Era erfarenheter av Cymbalta (SNRI) och Voxra (NRI/DRI)?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Era erfarenheter av Cymbalta (SNRI) och Voxra (NRI/DRI)?

Inläggav Frida » 2011-11-25 18:14:51

Jag har käkat Cymbalta i över ett halvår och upplever att jag inte är lika kreativ och motiverad som förr. Jag var trött redan innan jag började med medicinen men nu orkar jag sällan ta tag i saker och orkar inte bry mig. De problem jag hade förut med att sätta igång projekt är ingenting mot idag. Jag har blivit lat och gör ingenting om jag inte absolut måste.

Jag hade som sagt var problem med att jag var trött redan innan jag började med Cymbalta och det var bland annat därför min läkare tyckte att jag skulle prova just den här medicinen. Han sa att det är bäst att ta Cymbalta på morgonen eftersom medicinen kan göra att man kan få svårt att somna på kvällen. För mig är det tvärtom! Jag blir trött av medicinen en stund efter att jag tagit den.

Jag gillar inte när läkare så bestämt hävdar (för han verkade nästan helt säker på sin sak) att man ska få en viss effekt av en medicin och så blir det tvärtom. :x icon Jag hade förhoppningar om att äntligen orka mer och kunna leva ett mer normalt liv men istället gör medicinen att jag struntar i allt och har blivit mer osocial än någonsin. Jag drar mig undan från alla jag känner och svarar inte i telefonen när de ringer till mig. Jag går inte ut förrän jag absolut måste. Jag orkar inte bry mig om hur jag ser ut. Struntar i att duscha. Struntar i att städa.

Förr kunde jag i alla fall få "ett ryck" och fixa med saker trots att jag var deprimerad men nu händer inte det längre. Förr brukade jag också bli mer aktiv när jag väl satt igång med något och sedan kunna fortsätta att vara aktiv ett tag åtminstone men nu gör jag bara sånt jag absolut måste och när jag är klar med det så gör jag ingenting utöver det.

Medicinen som är en SNRI-medicin sägs påverka noradrenalinet så att man kan bli mer aktiv, så varför blir det då tvärtom för mig? :( Hur fungerar Cymbalta för er?

Ps. Jag skulle verkligen rekommendera Cymbalta för personer som lider av hyperaktivitet. :-)003 Ds.

Moderator: Kompletterade rubriken då tråden även handlar om Voxra.
Frida
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2008-04-26

Re: Era erfarenheter av Cymbalta?

Inläggav snyft » 2011-11-25 22:06:44

Märkte väl mest av dämpad hunger, lättare att få blåmärken över kroppen.
snyft
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2011-10-29

Re: Era erfarenheter av Cymbalta?

Inläggav Frida » 2011-11-26 16:41:37

Okej, själv har jag gått upp 3 kg men det beror nog mest på att jag rör på mig för lite. Jg märker inga stora skillnader på min aptit.

Hjälpte medicinen för dig annars då?
Frida
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2008-04-26

Re: Era erfarenheter av Cymbalta?

Inläggav weasley » 2011-11-27 14:31:03

Har Cymbalta. Tror inte jag har märkt några direkta biverkningar mer än att jag inte har några tankar på att hoppa framför tåget längre. Den "biverkningen" uppskattas!
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Era erfarenheter av Cymbalta?

Inläggav snyft » 2011-11-27 18:00:10

Frida skrev:Okej, själv har jag gått upp 3 kg men det beror nog mest på att jag rör på mig för lite. Jg märker inga stora skillnader på min aptit.

Hjälpte medicinen för dig annars då?


Den hjälpte mig bra, ja.
Tror dock mycket hade att göra med att jag verkligen ville ha förändring i mitt liv och när jag väl fick den medicinen, kom placebon och tog mig till skyn.
Men det är vad jag tror och inte vet.

Hoppas du hittar din medicin/dos som får dig livsglad igen :)
snyft
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2011-10-29

Re: Era erfarenheter av Cymbalta?

