vad händer på en ev utredning?

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

vad händer på en ev utredning?

Inläggav marlid » 2013-07-05 19:41:09

Ska på första möte med sonen på snart sex år till barnmedecin. Jag själv misstänker asperger på sonen, och har diskuterat i andra forum och gett "beskrivning" om sonen där andra skriver att det låter som asperger....

Nu undrar jag vad som kommer att hända vid första mötet och vad kommer de att fråga?
marlid
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2013-07-05

vad händer på en ev utredning?

Inläggav Nibor » 2013-07-05 19:56:41

Jag tror det är svårt att svara på. Det beror nog på vilka personer du får träffa...'
Anser du att du har mycket problem med din son?
Nibor
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 896
Anslöt: 2011-12-30

vad händer på en ev utredning?

Inläggav marlid » 2013-07-05 20:02:31

Egentligen har jag inga direkta problem som jag inte kan hantera, men han kan vara rätt "utmattande" och det är vissa saker jag oroar mig för att han inte kommer att klara när han nu börjar förskoleklass i höst, även om dagis har fungerat rätt bra.
marlid
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2013-07-05

vad händer på en ev utredning?

Inläggav tahlia » 2013-07-05 20:09:48

Vid båda de tillfällen vi drog igång en utredning på mina barn så fick vi helt enkelt, vid det initiala mötet (där det skulle slås fast om en eventuell utredning skulle dras igång) berätta om dem, vad det var som gjorde att vi misstänkte någon eventuell diagnos. När man väl kommit igång och pratat/berättat så ställer de följdfrågor allt eftersom. Det handlar vanligtvis om allt från sov- och matvanor till hur umgänget med andra fungerar. Inte så mycket att oroa sig över, bara var uppriktig, strunta i tolkningar och berätta istället rakt av hur det är och fungerar.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

vad händer på en ev utredning?

Inläggav marlid » 2013-07-05 20:13:42

Ok, det låter bra.
Funderar på att skriva en lista på "symptom" och problem. Tror nog att jag kommer att glömma en hel del annars, eller ser det dumt ut?
marlid
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2013-07-05

vad händer på en ev utredning?

Inläggav tahlia » 2013-07-05 20:14:48

marlid skrev:Ok, det låter bra.
Funderar på att skriva en lista på "symptom" och problem. Tror nog att jag kommer att glömma en hel del annars, eller ser det dumt ut?


Nej, det ser inte alls dumt ut. Det kan tvärt om vara ett väldigt bra underlag att diskutera runt. Det ger dem ett underlag att fråga kring så det kan vara en bra idé.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

vad händer på en ev utredning?

Inläggav Nibor » 2013-07-05 20:25:33

Jag vet inte vilka "experter" du får möta. Men ta allt med en nypa salt och förvänta dig inga egentliga svar.
Nibor
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 896
Anslöt: 2011-12-30

vad händer på en ev utredning?

Inläggav marlid » 2013-07-06 15:11:51

Det slog mig i morse att visst ska väl sonen med trots att man ska prata om honom, eller ska de prata med honom oxå?
marlid
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2013-07-05

Re: vad händer på en ev utredning?

Inläggav kvasten » 2013-07-06 20:44:06

De ville ha mitt barn med på första samtalet (som blev ganska kort). Det känns olustigt att prata om "fel" på barnet när hen är med så samtalet bestod mest av menande blickar och halvt avslutade meningar. Men de förstod iaf att vidare utredning var nödvändig.
kvasten
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2011-04-02
Ort: Stockholm

Re: vad händer på en ev utredning?

Inläggav kvasten » 2013-07-06 20:44:44

Så ja, jag tror att barnet ska med. Men ring och fråga hur de vill ha det så vet du säkert.
kvasten
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2011-04-02
Ort: Stockholm

vad händer på en ev utredning?

Inläggav marlid » 2013-07-06 22:20:59

kvasten skrev:De ville ha mitt barn med på första samtalet (som blev ganska kort). Det känns olustigt att prata om "fel" på barnet när hen är med så samtalet bestod mest av menande blickar och halvt avslutade meningar. Men de förstod iaf att vidare utredning var nödvändig.
kvasten skrev:De ville ha mitt barn med på första samtalet (som blev ganska kort). Det känns olustigt att prata om "fel" på barnet när hen är med så samtalet bestod mest av menande blickar och halvt avslutade meningar. Men de förstod iaf att vidare utredning var nödvändig.


Ja, det kommer att kännas som man pratar "över huvudet" på honom. Hoppas det finns lite leksaker han kan koncentrera sig på under tiden.
Funderar på hur jag ska förbereda honom, i vanliga fall går man ju till doktorn för att göra något konkret ex ta spruta. Nu ska vi ju bara prata. Ska man då säga att vi ska till en doktor och prata lite?

Blev det en vidare utredning baserat på vad ni pratade om?
marlid
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2013-07-05

Re: vad händer på en ev utredning?

Inläggav kvasten » 2013-07-06 22:52:30

Ja det blev utredning (då man pratar mycket djupare utan barnet närvarande) och en autismdiagnos.
kvasten
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2011-04-02
Ort: Stockholm

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in