Hygien

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hygien

Inläggav Batman » 2013-08-16 9:44:04

Är det vanligt att personer med asperger kan ha dålig hygien?

För att de vanliga "måsten" ska ske lever jag efter ett punkt till pricka schema, annars raserar allt. Har jag inte det uppskrivet exakt vad och när det ska göras kan det gå flera dagar jag inte borstar tänderna på, det kan gå veckor mellan duscharna (och trots det har jag egen häst=stallet och ridning varje dag) osv. Jag skulle utan problem kunna gå på stan med otvättat hår (då menar jag ett hår som inte blivit tvättat på några veckor) utan att tycka det är allt för konstigt.

Skulle däremot någon i min närhet vara allmänt ohygienisk, dvs inte borsta tänderna, inte duscha, ha smutsigt hår, skulle jag gå i taket och tycka att det är hur äckligt och opassande som helst.

För mig faller det bara inte naturligt att gå och borsta tänderna efter frukost/innan sängdax och det sker heller inte per automatik att jag hoppar in i duschen efter stallet.... Är det någon som känner igen sig i den här med hygien? Är det vanligt bland folk med asperger?
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

Hygien

Inläggav slackern » 2013-08-16 9:55:40

Det där tror jag beror på vilken funktionsnivå man har. Har man låg funktionsnivå så behöver man ju mer stöd i vardagen. Jag kan tänka mej att dålig hygien t.ex kan vara en utav anledningarna att vissa med AS får LSS boende. Har man hög funktionsnivå och klarar av att ta hand om sin hygien och sitt hem så behöver man ju inte ett LSS boende.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hygien

Inläggav kullan » 2013-08-16 10:06:26

Har man boendestöd kan man begära att man kan få en påminnelse via den funktionen. många har ju påminnelse om medicin via telefonen. Har man dålig koll på hygien kan man få hjälp med det oxå. Inte att de tvättar håret på en utan de säger till att det kanske är dags att göra något i den vägen.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Hygien

Inläggav Huggorm » 2013-08-16 10:23:02

Jag måste duscha varje dag, det börjar klia i hårbotten nästan exakt ett dygn efter senaste hårtvätt annars. Tandborstning skulle jag antagligen kunna hoppa över men jag har skapat en stenhård rutin på att det skall göras. Det krävs allvarlig feber eller liknande för att jag skall hoppa över det.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Hygien

Inläggav Caprifool » 2013-08-16 16:16:27

Naej, håller nog en hyfsad nivå ändå. Ok, tandbortsning kan hoppas över. Men trots att jag bor omodernt med pump på gården och får koka vatten, så tvättar jag mig varje dag i alla fall. Tvättlapp 6 dagar i veckan och värmer badkaret på helgen. Jag undviker dock parfym. Som kejsare Nero påstås ha sagt. "Gott, luktar den människa som luktar ingenting"
Caprifool
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2013-08-15

Hygien

Inläggav KrigarSjäl » 2013-08-16 16:32:40

Hygien är, som jag sagt många gånger tidigare, någonting viktigt och absolut nödvändigt. Ingen gillar en lortgris och det är vansinne att bara duscha en gång i veckan.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hygien

Inläggav kapuni » 2013-08-16 16:53:53

Jag känner inte igen mig i det. Förstår inte hur man kan strunta i sin hygien, speciellt inte om man tycker andra är äckliga som inte klarar av att sköta sin hygien samtidigt som man själv struntar i sin egna.

