Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav Alien » 2013-07-15 0:37:23

I ett totalitärt samhälle är det en sak, men i ett modernt, pluralistiskt och demokratiskt samhälle? Förutsätter inte hjärntvätt isolering?

Ordet kommer väl från de amerikanska krigsfångarna i Nordkorea under koreakriget. Som i filmen Hjärntvättad (The Manchurian Candidate).

DN skrev:Senare sades det att befolkningen i Sovjetunionen hjärntvättats, enligt ”vetenskapliga” metoder. Om det funnits några sådana metoder hade muren aldrig fallit.

Längre fram blev ”hjärntvätt” ett väns­terbegrepp. Fransmannen Debord och hans lärjunge Baudrillard menade på fullt allvar att konsumenter i väst var förblindade, grundlurade från vaggan till graven av massmedier och reklam.

Sådan elitrasism florerar i alla länder: vanliga människor är nedsövda av maktens ideologier, men inte samhällskritikern själv. Hans förstånd är, hur det nu gått till, intakt. Häromåret, på ett symposium, hävdade någon att medierna inte ”berättar sanningen om Mellanöstern” och att ”folks medvetande formas av marknadskrafter”. Detta möttes av bifall. Vi var väl 250 personer i lokalen. Jag begärde ordet och frågade hur många av de närvarande som ansåg att de blivit pålurade åsikter om Mellanöstern och hur mångas världsuppfattning formats av marknadskrafter. Ingen räckte upp handen.
http://www.dn.se/nyheter/nathan-shachar ... ha-fallit/

Nej, det är förstås de andra, de dumma fåren som hjärntvättas. Själv är man givetvis en fri och kritiskt tänkande person. 8)

Samtidigt verkar ju en del sektmedlemmar helt hjärntvättade, mitt i den pluralistiska demokratin. Men de lever ju i en mental isolering.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav Kimmelie » 2013-07-15 9:33:01

För att inte tala om hur hjärntvättade amerikanerna är, som tror att det är alla andra som är terrorister, fast det i själva verket är de själva som är största terroristerna. Men så lever de väl rätt isolerat också...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav elle » 2013-07-15 9:54:07

jag upplever hjärntvätt i samhället särskilt av barn och ungdomar.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav plåtmonster » 2013-07-15 12:00:25

@elle, På vilket sätt?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav antonius » 2013-07-15 12:10:04

'Mördande' reklam kan väl vara en form av hjärntvätt ibland? Tycker jag ser ofta folk som förköpt sig på ngt dom egentligen inte behöver, händer jag gör det själv, och då har man ofta låtit sig luras av reklam. Och det måste väl vara en enklare form av hjärntvätt? :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav Alien » 2013-07-15 12:12:39

Man kan ju påstå att all slags uppfostran är "hjärntvätt". Barn har inte mycket att sätta emot vad föräldrarna säger. När de möter samma åsikter bland lärarna borde det bli en effektiv hjärntvätt. Men som bekant påverkas barn och ungdomar av annat också. Andra ungdomar, internet, reklam etc.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav Miche » 2013-07-15 12:53:14

elle skrev:jag upplever hjärntvätt i samhället särskilt av barn och ungdomar.

Den försämrade utbildningen är väl en slags hjärntvätt när barn och ungdomar inte lär sig att ifrågasätta.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav Pieohpah » 2013-07-15 17:05:01

Reklam, kroppsideal utifrån overklig retouch, amerikanisering... Finns mycket hjärntvätt i media och samhället. Allt grupptryck och allmänna attityder är hårdraget hjärntvätt.
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav Azo85 » 2013-07-15 17:13:25

Marknadsföring riktad mot barn borde kunna ses som hjärntvätt i vissa fall. Stora varumärken vet om att om de får ett barn att använda deras produkter kommer de förmodligen göra det livet ut. Sedan finns det väl en mängd saker som eventuellt skulle kunna vara hjärntvätt. Småsaker rörande utseende är nog sådana där det finns många exempel på saker man gör som är tveksamt till om det har någon praktisk nytta men som man ändå intalas är bra. Beror nog på vad man ser som hjärntvätt, själv tänker jag på tortyr och fångenskap och inte saker ute i samhället.

Tycker begreppet blir lite väl vidgat.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav Savanten Svante » 2013-07-15 20:35:44

Alien skrev:Nej, det är givetvis de andra, de dumma fåren som hjärntvättas.


Själv är man ju snel hest, så min hjärna är smutsig, och otvättad :)
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav plåtmonster » 2013-07-16 0:36:35

Hjärntvätt är det hur man får en stor befolkning att köpa stort fint hus med fin bil som de knappt har råd med utan jobbar hela tiden för att betala räntan.. inte betala av sakerna? ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav antonius » 2013-07-16 8:32:41

plåtmonster skrev:Hjärntvätt är det hur man får en stor befolkning att köpa stort fint hus med fin bil som de knappt har råd med utan jobbar hela tiden för att betala räntan.. inte betala av sakerna? ;)


Bland annat, kan du få dom att köpa på sig snöskoter, vattenskoter, fyrhjuling, husbil, sommarstuga, motorcykel mm, så är det jackpot, för dom får jobba dygnet runt för att betala skiten. Och har aldrig tid använda sina prylar. Men vi är väl hjärntvättade att det ska vara så, skaffar grannen ny åkgräsklippare, ja då måste jag ha en ny, osv. :-)051
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav Vildsvin » 2013-07-16 10:09:17

Fredrik Reinfeldt beskrev den socialdemokratiska hjärntvätten i Sverige i sin bok "Det sovande folket":

Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav Huggorm » 2013-07-16 10:13:34

