Svenneforum som ideal

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Svenneforum som ideal

Inläggav Ugglan » 2013-06-25 10:50:53

Har egentligen sommarlov och är tillfälligtvis vid en dator och gick in och kollade läget. Kommer endast göra detta inlägg.

Jag är en av dem som håller med Krigarn.

Tycker det känns jäkligt trist om svenneforumidealet ska vara något eftersträvansvärt. Vad är då meningen med ett aspergerforum? Om sandlåde/dyslexinivån ska vara normen och göra att alla kan känna sig välkomna och blablabla, då tappar jag intresset. Har man dyslexi kan man ha det skrivet i sin underkant så är det problemet löst. Men att försöka verka som om man har dyslexi eller göra sig dummare än man är, känns inte särskilt intressant. Och känner man att nivån är för hög i en viss diskussion (för det skulle väl isf vara en invändning till resonemanget, ja då får man väl helt enkelt hålla käften och avstå från att skriva nåt larv). Jag tycker man kan kräva en viss form av ansträngning av den som skriver.

För att använda trilogitråden som exempel, (nu har jag inte läst hela men ändå), om nu någon framhärdar i att trilogi kan stavas "triologi" ja då kan väl den lika gärna bli varnad.

Aspergerforum tappade mycket då Zombie avvek (och säkert har det funnits fler jäkligt smarta som fått nog före min tid). Ett svammelsvenneforum kan väl knappast vara eftersträvansvärt?
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Svenneforum som ideal

Inläggav slackern » 2013-06-25 11:02:51

Då kan jag kontra med att det vore bra om du skrev exakt vilka diagnoser du själv har. Så att jag kan ta ställning till det du skriver.

Själv är jag diagnostiserad med dyslexi. Genomgått utredning både som barn och vuxen inget som har försvunnit tyvärr. Men jag har mycket att tacka datorn för. Att jag kan stava något sånär rätt. Men tyvärr så kan inte datorn alltid se alla stavfel. Det blir rätt ofta fel med ord som kan innehålla både e och ä som ett exempel. Särskrivningar och meningsuppbyggnad kan den tyvärr inte alls hjälpa till med.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Svenneforum som ideal

Inläggav kullan » 2013-06-25 11:20:29

Men alltså då måste jag ställa frågan: Ska kravet vara ett intagningsprov för att få bli medlem på detta forum?

Jag kan ju inte tolka det på något annat sätt än att det vore önskvärt med ett elitforum. Alla med Asperger som inte är lika duktiga på stavning och grammatik vart ska de få skriva om Aspergerfrågor någonstans då? Eller ska kunskapsnivån i skriftspråket bestämma om jag får föra min talan eller om jag måste hålla käften?

Tycker faktiskt det är lite läskiga vibbar nu. Man kan inte stänga ute folk bara för att " den eller den" inte kan stava korrekt.Då är man ju lika korkad som USA eller Sydafrika som hade en politk som gick ut på att den svarta delen av befolkning ska hålla käften.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Svenneforum som ideal

Inläggav Alien » 2013-06-25 11:29:48

Jag undrar vad ett "svenneforum" är. Bråk förekommer även på andra forum än AF. Skillnaden är att de forumen brukar ha hårdare moderering. Här ska alltså finnas en större tolerans.

Men vissa aspergare förespråkar alltså mindre tolerans gentemot dem som inte är som de. De andra är väl inte "riktiga aspergare" el inte intellligenta nog? För övrigt tycker jag man måste skilja mellan intelligent och intellektuell. De som vill diskutera mer intellektuella frågor startar trådar om det och skriver i dem. De som vill skriva i lek- och tramstrådar gör det. Och samma personer kan delta i bägge sortens trådar.

Inlägg som är off-topic el rent provokativa anmäler man. Samtidigt som jag förundrar mig över att de som själva gärna provocerar och rent av startar mycket provocerande trådar inte tål andras provokationer bättre. Blir lite dubbelmoral, tycker jag.

Betr "triologi" så har ju Språkrådet självt meddelat att det är vad majoriteten skriver som är "rätt". Dvs den dag de flesta skriver/säger fel, så har det blivit rätt. Deras regler är enbart deskriptiva (så är det nu), inte normativa (så ska det vara).