Jag kan inte förstå varför det skulle vara typiskt Asperger. Det beror på lathet eller egoism att ni inte sköter det mest basala.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Hygien

Inläggav Caprifool » 2013-08-16 17:03:04

Jag väljer istället att inte se det som typiskt Asperger. Men att hygienen kanske kan komma i skymundan för allt annat som Asperger kan innebära för individen.
Caprifool
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2013-08-15

Hygien

Inläggav Bali » 2013-08-16 17:09:59

Det skulle troligen krypa i hela kroppen på mig om jag inte duschade varje dag eller inte borstade tänderna morgon och kväll.
De gånger jag inte haft möjlighet eller inte orkat på grund av t.ex. sjukdom, så har jag mått dåligt, känt mig ofräsch och även känt mig stressad.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Hygien

Inläggav kullan » 2013-08-16 17:57:23

För mig är det så att det kan finnas en blockering som gör att fast jag vet att tandborstning är viktigt så struntar jag i det ibland. Att duscha är så mentalt ansträngande att det gör jag max ev gång i veckan. Sen blir man inte svettig av att sitta vid datorn.

Däremot tvättar jag mig varje dag förstås.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Hygien

Inläggav kapuni » 2013-08-16 18:10:16

kullan skrev:För mig är det så att det kan finnas en blockering som gör att fast jag vet att tandborstning är viktigt så struntar jag i det ibland. Att duscha är så mentalt ansträngande att det gör jag max ev gång i veckan. Sen blir man inte svettig av att sitta vid datorn.

Då beror det på lathet
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Hygien

Inläggav MsTibbs » 2013-08-16 19:07:30

Tandborstning morgon+kväll
Duscha varje morgon
Tvätta håret varannan kväll.

Sommartid kan jag dock ta med schampoo till sjön i stället för dusch ibland.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Hygien

Inläggav Natten » 2013-08-16 19:22:53

Jag har förbannat svårt att komma igång med att städa eller tvätta kläderna. Jag går runt med trasiga och smutsiga kläder som en uteliggare.
Natten
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 371
Anslöt: 2013-06-19
Ort: Miljonprogrammet

Hygien

Inläggav antonius » 2013-08-16 20:04:58

Natten skrev:Jag har förbannat svårt att komma igång med att städa eller tvätta kläderna. Jag går runt med trasiga och smutsiga kläder som en uteliggare.


Jag har som undrat ibland hur du ser ut, får för mig att du liknar en extra skäggig Dr House, fast utan hälta, med en gammal grön arme parkas sommar som vinter, jag får ofta bilder i huvudet hur folk kan tänkas se ut.

Bild

Så här liksom, redo för dina nattliga vandringar :-)005
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hygien

Inläggav sookie » 2013-08-16 20:16:31

Känner igen mig väldigt mycket - det handlar verkligen inte om lathet - dummaste jag hört!!!! Alla förändringar är jobbiga för mig - när jag tar av mig kläderna blir det kallt & känns konstigt jämfört med innan - duscha är vidrigt - kallt/varmt/ojämna strålar - det låter för mycket & stressar mig - avskyr att vara blöt. Hatar när håret är blött. Jag blir kall & det är obekvämt - bada är lite bättre. Men då får det inte bli för varmt i badrummet... avskyr när det är för varmt & när luften inte är frisk med mycket syre i...

Alla är olika - för mig är det här jobbigt- avskyr att borsta håret - det gör bara ont. Jag gå i & sova i samma kläder i flera dygn - det är obehagligt när man tar bort dom - skyddet försvinner på något sätt... använder bara mjuka, lena trikåkläder i bomull - tål inte konstfiber... jag är hyperkänslig vad gäller beröring, material & dyl. Självklart tvättar jag mig varje dag - då använder jag tvättservetter för babys. Man får ha sina egna strategier för att leva på bästa sätt med sin AS & det här är det som fungerar för mig. Iom. att jag känner så mycket obehag när det gäller sånt här så tar det ju även emot att göra det... Har jag möten tvingar jag mig själv - mest för att verka normal :-)Happy
Senast redigerad av sookie 2013-08-16 20:22:46, redigerad totalt 1 gång.
sookie
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2012-12-17

Hygien

Inläggav KrigarSjäl » 2013-08-16 20:21:32

sookie skrev:Känner igen mig väldigt mycket - det handlar verkligen inte om lathet - dummaste jag hört!!! Alla förändringar är jobbiga för mig - när jag tar av mig kläderna blir det kallt & känns konstigt jämfört med innan - duscha är vidrigt - kallt/varmt/ojämna strålar - det låter för mycket & stressar mig - avskyr att vara blöt. Hatar när håret är blött. Jag blir kall & det är obekvämt - bada är lite bättre. Men då får det inte bli för varmt i badrummet... avskyr när det är för varmt 6 när luften inte är frisk med mycket syre i...

