Leksaksmaskin? Om 3D-skrivare

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Leksaksmaskin? Om 3D-skrivare

Inläggav Miche » 2013-08-03 11:26:21

Snart kommer det finnas 3D-skrivare ute bland vanligt folk (än så länge är det entusiaster och företag som har dom).
NyTeknik skrev:För några tusenlappar går det i dag att köpa en skrivare som förvandlar 3d-ritningen till en modell i plast. Ny Teknik har träffat en av de svenska pionjärerna. 3d-skrivare är inte längre något bara för industrin.

Sedan 3d-skrivaren flyttade in för snart ett år sedan har den gått varm, berättar han. Mest har det blivit leksaker i färgglad ABS-plast.

– På dagis sa barnen att pappa skaffat en leksaksmaskin, berättar han med ett leende.

Daniel Norée erkänner att det tog ett tag att skruva ihop och få i gång skrivaren.

– Ibland tar det också några utskrifter innan det blir som jag tänkt, förklarar han och fiskar upp några kasserade tågspår och trasiga Iphonefodral ur en låda under skrivbordet.

Men även om det ibland tar några försök så går det inte att ta fel på hans entusiasm över maskinens alla möjligheter. Han radar upp leksaker som han gjort till barnen. Legobitar som han har uppfunnit själv till exempel, och en prinsesskrona i rosa plast till dottern Smilla.

– Och när något går sönder skriver jag ut reservdelar, förklarar Daniel och drar iväg ut i tvättstugan. Här har torkskåpet fått ett nytt vred utskrivet i blå plast. Han har till och med skrivit ut trasiga delar till 3d-skrivaren. Mest stolt är han över kugghjulen till sin fars gamla trattgrammofon.
Spännande utveckling.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Leksaksmaskin? Om 3D-skrivare

Inläggav Savanten Svante » 2013-08-03 13:00:53

Ett patent går ut i slutet på nästa år, då händer det saker, då går 3dprintrarna in i generation 2, de blir noggrannare.

Sintring, laser.


Utöver leksaker kan man använda de där skrivarna i medicinska syften:

Bild

http://www.nyteknik.se/nyheter/biotekni ... 402825.ece
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Leksaksmaskin? Om 3D-skrivare

Inläggav slackern » 2013-08-03 13:05:18

Det var ju även ett Amerikanskt företag som la ut 3D ritningar så att man kunde tillverka en fungerande pistol. Men dom var tvungna att ta bort ritningarna. Kul jul när HA och grabbarna skaffar vapenfabrik i verkstan.

Bild

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telek ... 689556.ece
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Leksaksmaskin? Om 3D-skrivare

Inläggav Savanten Svante » 2013-08-03 13:08:13

slackern skrev:Det var ju även ett Amerikanskt företag som la ut 3D ritningar så att man kunde tillverka en fungerande pistol. Men dom var tvungna att ta bort ritningarna. Kul jul när HA och grabbarna skaffar vapenfabrik i verkstan.


Fast just HA har nog inte så svårt att fixa vapen, och så räcker inte platsbitarna till att göra ett vapen, man måste minst ha ett slagstift i metall.

De där ritningarna är ute och flyter på nätet, de är inte det minsta borttagna: http://thepiratebay.sx/torrent/8469064/ ... ntable_gun
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Leksaksmaskin? Om 3D-skrivare

Inläggav Kattmamma » 2013-08-03 13:11:29

Miche skrev:Snart kommer det finnas 3D-skrivare ute bland vanligt folk (än så länge är det entusiaster och företag som har dom).
NyTeknik skrev:För några tusenlappar går det i dag att köpa en skrivare som förvandlar 3d-ritningen till en modell i plast. Ny Teknik har träffat en av de svenska pionjärerna. 3d-skrivare är inte längre något bara för industrin.

Sedan 3d-skrivaren flyttade in för snart ett år sedan har den gått varm, berättar han. Mest har det blivit leksaker i färgglad ABS-plast.

– På dagis sa barnen att pappa skaffat en leksaksmaskin, berättar han med ett leende.