Det låter rimligt att avstå att skriva i en tråd om nivån är för hög för en. Men hur inser man det, om nu problemet är bristande förmåga att fatta? Och framför allt, hur tvingar man egensinniga aspergare att tänka på andra i första hand? Svårigheten att sätta sig in i hur andra tänker och känner är ju ett kriterium på AS.

För att återgå till "svenneforum" så är svennar olika, har olika intressen, olika utbildning och olika värderingar. Detsamma gäller aspergare. Det finns Alt om Asperger för att diskutera just AS. I övrigt diskuteras vad som helst, precis som på vilket "svenneforum" som helst.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Svenneforum som ideal

Inläggav Zirre » 2013-06-25 11:31:02

Ett sett är annars att bortse från stavfel etc. så länge man förstår vad personen skriver.
Man behöver inte irritera sig på allt eller påpeka att någon skriver fel osv. En del har svårt för stavning och om de då hela tiden eller ofta får påpekande om att de skriver dåligt blir stämmningen inget vidare.

Det finns sen dem som skriver och stavar korrekt men istället skriver så osammanhängande att man inte förstår vad personen vill ha sagt. Det kan också vara irriterande.
Eller de som gör ett inlägg på minst 50 ord i endast en mening.
Eller de som inte använder radbrytning eller styckeindelning.
Eller de som inte fattat att man ska ha ett mellanslag efter skiljetecken (, . : osv.).
Men som sagt, man behöver inte göra en stor grej av det.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Svenneforum som ideal

Inläggav dasunbedingte » 2013-06-25 11:33:58

Oh jeez laweez. Om en får hizzy fits över andras språkbruk online till den grad ad hom nyttjas till det blir löjligt... sen hävda att en är någon übermensch. Hahaha. Popcorn.
När jag va OP på forum, så gick min banhammare hårdare än vad den gör här, ha överseende med talspråk, smileys, felstavningar m.m - att lipa över det är fuckin hilarious för åskådare.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Svenneforum som ideal

Inläggav kullan » 2013-06-25 11:46:22

Jag tycker det börjar likna en diskussion om vilka som ska vara målgruppen för forumet. Den målgruppen är redan vald från forumledningens sida och den kan inte vi medlemmar ändra på. Så det kan man lägga ner innan man ens börjat.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Svenneforum som ideal

Inläggav tahlia » 2013-06-25 11:51:04

Jag måste vända mig mot dyslexiargumentet. Om man vill kunna skilja mellan en dyslektiker och någon som bara inte kan stava kan man faktiskt lära sig det alldeles själv om man bara dristar sig till att lägga lite uppmärksamhet på det. Dyslektiker har nämligen ett helt annat sätt att "stava fel" på än människor som bara inte kan stava.
Om man nu inte orkar lära sig att skilja de två åt så kan man istället välja att alltid börja med inställningen "vederbörande är nog dyslektiker" för att sedan invänta att bli överbevisad om att man har fel snarare än att börja med inställningen "vederbörande kan nog inte stava och är nog dum i huvudet". Det blir så mycket trevligare för alla för att inte tala om att man själv får ett mycket större utbyte av människor och chansen att träffa på riktiga guldkorn.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Svenneforum som ideal

Inläggav Meppe » 2013-06-25 12:10:26

Men det handlar inte om att kunna stava helt ratt eller ha perfekt meningsuppbyggnad. Det handlar om att inte tjafsa in i absurdum om att saker heter nagot annat an de heter fast man blivit motbevisad.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Svenneforum som ideal

Inläggav Ugglan » 2013-06-25 12:22:10

Ugglan skrev:Har man dyslexi kan man ha det skrivet i sin underkant så är det problemet löst. Men att försöka verka som om man har dyslexi eller göra sig dummare än man är, känns inte särskilt intressant.

Ja alltså dyslexi eller inte var väl inte menat att tolkas så bokstavligt att det skulle bli ett hårklyveri om dyslexins egenart, dessutom skrev jag att man kan ha med det i sin underkant vilket alla verkat missa.

Det var nu inte dyslexi detta var tänkt att handla om (dyslexin var bara en liten detalj). Snarare nivån i stort.