Inläggav Lakrits » 2011-11-27 18:29:40

Goda erfarenheter av Cymbalta. Jag fick det som ersättning för Remeron (Mirtazapin, tror jag att ämnet heter), som gjorde mig genomtrött och ständigt hungrig. De båda biverkningarna minskade i styrka när Cymbalta fick effekt.

Men jag äter så många piller att det är svårt att säga om jag har några bieffekter från Cymbalta eller inte, så visst kan det vara så att det har negativa effekter på mig, men de försvinner i bakgrundsbruset från de övriga fyra-fem psykofarmaka jag knaprar i mig.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Era erfarenheter av Cymbalta?

Inläggav kemisten » 2011-11-28 22:13:11

Har du provat Mollipect? (OBS! Får ej kombineras med Cymbalta, Venlafaxin, Efexor eftersom alla påverkar Noradrenalinet). Mollipect är egentligen en hostmedicin, men jag (astmatiker) har fått den utskriven för att minska en del biverkningar på kortisonet (Pulmicort). Mollipect (efedrinet) höjer Noradrenalinet på samma sätt som t.ex. Strattera, vilket gör att det blir lättare att övervinna koncentrationsproblemen och håglösheten på kortisonet. Fördelen med Mollipect är att man kan ta den bara när man behöver och saknar i stort sett biverkningar (förutom lite hjärtklappning och så), och påverkar inte sexlust (inte negativt i alla fall).
kemisten
 
Inlägg: 71
Anslöt: 2011-02-21
Ort: Mjölby

Re: Era erfarenheter av Cymbalta?

Inläggav Frida » 2012-03-19 15:14:55

Jag pratade med min nya läkare om att jag fortfarande är trött trots att jag käkar Cymbalta. Då sa han att det finns en medicin som heter Voxra som skulle göra mig piggare. När jag kom hem och läste om medicinen så blev jag lite orolig eftersom det står att Voxra har likheter med amfetamin men jag är så trött så jag måste verkligen testa ändå tänkte jag. När jag läste på internet om andras erfarenheter av Voxra så verkade det som att de flesta blivit piggare och gladare.

Nu har jag käkat Voxra i en vecka och känner ingen positiv effekt alls, varken på humöret eller tröttheten. Hur länge ska man behöva vänta? :(
Frida
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2008-04-26

Re: Era erfarenheter av Cymbalta?

Inläggav weasley » 2012-03-19 16:23:58

Frida skrev:Jag pratade med min nya läkare om att jag fortfarande är trött trots att jag käkar Cymbalta.

Det finns ju många anledningar till trötthet. Det behöver inte ha med medicinen att göra. Det kan ju vara så att du helt enkelt är trött för att du måste vila mer. Läka själen, typ.

Själv har jag inte märkt några speciella biverkningar av Cymbalta. Jag hade haft den en lång tid och tyckte precis som du att "vad konstigt att jag är så trött jämt". Genom att fundera över saken tillsammans med vänner och läkare så provade jag att sätta ut den. Det gick jättedåligt, jag fick alla möjliga konstiga humörsvängningar och kunde sova 10-12h utan att vara utvilad. Så jag gick tillbaka till min vanliga dos. Det var tydligen så för mej att jag helt enkelt behövde vila mer.

Nu, flera år efter det jag skrev om ovan, har jag börjat känna mej piggare. Med oförändrad dos Cymbalta. Så nu håller jag på med en väldigt långsam minskning av dosen. Men observera att FÖRST kände jag mej piggare, SEN ändrade jag dosen. Det var liksom något otydligt som låg och viskade i bakhuvudet "jag kan dra ner nu, jag klarar det den här gången".

Frida skrev:Nu har jag käkat Voxra i en vecka och känner ingen positiv effekt alls, varken på humöret eller tröttheten. Hur länge ska man behöva vänta?

