Mål för forumet och målgrupper

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Mål för forumet och målgrupper

Inläggav Meppe » 2013-07-12 22:05:45

Mats skrev:
Dagobert skrev:Jag tror det är en minoritet i så fall. Själv kan jag på rak arm bara komma på 2 st.

Är det inte just de två som är orsaken till att den här debatten om NFD blossade upp nu?


Det var jag som tog upp det samma kvall som Krigarn akte ut.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Mål för forumet och målgrupper

Inläggav Moggy » 2013-07-12 22:07:36

Mats skrev:
kullan skrev:Nä men de som har tillträde till NFD skulle kanske kunna tillåtas ha ett grövre språk mellan varandra. dock inte om de som inte har tillträde till NFD. Jag skulle inte få tillträde tex. skulle någon skriva något otillåtet om mig där skulle det kanske bli en strängare bedömning.

Och med "grövre språk" menar du då personangrepp? Eller menar du något annat?



Vad menar du med personangrepp? Låter som att du tycker det är vanligt förekommande här och att det är ett stort problem? Jag upplever inte att det är nåt hårt klimat här med mycket personangrepp.

Visst händer det att nån går över gränsen och skriver nåt riktigt illa men det handlar om enstaka händelser.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Mål för forumet och målgrupper

Inläggav Sjuckert » 2013-07-12 22:09:53

Hm. Vad handlar det här om egentligen? Jag är visserligen ny här, men för mig känns det mest som om folk har olika syn på vad en diskussion är. Vissa gillar att diskutera och argumentera på ett sätt som kanske framstår som lite "aggressivt" om man är en känslig själ. Andra har lite för lätt att ta åt sig och är egentligen inte ute efter att diskutera, utan vill snarare ha stöd. Och så tar de illa upp om en diskussionslysten person ger sig in i tråden, och så uppstår en konflikt. Jag tycker det är sällan jag ser rena personangrepp eller sådant jag själv skulle kalla påhopp. Eller? Missar jag något?

Ska man behöva ha en egen del för folk som vill diskutera saker och en del för folk som vill ha ett mer lättsamt stödforum..?
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

Mål för forumet och målgrupper

Inläggav Meppe » 2013-07-12 22:17:25

Sjuckert skrev:Ska man behöva ha en egen del för folk som vill diskutera saker och en del för folk som vill ha ett mer lättsamt stödforum..?


Ungefar. Och folk som drar ut konflikter ur den delen med hardare klimat skulle enbart fa skriva dar ett tag. Man blir ju avstangd fran PA om man drar in konflikter fran ovriga forumet dit, sa istallet for ovriga forumet och PA skulle vi ha NFD, PA och ovriga forumet.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Mål för forumet och målgrupper

Inläggav Mats » 2013-07-12 22:18:12

Moggy skrev:Vad menar du med personangrepp? Låter som att du tycker det är vanligt förekommande här och att det är ett stort problem? Jag upplever inte att det är nåt hårt klimat här med mycket personangrepp.

Visst händer det att nån går över gränsen och skriver nåt riktigt illa men det handlar om enstaka händelser.

Jag har uppfattat det som att det huvudsakligen var personangrepp som ledde fram till avstängningarna som orsakade att diskussionen om NFD blossade upp nu. Är du av en annan uppfattning?
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Mål för forumet och målgrupper

Inläggav Dagobert » 2013-07-12 22:24:31

Jag undrar ibland om de som vill att taket ska höjas egentligen vill att golvet ska sänkas...
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Mål för forumet och målgrupper

Inläggav kullan » 2013-07-12 22:30:39

Jag undrar snarare för vem är forumet? Vem ska känna sig hemma på detta forum? Och vem ska känna sig ovälkommen?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Mål för forumet och målgrupper

Inläggav Liebert » 2013-07-12 22:34:20

Vi har testat en lågmodererad avdelning och visa av erfarenheterna kommer vi inte göra det igen. I alla fall inte på ett sätt som påminner om hur NFD fungerade. Visst fanns där en del guldtrådar (som flyttades ut i övriga forumet när NFD lades ner) men oftast vadade vi upp till skrevet i rasistisk propaganda, grova integritetskränkningar och infantil pajkastning. Naturligtvis sipprade konflikterna ut till det övriga forumet och till slut var vi helt enkelt tvungna att stänga ner avdelningen.