Kort och gott - jag håller med Krigarn, allt för mycket svammel är ointressant! Och bara för att man påtalar detta behöver man ju inte dra paralleller till apartheid eller något övermänniskoideal.

Glad sommar :wink:
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Svenneforum som ideal

Inläggav slackern » 2013-06-25 13:48:21

Ugglan skrev:
Ugglan skrev:Har man dyslexi kan man ha det skrivet i sin underkant så är det problemet löst. Men att försöka verka som om man har dyslexi eller göra sig dummare än man är, känns inte särskilt intressant.

Ja alltså dyslexi eller inte var väl inte menat att tolkas så bokstavligt att det skulle bli ett hårklyveri om dyslexins egenart, dessutom skrev jag att man kan ha med det i sin underkant vilket alla verkat missa.

Det var nu inte dyslexi detta var tänkt att handla om (dyslexin var bara en liten detalj). Snarare nivån i stort.

Kort och gott - jag håller med Krigarn, allt för mycket svammel är ointressant! Och bara för att man påtalar detta behöver man ju inte dra paralleller till apartheid eller något övermänniskoideal.

Glad sommar :wink:


OK då förstår jag vad du menar. Och tack för att du klargjorde det. :) Jag antar att jag inte läst ordentligt första gången jag läste startinlägget.

Tack det samma. :)
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Svenneforum som ideal

Inläggav Vaniljflickan » 2013-06-25 13:56:53

Ugglan skrev:Har egentligen sommarlov och är tillfälligtvis vid en dator och gick in och kollade läget. Kommer endast göra detta inlägg.

Jag är en av dem som håller med Krigarn.

Tycker det känns jäkligt trist om svenneforumidealet ska vara något eftersträvansvärt. Vad är då meningen med ett aspergerforum? Om sandlåde/dyslexinivån ska vara normen och göra att alla kan känna sig välkomna och blablabla, då tappar jag intresset. Har man dyslexi kan man ha det skrivet i sin underkant så är det problemet löst. Men att försöka verka som om man har dyslexi eller göra sig dummare än man är, känns inte särskilt intressant. Och känner man att nivån är för hög i en viss diskussion (för det skulle väl isf vara en invändning till resonemanget, ja då får man väl helt enkelt hålla käften och avstå från att skriva nåt larv). Jag tycker man kan kräva en viss form av ansträngning av den som skriver.

För att använda trilogitråden som exempel, (nu har jag inte läst hela men ändå), om nu någon framhärdar i att trilogi kan stavas "triologi" ja då kan väl den lika gärna bli varnad.

Aspergerforum tappade mycket då Zombie avvek (och säkert har det funnits fler jäkligt smarta som fått nog före min tid). Ett svammelsvenneforum kan väl knappast vara eftersträvansvärt?


Man får väl göra det till det forum man vill att det ska vara då?

Vad är poängen med att komma in och skriva att man ej tänker vara en del av forumet för att man tkr något som är ganska luddigt förklarat?

Det är en ganska lame tråd.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Svenneforum som ideal

Inläggav Wine » 2013-06-25 14:11:42

Ugglan skrev:...
Aspergerforum tappade mycket då Zombie avvek (och säkert har det funnits fler jäkligt smarta som fått nog före min tid). Ett svammelsvenneforum kan väl knappast vara eftersträvansvärt?


Tycker du att det blivit mindre "svammelsvenneforum" eller svammel på senare tid sedan Zombie försvann eller var det mer svammel tidigare?

slackern skrev:Då kan jag kontra med att det vore bra om du skrev exakt vilka diagnoser du själv har. Så att jag kan ta ställning till det du skriver.
...


Ja ibland har man ju undrat om det inte skulle underlätta och vara bra om alla var riktigt tydliga med vad de hade för diagnoser så att man eventuellt skulle ha det lite lättare att begripa sig på vad som egentligen menas, vad en person syftar på eller vad som händer i vissa trådar och varför det kan spåra ur så rejält emellanåt. Det skulle kanske också bli lättare att avgöra om man ska antingen avfärda vad som skrivs helt eller om man verkligen ska ta innebörden av vad som skrivs på allvar. I och för sig kan det ju vara en del som är feldiagnostiserade eller odiagnostiserade med både det ena och det andra och då blir det ju knepigt i alla fall.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Svenneforum som ideal

Inläggav nescio » 2013-06-25 14:36:44

Zirre skrev:Det finns sen dem som skriver och stavar korrekt ...

