Kan ni se bilder ni tänker på?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Kan ni se bilder ni tänker på?

Inläggav Jag82 » 2013-07-25 8:57:55

Har en liten undran. Tänker ni i bilder? Hur tydligt kan ni se era tankebilder i sådanafall. Ser ni dom bara med ögonen stängda eller även med öppna ögon tex. Om ni kollar på en vägg och föreställer er en bild ni sett. Tex. Ett fotografi. Kan ni då se det? Hur tydligt i sånt fall? Jag kan se en bild framför mig om jag tänker på den och kollar på en vägg tex. Lixom projicera bilden på väggen lite som en inre drömbild. Svårt att förklara.

Drömmer även väldigt detaljrikt och i färg. Att jag har börjat kunna se bilder på detta vis (vet inte om jag alltid kunnat det bara att jag inte försökt tidigare) skrämmer mig så därför har dessa bilder börjat dyka upp av sig själv väldigt mycket som tvångstankar. Har nu börjat med ssri behandling mot tvånget och hoppas att det ska bli lite bättre iallafall
Jag82
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2013-06-30

Kan ni se bilder ni tänker på

Inläggav Gripandekylig » 2013-07-25 9:06:07

Jag kan det och jag ser det som en tillgång att ha så god föreställningsförmåga. Det kommer ofta väl tillpass när man ska klura ut hur mekanismer fungerar genom att föreställa sig en 3D-modell av exempelvis en maskin och se hur de individuella parterna samverkar. Detta är verkligen inget negativt eller störande för mig utan en fördel, och dessutom någonting som enligt mina erfarenheter är vanligt att människor kan.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Kan ni se bilder ni tänker på

Inläggav Jag82 » 2013-07-25 9:27:06

Är det med ögonen stängda eller även med öppna ögon?
Jag82
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2013-06-30

Kan ni se bilder ni tänker på

Inläggav Dagobert » 2013-07-25 10:02:50

Under en nattsegling till Gotland satt jag i sittbrunnen och höll rorsman sällskap. Vi sa inte mycket, jag blundade och njöt av vågor och vind.
Så började ett mycket realistiskt vackert landskap spela upp sig för min inre syn, en liten krokig landsväg som jag körde motorcykel på. Det dök ständigt upp nya scenerier efter varje kurva, och jag kunde inte medvetet påverka något själv. Det var som att se på bio.

Jag sov inte, jag hörde vad de andra talade om och jag svarade undvikande på tilltal, jag ville inte bryta illusionen som pågick kanske en halvtimme.
Det var kanske vågorna som hade den hallucinatoriska effekten på mig. Senare har jag ibland lyckats några sekunder på gränsen mellan vakenhet och sömn, inget mer.
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Kan ni se bilder ni tänker på

Inläggav Jag82 » 2013-07-25 10:04:38

Så har jag fått innan jag ska sova. Att jag ser landskap och massa mönster och bilder
Jag82
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2013-06-30

Kan ni se bilder ni tänker på

Inläggav Gripandekylig » 2013-07-25 12:52:15

Ja alltså det är ingenting konstigt med det: mest en fördel att ha den förmågan =) Tänk på de stackare som inte kan föreställa sig en karta från olika perspektiv, eller en byggnadsritning från olika synvinklar; de måste ha det mycket svårare att navigera runt i sin vardag än vi med god grafisk föreställningsförmåga.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Kan ni se bilder ni tänker på

Inläggav Jag82 » 2013-07-25 13:23:30

Jo men det som blir jobbigt är att det ger mig overklighetskänslor eftersom jag fokuserar så hårt på det att det lixom lägger sig som ett lager på mitt vanliga synfält. Att det blir som nån sorts trans. Det händer när jag får ångest och mår mkt dåligt och blir utsatt för stress.
Jag82
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2013-06-30

Kan ni se bilder ni tänker på

Inläggav Jag82 » 2013-07-25 13:24:53

Får även nån konstig deja vu känsla. ( har ej epilepsi, det är utrett) så vet inte varför det blir så
Jag82
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2013-06-30

