Socialstyrelsen rekommenderar ekonomiskt bistånd för dator

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Socialstyrelsen rekommenderar ekonomiskt bistånd för dator

Inläggav DIProgan » 2013-07-04 18:51:32

Metro skrev:En dator med internetuppkoppling tillhör numera livets nödtorft och ingår i en skälig levnadsnivå. Det anser Socialstyrelsen som nyligen ändrade sina allmänna råd för vad kommunerna bör ge ekonomiskt bistånd till.

http://www.metro.se/nyheter/dator-med-i ... FwHp3lkCo/

Jag ger tummen upp. Så som samhället är utformat så förutsätter t.ex. skolor inte bara dator utan skrivare och scanner. Till och med smartphone appar är på gång. En budget dator är hur som helst inga stora pengar längre.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Socialstyrelsen rekommenderar ekonomiskt bistånd för dator

Inläggav marxisten » 2013-07-04 18:54:38

DIProgan skrev:
Metro skrev:En dator med internetuppkoppling tillhör numera livets nödtorft och ingår i en skälig levnadsnivå. Det anser Socialstyrelsen som nyligen ändrade sina allmänna råd för vad kommunerna bör ge ekonomiskt bistånd till.

http://www.metro.se/nyheter/dator-med-i ... FwHp3lkCo/

Jag ger tummen upp. Så som samhället är utformat så förutsätter t.ex. skolor inte bara dator utan skrivare och scanner. Till och med smartphone appar är på gång. En budget dator är hur som helst inga stora pengar längre.


Införa dator och ta bort TV från skälig levnadsstandard kan man nog göra idag. Har du en dator kan du ju ändå skita i TV:n så...
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Socialstyrelsen rekommenderar ekonomiskt bistånd för dator

Inläggav Huggorm » 2013-07-04 18:58:21

Dåligt, det är bättre att folk går till biblioteket och gör sina datorärenden. Nu skall väll varenda pensionär ha en gratis dator som bara kommer stå och samla damm.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Socialstyrelsen rekommenderar ekonomiskt bistånd för dator

Inläggav marxisten » 2013-07-04 19:00:46

Huggorm skrev:Dåligt, det är bättre att folk går till biblioteket och gör sina datorärenden. Nu skall väll varenda pensionär ha en gratis dator som bara kommer stå och samla damm.


Pensionärer har väl vanligen inte försörjningsstöd...
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Socialstyrelsen rekommenderar ekonomiskt bistånd för dator

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-07-04 19:05:35

Huggorm skrev:Dåligt, det är bättre att folk går till biblioteket och gör sina datorärenden. Nu skall väll varenda pensionär ha en gratis dator som bara kommer stå och samla damm.


Finns tre skäl mot detta, säkerhet tillgänglighet och situationen för barn och ungdom.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Socialstyrelsen rekommenderar ekonomiskt bistånd för dator

Inläggav kiddie » 2013-07-04 20:44:25

Bra. Man skiljs bort från samhället utan dator. Man kan gnälla om hur datoriserat det blivit, men det bara är så nu.

Jag tycker det är jättebra att det finns datorer på bibliotek, men det räcker bara till kolla mejlen och kanske någon enstaka sökning. Vi får sitta 30 minuter här per dag. Dessutom om man har en funktionsnedsättning kanske man inte kan ta sig till ett bibliotek varje dag.

TV:n har inte samma samhällsfunktion som för 20 år sedan så det kan man skippa. Man har rätt att söka extra till TV, varför inte göra det valfritt så att man kan köpa dator istället???
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Socialstyrelsen rekommenderar ekonomiskt bistånd för dator

Inläggav Trampe » 2013-07-04 20:47:47

Detta är i och för sig inget nytt. Har funnits med tämligen länge nu. Och speciellt för barnfamiljer. Idag ska ju i princip allt skolarbete göras på datorn och det gäller även barn i familjer som uppbär försörjningsstöd.
Trampe
 
Inlägg: 860
Anslöt: 2009-08-02

Socialstyrelsen rekommenderar ekonomiskt bistånd för dator

Inläggav marxisten » 2013-07-04 20:49:43

Om jag minns rätt så är det i försörjningsstödet inräknat utöver TV även en dagstidning.

