Den stora Linux/Ubuntu-tråden

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Den stora Linux/Ubuntu-tråden

Inläggav Zirre » 2013-06-16 13:56:32

Här diskuteras Linux/Ubuntu osv.


(är ny på området så kan inte tillföra så mycket)
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Den stora Linux/Ubuntu-tråden

Inläggav Zirre » 2013-06-16 14:05:06

Har sen igår börjat köra Lubuntu på min Compaq Mini 110, hade XP tidigare.
Får se nu vad det här kan ge.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Den stora Linux/Ubuntu-tråden

Inläggav Miche » 2013-06-16 14:22:29

Jag har Lubuntu på en gammal bärbar som hade XP förut, datorn känns betydligt mycket piggare, det är inget snack om saken.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Den stora Linux/Ubuntu-tråden

Inläggav Zirre » 2013-06-16 14:34:04

När man stängt datorn i typ viloläge och sen startar den så kommer det upp en ruta där man ska skriva sitt lösenord. Kan man inaktivera den på något sätt?
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Den stora Linux/Ubuntu-tråden

Inläggav Miche » 2013-06-16 15:18:43

Jag har inte hittat någon möjlighet att inaktivera det, tyvärr. Jag gillar inte heller det...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Den stora Linux/Ubuntu-tråden

Inläggav Wine » 2013-06-16 16:47:58

Zirre skrev:När man stängt datorn i typ viloläge och sen startar den så kommer det upp en ruta där man ska skriva sitt lösenord. Kan man inaktivera den på något sätt?


http://www.lubuntutips.com/2012/06/lubu ... b3O7XVzzOY
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Den stora Linux/Ubuntu-tråden

Inläggav Tor_och_i2p » 2013-06-16 17:14:33

Jag kör numera MATE 1.4 på Ubuntu 13.04.
Det är nåt jag inte gillar med MATE 1.6, vet inte exakt vad just nu, så jag fortsätter med 1.4 och det funkar bra.
Dual bootar detta med Ubuntu 12.04.
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Den stora Linux/Ubuntu-tråden

Inläggav Zirre » 2013-06-16 19:02:38

Wine skrev:
Zirre skrev:När man stängt datorn i typ viloläge och sen startar den så kommer det upp en ruta där man ska skriva sitt lösenord. Kan man inaktivera den på något sätt?


http://www.lubuntutips.com/2012/06/lubu ... b3O7XVzzOY

Det funkade, tack.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Den stora Linux/Ubuntu-tråden

Inläggav Kimmelie » 2013-06-17 9:02:02

Jag är linuxnörd, så det känns som att jag "borde" kliva in i den här tråden. :mrgreen: Jag kör mitt eget race, Linux From Scratch byggt med pacman, kan inte tänka mig nån annan pakethanderare. Jag har svårt att tycka om färdiga distar, alltid är det nåt jag stör mig på... Men ibland när jag bara vill ha nåt som är färdigt och enkelt, och som jag inte tänker mecka med, så väljer jag Xubuntu 12.04-lts.

I likhet med många andra övergav jag Arch pga systemd...
Kör openbox för jag vill att det ska vara "lätt" och snabbt, ingen bloat whatsoever...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Den stora Linux/Ubuntu-tråden

Inläggav Zirre » 2013-06-17 9:11:40

Har ubuntuklistermärke på laptopen och snart även Lubuntuklistermärke :D
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Den stora Linux/Ubuntu-tråden

Inläggav Zirre » 2013-06-17 12:36:37

Zirre skrev:
Wine skrev:
Zirre skrev:När man stängt datorn i typ viloläge och sen starta den så kommer det upp en ruta där man ska skriva sitt lösenord. Kan man inaktivera den på något sätt?


http://www.lubuntutips.com/2012/06/lubu ... b3O7XVzzOY

Det funkade, tack.


Nu var det lösenordsfråga iaf så det verkade inte fungera.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Den stora Linux/Ubuntu-tråden

Inläggav Kimmelie » 2013-06-17 16:48:47

Zirre skrev:När man stängt datorn i typ viloläge och sen starta den så kommer det upp en ruta där man ska skriva sitt lösenord. Kan man inaktivera den på något sätt?

Titta i "användare och grupper" (system-menyn). Där ska finnas en kryssruta för "begär (inte) lösenord vid inloggning". Så är det i alla fall i Xubuntu, för att slippa ange lösenord när man har loggat ut och vill logga in igen. Kanske funkar även i Lubuntu efter viloläge.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Den stora Linux/Ubuntu-tråden

Inläggav Zirre » 2013-06-17 19:23:08

Kimmelie skrev:
Zirre skrev:När man stängt datorn i typ viloläge och sen starta den så kommer det upp en ruta där man ska skriva sitt lösenord. Kan man inaktivera den på något sätt?

Titta i "användare och grupper" (system-menyn). Där ska finnas en kryssruta för "begär (inte) lösenord vid inloggning". Så är det i alla fall i Xubuntu, för att slippa ange lösenord när man har loggat ut och vill logga in igen. Kanske funkar även i Lubuntu efter viloläge.

