Är du matte- eller datanörd?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är du matte eller datanörd?

Ja, både matte och data.
19
26%
Bara matte, inte data.
8
11%
Bara data, inte matte.
19
26%
Varken matte eller data.
22
31%
Lämpligt svarsalternativ saknas.
4
6%
 
Antal röster : 72

Är du matte- eller datanörd?

Inläggav nescio » 2013-07-29 16:51:58

Tänkte prova att göra en enkät.

Att Aspergare gillar matte, naturvetenskap, datorer, programmering, teknik är en vanlig uppfattning.
Men det stämmer då inte på alla här.

En 'datanörd' tänker jag mig som någon som förstår hur datorer och program fungerar och kan programmera (en hacker), inte någon som bara gillar att använda datorer.
nescio
 
Inlägg: 3834
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Är du matte- eller datanörd?

Inläggav Batman » 2013-07-30 12:00:02

Har själv kemi/fysik som särintressen, vilket då även inkluderar matte. Men att räkna matte som inte leder någon vart finner jag inte motiverade, men antar att jag ändå bör kryssa i matte?
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

Är du matte- eller datanörd?

Inläggav nescio » 2013-07-31 14:34:27

Jag tycker är förvånande få som svarat på enkäten. På ett annat forum brukar antalet svarande snart uppgå till 30-40 stycken. Det verkar ju ändå vara rätt hög aktivitet här.
nescio
 
Inlägg: 3834
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Är du matte- eller datanörd?

Inläggav nescio » 2013-08-04 14:35:11

Jag undrar om det finns ett samband med kön också. Att män är matte/data intresserade, men kvinnor inte? Men någon ny enkät ids jag inte göra. Det verkar inte vara så stort intresse att svara på enkäter här?
nescio
 
Inlägg: 3834
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Är du matte- eller datanörd?

Inläggav sugrövmanövern » 2013-08-04 14:38:06

Jag är bara matte till djur och beter mig som en bimbo om datorn krånglar.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Är du matte- eller datanörd?

Inläggav Huggorm » 2013-08-04 14:43:20

Jag hade högsta betyg på alla mattekurser jag gjorde på gymnasiet och jag var också ganska bra på datorer, inte expert men väl över medel. Men nu har jag helt tappat intresset för båda grejerna och är inte duktig alls längre.
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Är du matte- eller datanörd?

Inläggav nescio » 2013-08-04 16:27:06

Det har nog framgått i andra trådar jag skrivit i, men jag kanske ska skriva att jag själv är både är matte- och data-nörd. Fysik är jag också intresserad av, men inte så mycket av kemi och biologi.
nescio
 
Inlägg: 3834
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Är du matte- eller datanörd?

Inläggav Wine » 2013-08-04 16:37:06

Jag är väl ingen datornörd i den bemärkelsen du skriver i startinlägget men jag var mer intresserad av teknik än mina närmaste skolkamrater då jag gick i skolan, hade lätt för matte, låg före i klassen, gick i gruppen som hade särskild matte istället för allmän matte i högstadiet och hade högsta betyg i matte som motsvarar den matte man läser på vad som tidigare var 4-årig teknisk utbildning i gymnasiet. Har haft ganska lätt för att lära mig ny teknik samt att använda den. Fick tillgång till teknik/tekniska prylar som exempelvis videokamera, videoapparat, dator m.m. ganska tidigt i livet, redan när jag gick i mellanstadiet.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Är du matte- eller datanörd?

Inläggav Kimmelie » 2013-08-04 20:14:02

Jag är datanörd och har gjort min egen Linux-distribution (fast jag har inga planer på att distribuera den :P ).
Har alltid haft lätt för matte men alltid tyckt att matte är tråkigt, alltså svarade jag bara datanörd.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Är du matte- eller datanörd?

Inläggav tahlia » 2013-08-04 23:21:14

Neither. Matematik och jag är ovänner, eller rättare jag och matematiklärarna i skolan var ovänner och därför är jag och matematik kroniskt ovänner. Programmerar gör jag inte, när det kommer till datorer lutar jag mycket mer åt gamernerd än någon annan variant.
Annars är språk och litteratur min passion - det som brukar vara "motsatta sidan" till matematik. ;)
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Är du matte- eller datanörd?