Att reboota ett slags NFD light för att ett fåtal medlemmar inte kan hålla stilen är definitivt inte aktuellt. Det finns externa tillhåll för den kategorin av forumister.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Mål för forumet och målgrupper

Inläggav Kristofer » 2013-07-12 22:37:11

@Liebert

Jag ställer frågan igen, jag inser att den nog kommit i skymundan av diskussionen om NFD.

Vad har ni för mål med forumet och vilka är era primära målgrupper?
Kristofer
Inaktiv
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Mål för forumet och målgrupper

Inläggav Alien » 2013-07-12 22:49:15

Målgruppen står ju här:

Aspergerforum är en mötesplats på nätet för Aspergare i första hand men självklart får alla som är intresserade av ämnet vara med i diskussionerna.
this_is_af.php

Är det någon som vill utvidga målgruppen? Eller tvärtom snäva in den?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Mål för forumet och målgrupper

Inläggav Liebert » 2013-07-12 23:10:52

Kristofer skrev:@Liebert

Jag ställer frågan igen, jag inser att den nog kommit i skymundan av diskussionen om NFD.

Vad har ni för mål med forumet och vilka är era primära målgrupper?

Mål med forumet? Hm, jag tycker den frågan är knepig att svara på. Inom idrotten och affärsvärlden är det närmast obligatoriskt med mål då nyckelorden är prestation, konkurrens och tävling. Utan progress inget existensberättigande ungefär. Forumet är något helt annat än det så jag har nog inga mål av det slaget. Så länge ASF är användbart och viktigt för en lite mer än ringa mängd människor så är det mesta gott som jag ser det.

Vad gäller målgrupper har jag sedan länge hävdat att forumet skall vara en bred mötesplats. Det kan finnas en rad anledningar till att regga sig här: pappers- eller självdiagnos, känsla av utanförskap, anhörig, nyfiken etc. Diversiteten i medlemslistan leder till spännande åsiktsutbyten, något man inte ser på små esoteriska ryggdunkarforum.

För övrigt är jag tyvärr väldigt lite involverad i forumet sedan ganska lång tid tillbaka. Delvis på grund av tidsbrist men i ärlighetens namn har jag inte heller riktigt samma glöd som tidigare. Alla som varit med i flera år har sett hur de flesta ämnen malts om flera gånger och det är bara naturligt att intresset mattas av efter ett tag. Det är därför det är så viktigt att forumet fortsätter att vara så öppet mot omvärlden som möjligt - risken är annars att det självdör.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Mål för forumet och målgrupper

Inläggav Alien » 2013-07-12 23:18:13

Här diskuteras Nya Fri Diskussion:

nya-fri-diskussion-t4473.html

Tanken var väl att medlemmar skulle kunna uttrycka sig mer rakt på sak utan beöva bekymra sig om dessa regler:

• skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra.
• ta hänsyn till att andra kan uppfatta saker annorlunda än du själv.
• använd inte alltför grovt språk eller aggressivt tilltal.


Kort sagt, helt ok att vara bufflig. De som inte tål bufflighet fick avstå från NFD. Den som sig i NFD gav, fick leken tåla. Anmälningar (som inte gällde brott mot lag) kunde avskrivas direkt.

Låter ju bra i teorin att låta bufflarna buffla sig i en egen hage. Men i praktiken funkade det inte så. Dels finns det många som är buffliga mot andra men ändå känsliga när det gäller dem själva. Dels lockades "känsliga" in i NFD kanske pga intressanta diskussioner men tålde inte tonen. Dels drogs konflikterna ut ur NFD. Inte alltid genom att diskussionerna fortsatte utanför NFD utan genom en irritation som spillde över i stingslighet och tjafs. Dels blev ju NFD en tummelplats för dem med rasistiska åsikter.

