Tips på ny dator?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Tips på ny dator?

Inläggav Eeira » 2013-08-26 23:23:36

Det tycks som om min gamla trotjänare håller på att lägga av. :(
Jag är näst intill totalt okunnig (=ointresserad) när det gäller datorers prestanda/innehåll
vilket gör varje datorbyte till en plåga.

I dag har jag en stationär dator (HP Pavilion d4550), men vill ha en laptop med möjlighet att koppla in extern skärm, tangentbord, skrivare och skanner.

Den kommer främst att användas till släktforskning där jag bläddrar mellan olika inskannade bilder via databaser på nätet. Jag tittar även på TV (endast fria program), skannar in gamla dokument och foton, surfar, mailar m m.
Om jag spelar spel handlar det om äldre spel, t ex MYST-serien, som i jämförelse med dagens spel sannolikt inte kräver någon kraftfull dator.

Några tips? Gärna med en länk till någon dator hos Elgiganten eller liknande.
Något jag bör tänka på?
Eeira
 
Inlägg: 599
Anslöt: 2012-01-21

Tips på ny dator?

Inläggav marxisten » 2013-08-26 23:28:14

Eeira skrev:Några tips? Gärna med en länk till någon dator hos Elgiganten eller liknande.
Något jag bör tänka på?


Hur stor budget har du?

Eeira skrev:I dag har jag en stationär dator (HP Pavilion d4550), men vill ha en laptop med möjlighet att koppla in extern skärm, tangentbord, skrivare och skanner.


Ifall du tänkt koppla in skärm osv i laptopen så tycker jag en stationär är bättre val utifrån ett kostnadsperspektiv då en stationär ger mer prestanda/krona.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Tips på ny dator?

Inläggav Eeira » 2013-08-26 23:34:40

marxisten skrev:Hur stor budget har du?

Någonstans 6.000-8.000 känns lagom.

marxisten skrev:Ifall du ändå tänkt koppla in skärm osv i laptopen så tycker jag en stationär är bättre val då en stationär ger mer prestanda/krona.

Jo, jag har förstått att det är så, men ibland har jag behov av att ta med mig den och då är det väldigt opraktiskt att ha en stationär dator.
Eeira
 
Inlägg: 599
Anslöt: 2012-01-21

Tips på ny dator?

Inläggav slackern » 2013-08-26 23:39:10

marxisten skrev:
Eeira skrev:Några tips? Gärna med en länk till någon dator hos Elgiganten eller liknande.
Något jag bör tänka på?


Hur stor budget har du?


Har du läst hennes inlägg? 3000 borde täcka hennes behov alla gånger typ.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tips på ny dator?

Inläggav marxisten » 2013-08-26 23:43:28

Eeira skrev:
marxisten skrev:Hur stor budget har du?


Någonstans 6.000-8.000 känns lagom.


Jag kan mer om stationära datorer än laptops, så jag har svårt att tipsa om riktigt bra laptops om jag ska vara ärlig..

Däremot så kan jag tipsa om att kolla på följande näthandelsidor då de brukar ha väldigt fina priser på datorer:

http://www.inet.se
http://www.komplett.se
http://www.webbhallen.se
http://www.cdon.se
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Tips på ny dator?

Inläggav Eeira » 2013-08-26 23:53:50

marxisten skrev:Kolla på komplett.se, de brukar ha väldigt fina priser på datorer.

Tack för tipset!

marxisten skrev:Jag kan mer om stationära datorer än laptops, så jag har svårt att tipsa om riktigt bra laptops om jag ska vara ärlig...

Laptop är inget absolut krav, men ibland önskar jag att jag kunde ta med mig datorn.

Det kanske ändå är klokast att köpa en stationär dator med tanke på att den mest kommer att stå på mitt skrivbord... :-)063
Eeira
 
Inlägg: 599
Anslöt: 2012-01-21

Tips på ny dator?

Inläggav Zima33 » 2013-08-27 0:35:37

Jag har Sony Vaio och är väldigt nöjd. De bara fungerar och fungerar, har nog aldrig haft nåt problem. Mina (har två :-)005 ) kostade 8000-9000 men nu finns det nog billigare.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Tips på ny dator?

Inläggav Hundralappen » 2013-08-27 0:45:48

Eeira skrev:Det kanske ändå är klokast att köpa en stationär dator med tanke på att den mest kommer att stå på mitt skrivbord... :-)063


Fundera ut det först så blir det enklare att hjälpa till :-)Happy
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Tips på ny dator?

Inläggav Miche » 2013-08-27 2:01:15

De flesta bärbara har möjlighet att ansluta extern bildskärm (VGA-kontakt är vanligast) men det finns numera även möjlighet att ansluta bildskärm via USB (men jag misstänker att det inte är idealiskt).

Alla andra saker du vill ansluta kan du ansluta via USB, ev via en USB-hub.

