Ritalin (metylfenidat) vid AS utan ADHD

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ritalin (metylfenidat) vid AS utan ADHD

Inläggav Salix » 2012-03-12 21:23:38

Jag är en vuxen man som är under utredning för AS. När jag nämnde detta för min företagsläkare, som även är psykiater, ville han påbörja behandling med Ritalin. Enligt honom kan det "öppna upp" patienten och även hjälpa mot den trötthet som beror på AS. Jag skulle läsa på om medicinen och då strunta i att det i FASS och dylikt står att Ritalin endast ges till barn, och endast vid ADHD. Någon som har någon kommentar/erfarenhet?


Moderator atoms - tråden flyttad från Att leva som aspergare.
Salix
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2012-02-19

Re: Ritalin vid AS utan ADHD

Inläggav Vixxon » 2012-03-13 13:44:22

Jag har AS och ADHD. Ritalin var första preparatet jag testade. Den funkade inte alls. Blev väldigt illamående tappade aptiten totalt och blev så trött att jag bara ville sova hela tiden.

Har fått höra att Ritalin etc endast kan skrivas ut av en specialutbildad läkare och att man måste ha en officiell diagnos för ADHD för att få det. Det är mina erfarenheter av Ritalin.
Vixxon
 
Inlägg: 88
Anslöt: 2012-02-14

Re: Ritalin vid AS utan ADHD

Inläggav sugrövmanövern » 2012-03-13 14:36:24

Jag citerar en cool doktor jag hade: "Det är bara att tugga på". Han sade det angående att prova ut och titrera upp dos av Ritalin.

Prova!

För mig funkade varken Concerta, Ritalin depot, Ritalin korttid eller Metamina. Metamina har jag dock bara provat enstaka tabletter några gånger, den är klart bättre än Metylfenidatvarianterna.
Concertan provade jag innan jag hade min ADD+DCD diagnos. För mycket ångestbiverkningar med alla CS dock, men Metamina är mildast.

Finns ju en ny ny oxå, Vyvanse, typ Metamina i depotvariant. Alltså är tänkt att kunna ersätta den. Vet en som bytt sina Metamina mot Vyvanse, verkar nöjd. Vyvanse är dock inte riktigt fullt ute på marknaden, tjoller med licenser och leveranser as we speak.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Ritalin vid AS utan ADHD

Inläggav hysteriskt » 2012-03-14 15:21:06

Jag har ej ADHD men medicinerar ändå med Ritalin. Min läkare skriver ut det för att jag så trött, han anser att jag blir piggare av Ritalinen. Jag tror att det stämmer, det fungerade i alla fall bra i början, nu har jag blivit så van och minns knappt hur det var innan medicinen.

Men jag tycker att det är väl värt ett försök!
hysteriskt
 
Inlägg: 796
Anslöt: 2008-04-04
Ort: Skåne

Re: Ritalin vid AS utan ADHD

Inläggav thefilosofer » 2012-03-18 20:06:20

Vafan jag har Aspergers men var tvungen att göra en jävla adhd utredning för att få centralstimulantia! Jag hade dock inte adhd eller add utan typ "okänd koncentrationsstörning" vilket räckte.

Jag har provat Ritalin av en vän som har adhd (nej jag har inte snortat eller kastat i mig en näve utan bara tagit en om gången) och jag fann en väldigt väldigt positiv förändring, bl a kunde jag hänga med i konversationer utan att börja tänka på annat osv, jag funkade helt enkelt mycket bättre. Ska hämta ut centralstimulantia imorgon, vet inte vad jag får för något men nåt får jag iaf, när jag väl får det så ska jag försöka plugga gymnasiet igen (4e försöket).
thefilosofer
 
Inlägg: 155
Anslöt: 2010-04-20
Ort: Sollentuna

Re: Ritalin vid AS utan ADHD

Inläggav thefilosofer » 2012-03-18 20:10:04

Sugrövmanövern: Jag har hört att dexamfetamin ska fungera bättre och ha mindre biverkningar än metylf. Det är dock svårare att få ut pga pundare som tycker det är soft med lagligt amfetamin. Det är en äldre och mer beprövad drog.
thefilosofer
 
Inlägg: 155
Anslöt: 2010-04-20
Ort: Sollentuna

Kan man få centralstimulantia (t ex ritalin) vid endast AS?

Inläggav Syrenlila » 2012-03-19 16:52:05

Jag vet att det finns en äldre tråd i samma ämne, men jag blev inte klokare på den, så jag startar en ny.

Jag kommer att få min dom (efter neuropsykiatrisk utredning) om ett par veckor. Det blir antagligen asperger, men jag är tveksam om jag når upp till kriterierna för ADD. Dock så har jag problem med koncentrationen samt impulsivitet, och mitt belöningssystem är som hos en person med ADHD/ADD, dvs jag behöver nytt nytt nytt hela tiden, tröttnar på saker fort osv. Men kan man, trots att man inte uppfyller kriterierna för ADD, få medicin för koncentrationssvårigheter mm om man har AS som diagnos?