Inläggav kullan » 2013-08-04 23:26:33

Matematik var hatämnet nr 1 i skolan och datorer är bara konstiga tycker jag.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Är du matte- eller datanörd?

Inläggav Natten » 2013-08-05 1:09:13

Är varken intresserad av datorer eller matte så jag är en vanlig nörd bara.
Natten
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 371
Anslöt: 2013-06-19
Ort: Miljonprogrammet

Är du matte- eller datanörd?

Inläggav DIProgan » 2013-08-05 8:26:12

Matte är universums språk så känns svårt att inte vara nörd på det och datorer är det främsta vi har förutom våran kropp mestadels då hjärnan i att hjälpa oss bli ett med detta språk och forma våran värld till bästa möjliga. Både och för mig.

Vidare är man ingen hacker för att man programmerar men det är rätt oviktigt i sammanhanget.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Är du matte- eller datanörd?

Inläggav Kanin » 2013-08-05 10:34:33

Kanske. Jag vet inte om nörd är rätt ord för mig i det sammanhanget.

Jag lärde mig räkna innan jag började första klass. Matematik har aldrig utgjort någon ansträngning för mig i skolan - jag ägnade halva lektionerna åt matematik (och ingen tid hemma) och hade ändå bäst resultat av alla på min skola. Jag finner det lugnande och upplyftande att räkna stora (typ 436 * 57913) och små tal i huvudet - det är spännande att se om tal som t.ex. 1/34 har ett exakt decimalt svar eller möjligen börjar upprepa sig efter ett visst antal decimaler (17 i exemplet). Men jag har ägnat mina studier (i skolan och utanför) åt annat och mina kunskaper inom matematik har därmed inte nått någon särskilt avancerad nivå.

Jag har aldrig haft några problem med att förstå hur datorer fungerar och jag har tidvis ägnat alldeles för mycket tid åt programmering (vilket dock har resulterat i några applikationer som jag använder dagligen). Men jag spelar inga spel, jag har en delvis 10 år gammal dator och hårdvara intresserar mig inte alls.

Under min skolgång har främst samhällsvetenskapliga ämnen intresserat mig, men nu läser jag medicinsk litteratur (efter ett par år med zoologi). Allt som bygger på logik tycks för mig mer eller mindre självklart och jag har lätt för att ta till mig teknik.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Är du matte- eller datanörd?

Inläggav weasley » 2013-08-05 13:24:06

sugrövmanövern skrev:Jag är bara matte till djur och beter mig som en bimbo om datorn krånglar.


Gotta luv ya! <3
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Är du matte- eller datanörd?

Inläggav nescio » 2013-08-05 14:32:15

Kanin skrev:- det är spännande att se om tal som t.ex. 1/34 har ett exakt decimalt svar eller möjligen börjar upprepa sig efter ett visst antal decimaler (17 i exemplet).
Decimalutvecklingen blir ändlig om primtalsfaktoriseringen av nämnaren bara innehåller 2 och 5. Men det kanske du inte vill veta om det förstör spänningen.

Kanin skrev:Jag har aldrig haft några problem med att förstå hur datorer fungerar och jag har tidvis ägnat alldeles för mycket tid åt programmering (vilket dock har resulterat i några applikationer som jag använder dagligen). Men jag spelar inga spel, jag har en delvis 10 år gammal dator och hårdvara intresserar mig inte alls.
Programmering gillar jag. Men det ska vara små program jag skriver själv. Att rätta andras miljonradersprogram som man kan få göra på ett arbete som programmerare är bara tråkigt. Jag spelar inga spel, utom ett simpelt jag gjort själv. Min dator är 13 år gammal. Hårdvara är jag väl lite intresserad av, men inte av att köpa den.
nescio
 
Inlägg: 3834
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Är du matte- eller datanörd?

Inläggav Kanin » 2013-08-05 14:59:39

nescio skrev:Decimalutvecklingen blir ändlig om primtalsfaktoriseringen av nämnaren bara innehåller 2 och 5. Men det kanske du inte vill veta om det förstör spänningen.