Alla är olika - för mig är det här jobbigt - avskyr att borsta håret - det gör bara ont. Jag gå i & sova i samma kläder i flera dygn - det är obehagligt när man tar bort dom - skyddet försvinner på något sätt... använder bara mjuka, lena trikåkläder i bomull - tål inte konstfiber... jag är hyperkänslig vad gäller beröring, material & dyl.

Är du inte det minsta känslig för svett och dålig lukt då?
Går det flera dar utan dusch luktar man nämligen.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hygien

Inläggav sookie » 2013-08-16 20:41:55

KrigarSjäl skrev:
sookie skrev:Känner igen mig väldigt mycket - det handlar verkligen inte om lathet - dummaste jag hört!!! Alla förändringar är jobbiga för mig - när jag tar av mig kläderna blir det kallt & känns konstigt jämfört med innan - duscha är vidrigt - kallt/varmt/ojämna strålar - det låter för mycket & stressar mig - avskyr att vara blöt. Hatar när håret är blött. Jag blir kall & det är obekvämt - bada är lite bättre. Men då får det inte bli för varmt i badrummet... avskyr när det är för varmt 6 när luften inte är frisk med mycket syre i...

Alla är olika - för mig är det här jobbigt - avskyr att borsta håret - det gör bara ont. Jag gå i & sova i samma kläder i flera dygn - det är obehagligt när man tar bort dom - skyddet försvinner på något sätt... använder bara mjuka, lena trikåkläder i bomull - tål inte konstfiber... jag är hyperkänslig vad gäller beröring, material & dyl.

Är du inte det minsta känslig för svett och dålig lukt då?
Går det flera dar utan dusch luktar man nämligen.


Läs gärna hela texten =)

Dessutom svettas jag inte - svett luktar endast om det kommer i kontakt med bakterier/smuts & som jag skrev tvättar jag mig med tvättlappar varje dag....

Självklart går jag inte omkring & luktar & jag är dessutom väldigt välvårdad & snygg.

Du missade nog poängen - det är obehaget mot huden vad gäller de "vanligaste" teknikerna för rengöring av kroppen som gör att det tar emot.... :-)Happy
sookie
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2012-12-17

Hygien

Inläggav antonius » 2013-08-16 20:47:11

KrigarSjäl skrev:Är du inte det minsta känslig för svett och dålig lukt då?
Går det flera dar utan dusch luktar man nämligen.


Han använder ju typ ''Baby Wips'' de är perfekt då man snabbt behöver fräscha upp sig, ha i bilen eller i garaget när man mekat, när dom är nog milda och godkända att rengöra barnrövar med brukar jag till och med rengöra min älskade kolfiberhoj med dem när jag inte har tillgång till annat, dom är perfa. Sådeså :-)005

Bild
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hygien

Inläggav kapuni » 2013-08-16 20:50:53

sookie skrev:Känner igen mig väldigt mycket - det handlar verkligen inte om lathet - dummaste jag hört!!! Alla förändringar är jobbiga för mig - när jag tar av mig kläderna blir det kallt & känns konstigt jämfört med innan - duscha är vidrigt - kallt/varmt/ojämna strålar - det låter för mycket & stressar mig - avskyr att vara blöt. Hatar när håret är blött. Jag blir kall & det är obekvämt- bada är lite bättre. Men då får det inte bli för varmt i badrummet... avskyr när det är för varmt & när luften inte är frisk med mycket syre i...