Kan ni se bilder ni tänker på

Inläggav Gripandekylig » 2013-07-25 16:05:52

hm okej... skillnaden kanske är att det blir jobbigt när man inte själv är mästare över sin förmåga...
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Kan ni se bilder ni tänker på

Inläggav Asperger76 » 2013-07-25 16:20:13

Absolut, har haft det så i hela mitt liv. De spontana bildströmmarna som kommer strax före insomnande varierar efter humör och ork. Vid mer depressiva episoder, eller bara vanliga dåliga dagar kan de utebli. Så för min del är det något mycket positivt med det hela, det är ett tecken på att jag mår bra och jag njuter av scenarior och bilder som dyker upp helt oväntat. Ibland har jag funderat på om jag ska försöka mig på att illustrera bilderna som dyker upp, men eftersom jag är ganska kass på att måla och rita, och saknar tålamod att lära mig, blir det aldrig av.

Jag har även en form av fotografiskt minne men kan inte projicera fram det med öppna ögon mot en vägg som du skriver, kan bara se med slutna ögon...
Asperger76
 
Inlägg: 227
Anslöt: 2013-04-10
Ort: Precisdärduintetror.

Kan ni se bilder ni tänker på

Inläggav Lyysa » 2013-07-25 17:05:38

Jag ser tydliga bilder/filmer i mitt huvud, ungefär hela tiden. Kan inte förklara hur det ser ut eller så men det är jag själv som styr det oftast. Jag som sysslar mycket med grafisk design osv. behöver den förmågan för att kunna skapa saker. Jag kan vända och vrida på bilderna i huvudet och även zooma in för detaljer.

Jag behöver varken blunda eller stirra på en vägg för att kunna se och fokusera på det. Jag kan göra det gående i folkmassor, medan jag ser på tv m.m ni fattar grejen.

Jag ser det inte heller som något negativt och jag skulle överhuvudtaget inte kunna syssla med mina specialintressen utan denna förmåga.
Lyysa
 
Inlägg: 1253
Anslöt: 2013-03-15
Ort: Arkham Asylum

Kan ni se bilder ni tänker på

Inläggav KrigarSjäl » 2013-07-25 17:06:00

Dagobert skrev:Under en nattsegling till Gotland satt jag i sittbrunnen och höll rorsman sällskap. Vi sa inte mycket, jag blundade och njöt av vågor och vind.
Så började ett mycket realistiskt vackert landskap spela upp sig för min inre syn, en liten krokig landsväg som jag körde motorcykel på. Det dök ständigt upp nya scenerier efter varje kurva, och jag kunde inte medvetet påverka något själv. Det var som att se på bio.

Jag sov inte, jag hörde vad de andra talade om och jag svarade undvikande på tilltal, jag ville inte bryta illusionen som pågick kanske en halvtimme.
Det var kanske vågorna som hade den hallucinatoriska effekten på mig. Senare har jag ibland lyckats några sekunder på gränsen mellan vakenhet och sömn, inget mer.

Lucida drömmar och gränslandet mellan sömn och vakenhet?
Jodå, det händer ibland.

Det har rentav hänt att jag varit inne i en dröm, vaknat och gått på muggen och sedan lagt mig och fortsatt drömma samma dröm.
Minns inte drömmen men vet att det var ngt engagerande och färgstarkt, nåt man ville avsluta.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Kan ni se bilder ni tänker på

Inläggav Jag82 » 2013-07-25 18:27:55

Lyysa- ser du bilderna bland allt folk då? Finns det inte risk att du blandar ihop vad det är du ser och vad det är som du tänker då?
Jag82
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2013-06-30

Kan ni se bilder ni tänker på

Inläggav Jag82 » 2013-07-25 18:30:17

Jag känner att jag får dessa bildströmmar när jag är deprimerad eller stressad. För mig är det ett tecken på att jag mår dåligt och att det är för mycket. Har även upplevt att jag blivit förlamad när jag ska somna. Det hände varje natt en lång period när jag mådde jättedåligt
Jag82
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2013-06-30

