Hur många har ett jobb?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur många har ett jobb?

Inläggav Stjarni » 2013-01-28 11:07:51

Jag jobbar heltid och har i princip gjort det sedan jag avslutade gymnasiet (avbrott ett år då jag gick på Komvux).

MEN - Sedan komvuxåret har jag en gång per år hamnat i sk. utmattningssyndrom med efterföljande sjukskrivning. Senaste gången med B12-brist som lök på laxen.

Jag jobbar inom IT och har haft en fruktansvärd tur med min arbetsplats - de har varit på min sidan sedan utredningens början och nu ska vi försöka arbeta med min arbetssituation ännu mer så jag slipper hamna i fullständig utmattning. Jag absolut älskar mitt jobb, men med sömnproblem och problem med energireglering så tar det extremt mycket kraft.
Stjarni
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2013-01-28
Ort: Stockholm

Hur många har ett jobb?

Inläggav Someone » 2013-01-28 11:28:38

Jag har ett heltids jobb och hur jag trivs vet jag egentligen inte. Det funkar, precis som det mesta. Jag åker dit, gör det jag ska och åker hem igen. Det enda jag stör mig på att det är för hög personalomsättning (nya idioter hela tiden) och att folk ska vara för sociala, vill inte tala med andra, men kan inte sluta när någon annan har börjat.
Someone
 
Inlägg: 457
Anslöt: 2012-04-09
Ort: Stockholm

Hur många har ett jobb?

Inläggav FaceOfBoe » 2013-01-29 0:41:04

Jobbar heltid och det fungerar väldigt bra måste jag säga.
Fick hjälp av en SIUS-konsulent från AF och har verkligen hamnat på ett ställe som jag trivs på till skillnad från mitt förra jobb som jag i slutet mådde dåligt av att gå till.
Har dock lite svårare att orka med sysslorna på hemmaplan efter jobbet men det fungerar hyfsat i dagsläget.
Trots att det är en mycket större arbetsplats än jag varit på tidigare så är man mer social vilket i början var något man fick vänja sig vid men nu känns det bättre att arbeta ihop med personer som man känner sig bekväm med.
FaceOfBoe
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2013-01-05
Ort: Skåne

Hur många har ett jobb?

Inläggav Frimodig » 2013-01-29 1:06:29

Min mamma hjälpte mig med sommarjobb när jag gick på gymnasiet. Jag satt men en anna grabb i en barack och analyserade asfalt, olja små stenar och annat. Det var ok.

När jag tagit studenten så fixade morsan in mig på Ulleråker. Sen har jag klarat mig själv. Jag har sökt nya jobb utifrån att jag haft jobb. Det var psyksjukhus, fängelser, ungdomsvårdskolor och flyktingförläggningar. Sen startade vi eget företag, 95. Det har löpt på. Jag satsade på Ulleråker eftersom mormor blev shizofren efter 5 döttrar, min mamma var äldst. Jag funderade om jag var som mormor. Det var jag inte.

Numera är jag mest intresserad av att hitta sätt att få in olika typer av människor på arbetsmarknaden.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Hur många har ett jobb?

Inläggav Charlie72 » 2013-01-29 1:20:23

Tänker aldrig ta ett jobb i Sverige där man behöver betala skatt!
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Hur många har ett jobb?

Inläggav LordNelson » 2013-01-29 1:23:23

Charlie72 skrev:Tänker aldrig ta ett jobb i Sverige där man behöver betala skatt!

Du överlever nog.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Hur många har ett jobb?

Inläggav Frimodig » 2013-01-29 1:24:50

Charlie72 skrev:Tänker aldrig ta ett jobb i Sverige där man behöver betala skatt!


Wow, en äkta parasit.

Du kanske skulle kunna flytta till nåt bättre land?

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Hur många har ett jobb?

Inläggav Charlie72 » 2013-01-29 1:27:04

Frimodig skrev:
Charlie72 skrev:Tänker aldrig ta ett jobb i Sverige där man behöver betala skatt!


Wow, en äkta parasit.

Du kanske skulle kunna flytta till nåt bättre land?

Lennart Frimodig


O du kanske skulle ta reda på varför nån skriver som jag gör, innan du uttalar dig!
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Hur många har ett jobb?

Inläggav Huggorm » 2013-01-29 1:30:08

Charlie72 skrev:Tänker aldrig ta ett jobb i Sverige där man behöver betala skatt!

Man kan arbeta en månad per år, så gör grundavdraget att man slipper skatta :mrgreen:
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Hur många har ett jobb?