Mvh Syrenlila.


Moderator: Slog ihop med en liknande tråd.
Syrenlila
 
Inlägg: 159
Anslöt: 2012-03-01
Ort: Stockholm

Re: Kan man få centralstimulantia (t ex ritalin) vid endast

Inläggav Parvlon » 2012-03-19 17:16:39

Nog inte omöjligt men att man tröttnar på saker fort kan ha med andra saker att göra än en hjärna som fungerar annorlunda. Jag tror att de som utreder dig kan svara på dina frågor bäst.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Kan man få centralstimulantia (t ex ritalin) vid endast

Inläggav Syrenlila » 2012-03-19 19:35:03

Nåt annat? :shock: Alltså, att jag har drag av ADD råder det inga tvivel om (har en syster med ADHD), men frågan är om det överstiger gränsen för att få diagnos. Man kan ju vara var som helst på skalan, behöver inte vara antingen eller.

Och eftersom jag har asperger så blir ju add-dragen ännu lite jobbigare än om jag inte hade AS. Och AS kan man inte medicinera mot så jag tänkte att om man kan medicinera mot det som går så vore det bättre än ingenting.

Var mest intresserad av att höra ifall det är möjligt. Ska prata med min psykolog nästa gång vi ses, men det är 2 veckor kvar och eftersom jag är så otålig, så jaa tänkte jag att det kanske fanns någon som visste :roll:
Syrenlila
 
Inlägg: 159
Anslöt: 2012-03-01
Ort: Stockholm

Re: Ritalin vid AS utan ADHD

Inläggav Salix » 2012-03-19 19:36:46

Tack för svaren!
Enligt min företagsläkare har psykiatriker i 15-20 år skrivit ut CS till AS-folk utan ADHD. Förmodligen värt att prova åtminstone.
Salix
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2012-02-19

Re: Kan man få centralstimulantia (t ex ritalin) vid endast

Inläggav Salix » 2012-03-19 19:50:16

Du kanske har sett min tråd. Annars: min företagsläkare, som även är psykiater vill prova Ritalin på mig. Är under utredning för AS, ingen ADHD/ADD. Enligt honom har CS skrivits ut till AS-folk i 15-20 år trots att detta inte står i FASS. Man ska märka om det hjälper, mot trötthet och slutenhet, inom några månader. Om det inte gör någon nytta har man inget förlorat. Allt enligt min (skumme) företagsläkare. Det kanske bara gäller att hitta rätt läkare, som är villig att skriva ut Ritalin åt dig på försök? Lycka till!
Salix
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2012-02-19

Re: Kan man få centralstimulantia (t ex ritalin) vid endast

Inläggav Syrenlila » 2012-03-19 20:17:34

Salix skrev:Du kanske har sett min tråd. Annars: min företagsläkare, som även är psykiater vill prova Ritalin på mig. Är under utredning för AS, ingen ADHD/ADD. Enligt honom har CS skrivits ut till AS-folk i 15-20 år trots att detta inte står i FASS. Man ska märka om det hjälper, mot trötthet och slutenhet, inom några månader. Om det inte gör någon nytta har man inget förlorat. Allt enligt min (skumme) företagsläkare. Det kanske bara gäller att hitta rätt läkare, som är villig att skriva ut Ritalin åt dig på försök? Lycka till!


Jag såg precis ditt svar i den andra tråden efter att jag startade den här :-)Happy . Jag hittade tråden innan men förstod inte att den fortfarande var aktiv. Lite otålighet också haha.

Som du säger så beror nog mest på läkaren ifall man kan få det eller ej. Fast för mig skulle det i såna fall vara för koncentrationsproblem (som iofs medför trötthet), men jag blir också speedad i perioder. Känner på mig att det kommer att testas en hel del mediciner framöver för min del :?
Syrenlila
 
Inlägg: 159
Anslöt: 2012-03-01
Ort: Stockholm

Re: Ritalin vid AS utan ADHD

Inläggav erikddb » 2012-03-24 12:05:34

hej
jag har diagnos AS och äter ritalin,är EJ typ ungdom,,
din läkare har rätt, man/jag blir mera typ öppen,och inte så satans trött,
lycka till,
erikddb
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2012-03-24

Ritalin vid AS utan ADHD

Inläggav Salix » 2012-12-11 18:47:45

Uppdatering!

