Trött hela tiden, ända sedan barndomen - Hjälp?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Trött hela tiden, ända sedan barndomen - Hjälp?

Inläggav strondie » 2013-05-24 19:27:46

Hejj! Jag är extremt trött hela tiden och har varit sedan jag var väldigt liten. Kan sova var och när som helst. Kan sova middag flera timmar och ändå somna på kvällen. Om jag går upp för tidigt på morgonen somnar jag redan på förmiddagen. Finns det något som kan göra mig piggare? Har ni tips? Jag är så trött på att vara trött..

Kram



Moderator atoms - förtydligade rubriken.
strondie
Inaktiv
 
Inlägg: 107
Anslöt: 2013-05-10

Trötthet

Inläggav matgar » 2013-05-24 22:13:16

Det första du bör göra (om du inte redan gjort det) är att uppsöka vårdcentral/läkare.
Det kan finnas medicinska orsaker till tröttheten.
Utöver det så undrar jag om du äter rätt, energibrist kan ge sådana symptom.
Sen on du har problem med depression. När jag är deppig så kan jag sova nästan hur mycket som helst.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Trötthet

Inläggav plåtmonster » 2013-05-24 22:37:40

plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Trötthet

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-05-24 22:37:44

Är du bara sömnig eller är du fysiskt trött också?
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Trötthet

Inläggav Dandelo » 2013-05-24 22:55:11

Precis, kolla först om det inte beror på mediciniska orsaker.
Kanske har du låga värden/för höga av nåt.
Jag har haft samma problem hela livet. Sen jag börjat ta antidepressiva pga djup depression så blev jag smått piggare efter ett tag. Sen kollade jag upp sköldskörteln och det visade sig att hade lite låga tsh värden.
Blev lite piggare igen då jag börjat ta levaxin.

Man får testa sig fram.
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Trötthet

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-05-25 1:06:21

En bekant som led av stor trötthet visade sig ha oupptäckta hjärtbesvär.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Trött hela tiden, ända sedan barndomen - Hjälp?

Inläggav HGJ » 2013-05-25 11:33:09

plåtmonster skrev:Tips: Hur gör ni för att kunna somna?

Att kunna somna var väl inte vad TS ville ha hjälp med.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5298
Anslöt: 2007-06-02

Trött hela tiden, ända sedan barndomen - Hjälp?

Inläggav plåtmonster » 2013-05-25 14:49:10

Fast om man sover ordentligt så är det mycket lättare att hålla sig vaken, oftast. I synnerhet gäller det dygnsrytmen.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Trött hela tiden, ända sedan barndomen - Hjälp?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-05-25 19:19:13

Jo men nu säger ju TS att hem somnar på kvällen även om hem sover på dagen. Det finns andra orsaker som kan orsaka stor trötthet som exempelvis sömnapne men det brukar mest vara medelålders män som får.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Trött hela tiden, ända sedan barndomen - Hjälp?

Inläggav weasley » 2013-05-26 3:37:01

Såndär konstant trötthet kan ju bero på en massa medicinska orsaker som inte alls avhjälps med det förhatliga "drick varm mjölk och läs en bok"-klämkäcka tjat som jag själv fått uthärda genom alla år.

Sömnstörningar kan komma sej av

- hjärtbesvär
- lungbesvär
- depression
- medfödda rubbningar i melatoninproduktionen
- sköldkörtelsjukdom
- leukemi
- sömnapné
- sällsynta syndrom, tex kataplexi/narkolepsi

och den stora majoriteten av detta går att åtgärda medicinskt.

plåtmonster skrev:Fast om man sover ordentligt så är det mycket lättare att hålla sig vaken, oftast. I synnerhet gäller det dygnsrytmen.

Personligen blir jag lite provocerad av sådana här uttalanden eftersom jag aldrig någonsin haft en dygnsrytm - när jag gick i skolan och var tvungen att gå upp kl 07:30 varje morgon spelade det absolut ingen roll för min trötthet dagen därpå. Under tolv år var det sällan jag fick mer än 4h sömn per natt, utom på helgerna.

