Mål för forumet och målgrupper

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Mål för forumet och målgrupper

Inläggav kullan » 2013-07-12 21:27:14

Mats skrev:Har du något exempel på en "hård" formulering som inte är personangrepp men som har lett till varning och som skulle vara OK i NFD?


Ja spam kan leda till en varning. Och ev. postförbud.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Mål för forumet och målgrupper

Inläggav Mats » 2013-07-12 21:28:34

kullan skrev:
Mats skrev:Har du något exempel på en "hård" formulering som inte är personangrepp men som har lett till varning och som skulle vara OK i NFD?


Ja spam kan leda till en varning. Och ev. postförbud.

Så du menar att spam skulle vara tillåtet i NFD?
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Mål för forumet och målgrupper

Inläggav Dagobert » 2013-07-12 21:30:40

Mats skrev:
Dagobert skrev:
Mats skrev:Vad ska bli påföljden av att man skriver i NFD om forumister som inte är med i NFD?

Postförbud.

Då tror jag att i stort sett samma forumister som får postförbud då och då som forumet fungerar idag kommer att få det även om NFD finns. De som har svårt att lägga band på sig kommer förmodligen inte att kolla upp någon medlemslista innan de postar.

Dagobert skrev:
Mats skrev:Själv skulle jag tycka det vore obehagligt om det fanns en låst avdelning där det är OK att snacka skit om andra forumister. Jag skulle förmodligen vilja ha åtminstone läsrättigheter till en sådan avdelning för att kunna kontrollera om det skrivs något skit som moderatorerna missar om mig.

Läsrättighet vill jag också ha.

Mmm... Då har vi problemet med indirekta utpekanden. Någon skriver i NFD typ: "Forumister som blablabla är fan inte kloka nånstans. De borde låsas in för gott!". Någon läser detta och känner sig påhoppad. Sedan är cirkusen igång...

Det är väl ändå rätt sällan nån hoppar på nån som inte deltar i den aktuella tråden.
Det klagas ju på att det är för lågt i tak nu. I NFD var taket högre men om inte det heller räcker åt somliga så får de väl anpassa sig eller byta forum. Nån måtta får det väl vara.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Mål för forumet och målgrupper

Inläggav kullan » 2013-07-12 21:33:53

Mats skrev:
kullan skrev:
Mats skrev:Har du något exempel på en "hård" formulering som inte är personangrepp men som har lett till varning och som skulle vara OK i NFD?


Ja spam kan leda till en varning. Och ev. postförbud.

Så du menar att spam skulle vara tillåtet i NFD?


Nä men de som har tillträde till NFD skulle kanske kunna tillåtas ha ett grövre språk mellan varandra. dock inte om de som inte har tillträde till NFD. Jag skulle inte få tillträde tex. skulle någon skriva något otillåtet om mig där skulle det kanske bli en strängare bedömning.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Mål för forumet och målgrupper

Inläggav Mats » 2013-07-12 21:34:45

Dagobert skrev:Det är väl ändå rätt sällan nån hoppar på nån som inte deltar i den aktuella tråden.

Nej tyvärr är det inte så. Det var ju till och med en forumist som startade en helt ny tråd angående idioter på forumet eller något sådant.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Mål för forumet och målgrupper

Inläggav Mats » 2013-07-12 21:35:58

kullan skrev:Nä men de som har tillträde till NFD skulle kanske kunna tillåtas ha ett grövre språk mellan varandra. dock inte om de som inte har tillträde till NFD. Jag skulle inte få tillträde tex. skulle någon skriva något otillåtet om mig där skulle det kanske bli en strängare bedömning.

Och med "grövre språk" menar du då personangrepp? Eller menar du något annat?
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Mål för forumet och målgrupper

Inläggav kullan » 2013-07-12 21:37:38

Mats skrev:
kullan skrev:Nä men de som har tillträde till NFD skulle kanske kunna tillåtas ha ett grövre språk mellan varandra. dock inte om de som inte har tillträde till NFD. Jag skulle inte få tillträde tex. skulle någon skriva något otillåtet om mig där skulle det kanske bli en strängare bedömning.