Har nu ätit Ritalin sen April och är mycket nöjd. Plötsligt bor jag på samma planet som omgivningen, även om jag fortfarande inte förstår mig på den :D
Orken räcker mycket längre, både i sociala sammanhang och vid ensamt nörderi.
Ritalin passar kanske inte alla, men hitills väldigt bra för mig, inga biverkningar alls.
Dessutom bättre sömn, orkar vara aktiv hela dagen, och sen skönt trött vid läggdags.
(Jag låter som en lobbyist för läkemedelsindustrin, jag vet)
Salix
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2012-02-19

Ritalin vid AS utan ADHD

Inläggav kattkvinna » 2012-12-23 9:37:44

Intressant att det fungerar för andra. Jag fick prova Conserta i anslutning till min utredning för att provmedicinera mot min uppmärksamhetsstörning och tålde det inte alls. Läkaren berättade att det var ett försök och att man inte vet hur min autism skulle reagera.

Jag orkade mer och pratade snabbare men jag kände inte igen mig själv. När medicinen gick ur kroppen var det som att dra ur kontakten. Det enda som hände var att man bytte ut en lampa mot en starkare som lyste kortare tid med samma summa energi att hushålla med. Alla processer i kroppen gick lite snabbare. Autismen blev sämre genom att jag persevererade ännu mer. Hakade upp mig som en slut CD-spelare eller repig skiva. Jag var lycklig och lättad över att komma hem till mig själv igen efter en veckas provmedicinering. Föredrar hellre att leva med mina brister än att känna mig påtänd. Det är märkligt att vi reagerar så olika på mediciner.

I framtiden hoppas jag att man kan skräddarsy medicinering i största allmänhet efter genotyp och individuell ämnesomsättning istället för att prova femtioelva preparat.
kattkvinna
Inaktiv
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2012-04-10
Ort: Linköping

Ritalin vid AS utan ADHD

Inläggav Svarta » 2012-12-23 9:55:38

Salix skrev:Jag är en vuxen man som är under utredning för AS. När jag nämnde detta för min företagsläkare, som även är psykiater, ville han påbörja behandling med Ritalin. Enligt honom kan det "öppna upp" patienten och även hjälpa mot den trötthet som beror på AS. Jag skulle läsa på om medicinen och då strunta i att det i FASS och dylikt står att Ritalin endast ges till barn, och endast vid ADHD. Någon som har någon kommentar/erfarenhet?


Jag har varit med om en liknande sak, fast där gällde mitt kroniska trötthetssymptom. Jag hade deltagit i en studie med ett läkemedel ännu inte utgivit på marknaden och känt mig hjälpt av det.

När studien var över så ville läkaren att jag skulle pröva Ritalin för att se om det inte kunde ha effekt på min trötthet. Jag åt det i 5 dagar innan jag fick avbryta. Jag som är en väldigt lugn person annars blev riktigt arg och fick 2 utbrott där jag verkligen inte kände igen mig själv. Aldrig mer, säger jag!
Svarta
 
Inlägg: 392
Anslöt: 2011-11-15

Ritalin vid AS utan ADHD

Inläggav slackern » 2012-12-23 15:18:58

kattkvinna skrev:Intressant att det fungerar för andra. Jag fick prova Conserta i anslutning till min utredning för att provmedicinera mot min uppmärksamhetsstörning och tålde det inte alls. Läkaren berättade att det var ett försök och att man inte vet hur min autism skulle reagera.

Jag orkade mer och pratade snabbare men jag kände inte igen mig själv. När medicinen gick ur kroppen var det som att dra ur kontakten. Det enda som hände var att man bytte ut en lampa mot en starkare som lyste kortare tid med samma summa energi att hushålla med. Alla processer i kroppen gick lite snabbare. Autismen blev sämre genom att jag persevererade ännu mer. Hakade upp mig som en slut CD-spelare eller repig skiva. Jag var lycklig och lättad över att komma hem till mig själv igen efter en veckas provmedicinering. Föredrar hellre att leva med mina brister än att känna mig påtänd. Det är märkligt att vi reagerar så olika på mediciner.

I framtiden hoppas jag att man kan skräddarsy medicinering i största allmänhet efter genotyp och individuell ämnesomsättning istället för att prova femtioelva preparat.


Uppmärksamhetsstörning är väl samma sak som ADD? Det står så i varje fall i mina journaler och på minna receptburkar för Metamina uppmärkamhetsstörning ADD.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tar du metylfenidat utan att ha ADD/ADHD?

Inläggav Vilse » 2013-07-21 14:22:06

Är det några här med enbart AS - alltså utan ADD/ADHD - som medicinerar med metylfenidat? Vad tycker ni i så fall om det? Vad innebär medicineringen för skillnad för er?

Jag har "bara" AS, i perioder i kombination med depression, kraftlöshet, koncentrationsproblem och problem att komma igång och hålla fokus. Allt går ju lite hand i hand, men eftersom jag har testat en lång rad läkemedel utan framgång har vissa läkare funderat på Concerta eller motsvarande.