Nu på riktigt gamla dagar har jag förstått att jag har en medfödd rubbning av melatoninproduktionen. Det är därför inga hurtfriska huskurer någonsin har hjälpt. Läs mer i melatonintråden.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Trött hela tiden, ända sedan barndomen - Hjälp?

Inläggav plåtmonster » 2013-05-26 4:47:44

Vad som hjälper i ett specifikt fall är olika. Att jag sa ovanstående är för att det är alltför vanligt att slarva med detta.
Ett första steg kan vara att lista det som listat här och be läkaren kontrollera dessa. Och eftersom även läkare kan ha fel, kolla med ytterligare en läkare.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Trött hela tiden, ända sedan barndomen - Hjälp?

Inläggav strondie » 2013-05-26 12:04:39

Tack så jättemycket, ska absolut kolla med en doktor!
strondie
Inaktiv
 
Inlägg: 107
Anslöt: 2013-05-10

Trött hela tiden, ända sedan barndomen - Hjälp?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-05-26 12:15:30

Nja Plåtmonster man lär inte få alla undersökningarna på en gång. Det viktigaste är nog att göra en tydlig beskrivning av symptomen och hur länge de har pågått och vara beredd på att det kan ta tid innan de lyckats klura ut vad det är.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Trött hela tiden, ända sedan barndomen - Hjälp?

Inläggav kiddie » 2013-05-31 2:49:05

weasley skrev:Såndär konstant trötthet kan ju bero på en massa medicinska orsaker som inte alls avhjälps med det förhatliga "drick varm mjölk och läs en bok"-klämkäcka tjat som jag själv fått uthärda genom alla år.


Usch, ryser och känner igen mig. Och att man skulle ha dålig sömnhygien och allt man egentligen behöver är disciplin för då lyder ens inre klocka och anpassar sig för ja alla har den inre klockan... (Eller inte..... men det kan de inte föreställa sig.) :evil:

Missade just en hel jädra dag för att jag somnade äntligen 30 minuter innan jag egentligen skulle vakna....

Men till ämnet, jo, visst finns det massa orsaker till trötthet. Vad jag förstår gäller detta typen sömnighet och alltså inte fysisk eller psykisk utmattning. Att narkolepsi är jätteovanligt vet jag inte, tror det är en dold sjukdom. En jag känner krävde att få bli testad pga dagtrötthet och vaknandehallucinationer och hon hade verkligen narkolepsi. Fick diagnos bara för att hon inte gav sig utan drev på till de kom fram till en vettig diagnos. Doktorerna var jätteförvånade för hon verkade så "frisk".
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Trött hela tiden, ända sedan barndomen - Hjälp?

Inläggav strondie » 2013-07-31 18:53:25

Läkarna har tagit alla tester som dom kan nu och alla prover har varit helt normala. Men jag är fortfarande lika trött som vanligt, läkarna vet inte vad dom mer kan göra.. :/
strondie
Inaktiv
 
Inlägg: 107
Anslöt: 2013-05-10

Trött hela tiden, ända sedan barndomen - Hjälp?

Inläggav strondie » 2013-07-31 18:59:41

Det enda dom sa till mig var att träna mer för då blir man piggare..
strondie
Inaktiv
 
Inlägg: 107
Anslöt: 2013-05-10

Trött hela tiden, ända sedan barndomen - Hjälp?

Inläggav slackern » 2013-07-31 19:02:58

strondie skrev:Läkarna har tagit alla tester som dom kan nu och alla prover har varit helt normala. Men jag är fortfarande lika trött som vanligt, läkarna vet inte vad dom mer kan göra.. :/


Har du AD/HD, Narkolepsi eller kroniskt trötthetssyndrom? Om du har dom två förstnämnda kan du få CS utskrivet. Själv har jag ADD och medicinerar med Metamina fungerar klockrent blir inte alls fort lika trött längre.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Trött hela tiden, ända sedan barndomen - Hjälp?