Inläggav Charlie72 » 2013-01-29 1:31:50

Huggorm skrev:
Charlie72 skrev:Tänker aldrig ta ett jobb i Sverige där man behöver betala skatt!

Man kan arbeta en månad per år, så gör grundavdraget att man slipper skatta :mrgreen:


Har inga planer alls på att jobba
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Hur många har ett jobb?

Inläggav rapchic » 2013-01-29 10:48:06

men man betalar ju skatt även vid tex aktivitetsersättning.
eller jag gör det i alla fall mellan 32 och 33% om jag minns rätt, dvs högre än de flesta
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Hur många har ett jobb?

Inläggav fredrik_192 » 2013-01-29 11:00:28

rapchic skrev:men man betalar ju skatt även vid tex aktivitetsersättning.
eller jag gör det i alla fall mellan 32 och 33% om jag minns rätt, dvs högre än de flesta


Dras inte skatten automatiskt?
Om man aldrig har jobbat dvs, tror det funkar så för mig men jag kan ha fel.

(Är ganska ung så har inte mycket erfarenhet?)
fredrik_192
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2013-01-25

Hur många har ett jobb?

Inläggav rapchic » 2013-01-29 15:35:42

fredrik_192 skrev:
rapchic skrev:men man betalar ju skatt även vid tex aktivitetsersättning.
eller jag gör det i alla fall mellan 32 och 33% om jag minns rätt, dvs högre än de flesta


Dras inte skatten automatiskt?
Om man aldrig har jobbat dvs, tror det funkar så för mig men jag kan ha fel.

(Är ganska ung så har inte mycket erfarenhet?)

jo men skatten dras ju automatiskt om man är anställd också, enda gången man måste betala från kontot är ju om man betalat för lite i skatt när man gör taxeringen eller ev om man har eget företag.
Men hursomhaver betalar man ju ändå skatt.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Hur många har ett jobb?

Inläggav ninegirl » 2013-03-20 22:18:02

Jobbar heltid... men har fått hoppa mellan många olika jobb, dels för att jag vill passa in men inte kan, dels för att dem märkt att jag inte passar in...osv.
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

Ny medlem här, jobb?

Inläggav Oturssvala » 2013-08-25 17:46:11

Jag är ny på det här forumet. Har problem med att behålla ett jobb i min bransch då man förväntas vara på ett speciellt sätt. Har mild eller hur man ska säga, asperger, och generaliserad social fobi. Är inte utåtriktad som person men försöker vara social på en arbetsplats även fast det inte känns bekvämt och känns jobbigt.
Det var lite om mig.

Nu undrar jag ifall andra aspergare har jobb, och vad jobbar ni med?
Kanske kan jag få någon idé på lämpligare bransch, för jag är väldigt trött på kraven jag stött på, och uppenbarligen når jag inte upp till dem.
Finns det någon med mina båda diagnoser som jobbar? Funkar det/funkar inte?



Moderator atoms - tråden har flyttats från avdelningen, Övriga Aspergerfrågor.
Moderator Alien: Tråden har slagits ihop med en tidigare tråd.
Oturssvala
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2013-08-25

Ny medlem här, jobb?

Inläggav antonius » 2013-08-25 18:09:02

Oturssvala skrev:Jag är ny på det här forumet. Har problem med att behålla ett jobb i min bransch då man förväntas vara på ett speciellt sätt. Har mild eller hur man ska säga, asperger, och generaliserad social fobi. Är inte utåtriktad som person men försöker vara social på en arbetsplats även fast det inte känns bekvämt och känns jobbigt.
Det var lite om mig.

Nu undrar jag ifall andra aspergare har jobb, och vad jobbar ni med?
Kanske kan jag få någon idé på lämpligare bransch, för jag är väldigt trött på kraven jag stött på, och uppenbarligen når jag inte upp till dem.
Finns det någon med mina båda diagnoser som jobbar? Funkar det/funkar inte?


Välkommen i gänget! Jaa du det är nog så väldigt olika, både Bill Gates och Albert Einstein lär ju ha och haft AS, medan jag själv jobbar på ett ställe där vi sanerar industriavfall, ett sk skitjobb i dubbel bemärkelse. Så det finns nog alla varianter. Nu vet jag ju inte vad du sysslar med. Men har man social-fobi är väl inte tex kundkontakt det man tänker på i första hand. Det bästa för många med AS är något man är självständig med, men du får inte ge upp, det löser sig en dag, :-)005
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Ny medlem här, jobb?