Och med "grövre språk" menar du då personangrepp? Eller menar du något annat?


Ja man kanske inte ska kunna be någon fara till skogs men det skulle kunna vara högre i tak. Att kritisera någon för bristande kunskap kanske inte skulle vara allvarligt i NFD.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Mål för forumet och målgrupper

Inläggav Dagobert » 2013-07-12 21:38:33

Mats skrev:
Dagobert skrev:Det är väl ändå rätt sällan nån hoppar på nån som inte deltar i den aktuella tråden.

Nej tyvärr är det inte så. Det var ju till och med en forumist som startade en helt ny tråd angående idioter på forumet eller något sådant.

Jag sa sällan. Menar du att det är vanligt?
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Mål för forumet och målgrupper

Inläggav Mats » 2013-07-12 21:40:13

kullan skrev:Ja man kanske inte ska kunna be någon fara till skogs men det skulle kunna vara högre i tak. Att kritisera någon för bristande kunskap kanske inte skulle vara allvarligt i NFD.

I så fall kommer exakt samma forumister som blir avstängda idag att bli avstängda även om NFD finns.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Mål för forumet och målgrupper

Inläggav Mats » 2013-07-12 21:41:36

Dagobert skrev:
Mats skrev:
Dagobert skrev:Det är väl ändå rätt sällan nån hoppar på nån som inte deltar i den aktuella tråden.

Nej tyvärr är det inte så. Det var ju till och med en forumist som startade en helt ny tråd angående idioter på forumet eller något sådant.

Jag sa sällan. Menar du att det är vanligt?

Ja, jag menar att det är vanligt. Jag menar att det är ett återkommande tema hos vissa forumister att det finns "för mycket idioter" på forumet.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Mål för forumet och målgrupper

Inläggav kullan » 2013-07-12 21:42:22

Mats skrev:
kullan skrev:Ja man kanske inte ska kunna be någon fara till skogs men det skulle kunna vara högre i tak. Att kritisera någon för bristande kunskap kanske inte skulle vara allvarligt i NFD.

I så fall kommer exakt samma forumister som blir avstängda idag att bli avstängda även om NFD finns.


Ja det är möjligt men de kanske inte ska kunna delta i övriga forumet när det kommer tillbaka utan ha endast tillgång till NFD en period.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Mål för forumet och målgrupper

Inläggav kullan » 2013-07-12 21:44:03

Sen förstår inte jag varför Mats är så orolig. Han behöver ju inte vara på den avd.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Mål för forumet och målgrupper

Inläggav Mats » 2013-07-12 21:44:40

kullan skrev:Ja det är möjligt men de kanske inte ska kunna delta i övriga forumet när det kommer tillbaka utan ha endast tillgång till NFD en period.

Alltså hårdare bestraffning än idag?
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Mål för forumet och målgrupper

Inläggav kullan » 2013-07-12 21:45:43

Mats skrev:
kullan skrev:Ja det är möjligt men de kanske inte ska kunna delta i övriga forumet när det kommer tillbaka utan ha endast tillgång till NFD en period.

Alltså hårdare bestraffning än idag?


Ja på sätt och vis blir det ja. Återfallsförbrytare döms ju hårdare.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Mål för forumet och målgrupper

Inläggav Dagobert » 2013-07-12 21:46:26

Mats skrev:
Dagobert skrev:
Mats skrev:Nej tyvärr är det inte så. Det var ju till och med en forumist som startade en helt ny tråd angående idioter på forumet eller något sådant.

Jag sa sällan. Menar du att det är vanligt?

Ja, jag menar att det är vanligt. Jag menar att det är ett återkommande tema hos vissa forumister att det finns "för mycket idioter" på forumet.