De största nackdelarna med bärbara bärbara är kylningen (de blir ofta problem med att de blir för varma, speciellt när de blivit några år gamla) och alldeles för många bärbara har alldeles för lite minne (och det är oftast betydligt dyrare att expandera minnet jämfört med stationära).

Stationära å andra sidan flyttar man inte gärna på men de är enklare att expandera med olika tillbehör.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Tips på ny dator?

Inläggav Eeira » 2013-08-27 16:30:48

Zima33 skrev:Jag har Sony Vaio och är väldigt nöjd. De bara fungerar och fungerar, har nog aldrig haft nåt problem. Mina (har två :-)005 ) kostade 8000-9000 men nu finns det nog billigare.

Kollade upp Sony Vaio och de fanns i en mängd prisklasser. Verkar vara en bra dator!
Någon av de billigare varianterna borde täcka mina behov.

Hundralappen skrev:
Eeira skrev:Det kanske ändå är klokast att köpa en stationär dator med tanke på att den mest kommer att stå på mitt skrivbord... :-)063

Fundera ut det först så blir det enklare att hjälpa till :-)Happy
Miche skrev:De största nackdelarna med bärbara bärbara är kylningen (de blir ofta problem med att de blir för varma, speciellt när de blivit några år gamla) och alldeles för många bärbara har alldeles för lite minne (och det är oftast betydligt dyrare att expandera minnet jämfört med stationära).

Den enda fördelen med en bärbar dator tycks vara formatet och det uppväger inte nackdelarna. Det verkar vara bättre att satsa på en stationär dator och sedan ev. komplettera denna med någon billig laptop om mitt behov av en bärbar dator skulle öka.

Okej, jag söker efter en bra stationär dator! :-)Happy
Senast redigerad av Eeira 2013-08-27 16:32:19, redigerad totalt 1 gång.
Eeira
 
Inlägg: 599
Anslöt: 2012-01-21

Re: Tips på ny dator?

Inläggav Zirre » 2013-08-27 16:32:04

Min SONY vaio höll i två år sen pajade skärmen av ingen anledning alls. Den blev helt grön.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Tips på ny dator?

Inläggav Eeira » 2013-08-27 16:33:55

Zirre skrev:Min SONY vaio höll i två år sen pajade skärmen av ingen anledning alls. Den blev helt grön.

Åh, ytterligare en anledning att välja stationär dator. Då är det lätt att byta skärm!
Eeira
 
Inlägg: 599
Anslöt: 2012-01-21

Tips på ny dator?

Inläggav Miche » 2013-08-27 16:40:50

Det går att byta skärm (och andra delar) på en laptop, men det är inte lätt (några få komponenter är lätta att byta), det är mycket enklare att byta på en stationär.

På en laptop jag hade pajjade det mesta, skärmen, tangentbordet, batteriet, skalet, anslutningskontakter (mest glapp) men jag lyckades hålla igång den länge tack vare silvertejp och externa enheter (skärmen på VGA-kontakten och allt annat inkl. nätverk via en USB-hub), den datorn flyttade man inte gärna på...

Numera har jag en stationär...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Tips på ny dator?

Inläggav Eeira » 2013-08-27 16:55:00

Miche skrev:Det går att byta skärm (och andra delar) på en laptop, men det är inte lätt

Jaså, det visste jag inte. Jag trodde att det bara var att kassera dem när skärmen pajar, men har man en dyrare dator är det kanske värt att få den utbytt.

Med tanke på att jag kan vara lite fumlig är det nog klokast att hålla sig till den stationära varianten. (Har dock lyckats att med dunder och brak välta även denna...)
Eeira
 
Inlägg: 599
Anslöt: 2012-01-21

Tips på ny dator?

Inläggav marxisten » 2013-08-27 17:10:08

Eeira skrev:Okej, jag söker efter en bra stationär dator



En stationär dator för 6-8000 kan du få en med riktigt bra kadus i, rena speldatorn faktiskt. Jag förmodar du inte är tillräckligt inne på datorer för att bygga ihop en själv, så därför föreslår jag du tar en runda och kollar på komplett.se och kollar på deras egna byggen. De är riktigt prisvärda och bra jämfört med ACER, HP och de övriga OEM-datorerna som MediaMarkt och Elgiganten säljer.

En fördel med att komplett bygger ihop den åt dig är att du faktiskt vet vad du får i burken. I en vanlig OEM-dator från ACER, HP, DELL osv så vet du inte vem som är tillverkaren av de olika komponenterna i datorn, för det är inte precis HP eller ACER som tillverkar ramminnet utan de köper in från andra företag, sätter i det i datorn och säljer under deras egna namn och du har inte den blekaste aning om vad de satt i för ramminne mer än att det är på "6 gb" ex. Dessutom är de tack vare det är riktiga saker i dem överklockningsbara. I praktiken köper du en dator i lösa delar men de bygger ihop den åt dig.