Inläggav colaflaska » 2013-08-25 19:14:25

Jag har jobbat i butik. Det funkade inte. Klarar inte av alla gnälliga kunder. Har jobbat på gård också, det funkar bättre.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Ny medlem här, jobb?

Inläggav Huggorm » 2013-08-25 19:15:57

Jag jobbar som elektriker på nybyggen, så länge man sköter sitt jobb och producerar så slipper man vara social. Framför allt är det ingen kundkontakt vilket är otroligt skönt. Men jag blir ändå uttröttad av det, och är ledig i perioder
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Ny medlem här, jobb?

Inläggav plåtmonster » 2013-08-25 19:54:25

@Oturssvala, Svårt att säga något generellt utan att veta vilken bransch det rör sig om eller vilken utbildning/kunskaper du har.

Men generellt så är uppgifter där resultat och inte "fluff" som räknas en bra riktningsvisare.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Ny medlem här, jobb?

Inläggav dasunbedingte » 2013-08-25 20:37:39

Oturssvala skrev:Jag är ny på det här forumet. Har problem med att behålla ett jobb i min bransch då man förväntas vara på ett speciellt sätt. Har mild eller hur man ska säga, asperger, och generaliserad social fobi. Är inte utåtriktad som person men försöker vara social på en arbetsplats även fast det inte känns bekvämt och känns jobbigt.
Det var lite om mig.

Nu undrar jag ifall andra aspergare har jobb, och vad jobbar ni med?
Kanske kan jag få någon idé på lämpligare bransch, för jag är väldigt trött på kraven jag stött på, och uppenbarligen når jag inte upp till dem.
Finns det någon med mina båda diagnoser som jobbar? Funkar det/funkar inte?


Jobbar inom vården, det fungerar just nu (beroende vilken arb.plats givetvis).
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Ny medlem här, jobb?

Inläggav Joyless » 2013-08-26 8:25:21

Jag jobbar inom logistikbranschen och de fungerar bra för min del :)
Joyless
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2013-03-04

Ny medlem här, jobb?

Inläggav Alien » 2013-08-27 11:41:55

Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Ny medlem här, jobb?

Inläggav Oturssvala » 2013-08-27 19:23:40

antonius skrev:
Oturssvala skrev:Jag är ny på det här forumet. Har problem med att behålla ett jobb i min bransch då man förväntas vara på ett speciellt sätt. Har mild eller hur man ska säga, asperger, och generaliserad social fobi. Är inte utåtriktad som person men försöker vara social på en arbetsplats även fast det inte känns bekvämt och känns jobbigt.
Det var lite om mig.

Nu undrar jag ifall andra aspergare har jobb, och vad jobbar ni med?
Kanske kan jag få någon idé på lämpligare bransch, för jag är väldigt trött på kraven jag stött på, och uppenbarligen når jag inte upp till dem.
Finns det någon med mina båda diagnoser som jobbar? Funkar det/funkar inte?


Välkommen i gänget! Jaa du det är nog så väldigt olika, både Bill Gates och Albert Einstein lär ju ha och haft AS, medan jag själv jobbar på ett ställe där vi sanerar industriavfall, ett sk skitjobb i dubbel bemärkelse. Så det finns nog alla varianter. Nu vet jag ju inte vad du sysslar med. Men har man social-fobi är väl inte tex kundkontakt det man tänker på i första hand. Det bästa för många med AS är något man är självständig med, men du får inte ge upp, det löser sig en dag, :-)005


Tack, självständigt arbete hade jag gärna haft. Dock hatar jag att städa, så hemtjänst och städare skulle jag inte klara av.
Utan att avslöja för mycket, behöver man inte vara Einstein för att utföra arbetsgifterna. Det är ett kontorsjobb med en del administration. Och arbetsgivarna vet att de har 100 andra att välja på.
Oturssvala
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2013-08-25

Ny medlem här, jobb?

Inläggav Oturssvala » 2013-08-27 19:25:47

colaflaska skrev:Jag har jobbat i butik. Det funkade inte. Klarar inte av alla gnälliga kunder. Har jobbat på gård också, det funkar bättre.


Vad gjorde du på gård då? Jag funderar på att mejla runt till de zoobutiker i stockholms län, jag kan. Har djurerfarenhet, dock vet jag inte om jag skulle klara av kontakten med gästerna. Behöver väl inte säga det.. att det är så orättvist att vissa är sjuka medans andra är friska utan de här bekymren. :-)Crying
Oturssvala
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2013-08-25

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in