"Det finns sen de som" ska det vara.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Svenneforum som ideal

Inläggav Moggy » 2013-06-25 15:16:32

Jag vet inte riktigt. Delar uppfattningen att stavning och språkbruk är någorlunda viktigt då det påverkar hur man uppfattas. Jag vet med mig själv att jag till viss del dömer folk och deras inlägg efter hur språket används. Inte bara stavning utan annat med. Grammatik, ordval, interpunktering, styckeindelning... Jag får större lust att ta till mig lnlägget om det ser korrekt ut.

Jag har lite svårt att förstå att man måste stånga sig blodig över ett enda ord. Det handlade om ett ord som många stavar fel på och där felstavningen är förståelig. Felstavningen ställer inte till några språkliga problem och det hade lika gärna kunnat vara så att felstavningen hade varit den rätta eller åtminstone en godkänd alternativ stavning. Ungefär som att jag har svårt att förstå folk som hakar upp sig på t.ex var/vart och prompt måste få rätt när nån gör fel där.

Så är det verkligen motiverat att ställa till en infekterad diskussion om nåt sånt, förolämpa folk som "tycker fel" och kriga om det tills det blir guldmedaljter och avstängningar. As-drag i all ära, om man har så svårt att hantera sådana saker så kanske lite mer ödmjukhet inför andras problem vore på sin plats. Istället för att ständigt inta en hånfull attityd emot andras brister och egenskaper?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Svenneforum som ideal

Inläggav Zirre » 2013-06-25 16:11:22

Kullan vad är enligt dig skillnaden mellan samtal och diskussion?
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Svenneforum som ideal

Inläggav kullan » 2013-06-25 16:18:31

Zirre skrev:Kullan vad är enligt dig skillnaden mellan samtal och diskussion?


Ett samtal är när man i en trevlig och sansad ton pratar om någonting och man får något konstruktivt av samtalet.

En Diskussion är mest tjäbbel,tjafs och pajkastning. vilket är det vanligaste på detta forumet.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Svenneforum som ideal

Inläggav Zirre » 2013-06-25 16:21:50

Det finns sansade diskussioner också men det kanske du inte kände till (?)
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Svenneforum som ideal

Inläggav kullan » 2013-06-25 16:23:12

Jag kommer inte att ändra uppfattning.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Sv: Svenneforum som ideal

Inläggav Zirre » 2013-06-25 16:25:21

kullan skrev:Jag kommer inte att ändra uppfattning.

Det var tråkigt att höra.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Svenneforum som ideal

Inläggav Nibor » 2013-06-25 18:19:08

Ett problem tror jag är att vissa lätt ser vilka "knappar de ska trycka på" för att få folk att reagera på ett visst vis. Oftast utan någon som helst synlig provokation förutom den som den är menad till.
Oftast helt under administrationens radar men ändå till trollets behållning (popcorn)

Bild
Nibor
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 896
Anslöt: 2011-12-30

Svenneforum som ideal

Inläggav nallen » 2013-06-25 18:23:25

Alien skrev:De som vill diskutera mer intellektuella frågor startar trådar om det och skriver i dem.

...och om de inte försvinner i floden av trivialiteter så spammas de sönder.

Alien skrev:Det låter rimligt att avstå att skriva i en tråd om nivån är för hög för en. Men hur inser man det, om nu problemet är bristande förmåga att fatta?

Precis. Alltså måste man kunna säga till folk "du är för korkad för det här - försvinn!", men gör man det så får man omedelbart gula medaljer och postförbud (även om man formulerar det mindre direkt). Genom att ta hänsyn till puckon låter man dem sätta agendan och bestämma och då blir det som det är.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Svenneforum som ideal

Inläggav Nibor » 2013-06-25 18:26:24

nallen skrev:så får man omedelbart gula medaljer och postförbud


Gula medaljer :D
Nibor
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 896
Anslöt: 2011-12-30

Svenneforum som ideal

Inläggav nallen » 2013-06-25 18:26:52

Vaniljflickan skrev:Man får väl göra det till det forum man vill att det ska vara då?

Nej, man får medaljer när man säger ifrån.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in