20 kr per resa. Det är väl OK.

Men allt har väl med perspektiv att göra. Eftersom jag inte har dagligt arbete har jag ingen nytta av månadskort utan får betala enstaka resor. Låg inkomst. Då blir det plötsligt ganska dyrt. Jag må vara snål men jag tycker att resan ska ingå i DV.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att åka i kollektivtrafiken

Inläggav kiddie » 2013-08-29 0:42:52

Vårt månadskort kostar 540 kr som jämförelse. Det är nog ungefär vad busskort kostar i landet, eller?

Vår allra billigaste biljett för en sådan som jag är 3-timmarskortet. Det är för dem som reser i staden för kortare aktiviteter eller för att handla. Då får man resa tur och retur 10 gånger för 300 kr vilket bara blir 15 kr per resa. Snorbilligt. Men då ska det till att man verkligen hinner inom utsatt tid annars så blir det ju 30 kr för en resa.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att åka i kollektivtrafiken

Inläggav Miche » 2013-08-29 0:59:13

kiddie skrev:Vår allra billigaste biljett för en sådan som jag är 3-timmarskortet.

I det avseendet är de skitsnåla i Stockholm eftersom biljetten bara gäller i 75 minuter, många längre resor hinns inte med på den tiden och då går det åt en biljett till (betalar man för tre zoner, dvs fyra kuponger, gäller biljetten lite längre, vet dock inte hur länge).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Att åka i kollektivtrafiken

Inläggav Zima33 » 2013-08-29 1:07:34

kiddie skrev:Vårt månadskort kostar 540 kr som jämförelse. Det är nog ungefär vad busskort kostar i landet, eller?

Eh, nej. De flesta i listan jag länkade kostade över 900, Norrbottens länskort över 2000 kr.

Sen finns de ju lokaltrafik i kommunerna också, de har andra kort, tex ett länskort i Norrbotten gäller inte i den kommunala trafiken i Luleå. I Stockholm gäller länskortet i hela länet och alla kommunerna.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Att åka i kollektivtrafiken

Inläggav Kevlarsoul » 2013-08-29 1:13:43

Finns ju olika busskort, det där gällde ju för hela länet och ja då blir det rätt dyrt.
För egen del räcker det med kommunkort (det heter säkert nåt annat orkar inte leta), som ja det hörs väl på ordet, gäller i hela (i mitt fall) Borås kommun, det kostar (för mig som är under 26) 350 kr för 30 dagar, en ganska överkomlig summa.

Men ja.. Men om man nu har ett behov av att röra sig i hela länet så blir det ju ganska dyrt, 1125 (ja igen.. under 26).
Jag hade det ett tag, då jag genom AF var i Göteborg ganska mycket men det busskortet fick jag ju ersättning för iofs..

Hoppas det inte blev alltför flummigt skrivit. :oops:
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Att åka i kollektivtrafiken

Inläggav kiddie » 2013-08-29 3:05:29

Miche skrev:I det avseendet är de skitsnåla i Stockholm eftersom biljetten bara gäller i 75 minuter, många längre resor hinns inte med på den tiden och då går det åt en biljett till (betalar man för tre zoner, dvs fyra kuponger, gäller biljetten lite längre, vet dock inte hur länge).


Våra vanliga kort/biljetter tror jag räcker i en timma.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att åka i kollektivtrafiken

Inläggav kiddie » 2013-08-29 3:07:24

Zima33 skrev:Eh, nej. De flesta i listan jag länkade kostade över 900, Norrbottens länskort över 2000 kr.


Aha, det var inom tätorten jag menade. Vårt länskort kostar 1300 tror jag.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Re: Sv: Att åka i kollektivtrafiken

Inläggav Zirre » 2013-08-29 7:35:47

Titti skrev:
Zirre skrev:
Titti skrev:Det finns ingenstans i landet det är så billigt att åka kollektivt som i Stockholm och ingenstans det är så enkelt att ta sig fram med kollektivtrafiken heller. Tätt med både turer och linjer.

Jag håller inte med om det.

Det är naturligtvis billigare att gå eller cykla. För att inte tala om att åka bil med någon annan, som betalar vad det kostar att köra den.

Det är billigare än att åka kollektivt i andra städer och billigare än att köra med egen bil. Det är billigare än vad det kostar att driva kollektivtrafiken.

Jag vet inte vad du har för kriterier för att det skall vara billigt. Att någon annan betalar allt och du får åka gratis?

Vad har du för rätt att komma med sådant här påhopp?
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Att åka i kollektivtrafiken

Inläggav alixha » 2013-08-29 8:53:51

Ja jag tycker att det är fruktansvärt jobbigt.
Det är alldeles för mycket som händer på bussen, för mycket folk, rörelser och ljud.
Jag sitter alltid längst fram bakom busschauffören för då får man vara lite ifred.
Är inte platsen bakom busschauffören ledig så får jag oftast ångest, värst är det när det är mycket folk på bussen och jag måste sitta/stå någon annanstans.
Keps och hörlurar gäller.