Daniel Norée erkänner att det tog ett tag att skruva ihop och få i gång skrivaren.

– Ibland tar det också några utskrifter innan det blir som jag tänkt, förklarar han och fiskar upp några kasserade tågspår och trasiga Iphonefodral ur en låda under skrivbordet.

Men även om det ibland tar några försök så går det inte att ta fel på hans entusiasm över maskinens alla möjligheter. Han radar upp leksaker som han gjort till barnen. Legobitar som han har uppfunnit själv till exempel, och en prinsesskrona i rosa plast till dottern Smilla.

– Och när något går sönder skriver jag ut reservdelar, förklarar Daniel och drar iväg ut i tvättstugan. Här har torkskåpet fått ett nytt vred utskrivet i blå plast. Han har till och med skrivit ut trasiga delar till 3d-skrivaren. Mest stolt är han över kugghjulen till sin fars gamla trattgrammofon.
Spännande utveckling.

Min älskling har det på sin önskelista! Så det hjälps vi åt att spara till.
När vi köpt den då ska jag spara till en surfplatta!
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Leksaksmaskin? Om 3D-skrivare

Inläggav slackern » 2013-08-03 13:11:44

Savanten Svante skrev:
slackern skrev:Det var ju även ett Amerikanskt företag som la ut 3D ritningar så att man kunde tillverka en fungerande pistol. Men dom var tvungna att ta bort ritningarna. Kul jul när HA och grabbarna skaffar vapenfabrik i verkstan.


Fast just HA har nog inte så svårt att fixa vapen, och så räcker inte platsbitarna till att göra ett vapen, man måste minst ha ett slagstift i metall.

De där ritningarna är ute och flyter på nätet, de är inte det minsta borttagna: http://thepiratebay.sx/torrent/8469064/ ... ntable_gun


Ohh tack. :twisted: Sant det men jag tänkte att det säkert blir lättare att få tag i skjutvapen. Om det mesta kan tillverkas hemma i vardagsrummet. Det är inte som att du måste ha värsta svarven, fräsen eller annan avancerad utrustning hemma. Utan kan bara kopiera 14 plastbitar eller vad det var som behövdes.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Leksaksmaskin? Om 3D-skrivare

Inläggav beardy » 2013-08-05 0:10:09

Vapnet som går att skriva ut från ritningen går ju visserligen att skjuta med, men det går sönder efter ett par skott.

Det är nog både enklare och säkrare att bygga ihop ett vapen av saker du kan köpa i bygghandeln (förutom ammunition förståss, men det är nog svårt att skriva ut ammunitionen med en 3D-plastskrivare också.. :) )

Jag skulle vilja ha en 3D-skrivare, finns lite plastdetaljer på en del hushållspryttlar som jag skulle skriva ut. T.ex en ny bestickkorg och ett hjul till diskmaskinen som håller på att gå sönder.



För övrigt är jag fascinerad av att folk fortfarande tror att de kan ta bort information från internet :roll:
beardy
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2013-01-11
Ort: :trO

Leksaksmaskin? Om 3D-skrivare

Inläggav slackern » 2013-08-05 1:34:31

beardy skrev:Vapnet som går att skriva ut från ritningen går ju visserligen att skjuta med, men det går sönder efter ett par skott.

Det är nog både enklare och säkrare att bygga ihop ett vapen av saker du kan köpa i bygghandeln (förutom ammunition förståss, men det är nog svårt att skriva ut ammunitionen med en 3D-plastskrivare också.. :) )

Jag skulle vilja ha en 3D-skrivare, finns lite plastdetaljer på en del hushållspryttlar som jag skulle skriva ut. T.ex en ny bestickkorg och ett hjul till diskmaskinen som håller på att gå sönder.



