Asperger plus neurologiska symptom

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Asperger plus neurologiska symptom

Inläggav kiddie » 2013-07-28 7:46:17

"Samsjuklighet" eller vad man nu ska kalla det (vad ska man kalla det när AS inte är en sjukdom?) har ju diskuterats. Men nu undrar jag inte om t ex AS + t ex depression och ångest, utan andra symptom och handikapp.

Ska nämna några så ni fattar ungefär vad jag menar. Tics, stamning, vänsterhänthet (OK jag veet, inte en sjukdom), dyslexi, dyskalkyli, prosopagnosi, dyspraxi, essentiell tremor, dygnsrytmsstörning, epilepsi mm.

Själv har jag milda tics (går i perioder, hade mycket mer en period som tonåring), extremhögerhänt, högerögd men bådfotad med dragning åt vänster, knäpper händerna på vänsterhänt sätt, prosopagnosi (av den mildare varianten, inte sådan som kan inträffa vid hjärnskada), mild essentiell tremor, numer utläkt men envis myoklonus samt dygnsrytmsstörning.

Är det bara jag som har sådana här neurologiska avvikelser? Eller är det vanligt vid aspergers?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Asperger plus neurologiska symptom

Inläggav Kattmamma » 2013-07-28 10:37:25

Jag har dyskalkyli , dyslexi , har extremt svårt att rita av saker tex i pussel testet i aspergerutredningen.
När kuben låg i en annan vinkel så gick det inte för mig att förstå hur jag skulle göra.
Även om någon visar något praktiskt så tar det lång tid för mig att förstå.
Exempel : jag skulle lära mig att knyta en speciell knut , i samband att jag har häst och knyta grimskaftet så det var lätt att lösa upp knuten genom att bara dra i änden.
Det tog läng tid att lära sig, fast det var jätte enkel.
Att omsätta kunskap man ser , och göra det själv är svårt.
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Asperger plus neurologiska symptom

Inläggav astralblood » 2013-07-28 11:34:19

Jo jag har såna grejer.
astralblood
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2013-05-22

Asperger plus neurologiska symptom

Inläggav Gripandekylig » 2013-07-28 17:03:33

kiddie skrev:Är det bara jag som har sådana här neurologiska avvikelser? Eller är det vanligt vid aspergers?


Det är nog ganska vanligt även bland andra människor men givetvis är en person som redan gått igenom hela den ansträngande processen att få tillstånd en aspergerutredning mer medveten kring sin egen kropp och hjärna och lär följaktligen i högre grad än andra odiagnostiserade människor upptäcka även andra avvikande egenskaper.

Jag har...
- Essentiell tremor (darrar alltid lite grann)
- Intentionstremor (darrar extra när jag skall utföra någonting som kräver precision)
- Hypotoni (blir riktigt snurrig i huvudet när jag reser mig)
- Epilepsi (i mitt fall kopplat till hypotonin då jag får partiella epileptiska anfall: skakar på golvet i cirka 15 sek ibland när jag reser mig från liggande position)
- Prosopagnosi (känner inte igen människor tillräckligt väl)

(Av dessa är de översta två diagnostiserade.)

Sedan har jag ju även de klassiska problemen: depression, ångest, sömnsvårigheter, social fobi, alexitymi osv
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Asperger plus neurologiska symptom

Inläggav kapuni » 2013-07-29 2:12:57

Jag tror det är vanligt med neurologiska symptom när man har Aspergers syndrom. Man får ju göra en neurologisk undersökning i samband med den neuropsykiatriska utredningen. Själv har jag bland annat Tourettes syndrom och migrän med neurologiska symptom. Sedan har jag svårt att känna igen ansikten men det beror på mina mediciner tror jag.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in