Och i NFD skulle de slippa många av dem i sina diskussioner och kunna skälla obehindrat på dem som deltar.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Mål för forumet och målgrupper

Inläggav Mats » 2013-07-12 21:48:09

kullan skrev:Sen förstår inte jag varför Mats är så orolig. Han behöver ju inte vara på den avd.

Vilket inte hindrar att folk kan hoppa på mig där i alla fall. Som jag har skrivit förut i tråden tror jag nämligen inte att de som har svårt att lägga band på sig kommer att vara så noga med att kolla medlemslistor.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Mål för forumet och målgrupper

Inläggav Miche » 2013-07-12 21:49:28

Fortfarande står det ju var och en fritt att anmäla inlägg...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Mål för forumet och målgrupper

Inläggav kullan » 2013-07-12 21:50:25

Mats skrev:
kullan skrev:Sen förstår inte jag varför Mats är så orolig. Han behöver ju inte vara på den avd.

Vilket inte hindrar att folk kan hoppa på mig där i alla fall. Som jag har skrivit förut i tråden tror jag nämligen inte att de som har svårt att lägga band på sig kommer att vara så noga med att kolla medlemslistor.


Den aktuella moderatorn skulle då utesluta den medlemmen och ge vedebörande en varning. Det skulle inte vara tillåtet att hoppa på dig inom NFD. Är du inte medlem där så får ditt nick inte nämnas.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Mål för forumet och målgrupper

Inläggav Mats » 2013-07-12 21:51:06

Dagobert skrev:Och i NFD skulle de slippa många av dem i sina diskussioner och kunna skälla obehindrat på dem som deltar.

De skulle inte hålla sig till NFD. De skulle fortsätta att delta i diskussioner över hela forumet och utnyttja NFD till att klaga på dem de tycker är idioter oavsett var någonstans de skriver.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Mål för forumet och målgrupper

Inläggav Miche » 2013-07-12 21:52:13

Jo, men som det skrevs längre upp i tråden är att man ska kunna bli avstängd från resten av forumet om man drar med sig tjafs därifrån!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Mål för forumet och målgrupper

Inläggav Dagobert » 2013-07-12 21:53:59

Mats skrev:
Dagobert skrev:Och i NFD skulle de slippa många av dem i sina diskussioner och kunna skälla obehindrat på dem som deltar.

De skulle inte hålla sig till NFD. De skulle fortsätta att delta i diskussioner över hela forumet och utnyttja NFD till att klaga på dem de tycker är idioter oavsett var någonstans de skriver.

Jag tror det är en minoritet i så fall. Själv kan jag på rak arm bara komma på 2 st.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Mål för forumet och målgrupper

Inläggav Mats » 2013-07-12 21:54:55

kullan skrev:Den aktuella moderatorn skulle då utesluta den medlemmen och ge vedebörande en varning. Det skulle inte vara tillåtet att hoppa på dig inom NFD. Är du inte medlem där så får ditt nick inte nämnas.

Dessutom, som jag också har skrivit förut är det problem med indirekta utpekanden, typ: "Forumister som blablabla har tydligen ingen koll alls på fakta...". Det är inte säkert att moderatorerna håller med om att jag är utpekad. Då är det lätt hänt att jag reggar mig på NFD för att "ge igen".
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Mål för forumet och målgrupper

Inläggav Mats » 2013-07-12 21:58:53

Dagobert skrev:Jag tror det är en minoritet i så fall. Själv kan jag på rak arm bara komma på 2 st.

Är det inte just de två som är orsaken till att den här debatten om NFD blossade upp nu?
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Mål för forumet och målgrupper

Inläggav Dagobert » 2013-07-12 22:03:19

Jag har väl framfört mina synpunkter nu, jag tror inte det är konstruktivt att fortsätta.
Ledningen kan nog bedöma vad som ska göras bättre än jag.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in