För övrigt är jag fascinerad av att folk fortfarande tror att de kan ta bort information från internet :roll:


Hur många skott behöver du för att mörda någon?
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Leksaksmaskin? Om 3D-skrivare

Inläggav beardy » 2013-08-05 2:04:17

slackern skrev:Hur många skott behöver du för att mörda någon?


oändligt många, för jag vill inte mörda någon?
beardy
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2013-01-11
Ort: :trO

Leksaksmaskin? Om 3D-skrivare

Inläggav Miche » 2013-08-05 11:54:37

beardy skrev:Jag skulle vilja ha en 3D-skrivare, finns lite plastdetaljer på en del hushållspryttlar som jag skulle skriva ut.

Då skulle man även ha en 3D-scanner så att det blir rätt...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Leksaksmaskin? Om 3D-skrivare

Inläggav slackern » 2013-08-05 12:14:25

beardy skrev:
slackern skrev:Hur många skott behöver du för att mörda någon?


oändligt många, för jag vill inte mörda någon?


Vad jag ville få fram är att du behöver inte särskilt många skott för att ta död på en människa. Ett skott på nära håll i huvudet borde göra susen. Så om man kan tillverka en pistol hemma i vardagsrummet, kan det leda fram till rätt läskiga saker.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Leksaksmaskin? Om 3D-skrivare

Inläggav beardy » 2013-08-05 23:51:45

Aha, du menade så :) Jo, det är ju sant.

Nu betyder ju inte det faktum att det finns färdiga ritningar av skjutvapen att ladda ner gratis att alla/många kommer att skriva ut sin egen pistol i hobbyrummet och sen gå runt och skjuta folk. Det är ju, som jag nämde tidigare, inte det enda sättet att göra ett eget skjutvapen.

Sök på zip gun eller pen gun så hittar du säkert fler sätt att göra egna skjutvapen med saker som är lättare att få tag på och definitivt billigare än en 3D-skrivare.

Om någon är intresserad av plastpistolen så har siten Hackaday ett par intressanta artiklar om den.



Miche: Jo, en 3D-skanner hade varit rätt koolt det också, men har man basala (3D)CAD-kunskaper så går det rätt lätt att få till en bra ritning som sen kan skrivas ut.
beardy
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2013-01-11
Ort: :trO

Leksaksmaskin? Om 3D-skrivare

Inläggav slackern » 2013-08-06 18:58:25

Här visar dom en video när dom skjuter med ett platsgevär. Det kan skjuta 14 skott innan det går sönder. OK det går inte snabbt att ladda om. Men träffar du någon i huvud kan det nog räcka med ett skott.

Ett plastgevär som tillverkats i en 3D-printer höll för 14 skott innan det bildades en spricka i det, uppger Huffingtonpost.com.
Annons


http://www.nyteknik.se/nyheter/teknikpr ... 738893.ece
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Leksaksmaskin? Om 3D-skrivare

Inläggav Flatline » 2013-08-06 19:15:53

slackern skrev:Det var ju även ett Amerikanskt företag som la ut 3D ritningar så att man kunde tillverka en fungerande pistol. Men dom var tvungna att ta bort ritningarna. Kul jul när HA och grabbarna skaffar vapenfabrik i verkstan.

Bild

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telek ... 689556.ece


Tror inte att risken är så stor du får ju 10st gamla tokarevs från någon gammal öststat för samma pris som för en 3D-skrivare.
Ser man dessutom till att Liberator pistolen bara är en enkelskottspistol falnar nog HAs intresse för den.
Men visst jag är för att alla kriminella gäng skall byta till sådana pistoler, ett skott och stor risk att tappa näven det låter som ett drömläge.

Förstår inte riktigt vad denna vapenhysterin grundar sig i då folk med metallsvarvar och fräsar har kunnat göra betydligt farligare och kompetentare vapen själva i flera decennium och det finns ju ingen brist på ritningar.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Leksaksmaskin? Om 3D-skrivare

Inläggav slackern » 2013-08-06 19:27:53

Flatline skrev:
slackern skrev:Det var ju även ett Amerikanskt företag som la ut 3D ritningar så att man kunde tillverka en fungerande pistol. Men dom var tvungna att ta bort ritningarna. Kul jul när HA och grabbarna skaffar vapenfabrik i verkstan.