Diskussionerna om forumet ska vara till främst för "bufflarna" el främst för de "känsliga" är evig:

det-allmanna-forumklimatet-t24663.html

stamningen-pa-forumet-uttryckssatt-former-for-samtal-t7063.html

om-asikts-och-uttrycksfrihet-pa-forumet-t9785.html

ny-omodererad-avdelning-omrostning-t13051.html

sa-kansliga-medlemmar-ar-inte-trygga-ens-utanfor-nfd-t8577.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Mål för forumet och målgrupper

Inläggav tahlia » 2013-07-12 23:39:35

Känns som en balans blir omöjlig. Förr var det stora "problemet" att känsliga personer kände sig utsatta. Idag börjar det tippa åt andra hållet istället, vi förlorar hårdhudade som uppskattar lite mer svängrum och fart. Fortsätter det åt det här hållet så blir det en plats för de känsligaste och mest försiktiga vilket inte heller direkt bäddar för nyanserat.

Det spelar ingen som helst roll om man inte vill ha ett specifikt mål med forumet, det får man likt förbaskat beroende på hur man väljer att hantera det.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Mål för forumet och målgrupper

Inläggav Wine » 2013-07-13 10:29:46

Mats skrev:Ja, jag menar att det är vanligt. Jag menar att det är ett återkommande tema hos vissa forumister att det finns "för mycket idioter" på forumet.


http://stripgenerator.com/strip/531733/ ... iew/fresh/

:wink:
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Mål för forumet och målgrupper

Inläggav DIProgan » 2013-07-13 12:40:44

Så länge jag slipper de mest rasistiska idioterna, de mest självupptagna dramaqueensen samt de ränksmidande psykopaterna är jag nöjd (du som läser kan va en eller flera).
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Re: Mål för forumet och målgrupper

Inläggav Zirre » 2013-07-13 12:47:04

Om man ändrar målgruppen eller utesluter en del folk blir det inte längre ett aspergerforum för aspergare utan ett forum för utvalda och då kan man likväl lägga ner.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Mål för forumet och målgrupper

Inläggav Moggy » 2013-07-13 14:11:24

Mats skrev:
Moggy skrev:Vad menar du med personangrepp? Låter som att du tycker det är vanligt förekommande här och att det är ett stort problem? Jag upplever inte att det är nåt hårt klimat här med mycket personangrepp.

Visst händer det att nån går över gränsen och skriver nåt riktigt illa men det handlar om enstaka händelser.

Jag har uppfattat det som att det huvudsakligen var personangrepp som ledde fram till avstängningarna som orsakade att diskussionen om NFD blossade upp nu. Är du av en annan uppfattning?


Nä, jag håller med dig. Det handlade om personangrepp och helt rätt att det inte är tillåtet att säga det som sas och att dom gick över gränsen. Dock ser jag det inträffade som enstaka händelser som det inte behöver dras några stora växlar på. Det var inte SÅ grova angrepp att man behöver göra nåt mer av det än att konstatera att det var brott mot uppsatta regler.

Jag ser inte nåt stort problem med att sånt händer då och då. Tråkigt att en del som är vettiga och som tillför något hit straffar ut sig genom att skriva nån dumhet när dom blir heta. Men personligen är det inte så att jag tar illa upp av att läsa det, för att vara ärlig tycker jag det kan vara lite roligt att det kommer fram känslor i diskussioner och "heta" inlägg visar på engagemang.

Jag uppskattar att läsa inlägg från Nallen, KS, Sheyen, Slackern och en del andra som ofta åker på straff. Dom är raka och ärliga och jag kan för det mesta förstå hur dom tänkte i sitt inlägg även i de fall jag inte håller med. Jag har svårare att förstå en del andra som jag uppfattar som lättstötta och gnälliga och som ständigt tar illa upp av att det skrivs saker som dom inte gillar.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Mål för forumet och målgrupper

Inläggav Wine » 2013-07-15 9:45:39

Mats skrev:Ja, jag menar att det är vanligt. Jag menar att det är ett återkommande tema hos vissa forumister att det finns "för mycket idioter" på forumet.