Inläggav strondie » 2013-07-31 19:11:06

Jag har inte adhd eller add. Narkolepsi borde jag inte ha, eftersom jag inte bara faller in i sömn utan faktiskt känner mig trött hela tiden och går ofta och lägger mig. Kronisk trötthetsyndrom vet jag inte vad det är?
strondie
Inaktiv
 
Inlägg: 107
Anslöt: 2013-05-10

Trött hela tiden, ända sedan barndomen - Hjälp?

Inläggav slackern » 2013-07-31 19:24:37

strondie skrev:Jag har inte adhd eller add. Narkolepsi borde jag inte ha, eftersom jag inte bara faller in i sömn utan faktiskt känner mig trött hela tiden och går ofta och lägger mig. Kronisk trötthetsyndrom vet jag inte vad det är?


Eller det är nog inte kronisk trötthetssyndrom om du inte känner dej trött och febrig.

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och- ... tssyndrom/
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Trött hela tiden, ända sedan barndomen - Hjälp?

Inläggav strondie » 2013-07-31 19:29:00

Nej, jag känner inga sånna besvär, inte febrig eller halsont..
Jag känner mig trött, i både huvudet och kroppen. Jag orkar inte koncentrera mig och är "sov-trött" hela tiden. När jag sovit känner jag mig fortfarande lika trött. Orkar inte sköta ett hushåll och att gå till arbetsförmedlingen 2 timmar om dagen orkar jag knappt..
strondie
Inaktiv
 
Inlägg: 107
Anslöt: 2013-05-10

Trött hela tiden, ända sedan barndomen - Hjälp?

Inläggav Lawgon » 2013-08-06 8:59:10

Är i samma situation själv.
Aspbergers och Generaliserat Ångestsyndrom http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och- ... stsyndrom/

Generaliserat Ångestsyndrom har problem du pratar om här, så det kanske är nått att tänka på. Finns dock inga bra läkemedelsbehandlingar.

Moderator
Gjorde länken klickbar.
Lawgon
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2013-05-20

Trött hela tiden, ända sedan barndomen - Hjälp?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-08-06 11:24:00

Har de inte någon diagnos på dig så ska de fan inte komma med något recept! :-)Raging Tränar du mer och det är något de inte har hittat kan det lika gärna bli värre som bättre. Eftersom du haft det så länge tycker jag inte det låter som något att leka med.

Vad betyder "träna mer" i ditt fall? Tränar du vanligtvis? Hur mycket sover du egentligen?

Har du fått ut proverna de tog? Försök kolla om de verkligen har tagit alla prover de borde ha gjort eller om det är något värde som ligger nära gränsvärdet för normalt som du skulle kunna kunna förbättra. Kanske inte hjälper men kan inte skada i alla fall.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Trött hela tiden, ända sedan barndomen - Hjälp?

Inläggav Jakaranda » 2013-08-06 12:44:34

Jag har samma problem. Jag är alltid trött. För att hålla mig vaken och någorlunda fungerande så stressar jag mig genom livet. Om jag sätter mig och tar det lugnt så blir jag i det närmaste apatisk eller så somnar jag. För några år sedan togs massor av provet utan resultat.
Tyvärr går jag upp i vikt pga detta eftersom kroppen skriker efter energi och jag därmed småäter. Problemet är ju att det inte är en faktisk energibrist utan det beror på nåogt annat.
Jakaranda
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2011-08-03

Trött hela tiden, ända sedan barndomen - Hjälp?

Inläggav kullan » 2013-08-06 12:51:55

Ett exempel på test som läkarna slarvar med är ämnesomsättningsprov. Alltså hur man förbränner den mat man äter. Det är 2 kurvor på olika värden de ska kolla upp men de flesta kollar enbart det ena. Är det ena bra så kollar de inte den andra kurvan utan då är man frisk. Fast den andra kurvan kan peka rakt åt skogen.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Återgå till Aspergare och vården



Logga in