Bild

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telek ... 689556.ece


Tror inte att risken är så stor du får ju 10st gamla tokarevs från någon gammal öststat för samma pris som för en 3D-skrivare.
Ser man dessutom till att Liberator pistolen bara är en enkelskottspistol falnar nog HAs intresse för den.
Men visst jag är för att alla kriminella gäng skall byta till sådana pistoler, ett skott och stor risk att tappa näven det låter som ett drömläge.

Förstår inte riktigt vad denna vapenhysterin grundar sig i då folk med metallsvarvar och fräsar har kunnat göra betydligt farligare och kompetentare vapen själva i flera decennium och det finns ju ingen brist på ritningar.


Det känns bara som att det kommer att gå mycket fortare att producera ett fungerande vapen. Det krävs säkert mycket mindre arbetstimmar för att producera ett vapen och före maskiner. Klart att det inte fungerar särskilt bra om dom har gängkrig. Men dom där vapen ger tydligen inget utslag med metalldetektorer på flygplatsen. Det finns ju flera krogar som har sådana. Hur kul är det om kriminella börjar gå omkring med dom där på krogen och skjuta på varandra. En gamla Sovjetisk pistol kostar nog ett par tusen. Dom i plast lär ju bli billigare. Problemet är väll att få tag i ammunition som i dagsläget utan licens.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Leksaksmaskin? Om 3D-skrivare

Inläggav Flatline » 2013-08-06 19:38:10

Du tar dig inte igenom metalldetektorn med en sådan pistol ändå, slagstiftet är i metall eftersom plasten inte är stark nog att slå tändhatten.
Patronen är i mässing eftersom plasten på egen hand inte klarar av kammartrycket som bildas.
Tillverkningstiden är ungefär den samma det är bara processen som skiljer men du kan mata maskinerna med precis samma ritningar och få automatiserad produktion.
Vidhåller fortfarande att man får 10 vettiga pistoler för priset av en 3D-skrivare och produkten du tillverkar med en sådan skrivare är i alla lägen underlägsen.

Dessutom så tycker ju idioterna som går runt med pistoler att det är någonslags pondus i det och den försvinner nog illa kvickt om de försöker flasha något som ser ut som duplo i byxlinningen.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Leksaksmaskin? Om 3D-skrivare

Inläggav slackern » 2013-08-06 19:49:49

Flatline skrev:Du tar dig inte igenom metalldetektorn med en sådan pistol ändå, slagstiftet är i metall eftersom plasten inte är stark nog att slå tändhatten.
Patronen är i mässing eftersom plasten på egen hand inte klarar av kammartrycket som bildas.
Tillverkningstiden är ungefär den samma det är bara processen som skiljer men du kan mata maskinerna med precis samma ritningar och få automatiserad produktion.
Vidhåller fortfarande att man får 10 vettiga pistoler för priset av en 3D-skrivare och produkten du tillverkar med en sådan skrivare är i alla lägen underlägsen.

Dessutom så tycker ju idioterna som går runt med pistoler att det är någonslags pondus i det och den försvinner nog illa kvickt om de försöker flasha något som ser ut som duplo i byxlinningen.


Jo det är när dom ska flascha på stan. Men om du vill mörda någon så är det ju klockrent bara komma tillräckligt nära och sätta ett skott i huvudet. Tycker man läser ibland om torpeder och avrättningar bland kriminella. Vill du mörda någon tror jag att det är ett tillräckligt bra verktyg. Hur pass kraftig är en Winchesterpatron? Är det en riktig patron som man kan fälla en älg med eller är set salongsgevärs typ?

Men du har rätt tidningen skriver bara befaras. Så det är inte samma sak som att det är så.

Geväret Grizzly 2.0 är gjort nästan uteslutande av plast utskrivet på en 3D-printer men höll ändå för 14 vanliga Winchesterpatroner, uppger Huffingtonpost.com.

