Dina (osunda) levnadsvanor förs in i din journal

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Dina (osunda) levnadsvanor förs in i din journal

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-06-24 12:24:09

Det är skillnad mellan allmänkondition och sjukdom. Sjukvårdens uppgift är att hjälpa till att åtgärda sjukdom inte att hålla reda på vilken allmänkondition vi är i. Dessutom står det varje läkare fritt att fylla i sådana uppgifter utan några särskilda enkäter.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Dina (osunda) levnadsvanor förs in i din journal

Inläggav Alien » 2013-06-24 12:32:23

Frågan är varför folk är osundare nu än förr (om de är det). Frågan är också vad doktorn kan göra åt det.

En förklaring till "osundheten" kan vara att vi utsätts för alltmer reklam och alltmer god och lättillgänglig mat. Även nyttig mat bidrar till övervikt om vi äter bara lite för mycket varje dag. Att äta mindre går emot våra instinkter.

En annan förklaring kan vara att vi mår psykiskt sämre idag än förr. Detta pga högre krav (för att få jobb, för att duga på könsmarknaden etc) och större stress. Om jag inte får/förlorar jobb el partner, kan doktorn göra något åt det?

Om psykiska problem som depression, ångest, oro, fobier etc "självmedicineras" med mat, alkohol, rökning, tv-tittande, datorspelande, kan vården erbjuda något bättre? Det är kanske bättre att jag blir överviktig och dör i förtid än att jag går bärsärk?

Kan alla som har psykiska problem få adekvat vård? Tycker inte det verkar så.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Dina (osunda) levnadsvanor förs in i din journal

Inläggav kiddie » 2013-06-24 21:16:18

Nej, verkar som det finns väldigt lite psykvård överhuvudtaget...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Dina (osunda) levnadsvanor förs in i din journal

Inläggav Wine » 2013-06-24 21:20:06

Alien skrev:...En annan förklaring kan vara att vi mår psykiskt sämre idag än förr. Detta pga högre krav (för att få jobb, för att duga på könsmarknaden etc) och större stress. Om jag inte får/förlorar jobb el partner, kan doktorn göra något åt det?

Om psykiska problem som depression, ångest, oro, fobier etc "självmedicineras" med mat, alkohol, rökning, tv-tittande, datorspelande, kan vården erbjuda något bättre? Det är kanske bättre att jag blir överviktig och dör i förtid än att jag går bärsärk?
...


Kanske är det på grund av att det curlas och överbeskyddas för mycket av idag, trygghetsnarkomani? Många kanske har svårare att hantera och klara olika typer av motgångar i livet och tycker synd om sig själva, är lättkränkta m.m.?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Dina (osunda) levnadsvanor förs in i din journal

Inläggav Vildsvin » 2013-06-25 0:55:02

Alien skrev:En annan förklaring kan vara att vi mår psykiskt sämre idag än förr. Detta pga högre krav (för att få jobb, för att duga på könsmarknaden etc) och större stress. Om jag inte får/förlorar jobb el partner, kan doktorn göra något åt det?

Självmorden är betydligt lägre idag än vad de var på 80-talet. Men det har helt klart skett en medikalisering så att folk som inte klarar av arbetsmarknaden klassas som sjuka istället för arbetslösa.


Wine skrev:Kanske är det på grund av att det curlas och överbeskyddas för mycket av idag, trygghetsnarkomani? Många kanske har svårare att hantera och klara olika typer av motgångar i livet och tycker synd om sig själva, är lättkränkta m.m.?

Är inte den här typen av livstilssundersökningar ett utmärkt exempel på trygghetsnarkomanin? Speciellt om man använder följande argument:
Wine skrev:Förstår egentligen inte vad det är som skulle vara så känsligt med att uppge sådan information eftersom det lär gynna en själv om vårdgivare får reda på om man lever ohälsosamt eftersom vårdgivare då har möjlighet att göra andra bedömningar och ge goda råd som kan ha stor betydelse för ens hälsotillstånd och eventuella prognos.

Tycker också att det är en bra idé att samla in information av den här typen just för att kunna upptäcka samband mellan levnadsvanor och åkommor.


Glöm inte att människans medellivslängd i ett förindustiellt samhälle är ca 35 år. Nu kanske någon hävdar att det beror på hög spädbarnsdödlighet. Men det förändrar inte faktum att väldigt många av oss som skriver här inte borde ha blivit så gamla som vi är nu.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Dina (osunda) levnadsvanor förs in i din journal

Inläggav slackern » 2013-06-25 10:34:54

Mitt blodprov på levern för att kolla hur pass mycket jag dricker. Är tydligen läkemedelsverket som kräver för att bevilja licens för Metamina. Så då har jag fått ett svar på det och accepterar svaret.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Dina (osunda) levnadsvanor förs in i din journal

Inläggav LostInAForest » 2013-06-25 11:03:44

slackern:
fast man kan ha förhöjda levervärden (vilket jag antar är det test du får göra, jag minns i ärlighetens namn inte vad det heter på fikonspråk) utan att dricka en droppe. min morfar som varit helnykterist nästan hela sitt liv brukar/brukade tydligen ha det enligt morsan. jag också, trots hemskt måttligt drickande - faktiskt blivit tillfrågad flera gånger just om jag dricker mkt när jag gjort såna tester av lite olika anledningar.
oftast har det varit att jag ska äta läkemedel som i sig kan påverka levern, och att man då behöver kolla innan så allt står rätt till, men att det skulle handla om att kolla "hur mkt ngn dricker" tycker jag låter väldigt märkligt, och rätt obehagligt med tanke på att det som sagt inte behöver betyda något alls, egentligen (jag har fått göra ultraljud av levern som en försiktighetsåtgärd, den skall vara alldeles frisk enligt det, och är som sagt ingen drinkare).

att läkemedelsverket kräver att de undersöker alkoholvanor i samband med cs är väl i sig inget spektakulärt med tanke på narkotikaklassning osv, men att göra det via leverprover veti fasen alltså...?

nån som jobbar inom vården och/eller har större insikt i det här?