Tyvärr gäller samma sak när jag går istället för att åka buss.
För mycket intryck, bilar, bussar, cyklar, människor, ljud, ljus .. ahhhhh :-)006
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Att åka i kollektivtrafiken

Inläggav Titti » 2013-08-29 9:50:03

Zirre skrev:
Titti skrev:
Zirre skrev:Jag håller inte med om det.

Det är naturligtvis billigare att gå eller cykla. För att inte tala om att åka bil med någon annan, som betalar vad det kostar att köra den.

Det är billigare än att åka kollektivt i andra städer och billigare än att köra med egen bil. Det är billigare än vad det kostar att driva kollektivtrafiken.

Jag vet inte vad du har för kriterier för att det skall vara billigt. Att någon annan betalar allt och du får åka gratis?

Vad har du för rätt att komma med sådant här påhopp?

Det är inget påhopp och heller inte menat som det. Det är en berättigad fråga eftersom du säger att du inte håller med om att det är billigt.

Det finns människor som tycker att kriteriet för "billigt" är att de inte betalar vad det faktiskt kostar och då måste någon annan betala på ett eller annat sätt. Ett annat synsätt är att "billigt" betyder att man betalar vad det kostar att producera men ingen vinst till den som driver en verksamhet.

Det kan också vara så att man tycker att det är för hög nivå på varan/tjänsten och tycker att "billigt" betyder enklare - i det här fallet enklare fordon av lägre kvalitet, förare och annan personal med sämre betalt.

Det finns en del som tycker att det skall vara minst den standard som är idag men att de själva inte skall behöva betala för det utan att någon annan skall betala, via skatten eller på annat sätt. Du svarar inte på hur du menar med att du inte tycker att det är billigt och du behöver naturligtvis inte göra det heller men det är svårt att föra ett resonemang då.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Att åka i kollektivtrafiken

Inläggav Miche » 2013-08-29 10:47:37

@Zirre, du har inte svarat på frågan varför du tycker att Stockholms kollektivtrafik är dyr!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Att åka i kollektivtrafiken

Inläggav barracuber » 2013-08-29 10:57:56

alixha skrev:Ja jag tycker att det är fruktansvärt jobbigt.
Det är alldeles för mycket som händer på bussen, för mycket folk, rörelser och ljud.
Jag sitter alltid längst fram bakom busschauffören för då får man vara lite ifred.
Är inte platsen bakom busschauffören ledig så får jag oftast ångest, värst är det när det är mycket folk på bussen och jag måste sitta/stå någon annanstans.
Keps och hörlurar gäller.

Tyvärr gäller samma sak när jag går istället för att åka buss.
För mycket intryck, bilar, bussar, cyklar, människor, ljud, ljus .. ahhhhh :-)006

Håller med om allt du skrev.

Ffa människor. Jag blir spänd av andra människor. Om man möter en cyklist eller gående på promenadvägen så går det en herrans tid, ibland en minut, från det man ser personen dyka upp tills han/hon har passerat. Under den tiden kan jag inte slappna av. Jag lyssnar ofta på ljudböcker och podcasts på mina promenader och jag måste alltid stanna och backa spelaren en bit :evil: Och varför ska folk glo så förbaskat? Kanske gör jag också det :oops: även om jag försöker undvika det.

Men jag sätter mig så långt bak i bussen som möjligt för att inte känna mig så iakttagen.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Sv: Att åka i kollektivtrafiken

Inläggav Zirre » 2013-08-29 12:35:23

Miche skrev:@Zirre, du har inte svarat på frågan varför du tycker att Stockholms kollektivtrafik är dyr!

Det har jag heller ingen skyldighet att göra.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Att åka i kollektivtrafiken

Inläggav Miche » 2013-08-29 12:38:16

Självklart inte, men när du säger att det är dyrt och (nästan) alla andra tycker att det är billigt (och förklarat varför) så blir man ju lite nyfiken på varför du tycker som du tycker.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Sv: Att åka i kollektivtrafiken

Inläggav Zirre » 2013-08-29 12:45:41

Minst en verkar tro att jag tycker någon annan ska betala. Det inlägget gjorde mig väldigt sårad. :(
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Att åka i kollektivtrafiken

Inläggav Krillo » 2013-08-29 13:00:51

Här ute där jag bor går det 7 turer på vardagar och 3 på helgdagar. Här om dagen när jag skulle hem råkade jag vara lite tidig och kom med en tidigare buss. Det gjorde att biljetten hann gå ut vid ett byte och resan kom att kosta 75:- istället för 50.

Jag behövde hämta ett paket på Bussgods terminalen. Det skulle med buss (över länsgränsen) ha kostat 140:- och tagit 8 timmar. Ett av bytena var bara 3 minuter emellan. Chansen att jag skulle missat den övergången var stor, då skulle det blivit ytterligare dyrare.

SL's regler för sällanresor är inte bra, dessutom tycker jag de är dyra.
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in