En annan fördel med att handla på komplett färdiga datorer är fliken "Konfigurera själv och välj tillbehör", här kan du lägga till och ta bort hårdvara och program i datorn. Ex. om det är Windows 8 i den dator du eventuellt väljer rekommenderar jag alla gånger att du går in där och byter till Windows 7 eftersom Windows 8 är ett totalt hopplöst operativsystem enligt min erfarenhet.

Om du vill ha en snabb dator, bör du också kolla så det är en SSD-disk i den till operativsystemet och inte enbart en mekanisk hårddisk (detta står i produktinformationen om datorn). Om det inte är en SSD så rekommenderar jag dig lägga till en. De kostar en slant, men datorn blir så mycket snabbare och trevligare att arbeta med om man har operativsystemet på en SSD-disk så det är det värt alla gånger.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Tips på ny dator?

Inläggav Huggorm » 2013-08-27 17:37:35

Jag har köpt mina två senaste datorer från Inet som det länkades till ovan. Deras hembygda fungerar fantastiskt bra och är helt fria från irriterande reklamprogram som det exempelvis är i en Packard Bell laptop som jag gjorde misstaget att köpa (Packad Skit kallade en datorreparatör jag känner dom)
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Tips på ny dator?

Inläggav marxisten » 2013-08-27 17:45:31

Huggorm skrev:Jag har köpt mina två senaste datorer från Inet som det länkades till ovan. Deras hembygda fungerar fantastiskt bra och är helt fria från irriterande reklamprogram som det exempelvis är i en Packard Bell laptop som jag gjorde misstaget att köpa (Packad Skit kallade en datorreparatör jag känner dom)


Ja, Inet är ett bra företag att köpa hos också. Och precis som Komplett sätter de ihop burken med delar som du väljer och de gör det på din order.

Ska man köpa en stationär dator och inte vill/kan sätta ihop den själv så är det att föredra att köpa datorer byggda på din order och med delar som du väljer, framför OEM-datorer gjorda av HP, Packard, ACER, Lenovo och allt vad de heter. Då vet du vad du får för något i burken och att delarna håller kvalitet.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Tips på ny dator?

Inläggav Zima33 » 2013-08-27 22:00:15

Zirre skrev:Min SONY vaio höll i två år sen pajade skärmen av ingen anledning alls. Den blev helt grön.

Ett måndagsexemplar kanske. Reklamerade du den?
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Tips på ny dator?

Inläggav Lilla Gumman » 2013-08-27 22:58:14

Jag tycker en laptop är väldigt smidig. Jag har en laptop på skrivbordet, en vanlig Toshiba med 15,6" skärm eller vad det brukar vara som standard. Den tar liten plats på skrivbordet och känns behaglig. Finns ju laptops med 17" skärm också.

Men vill man ha en stor skärm och ett stort tangentbord, då är nog en stationär att föredra. Finns ju de som kopplar till skärm och tangenbord tlll laptopen, och bara använder laptopen till att starta med, men då förstår jag inte riktigt vitsen med att köpa en laptop.

Förslag på stationär dator:
http://www.elgiganten.se/product/datore ... onar-dator

Förslag på bärbar dator med 17,3" skärm:
http://www.elgiganten.se/product/datore ... -c870d-119
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Tips på ny dator?

Inläggav Hundralappen » 2013-08-27 23:32:32

Lilla Gumman skrev:Förslag på stationär dator:
http://www.elgiganten.se/product/datore ... onar-dator


Går att få en dator för mer bang for the buck.
Satt och tittade runt lite och marxistens förslag verkar vettigt.

Den här: http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10784 med lite konfiguration är nog något för dig. Ta bort tangentbord, mus och högtalare och välj istället till en extra lagringsdisk och byt ut windows 8 till windows 7 (om du vill, windows 8 är lite kruxigt om du inte testat det förr).

Kollade lite snabbt och då landar kalaset på 7894:-

Går dessutom att banta ner eller göda upp priset lite mer om man vill.
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Tips på ny dator?

Inläggav Miche » 2013-08-28 2:17:42

Köp INTE dator på en stormarknad om du inte får extremt lågt pris, små datorbutiker har bättre service (de är måna om kunderna) och du får mer för pengarna.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Tips på ny dator?

Inläggav Amelia » 2013-08-28 20:53:51

Jag har en ny HP Windows 8 med 17 tum skräm. Den är jätte bra :-)Happy Sedan har även fått överta pappas gamla Accer 10 tum för resor.
Amelia
 
Inlägg: 48
Anslöt: 2013-08-17
Ort: Västra Götaland

Tips på ny dator?

Inläggav Vaniljflickan » 2013-08-28 21:12:29

Hundralappen skrev:byt ut windows 8 till windows 7 (om du vill, windows 8 är lite kruxigt om du inte testat det förr).


Alltså, det är sämst bara, väl 7an dirr.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Återgå till IT-forum



Logga in