Har ingen erfarenhet av Voxra men kolla i metatråden, där finns det en länk till en tråd om just Voxra. Generellt sett bör man alltid förvänta sej en insättningsperiod på några veckor.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Era erfarenheter av Cymbalta?

Inläggav weasley » 2012-03-19 16:26:12

Tråden om Voxra finns här:

voxra-t8373.html
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Era erfarenheter av Cymbalta?

Inläggav Alyana » 2012-03-19 17:43:31

Hypotyreos?
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Re: Era erfarenheter av Cymbalta?

Inläggav weasley » 2012-03-19 19:49:29

Alyana skrev:Hypotyreos?

Det kan det ju vara! Fast går man till VC och påpekar trötthet brukar de ta sköldkörtelprover. Gränsvärdena är dock ganska märkligt satta så en del känsliga personer kan ha symptom även om de är inom nämnda gränsvärden.

Nu hade jag ju inga problem med sköldkörteln alls, mina värden var långt ifrån alla gränsvärden både uppåt och neråt. Antagligen därför jag inte tänkte på den möjligheten.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Era erfarenheter av Cymbalta?

Inläggav weasley » 2012-03-19 19:50:49

weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Era erfarenheter av Cymbalta?

Inläggav Salix » 2012-03-19 20:04:35

Åt först Seroxat (SSRI) i 10 år. När jag bytte till Cymbalta blev jag mycket piggare, men gick upp 10 kg på nolltid.
Din beskrivning av hur du mår av Cymbalta stämmer med hur jag mådde av Seroxat.
Salix
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2012-02-19

Re: Era erfarenheter av Cymbalta?

Inläggav Alyana » 2012-03-19 20:15:59

weasley skrev:
Alyana skrev:Hypotyreos?

Det kan det ju vara! Fast går man till VC och påpekar trötthet brukar de ta sköldkörtelprover. Gränsvärdena är dock ganska märkligt satta så en del känsliga personer kan ha symptom även om de är inom nämnda gränsvärden.

Nu hade jag ju inga problem med sköldkörteln alls, mina värden var långt ifrån alla gränsvärden både uppåt och neråt. Antagligen därför jag inte tänkte på den möjligheten.


Jag hade symtom på långsam ämnesomsättning vid TSH på 2,8 på 1.a provtagningen.
Upprepade prover svängde mellan 2,4 och 3,7 under ett knappt år.
Till sist fick jag Levaxin och blev genast mycket piggare.

Enl förste läkaren var det inget problem med de värdena men jag kände det så tyligt så då krävde jag prov på antiTPO och då dessa var klart förhöjda så var det ju solklart att det var Hashimotos (autoimmun nedbrytning av tyreoidea)...

Kolla TSH, FT4 och antiTPO.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Re: Era erfarenheter av Cymbalta?

Inläggav Alyana » 2012-03-19 20:17:58

Salix skrev:Åt först Seroxat (SSRI) i 10 år. När jag bytte till Cymbalta blev jag mycket piggare, men gick upp 10 kg på nolltid.
Din beskrivning av hur du mår av Cymbalta stämmer med hur jag mådde av Seroxat.

Hade också Seroxat först men blev trött av dem och lite borta.
Fick sen venlafaxin och de är mitt liv! :wink:
Är cymbalta typ samma som venlafaxin/efexor?
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Re: Era erfarenheter av Cymbalta?

Inläggav Salix » 2012-03-19 21:17:47

Ja, Cymbalta, Venlafaxin och Efexor är SNRI, höjer både serotonin och noradrenalin. Seroxat och andra SSRI höjer enbart serotonin.
Man blir piggare av höjt noradrenalin som jag förstått det.
Salix
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2012-02-19

Re: Era erfarenheter av Cymbalta?