Huffington Post uppger att 3D-vapnet kan printas hemma utan licens och eftersom det innehåller lite eller ingen metall, så befaras det kunna föras genom metalldetektorer utan att upptäckas.


http://www.nyteknik.se/nyheter/teknikpr ... 738893.ece
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Leksaksmaskin? Om 3D-skrivare

Inläggav Moggy » 2013-08-06 19:54:22

Flatline skrev:Vidhåller fortfarande att man får 10 vettiga pistoler för priset av en 3D-skrivare och produkten du tillverkar med en sådan skrivare är i alla lägen underlägsen.



De flesta har ingen aning om hur man får tag i pistoler illegalt.

3D-skrivare kommer kanske säljas på Siba och Elgiganten inom 5-10 år. Det kan medföra att folk som aldrig skulle köpa ett vapen skriver ut ett bara för att går och att det känns spännande. I takt med att 3D-skriver blir bättre och billigare kommer det givetvis att bli fler som designar egna vapen och andra farliga saker och lägger ut för nedladdning.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Leksaksmaskin? Om 3D-skrivare

Inläggav slackern » 2013-08-06 20:03:15

Moggy skrev:
Flatline skrev:Vidhåller fortfarande att man får 10 vettiga pistoler för priset av en 3D-skrivare och produkten du tillverkar med en sådan skrivare är i alla lägen underlägsen.



De flesta har ingen aning om hur man får tag i pistoler illegalt.

3D-skrivare kommer kanske säljas på Siba och Elgiganten inom 5-10 år. Det kan medföra att folk som aldrig skulle köpa ett vapen skriver ut ett bara för att går och att det känns spännande. I takt med att 3D-skriver blir bättre och billigare kommer det givetvis att bli fler som designar egna vapen och andra farliga saker och lägger ut för nedladdning.


Tack Mogy för att du skriver ut på ett vettigt sätt. Det är ungefär jag också tänker mej kommer att hända. Men kan inte få ner det i skrift på samma sätt.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Leksaksmaskin? Om 3D-skrivare

Inläggav Flatline » 2013-08-06 20:10:18

De vanliga winchesterpatronerna som man skriver är winchester super X standard velocity 22LR.
Dvs en subsonisk salongsgevärskula minns inte exakt vad anslagsenergin på den kulan är men den ligger runt 400joule om jag inte är helt ute och cyklar.
Har vissa kval över att skjuta harar med sådan ammunition så jag tror att effekten på en människa är ganska så dålig om du inte träffar en väldigt ömtålig punkt och ens då är effekten förmodligen inte direkt dödande utan han kan nog i många fall knalla in till närmsta akut och vänta i 4 timmar på att få hjälp :)

Räknar man sedan in risken att pistolen skall explodera i näven på en och hur svag den är så är nog risken överhängande att man får stryk istället om man nu skulle känna sig manad att försöka sig på det.
Liberatorn är ett intressant projekt men inget mer, den saknar praktiskt värde om man bortser från att det är ett steg framåt från ingenting.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Leksaksmaskin? Om 3D-skrivare

Inläggav Flatline » 2013-08-06 20:18:21

Runt 400J är då med fullängds gevärspipa, och det värdet går ned en bra bit då pistolpipan är betydligt kortare och förmodligen mycket sämre än en normal pipa så effekten går ned ytterligare.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Leksaksmaskin? Om 3D-skrivare

Inläggav slackern » 2013-08-06 20:18:39

Flatline skrev:De vanliga winchesterpatronerna som man skriver är winchester super X standard velocity 22LR.
Dvs en subsonisk salongsgevärskula minns inte exakt vad anslagsenergin på den kulan är men den ligger runt 400joule om jag inte är helt ute och cyklar.
Har vissa kval över att skjuta harar med sådan ammunition så jag tror att effekten på en människa är ganska så dålig om du inte träffar en väldigt ömtålig punkt och ens då är effekten förmodligen inte direkt dödande utan han kan nog i många fall knalla in till närmsta akut och vänta i 4 timmar på att få hjälp :)

Räknar man sedan in risken att pistolen skall explodera i näven på en och hur svag den är så är nog risken överhängande att man får stryk istället om man nu skulle känna sig manad att försöka sig på det.
Liberatorn är ett intressant projekt men inget mer, den saknar praktiskt värde om man bortser från att det är ett steg framåt från ingenting.