Vildsvin skrev:Fredrik Reinfeldt beskrev den socialdemokratiska hjärntvätten i Sverige i sin bok "Det sovande folket":


Så ung och oförstörd han var, full av visioner och energi
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav plåtmonster » 2013-07-16 14:39:46

Han har väl poänger, bara det att hans alternativ som kommer ut i praktiken inte är människovärdigt. Han hade nog en massa oförstörda visioner. Men gamla rävar i partiet har nog kidnappat den politiska praktiseringen. Man kan se det bl.a på ansiktsuttryck i början av första valet och en tid senare.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav DIProgan » 2013-07-16 15:41:21

Skiter björnar i skogen, Sover Dolly Parton på rygg, Är en grodas arsle vattentätt
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav Braincandy » 2013-07-16 16:48:31

Propaganda sker hela tiden, framförallt inför valen... har aldrig blivit direkt klok på politiker, de flesta av dom säger i princip att deras motståndares idéer är katastrofala därför att de säger det och tvärtom och aldrig gör det en klokare :roll: .
Bristen på konkreta politiker gör mig galen.

Angående barn, barn växer upp och lär av vad de ser och hör, de godtar vad de växer upp med som naturligt, samhället vi växer upp i formar vår verklighetssyn, jag personligen vet inte vad jag tycker dock, tror det var bara en lektion på högstadiet jag hade som undervisning för att försöka få oss att tänka kritiskt.

Tror jag blir hjärntvättad omedvetet hela tiden, kan inbilla mig att jag är den enda människan i sverige som inte lyckas med saker och ting, å alkisarna på stan viftar jag bort som undantag, utan att tänka på alla andra problem som existerar :lol: ... Men antar det är ett gott tecken att vara medveten om hur man tänker lite åtminstone :-)Happy .
Braincandy
 
Inlägg: 1570
Anslöt: 2012-09-27

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav Unib12 » 2013-07-16 16:55:41

Vad är skillnad på hjärntvätt, normer och fakta?

Vi alla som lever tillsammans har en viss gemensam världsbild, och om vi inte aktivt gör oss medvetna om normer följer vi dem. Att bryta mot alla normer blir ohållbart, men att bryta mot vissa kan de flesta klara av.
Unib12
 
Inlägg: 191
Anslöt: 2012-03-29
Ort: Solna

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav kiddie » 2013-07-16 20:56:49

Jag har två funderingar om mig själv. Hur skulle jag vara om jag var uppvuxen i USA? Skulle jag vara patriot och hata "welfaremoms"? Skulle jag ha vapen hemma? Skulle jag ta livet av mig för att jag inte kan jobba så mycket därför att de som inte kan anses så lite värda? Skulle jag vara kristen?

Det är väl ingen tvekan om att jag skulle vara udda där oxo, är man AS så är man. Men undrar vad jag skulle ta åt mig och inte.

Sedan hade jag en annan fundering oxo. Men den har min hjärna tvättat bort alldeles själv tydligen...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav Natten » 2013-07-16 21:00:41

Unib12 skrev:Vad är skillnad på hjärntvätt, normer och fakta?

Vi alla som lever tillsammans har en viss gemensam världsbild, och om vi inte aktivt gör oss medvetna om normer följer vi dem. Att bryta mot alla normer blir ohållbart, men att bryta mot vissa kan de flesta klara av.


Så du menar att man medvetet måste bryta mot normer. Jag tror vissa av oss bryter mot normer utan att ens veta om det. Men visst dom flesta i samhället vill tillhöra majoriteten. Ställ er i leden och håll käften liksom.
Natten
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 371
Anslöt: 2013-06-19
Ort: Miljonprogrammet

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav kiddie » 2013-07-16 21:04:58

Jo, undrar oxo hur hjärntvättad jag är mot invandrare. Jag menar, jag bor i ett invandrartätt område, jag säger hej, invandrare äger butiker man handlar i eller de jobba där, jag är normal mot dem oxo. Inget konstigt. Men varför har jag inte en enda kompis som är invandrare och aldrig haft?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav Miche » 2013-07-16 21:13:35

Hur många vänner har du fått i ditt område?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav Natten » 2013-07-16 21:22:00

Hur många svenska vänner har du då?
Vill du bli vän med någon så räcker det inte med att bara säga "hej".
Sätt dig ner och snacka lite med dom istället.
Fast jag har inga vänner alls så jag kanske inte är rätt person att ge andra råd.
Natten
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 371
Anslöt: 2013-06-19
Ort: Miljonprogrammet

Finns hjärntvätt i vårt samhälle?

Inläggav Unib12 » 2013-07-16 21:37:28

Natten skrev:Så du menar att man medvetet måste bryta mot normer. Jag tror vissa av oss bryter mot normer utan att ens veta om det. Men visst dom flesta i samhället vill tillhöra majoriteten. Ställ er i leden och håll käften liksom.

Nja, det jag menade var att tänk på hur många normer jag följer. Jag följer de endast för att jag inte gjort mig medveten om att det går att göra annorlunda. men när jag väl kommit på att jag gör dem kan jag bryta mot dem. Till exempel som att träna på gymmet i bara tjockare strumpor istället för skor, äta spagetti och köttfärssås till frukost, ifrågasätta läkare och vetenskapsmän, sätter kjol på pojkbebisar osv. Det är saker som vi inte gör av kulturella själ, och det är oftast inte förren man börjar ifrågasätta sig själv som man kommer på att det finns andra sätt att leva och göra saker på.
Unib12
 
Inlägg: 191
Anslöt: 2012-03-29
Ort: Solna

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in