Vad tänker ni om det? Synpunkter och erfarenheter mottages tacksamt. Gärna också tips på läsning på nätet - jag har sökt, men hittar nästan bara ADD/ADHD-relaterad information.


Moderator: Slog ihop med tidigare tråd om samma ämne.
Vilse
 
Inlägg: 220
Anslöt: 2012-03-05
Ort: Här

Tar du metylfenidat utan att ha ADD/ADHD?

Inläggav kullan » 2013-07-21 14:29:38

Jag vill oxå veta detta. Jag har enbart Asperger och lider av extrem trötthet. Hur påverkas man av Ritalin eller Concerta om man enbart har Asperger. Vad är för och vad är nackdelen?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Tar du metylfenidat utan att ha ADD/ADHD?

Inläggav Joakoni » 2013-07-21 14:35:19

Är du säker på att ADD inte är inblandad? Jag har nyligen fått min ADD-diagnos (men det fanns frågetecken) och mina svårigheter liknar dina. Har precis börjat medicinera och ser en förbättring. Själv är jag kluven ifråga om huruvida jag har ADD eller inte.
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Tar du metylfenidat utan att ha ADD/ADHD?

Inläggav Vilse » 2013-07-21 15:59:55

Joakoni skrev:Är du säker på att ADD inte är inblandad? Jag har nyligen fått min ADD-diagnos (men det fanns frågetecken) och mina svårigheter liknar dina. Har precis börjat medicinera och ser en förbättring. Själv är jag kluven ifråga om huruvida jag har ADD eller inte.


Nej, jag är inte alls säker. Som du känner jag mig tveksam. I vissa avseenden känner jag igen mig, i andra är jag snarare en motpol.

I utlåtandet från min NP-utredning står det att jag inte visar några tecken på "uppmärksamhetsstörning". Utredningen gjordes utifrån autismspektrum-misstankar, så jag vet inte hur mycket man letade efter annat. Jag fick göra ett uppmärksamhetstest där jag verkligen inte lyckades hålla fokus. Hon som höll i testet påpekade tröstande att det kunde bero på att jag var trött - det var eftermiddag, testdag två - och visst kan hon ha haft rätt, men jag blev ändå lite förvånad över att mitt dåliga resultat bara passerade utan anmärkning.

Skönt att du märker resultat! Hur yttrar sig förbättringen?

Jag tänker att jag ju alltid kan testa medicinering. Hjälper det så vet jag i alla fall att... ja, att det hjälper. Oavsett diagnos. Det var lite så läkaren resonerade, tror jag.

Dessutom läste jag att:

Wikipedia skrev:Metylfenidat används för att behandla personer med (ADHD/ADD). Läkemedlet används även för att behandla människor med kraftiga hjärnskador, svår Aspergers syndrom, narkolepsi, vid kroniskt trötthetssyndrom samt vid kraftig depression som visat sig resistent mot antidepressiva läkemedel.


Så därför har jag lite svårt att bara avfärda idén.
Vilse
 
Inlägg: 220
Anslöt: 2012-03-05
Ort: Här

Tar du metylfenidat utan att ha ADD/ADHD?

Inläggav Joakoni » 2013-07-21 16:07:41

Jag skulle inte få prova medicineringen utan diagnos. Jo, jag är mer samlad och fokuserad, mindre "dimmig" och störningskänslig, piggare. Det hade sina baksidor - jag kände varken hunger eller törst, tror det håller på att vända men jag måste vara extra uppmärksam.
Prova kan du alltid, visst!
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Tar du metylfenidat utan att ha ADD/ADHD?

Inläggav Vilse » 2013-07-21 16:32:26

Joakoni skrev:Jag skulle inte få prova medicineringen utan diagnos.


Nej, det råder visst delade meningar om sådant. Den läkare jag har just nu är beredd att prova, medan andra inte ens skulle komma på tanken. Tyvärr har jag på sistone tvingats byta läkare stup i kvarten (räknade till tolv olika sedan i julas :? ), och jag tror att det kommer att ske snart igen. Så det kan hända att jag funderar på medicineringen helt i onödan - det kan ju bli tvärt nej när det kommer till kritan, beroende på den aktuella läkarens inställning.

Joakoni skrev:Jo, jag är mer samlad och fokuserad, mindre "dimmig" och störningskänslig, piggare. Det hade sina baksidor - jag kände varken hunger eller törst, tror det håller på att vända men jag måste vara extra uppmärksam.


Tack! Värdefullt att ta del av, även om jag ju vet att allt är individuellt. Hoppas att det fortsätter i samma riktning för dig.
Vilse
 
Inlägg: 220
Anslöt: 2012-03-05
Ort: Här

Tar du metylfenidat utan att ha ADD/ADHD?

Inläggav Joakoni » 2013-07-21 16:36:58

Tack och lycka till!
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Återgå till Aspergare och vården



Logga in