Kan ni se bilder ni tänker på

Inläggav MsTibbs » 2013-07-25 19:29:11

Jag kan föreställa mig bilder, ljud och musik. Har svårare för att föreställa mig dofter och smak. Jag kan "spela upp" filmer från oolika situationer, med eller utan tillhörande ljud, zooma i bilden osv...
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Kan ni se bilder ni tänker på

Inläggav Lyysa » 2013-07-25 20:47:47

Jag82 skrev:Lyysa- ser du bilderna bland allt folk då? Finns det inte risk att du blandar ihop vad det är du ser och vad det är som du tänker då?


Ja jag ser det bland allt folk men jag vet vad som är verkligt och vad som inte är det.
Lyysa
 
Inlägg: 1253
Anslöt: 2013-03-15
Ort: Arkham Asylum

Kan ni se bilder ni tänker på

Inläggav Jag82 » 2013-07-26 7:02:26

Ser du det lika tydligt som allt annat?
Jag82
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2013-06-30

Kan ni se bilder ni tänker på

Inläggav tahlia » 2013-07-26 9:34:04

Jag ser mina bilder enbart på insidan, dvs jag ser dem i huvudet - kan inte mana fram dem som motiv på en vägg eller som en "hinna" över verkligheten. Däremot hör jag saker vilket kan vara smått jobbigt. Promenerar jag förbi en radio som spelar musik så är det inte sällan jag fortsätter höra den låten om och om igen under dagen - kan bli lagom irriterande om det är något eländigt som dansband som jag plockat upp.

Riktigt irriterande blir det när jag hör människor ropa på mig (oftast barnen) eller när jag hör telefonfan ringa trots att det inte ringer. Vid det här laget är ungarna vana vid att jag kommer och frågar om de ville något trots att de inget sagt då det händer rätt ofta.
Konversationer kan också gå på repeat ibland. Det är banne mig inte konstigt att man blir så jäkla trött i huvudet emellanåt.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Kan ni se bilder ni tänker på

Inläggav Lyysa » 2013-07-26 13:49:33

Jag82 skrev:Ser du det lika tydligt som allt annat?



Jo det gör jag. Men mina tankar föreställer oftast grafiska avbilder.
Lyysa
 
Inlägg: 1253
Anslöt: 2013-03-15
Ort: Arkham Asylum

Kan ni se bilder ni tänker på

Inläggav MsTibbs » 2013-07-26 14:46:08

Mitt huvud är som Photoshop. Jag kan välja bara konturer, olika grader av transparens, svartvitt...
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Kan ni se bilder ni tänker på

Inläggav kullan » 2013-07-26 14:54:37

Det är rena filmstudion i mitt huvud. Tyvärr slutar det inte när man ha lugn och ro.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Kan ni se bilder ni tänker på

Inläggav Honest » 2013-08-01 19:25:19

Jag har alltid sett bilder när jag tänkt och fantiserat, och även för mig har det ibland varit tvångsmässigt. Tack vare behandling är det däremot bättre nu och nästintill enbart frivilliga bilder.
Honest
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2012-07-31

Kan ni se bilder ni tänker på

Inläggav Bali » 2013-08-02 6:50:10

Nej, jag kan inte se några bilder i mitt huvud – om jag bortser från drömmarna då, för där ser jag nog...tror jag – men jag skulle verkligen vilja ha den förmågan.

Mitt episodiska minne är skrämmande dåligt och om jag hade kunnat tänka i bilder så hade det kanske inte behövt vara så. :-)063 Tja, det är i alla fall en fundering jag har gått och grunnat på, eftersom det ju heter att en bild säger mer än tusen ord.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Kan ni se bilder ni tänker på

Inläggav Heidi79 » 2013-08-06 1:12:01

jaa
jag stora språk svårighet
inte orkar tänka i ord
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in