Inläggav Alyana » 2012-03-19 21:34:50

Salix skrev:Ja, Cymbalta, Venlafaxin och Efexor är SNRI, höjer både serotonin och noradrenalin. Seroxat och andra SSRI höjer enbart serotonin.
Man blir piggare av höjt noradrenalin som jag förstått det.[/quote
Salix skrev:Ja, Cymbalta, Venlafaxin ochEfexor är SNRI, höjer både serotonin och noradrenalin. Seroxat och andra SSRI höjer enbart serotonin.
Man blir piggare av höjt noradrenalin som jag förstått det.

Ja nog blev jag mer alert med venlafaxin än med ssri alltid.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Re: Era erfarenheter av Cymbalta?

Inläggav Frida » 2012-03-20 10:48:37

Jag är inskriven på vuxenpsykiatrin nu. Jag har redan varit på vårdcentralen ett flertal gånger och pratat med läkare, blivit undersökt och tagit flera stycken blodprover bland annat för att se om jag har sköldkörtelsjukdom, vilket jag troligtvis inte har. Måste jag gå dit igen och be om nya provtagningar? :( Jag har varken ork eller vilja att göra det för tillfället. Min motivation att ta tag i saker har nästan helt försvunnit som jag nämnde i första inlägget.

Men jag uppskattar era svar. :-)154
Frida
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2008-04-26

Re: Era erfarenheter av Cymbalta?

Inläggav weasley » 2012-03-20 11:56:51

Frida skrev:tagit flera stycken blodprover bland annat för att se om jag har sköldkörtelsjukdom, vilket jag troligtvis inte har

Då kan det ju vara så enkelt att du faktiskt behöver få vara lite orkeslös ett tag, för att orken ska läkas?

Frida skrev:Måste jag gå dit igen och be om nya provtagningar?

Nej, be att få ut de gamla svaren bara. Man kan få det hemskickat om man vill. Det är ju ens egen journal.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Cymbalta

Inläggav marcooleo » 2013-07-09 12:14:56

Jag har ätit Cymbalta i en vecka nu. Jag är i princip impotent, sover dåligt samt att mina känslor är avklippta och jag känner mig melankolisk. Kommer detta försvinna efter några veckors användning? Någon som har något positivt att säga om denna medicin förövrigt?
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Cymbalta

Inläggav slackern » 2013-07-09 12:20:49

Nej känner igen exakt alla dom där biverkningarna du beskriver. Dessutom svettades jag som en gris och min svett stank tydligen rätt illa. Eller jag kände mej inte melankolisk var väll bara det att det fanns bara ett känsloläge. Som var tämligen jämt inga upp eller nergångar. Gillade inte alls medicinen.

Men det behöver inte betyda att den inte fungerar för dej. Dom här medicinerna brukar ha biverkningar innan medicinen börjar att fungera som den ska efter 1 månad.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Cymbalta

Inläggav Juggernawt » 2013-07-09 15:41:10

Det där med impotensen går över efter ett tag. Knaprade Cymbalta nått år för ett tag sedan och hade liknande symtom. Effekten var större i början för att sedan klinga av. Man blir lite trog och seg första tiden, allt är lite som i en dimma eller det känns som man har bomull i skallen. Blir bättre senare. Du kan behöva ändra på doseringen men efter bara en vecka har den nog inte dragit igång ordentligt än. Prata med föreskrivande doktor om det.
Juggernawt
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2011-04-14
Ort: Stockholm

Cymbalta

Inläggav marcooleo » 2013-07-09 15:46:58

Juggernawt skrev:Det där med impotensen går över efter ett tag. Knaprade Cymbalta nått år för ett tag sedan och hade liknande symtom. Effekten var större i början för att sedan klinga av. Man blir lite trog och seg första tiden, allt är lite som i en dimma eller det känns som man har bomull i skallen. Blir bättre senare. Du kan behöva ändra på doseringen men efter bara en vecka har den nog inte dragit igång ordentligt än. Prata med föreskrivande doktor om det.

Ok precis så som du beskriver känner jag mig, får hoppas det med impotensen försvinner annars kommer jag att sluta med medicinen
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Återgå till Aspergare och vården



Logga in