Slopa dessa två och ge pengar till en dator istället så slår man två flugor i en smäll.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Socialstyrelsen rekommenderar ekonomiskt bistånd för dator

Inläggav Miche » 2013-07-04 20:58:22

Det är ju inte bara datorn som kostar utan även en hyfsad uppkoppling, på en del ställen är månadskostnaden för det ganska hög, andra kommer billigare undan.

Undrar vad man kan ställa för krav på uppkopplingshastighet?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Socialstyrelsen rekommenderar ekonomiskt bistånd för dator

Inläggav DIProgan » 2013-07-04 21:00:04

marxisten skrev:Om jag minns rätt så är det i försörjningsstödet inräknat utöver TV även en dagstidning.

Slopa dessa två och ge pengar till en dator istället så slår man två flugor i en smäll.


Kräver ju dock att de tar bort tv-licens för att ha dator, vilket de jävlarna verkligen ska göra :-)Raging
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Socialstyrelsen rekommenderar ekonomiskt bistånd för dator

Inläggav Gersa » 2013-07-04 21:22:10

Nu spelar detta ingen större roll då de flesta större kommuner inte använder Socialstyrelsens rekommendationer, utan de använder kommunens lokala rekommendationer. Detta förfarande har har prövats i Förvaltningsrätten massor av gånger utan protester från Förvaltningsrätten.
Jag har själv sökt försörjningsstöd för TV för att se om Stockholmsstad skulle följa socialstyrelsens rekommendation angående stöd till inköp av TV.
Jag fick avslag med motiveringen att en begagnad TV kunde jag köpa för ett par hundralappar på Blocket.
Jag överklagade detta beslut till Förvaltningsrätten och hänvisade till Socialstyrelsens rekommendation. Förvaltningsrätten ansåg inte att Socialtjänstens beslut var felaktigt, de brydde sig inte ens om att kommentera Socialstyrelsens rekommendation.

Så vad än Socialstyrelsen rekommenderar så finns det inget som tvingar kommunerna att följa rekommendationen.

Under den period jag levde på försörjningsstöd överklagade jag samtliga beslut som inte följde Socialtjänstens rekommendationer. Men jag fick inte rätt i Förvaltningsrätten en enda gång. Vill minnas att det var ca fem gånger jag överklagade.

Eftersom hela socialtjänstlagen är en rekommendation som sedan Socialstyrelsen gjort en rekommendation hur kommunerna ska tolka den så är det ju just bara en rekommendation. Hur det sen ska tolkas bestäms godtyckligt från fall till fall...
Detta gör ju också att ett beslut i princip inte kan vara fel i Förvaltningsrätten. Då det är den lokala socialtjänstens tolkning som enligt lagstiftningen är "rätt".....
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Socialstyrelsen rekommenderar ekonomiskt bistånd för dator

Inläggav Miche » 2013-07-04 21:31:13

Rättssäkerheten för oss som lever med ekonomiskt bistånd är extremt låg.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Socialstyrelsen rekommenderar ekonomiskt bistånd för dator

Inläggav marxisten » 2013-07-04 21:31:54

Miche skrev:Rättssäkerheten för oss som lever med ekonomiskt bistånd är extremt låg.


Existerar den ens? :-)063
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Socialstyrelsen rekommenderar ekonomiskt bistånd för dator

Inläggav kiddie » 2013-07-04 22:32:16

marxisten skrev:Om jag minns rätt så är det i försörjningsstödet inräknat utöver TV även en dagstidning.

Slopa dessa två och ge pengar till en dator istället så slår man två flugor i en smäll.


TV:n kan du söka extra för, det är licensen som ingår. Att även dagstidning ingår är ett skämt. Dåförtiden då jag hade soc och såg bidraget nedbrutet i sina beståndsdelar var posten tidning + TV mindre än BARA TV-avgiften...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Socialstyrelsen rekommenderar ekonomiskt bistånd för dator

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-07-04 22:33:23

Det intressantaste i sammanhanget är om man får in ett internetabonnemang i normen.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Socialstyrelsen rekommenderar ekonomiskt bistånd för dator

Inläggav marxisten » 2013-07-04 22:34:42

kiddie skrev:TV:n kan du söka extra för, det är licensen som ingår. Att även dagstidning ingår är ett skämt. Dåförtiden då jag hade soc och såg bidraget nedbrutet i sina beståndsdelar var posten tidning + TV mindre än BARA TV-avgiften...