Det är egentligen ganska självklart. Periodisk decimalutvecklingen och tal som jag inte enkelt fuska med genom att beräkna i flera steg (dvs med primtal som nämnare) är ändå skojigast.

nescio skrev:Programmering gillar jag. Men det ska vara små program jag skriver själv. Att rätta andras miljonradersprogram som man kan få göra på ett arbete som programmerare är bara tråkigt.

Mitt största projekt har inte mer än 100 000 rader. Andras kod rör jag inte liksom jag inte råder andra att försöka förstå min.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Är du matte- eller datanörd?

Inläggav plåtmonster » 2013-08-05 15:55:25

När man ändrar i unix kernel som har några miljoner rader kod så är det mer som en kommandoräd och det gäller att avgränsa sig ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Är du matte- eller datanörd?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-08-05 16:05:00

Varken matte eller data.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Är du matte- eller datanörd?

Inläggav Bali » 2013-08-05 16:10:29

KrigarSjäl skrev:Varken matte eller data.

Dito.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Är du matte- eller datanörd?

Inläggav nescio » 2013-08-05 17:31:48

Kanin skrev:Mitt största projekt har inte mer än 100 000 rader.
Det var stort. Mitt directory med alla program jag skrivit sen år 2001 innehåller 520 filer med totalt 48000 rader kod. Det största enskilda programmet har 1800 rader.

plåtmonster skrev:När man ändrar i unix kernel som har några miljoner rader kod så är det mer som en kommandoräd och det gäller att avgränsa sig ;)
Hur vet man var man ska gå in någonstans? Det låter ju helt omöjligt att sätta sig in i hur något så stort är strukturerat. Måste man inte inte ha någon bok att läsa om det först?

Jag tröttnar på att läsa kod skriven av andra efter högst en halvtimme och börjar fantisera om att det vore bättre att skriva om alltihop själv i stället.
nescio
 
Inlägg: 3834
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Är du matte- eller datanörd?

Inläggav plåtmonster » 2013-08-05 18:27:48

nescio skrev:Hur vet man var man ska gå in någonstans? Det låter ju helt omöjligt att sätta sig in i hur något så stort är strukturerat. Måste man inte inte ha någon bok att läsa om det först?


Om man t.ex undrar vilken SCB (SCSI control block) som skickas iväg av en drivrutin så kan man oftast t.ex kika på vilken drivrutin den använder. Sedan söker man på drivrutinens kortnamn eller t.ex de chips som används på kortet med fritextsökning på hela källkoden. Då hittar man snabbt någon fil som är involverad.

Däri ligger sedan anrop till andra funktioner som anropar andra funktioner vilket gör att det blir som att skala en lök eller följa ett vattenrör i ett hus. Till slut hittar man oftast någon rad likt "scb[CMD] = 0x28" etc.

Vet man då att det finns ett problem med det kommandot för ens enhet med utgångspunkt i t.ex datablad kan man kanske prova att kompilera om med "= 0x29" istället. Fungerar det bra så vet man att man hittat rätt och det gäller att generalisera så att bara just den specifika enheten får detta andra kommando. Då kan man t.ex lägga in en "if( unit.type == MEGAFDD ) {} else .." osv.

Bara ett exempel.. ;)

Man kan inte förvänta sig att ens ha en chans att skriva om allt. Det fungerar kanske för inbyggda system med kanske högst några kB programminne.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Är du matte- eller datanörd?

Inläggav Deadly_Nightshade » 2013-08-06 23:08:02

Riktigt vass på IT ja men skulle inte klassa mig som någon mattenörd.
Jag läste dock matte A-E i gymnasiet och sen två andra A-kurser på universitetsnivå. Har alltid haft väldigt lätt för att ta till mig matematik men det mesta jag har lärt mig har jag helt enkelt glömt bort för att jag aldrig använder det. När ska jag använda integraler i verkliga livet egentligen om man inte jobbar som ingenjör, matematiker eller programmerare?
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Är du matte- eller datanörd?

Inläggav Feldwebel » 2013-08-07 3:27:31

Är inget av dem, kan lite om datorer så som hur man bygger ihop en tex men programmering och matte hell no!

Är mer av en historia nörd
Feldwebel
 
Inlägg: 149
Anslöt: 2013-06-22
Ort: Stockholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in