Men det verkar gälla inloggningen vid uppstart (från helt avstängd dator) och då vill jag ha lösenord.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Den stora Linux/Ubuntu-tråden

Inläggav this is me » 2013-07-02 21:51:26

Hej hopp på er trevligt med fler ubuntu dyrkare.

Är ny här så jag hoppas att jag gör allting rätt.
Är det någon som har erfarenhet av att sätta upp ubuntu server som localhost med samba via VB ?
Jag har kommit så långt att jag lyckats köra igång allt jag behöver med wordpress på servern men får ej liv i samba sharingen.

Känns som att jag har gått igenom all tuts och docs jag kan hitta säkert något dumt fel jag gör.
Kommer åt print foldern men inte typ /usr/share.

Ps visst är shutdown menyn grymt snygg i 13.04 ;)
this is me
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2013-07-02

Den stora Linux/Ubuntu-tråden

Inläggav Kimmelie » 2013-07-03 10:49:51

Vad händer när du försöker komma åt den? Felmeddelanden?

this is me skrev:Kommer åt print foldern men inte typ /usr/share.

Har du skrivit in i smb.conf att /usr/share ska delas ut? Varför du nu vill dela ut den...

Jag gjorde ett snabbt test och installerade samba i Xubuntu 12.04. Det enda jag lade till i /etc/samba/smb.conf var följande:
Kod: Markera allt
[shared]
comment = Shared directory
path = /media/shared
guest = ok
read only = no

Skapade /media/shared och startade om samba, och direkt kunde jag komma åt den från ett annat system. (Bortsett från att det är buggigt att komma åt den från thunar, så jag fick försöka flera gånger innan jag blev insläppt.) Jag hade visserligen inte skrivrättigheter, men det blir nästa steg.

Posta smb.conf så kanske nån kan se var felet är.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Den stora Linux/Ubuntu-tråden

Inläggav Tor_och_i2p » 2013-07-12 10:47:42

Har installerat en plugin för gedit som heter Click_Config-1.4.0 för att ett dubbelklick ska välja ett alfanumeriskt ord. T.ex När jag dubbelklickar på en kontrollsumma t.ex(SHA-256 i GtkHash) 3a61810af86235ff07236a03e90a6afe52b7924ae957d4435d7c62b8eb592ede
vill jag att dubbelklicket i gedit ska välja hela summan. I firefox funkar det bra för där betyder ett dubbelklick att ett alfanumeriskt tal väljs.

Ville bara meddela att jag löst ett problem jag har haft väldigt länge med gedit men inte funnit en lösning på tills idag! :D
=dubbelklick väljer ett alfanumeriskt tal istället för att välja nummer och bokstäver för sig.

Förresten använder ni gedit och i så fall tycker ni det är bra att ett dubbelklick väljer nummer och bokstäver för sig?(kanske för att det i programmering är lättare då)

Själv använder jag gedit när jag vill öppna en "notepad" snabbt och skriva lite "klotter". Gör ni på samma sätt? :-)Happy
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Den stora Linux/Ubuntu-tråden

Inläggav Kimmelie » 2013-07-12 12:16:19

Tor_och_i2p skrev:Själv använder jag gedit när jag vill öppna en "notepad" snabbt och skriva lite "klotter". Gör ni på samma sätt? :-)Happy

Jag tycker geany är bästa texteditorn, och jag använder leafpad för klotter.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Den stora Linux/Ubuntu-tråden

Inläggav colaflaska » 2013-07-12 19:30:12

Använder Ubuntu på två av datorerna (en av dem vägrar boota atm..) och älskar det.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Den stora Linux/Ubuntu-tråden

Inläggav Trampendal » 2013-08-14 2:16:12

Min son har installerat Ubuntu 13.04 på sin dator och nu har han två problem:
han får inte kontakt med sitt mobila bredband, han kan inte spela spel.

Han laddade ner Wine (från annan dator då) men fick det inte att fungera.
Nån som vet vad man kan göra?

Jag har beställt en 4G-router som förhoppningsvis kan lösa uppkopplingsproblemet, men vad ska han göra sen för att kunna spela windows-anpassade spel?
Trampendal
 
Inlägg: 148
Anslöt: 2006-06-24

Den stora Linux/Ubuntu-tråden

Inläggav Kimmelie » 2013-08-14 8:31:19

Vilket modem har han till det mobila bredbandet?

När jag körde Ubuntu + mobilt bredband för ett par år sen, var det bara att plugga in dongeln och lägga till i inställningarna i networkmanager. Ibland höll det på och krånglade och fast jag klickade på "aktivera mobilt bredband", eller vad det stod, så hände inget förrän jag startade om datorn.

Trampendal skrev:Han laddade ner Wine (från annan dator då)

Vad menar du med "från en annan dator"? Wine finns i förrådet:

Kod: Markera allt
sudo apt-get install wine winetricks

Winetricks underlättar att installera en del program.