Alla är olika - för mig är det här jobbigt- avskyr att borsta håret - det gör bara ont. Jag gå i & sova i samma kläder i flera dygn - det är obehagligt när man tar bort dom - skyddet försvinner på något sätt... använder bara mjuka, lena trikåkläder i bomull - tål inte konstfiber... jag är hyperkänslig vad gäller beröring, material & dyl. Självklart tvättar jag mig varje dag - då använder jag tvättservetter för babys. Man får ha sina egna strategier för att leva på bästa sätt med sin AS & det här är det som fungerar för mig. Iom. att jag känner så mycket obehag när det gäller sånt här så tar det ju även emot att göra det... Har jag möten tvingar jag mig själv - mest för att verka normal :-)Happy

Man tvättar sig inte för att det ska vara bekvämt utan för att man måste.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Hygien

Inläggav Plasticfck » 2013-08-16 20:52:40

Alltså jag förstår inte riktigt att det blivit så jävla vanligt att duscha hela kroppen VARJE DAG, även om man ej utfört aktiviteter som gör att man blir svettig.

Det jag kan tänka mig behöver tvättas varje dag:
Fötterna, skrevet och armhålorna.
Varför är det typ inte socialt accepterat att bara tvätta dessa delar varje dag, istället för att köra hela kroppen varje dag ?

Jag funderar nämligen på om huden inte blir torr av denna varje-dags-duschning ?

Tycker det är synd att vissa människor får höra att de är äckliga/lata/förmodligen luktar, bara för att de har en annan tvättrutin än vad som är "normalt".
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Hygien

Inläggav kapuni » 2013-08-16 20:57:13

Alltså jag menar sådana människor som inte tvättar sig alls. Har aldrig påstått att man måste tvätta igenom hela kroppen varje dag. Jag menar normal hygien.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Hygien

Inläggav Huggorm » 2013-08-16 21:34:23

Plasticfck skrev:Alltså jag förstår inte riktigt att det blivit så jävla vanligt att duscha hela kroppen VARJE DAG, även om man ej utfört aktiviteter som gör att man blir svettig.

Det jag kan tänka mig behöver tvättas varje dag:
Fötterna, skrevet och armhålorna.
Varför är det typ inte socialt accepterat att bara tvätta dessa delar varje dag, istället för att köra hela kroppen varje dag ?

Jag funderar nämligen på om huden inte blir torr av denna varje-dags-duschning ?

Tycker det är synd att vissa människor får höra att de är äckliga/lata/förmodligen luktar, bara för att de har en annan tvättrutin än vad som är "normalt".

Jag duschar hela kroppen, men jag gnuggar ju inte varje centimeter med tvål. Mycket blir bara avsköljt med varmt vatten, och jag luktar definitivt inte dåligt. Jag tror många gör som jag.
antonius skrev:
Natten skrev:Jag har förbannat svårt att komma igång med att städa eller tvätta kläderna. Jag går runt med trasiga och smutsiga kläder som en uteliggare.


Jag har som undrat ibland hur du ser ut, får för mig att du liknar en extra skäggig Dr House, fast utan hälta, med en gammal grön arme parkas sommar som vinter, jag får ofta bilder i huvudet hur folk kan tänkas se ut.

Bild

Så här liksom, redo för dina nattliga vandringar :-)005

Du borde starta en tråd om det där, och försöka gissa hur folk (frivilliga) ser ut. Kan bli skitkul.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Hygien

Inläggav Frauja » 2013-08-16 22:21:15

Jag borstar bara tänderna på kvällen, och duschar ca en gång i veckan. Det har dock hänt att det gått en månad mellan duschningarna. Tycker inte om att vara blöt... och det är drygt att borsta tänder och tvätta sig. Tycker dessutom att andra människor luktar bättre om de inte tvättar sig. Blir alldeles knäsvag av gubbar som luktar skit och skog. <3 Det låter kanske konstigt, men jag älskar "organiska" dofter, inklusive människodoft. Det som verkar lukta illa för de flesta andra luktar himmelskt för mig.
Frauja
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2013-01-25

Hygien

Inläggav Alien » 2013-08-17 1:41:44

Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in