Jag menade i rekommendationen. Där står det med om jag inte missminner mig...
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Socialstyrelsen rekommenderar ekonomiskt bistånd för dator

Inläggav Trampe » 2013-07-04 22:34:48

I riksnormen finns det en post avsedd att täcka kostnaden för bredband.
Trampe
 
Inlägg: 860
Anslöt: 2009-08-02

Socialstyrelsen rekommenderar ekonomiskt bistånd för dator

Inläggav marxisten » 2013-07-04 22:38:02

Trampe skrev:I riksnormen finns det en post avsedd att täcka kostnaden för bredband.


Var finner du den uppgiften? Vad jag finner på socialstyrelsens hemsida är:

Riksnormen innehåller kostnader för
livsmedel
kläder och skor
fritid och lek
hygien
barn- och ungdomsförsäkring
förbrukningsvaror
dagstidning
telefon
tv-avgift.

http://www.socialstyrelsen.se/ekonomisk ... riksnormen
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Socialstyrelsen rekommenderar ekonomiskt bistånd för dator

Inläggav kiddie » 2013-07-04 22:49:36

När jag hade socbidrag kom jag över en uträkning som inte bara splittade i olika poster men oxo vad som antogs ingå, t ex vad de ansåg separata kläder kosta osv. Den var jättekul men bisarr att läsa. Den har förmodligen uppdaterats eftersom det känns som det finns en förskjutning i hela uppdelningen sedan dess. Det verkar som maten procentuellt har blivit mycket mindre än hur man räknade då. Då var det mer som gick till mat och mindre till annat.

Riksnormen ligger för en ensamstående person på 3 840:- år 2012. Just matdelen i riksnormen ligger på 1 692:- vilket blir ca 56:-/dag. Detta är alltså den summa som en socialbidragstagare skall klara sig på till mat varje månad. Övriga poster i riknormen är: kläder och skor 547:-, lek och fritid 413, hälsa och hygien 268:-, förbrukningsvaror 114:-, dagstidningar, tele,TV-avg m.m. 806:-

http://matnorm.wordpress.com/2012/04/10 ... -en-manad/

Om jag inte minns helt fel så verkar det som bidraget blivit större iom att poster utöver mat har blivit större och maten mindre. Minns att jag räknade på hur mycket samtalskostnad man fick ha (jämförde med de som var sambo) och man troddes ringa för 7 kr i månaden (sent 90-tal). Lite utanför diskussionen så fick sambor mindre post nöjen än separata MEN de hade en större hygienpost. Undrar vad DE skulle roa sig med...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Socialstyrelsen rekommenderar ekonomiskt bistånd för dator

Inläggav Azo85 » 2013-07-05 0:20:09

kiddie skrev:När jag hade socbidrag kom jag över en uträkning som inte bara splittade i olika poster men oxo vad som antogs ingå, t ex vad de ansåg separata kläder kosta osv. Den var jättekul men bisarr att läsa. Den har förmodligen uppdaterats eftersom det känns som det finns en förskjutning i hela uppdelningen sedan dess. Det verkar som maten procentuellt har blivit mycket mindre än hur man räknade då. Då var det mer som gick till mat och mindre till annat.


Maten har blivit billigare i förhållande till penningvärdet. Det är rimligt att man skriver ned bidraget för något om just det har blivit billigare men det förutsätter att man skriver upp bidraget för det som har blivit dyrare vilket jag gissar att man inte är riktigt lika pigg på.

Nu får man exklusiv ersättning för sjukvård så det är kanske bättre än det låter. 268 kr för hygienartiklar tycker jag låter snålt. Om man som kille behöver raka sig varje dag skulle kanske hälften gå åt till rakblad, överdrivet kanske. Vet inte om kosmetika är lek och fritid eller hygien men att som kvinna inte använda kosmetika gör att man är annorlunda antar att det kostar pengar å andra sidan borde kvinnor ha betydligt lägre matkostnader så det kanske jämnar ut sig.

Kronofogdens norm för sjukvård är 147 kr. Då hade jag hemsjukvård för 310 kr plus kostnaderna innan högkostnadsskyddet gick in. Var inte tal om extra pengar.

marxisten skrev:
Trampe skrev:I riksnormen finns det en post avsedd att täcka kostnaden för bredband.