En databas med information om vad som har testats och fungerar i wine:
http://appdb.winehq.org
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Den stora Linux/Ubuntu-tråden

Inläggav Trampendal » 2013-08-14 23:06:51

Kimmelie skrev:Vilket modem har han till det mobila bredbandet?

När jag körde Ubuntu + mobilt bredband för ett par år sen, var det bara att plugga in dongeln och lägga till i inställningarna i networkmanager. Ibland höll det på och krånglade och fast jag klickade på "aktivera mobilt bredband", eller vad det stod, så hände inget förrän jag startade om datorn.

Trampendal skrev:Han laddade ner Wine (från annan dator då)

Vad menar du med "från en annan dator"? Wine finns i förrådet:

Kod: Markera allt
sudo apt-get install wine winetricks

Winetricks underlättar att installera en del program.

En databas med information om vad som har testats och fungerar i wine:
http://appdb.winehq.org


Modemet är Huawei E3276.
Jag har nu skaffat en router, men det verkar inte funka det heller. :(

"Finns i förrådet" betyder då att det följer med när man laddar ner Ubuntu, eller?

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få, för nu råder här depressionstillstånd.
Trampendal
 
Inlägg: 148
Anslöt: 2006-06-24

Den stora Linux/Ubuntu-tråden

Inläggav beardy » 2013-08-15 0:01:06

Förrådet (repository på utrikiska) är stället där man kan hämta program. Man behöver alltså (oftast) en internetuppkoppling för att hämta saker från olika förråd. Jag skriver oftast för man kan även ha lokala förråd på t.ex hårddisk, DVD-skiva och liknande.

Kod: Markera allt
sudo apt-get install wine

betyder alltså att man ger sig själv privilegier (sudo) att använda programmet apt-get till att installera (install) programmet wine.


Man kan även installera program från olika förråd via ett grafiskt gränssnitt genom pakethanteraren Synaptic som man når via startmenyn(?). Det var ett tag sen jag använde Ubuntu, så jag kommer inte riktigt ihåg hur menyerna ser ut i just Ubuntus gränssnitt.
beardy
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2013-01-11
Ort: :trO

Den stora Linux/Ubuntu-tråden

Inläggav Trampendal » 2013-08-15 1:20:56

beardy skrev:Förrådet (repository på utrikiska) är stället där man kan hämta program. Man behöver alltså (oftast) en internetuppkoppling för att hämta saker från olika förråd. Jag skriver oftast för man kan även ha lokala förråd på t.ex hårddisk, DVD-skiva och liknande.

Kod: Markera allt
sudo apt-get install wine

betyder alltså att man ger sig själv privilegier (sudo) att använda programmet apt-get till att installera (install) programmet wine.


Man kan även installera program från olika förråd via ett grafiskt gränssnitt genom pakethanteraren Synaptic som man når via startmenyn(?). Det var ett tag sen jag använde Ubuntu, så jag kommer inte riktigt ihåg hur menyerna ser ut i just Ubuntus gränssnitt.


Jaha, men då kan han ju inte hämta i förrådet eftersom han inte har någon uppkoppling eftersom han inte får igång vare sig modemet eller routern. :-)Crying

Om jag börjar från början: Jag köper en ny dator för 11.900:- till sonen.
Efter en månad informerar han mig om att han installerat Ubuntu och nu inte kan koppla upp sig på nätet.
Jag säger att du har väl Windows kvar också, får svaret att det blev fel och han har lyckats formatera hela disken. Alltså Windows borta!

Nu har vi då problem. 1. Ingen uppkoppling. 2. Går ej att spela spel.

Kan någon förklara på ett enkelt och pedagogiskt sätt vad jag ska göra?

Den som lyckas hjälpa mig får en stooor tårta, eller nåt annat efter önskemål. :)

Jag kan ju förstås kontakta leverantör och be dem att boota om datorn,
men det är absolut sista utväg enligt sonen för han vill ha Ubuntu, inte jävla Windows8 (och han har asperger så jag tänker inte käfta om det).
Trampendal
 
Inlägg: 148
Anslöt: 2006-06-24

Den stora Linux/Ubuntu-tråden

Inläggav beardy » 2013-08-15 8:15:57

Ooh, tårta! :)

Jag har själv aldrig använt trådlös uppkoppling så jag kan inte hjälpa till med det.

Det är lättare att lösa linuxproblem om man har tillgång till internet då man kan söka efter svar på sina problem.
Har sonen en kabel och tillgång till någon internetuppkoppling där han kan sätta in sin kabel kan han använda den till att koppla upp datorn till internet. Det borde fungera.


Annars så skulle han kunna låna en windowsskiva av någon och temporärt installera windows för att kunna koppla upp på nätet och söka efter lösningar på problemet. Han kan sen installera linux bredvid windows och få igång det trådlösa internet i linux också. När det funkar kan han ta bort windows om han vill.
beardy
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2013-01-11
Ort: :trO

Återgå till IT-forum



Logga in