OK jag har hört att 22 är yrkesmördarnas favoritvapen. För den tränger igenom skallbenet men har inte tillräckligt med energi att åka ut på andra sidan. Så den studsar omkring inne i skallen pga rikoschetter och gör mos utav hjärnan. Jag kan inte svära på om det är en myt eller sanning för det vet jag inte. Som sagt hörsägen.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Leksaksmaskin? Om 3D-skrivare

Inläggav Flatline » 2013-08-06 20:28:08

Moggy skrev:
Flatline skrev:Vidhåller fortfarande att man får 10 vettiga pistoler för priset av en 3D-skrivare och produkten du tillverkar med en sådan skrivare är i alla lägen underlägsen.



De flesta har ingen aning om hur man får tag i pistoler illegalt.

3D-skrivare kommer kanske säljas på Siba och Elgiganten inom 5-10 år. Det kan medföra att folk som aldrig skulle köpa ett vapen skriver ut ett bara för att går och att det känns spännande. I takt med att 3D-skriver blir bättre och billigare kommer det givetvis att bli fler som designar egna vapen och andra farliga saker och lägger ut för nedladdning.


Är det så farligt då?
Även om materialen man kan skriva ut och exaktheten av skrivarna bättras på ser jag ärligt talat inte den stora risken med det, tvärtom ser jag det som en fördel och något som isf borde premieras, mest för att visa på att innovation inte går att tjudra vilket område det än rör sig om.
Tror dessutom inte att den typen av entusiaster som det kommer att röra sig om kommer att vara så intresserade av att skjuta folk.
Vet att när jag var ung så tillverkade jag både pennpistoler och enklare hagelgevär för svaga laddningar och tanken hos mig och mina vänner var ju aldrig att ha ihjäl eller skada någon utan det var helt enkelt intressant och vi var nyfikna.

Men om folk nu mot all förmodan skulle börja skriva ut vapen i ansenliga mängder och börja använda dem på gator och torg är det ju såklart ett problem och det får ju hanteras som om de använde vilken typ av illegala vapen somhelst, däremot vidhåller jag ändå att kriminella inte kommer ha så stort intresse av komplicerade, känsliga och inte alls träffsäkra vapen.
Det finns betydligt bättre alternativ om man är så vrickad att man vill skjuta folk och de vapnen är för polisens del precis lika anonyma som ett man producerat i sitt hobbyrum.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Leksaksmaskin? Om 3D-skrivare

Inläggav Flatline » 2013-08-06 20:32:56

slackern skrev:OK jag har hört att 22 är yrkesmördarnas favoritvapen. För den tränger igenom skallbenet men har inte tillräckligt med energi att åka ut på andra sidan. Så den studsar omkring inne i skallen pga rikoschetter och gör mos utav hjärnan. Jag kan inte svära på om det är en myt eller sanning för det vet jag inte. Som sagt hörsägen.


Det är lite av en myt men jag skall inte säga att det inte är en kula som är helt inkompetent men man vill förmodligen välja en patron som har lite mer kraft än just den som de använder till de printade vapnen.
Just Super X standard velocity har jag använt mycket och som skräckexempel får jag väl dra fram grannens lama katt som jag fick i uppdrag att avliva.
Trodde i min enfald att precis den kulan skulle räcka bra men jag sköt i en lite för snäv vinkel och den studsade på skallbenet.
Efter den erfarenheten skulle jag aldrig få för mig att använda den kulan till något annat än just övning mot tavla vilket är dess huvudsakliga ändamål.
Men det finns ju 22Lr kulor med betydligt högre laddning och kulvikt som kan användas med betydligt bättre resultat men de skulle förmodligen spränga kammaren på en sådan pistol.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Återgå till IT-forum



Logga in