Lite lustigt är det också eftersom det ju anses vara vanligare att personer med AS diagnos har ett IQ över genomsnittet.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Mål för forumet och målgrupper

Inläggav Alien » 2013-07-15 12:21:14

Wine skrev:
Mats skrev:Ja, jag menar att det är vanligt. Jag menar att det är ett återkommande tema hos vissa forumister att det finns "för mycket idioter" på forumet.


Lite lustigt är det också eftersom det ju anses vara vanligare att personer med AS diagnos har ett IQ över genomsnittet.

Det är inte så egentligen, bara att de autister som har ett IQ under 70 får diagnosen "autistiskt syndrom" och inte Aspergers syndrom. Tar man bort alla med IQ under 70 från normalbefolkningen, så tror jag det blir samma resultat. Det blir alltså fel om aspergare ska jämföra sig med alla icke-autister med varierande IQ.

För övrigt undrar jag om det är de med högst IQ som kallar andra för "idioter". Tror snarare det är de med lägst toleransförmåga och/el sämst impulskontroll.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Mål för forumet och målgrupper

Inläggav antonius » 2013-07-15 12:55:34

Ett mål är väl att få uttrycka sig som AS, jag menar många som har det är väl inte så bekväm i grupp, och har väl här en slags 'ventil' att på ngt sätt ändå komma tilltals, något som de kanske aldrig annars hade gjort. För många lever kanske dessutom ensam och har inte särskilt stort umgänge. Kanske bara de närmast släktingarna, eller kanske inte ens det.

Är själv en sådan som inte är så särskilt verbal i grupp, om jag tillslut öppnar näbben blir det en enda lång osammanhängande förklaring som jag ser att NT:folket rynkar på ögonbrynen åt. Och det gör väl att jag inte gärna säger så mycket, medan här har man en annan möjlighet att uttrycka sig, om saker man ser eller stöter på som jag aldrig annars hade tagit upp i sociala samanhang. :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Mål för forumet och målgrupper

Inläggav Wine » 2013-07-15 17:06:39

Alien skrev:...
För övrigt undrar jag om det är de med högst IQ som kallar andra för "idioter". Tror snarare det är de med lägst toleransförmåga och/el sämst impulskontroll.


Har sett åtminstone tre exempel på medlemmar som själva påstår att de har ett väldigt högt IQ men som i inlägg då och då uttrycker sin frustration över att det finns så mycket idioter, både här på forumet samt utanför i samhället generellt som exempelvis journalister, politiker, vetenskapsmän, forskare, läkare m.m.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Mål för forumet och målgrupper

Inläggav Azo85 » 2013-07-15 17:16:24

Alien skrev:För övrigt undrar jag om det är de med högst IQ som kallar andra för "idioter". Tror snarare det är de med lägst toleransförmåga och/el sämst impulskontroll.


Håller nog med. Umgåtts med en person med exceptionellt IQ och en annan med högt och aldrig hört dom kalla andra idioter. Bättre uppfostran kanske?
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Mål för forumet och målgrupper

Inläggav nallen » 2013-09-09 19:35:20

Mats skrev:Själv skulle jag tycka det vore obehagligt om det fanns en låst avdelning där det är OK att snacka skit om andra forumister.

Det vore väl snarare synnerligen praktiskt.
Annars kan du ju prova att stänga alla andra nätforum...
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Mål för forumet och målgrupper

Inläggav nallen » 2013-09-09 19:41:01

Alien skrev:Dels lockades "känsliga" in i NFD kanske pga intressanta diskussioner men tålde inte tonen.

Det problemet hade väl varit djävligt enkelt att åtgärda genom att kicka ut dem ur avdelningen. De kan ju hålla sig i PA.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in