Var finner du den uppgiften? Vad jag finner på socialstyrelsens hemsida är:

Riksnormen innehåller kostnader för
livsmedel
kläder och skor
fritid och lek
hygien
barn- och ungdomsförsäkring
förbrukningsvaror
dagstidning
telefon
tv-avgift.

http://www.socialstyrelsen.se/ekonomisk ... riksnormen


När jag hade försörjningsstöd fick jag berättat för mig att potten på 806 kr skall täcka "media" vilket är TV-avgift, telefon, dagstidning och bredband. Kommunen jag bor i ansåg att bredband ingick i det. Vilket är rimligt, en person med bredband kanske inte har behov av dagstidning.

Tycker det är besvärande att personer som förmodligen är sakkunniga på socialstyrelsen ger rekommendationer till kommuner som kanske inte har samma sakkunniga och samtidigt ser mer till ekonomin än behov och därför prioriterar bort rekommendationerna. Samtidigt är det klurigt hur mycket statliga myndigheter skall bestämma över kommuner. Skall staten bestämma allt blir kommunalval meningslösa. Socialstyrelsens bedömning om vad som är lägsta skäliga levnadsnivå borde följas, det handlar om människor som inte har så mycket val men samtidigt är jag för att en kommun skall få bestämma själv. Medborgarna i kommunen har röstat fram vissa personer till att bestämma.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Socialstyrelsen rekommenderar ekonomiskt bistånd för dator

Inläggav DIProgan » 2013-07-05 0:28:31

kiddie skrev:ite utanför diskussionen så fick sambor mindre post nöjen än separata MEN de hade en större hygienpost. Undrar vad DE skulle roa sig med...
lol

De allra flesta pengarna man förväntas spendera är absurt små summor mot vad sakerna egentligen kostar.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Socialstyrelsen rekommenderar ekonomiskt bistånd för dator

Inläggav Vildsvin » 2013-07-05 2:23:10

kiddie skrev:Jag tycker det är jättebra att det finns datorer på bibliotek, men det räcker bara till kolla mejlen och kanske någon enstaka sökning. Vi får sitta 30 minuter här per dag.


Finns ju datorer på Arbetsförmedlingen också.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Socialstyrelsen rekommenderar ekonomiskt bistånd för dator

Inläggav Kattmamma » 2013-07-05 7:41:00

Huggorm skrev:Dåligt, det är bättre att folk går till biblioteket och gör sina datorärenden. Nu skall väll varenda pensionär ha en gratis dator som bara kommer stå och samla damm.

Socialkontoret skulle inte bevilja dator till pensionärer ,
De beviljar inte ens lagning av alla tänder i munnen.
De som syns kan man få hjälp med om man varit inskriven ett år på soc och fått bistånd.
De som sitter längre bak får man ha ont i , dra ut eller bekosta själv.
Så krass är verkligheten idag.
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Socialstyrelsen rekommenderar ekonomiskt bistånd för dator

Inläggav Blue86 » 2013-07-05 8:45:35

Beror också på hur akut det är, jag fick betalt för att laga två bakre tänder då tandläkaren sa att det absolut inte bör och väntas och jag hade då bara haft försörjningsstöd i två månader.
Men nu har man aktivitetsstöd/bostadstillägg och tandkort så pox on soc. För i övrigt är de gjorda för att vara krångliga och jobbiga som fan, staten vill ju inte att man söker pengar från dem i onödan och resultatet är att alla blir lidande.

När det gäller dator, jag själv har behövt en i flera år pga av att min utmatning så är det min ända vän och leksak och fick 16 000 av en fond jag sökt av för att köpa en ny, woho :3 Tror det var en hel del tur där men ja så gick det till.. =p
Detta kan ju vara en idé för de som har absolut inga pengar och röra sig och behöver något, inte bara en dator. Och glöm inte att de finnas massa handikappsfonder och även helt specifikt AS fonder där du då uppenbarligen bör söka då man har markant större chanser i sådana. På ens handikappcentrum kan de i detalj hjälpa med sådant här, t.o.m ifyllande av blanketter.
Senast redigerad av Blue86 2013-07-05 8:52:22, redigerad totalt 1 gång.
Blue86
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2012-02-20
Ort: Malmö

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in