(jag funderar också på att testa övergång till metamina, därav nyfiken.)
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Dina (osunda) levnadsvanor förs in i din journal

Inläggav slackern » 2013-06-25 11:13:58

LostInAForest skrev:slackern:
fast man kan ha förhöjda levervärden (vilket jag antar är det test du får göra, jag minns i ärlighetens namn inte vad det heter på fikonspråk) utan att dricka en droppe. min morfar som varit helnykterist nästan hela sitt liv brukar/brukade tydligen ha det enligt morsan. jag också, trots hemskt måttligt drickande - faktiskt blivit tillfrågad flera gånger just om jag dricker mkt när jag gjort såna tester av lite olika anledningar.
oftast har det varit att jag ska äta läkemedel som i sig kan påverka levern, och att man då behöver kolla innan så allt står rätt till, men att det skulle handla om att kolla "hur mkt ngn dricker" tycker jag låter väldigt märkligt, och rätt obehagligt med tanke på att det som sagt inte behöver betyda något alls, egentligen (jag har fått göra ultraljud av levern som en försiktighetsåtgärd, den skall vara alldeles frisk enligt det, och är som sagt ingen drinkare).

att läkemedelsverket kräver att de undersöker alkoholvanor i samband med cs är väl i sig inget spektakulärt med tanke på narkotikaklassning osv, men att göra det via leverprover veti fasen alltså...?

nån som jobbar inom vården och/eller har större insikt i det här?

(jag funderar också på att testa övergång till metamina, därav nyfiken.)


Först var det personen som tog själva blodprovet som sa att läkaren hade skrivit på remissen att det var att kolla levervärden för att se hur pass mycket alkohol jag dricker. Och det var på ett helt annat ställe och ett privat företag inte STHLMS landsting.

Sedan träffade jag en SSK på ADHD-mottagningen och SSK sa att dom måste kolla mina alkohol vanor och att det var det testet dom hade gjort. Men att dom också brukar ta andra blodprov regelbundet för att kolla sköldkörteln och så. Men jag tror levervärdet är att dom kollar fettet i levern. Men är inte helt hundra på det.

Metamina fungerar klockrent för mej absolut inga vidriga biverkningar som med Concerta och Ritalin. För övrigt så får jag även lämna urinprov varje halvår för att kolla om jag missbrukar några droger.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Dina (osunda) levnadsvanor förs in i din journal

Inläggav LostInAForest » 2013-06-25 12:38:13

slackern:
antar att dina värden inte avvikit då, men det är väl lite det jag funderar på - vad händer om de gör det och man inte hittar någon förklaring rent medicinskt (som i mitt fall)?

slackern skrev:Först var det personen som tog själva blodprovet som sa att läkaren hade skrivit på remissen att det var att kolla levervärden för att se hur pass mycket alkohol jag dricker.


alltså om läkaren har den inställningen finns juh risken att inte bli trodd om man säger sig inte dricka, och det känns... bekymmersamt. låt oss hoppas att det bara handlar om just den läkaren (eller att provtagningssköterskan missförstått), vilket iofs är illa nog om någon patient hamnar i kläm där.

alltså leverprovet kan säert vara en del av att utreda någons alkoholvanor, men bara för att stor alkoholkonsumtion = förhöjda levervärden betyder juh inte att det motsatta är sant, varför jag tycker det låter jäkligt problematiskt att rent ut benämna det som ett sätt att mäta någons alkoholvanor.

gött att det går bra för dig med metaminan!
jag hade faktiskt räknat med att få kissa i koppen när jag skulle sätta in concerta för flera år sen (eller i samband med någon av utredningarna, som jag hört att vissa fått göra), men har inte behövt göra det en enda gång. bra det, eftersom det hade varit bortslösade pengar ändå!

gissar att metamina liksom andra cs (och massor med andra mediciner) i sig potentiellt skulle kunna påverka levervärderna, samt andra värden, iofs? alltså är det juh inte helt tokigt att kolla lite av varje regelbundet egentligen, bara de då inte tolkar in saker som inte stämmer. :?
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Dina (osunda) levnadsvanor förs in i din journal

Inläggav slackern » 2013-06-25 13:35:17

LostInAForest skrev:slackern:
antar att dina värden inte avvikit då, men det är väl lite det jag funderar på - vad händer om de gör det och man inte hittar någon förklaring rent medicinskt (som i mitt fall)?

slackern skrev:Först var det personen som tog själva blodprovet som sa att läkaren hade skrivit på remissen att det var att kolla levervärden för att se hur pass mycket alkohol jag dricker.


alltså om läkaren har den inställningen finns juh risken att inte bli trodd om man säger sig inte dricka, och det känns... bekymmersamt. låt oss hoppas att det bara handlar om just den läkaren (eller att provtagningssköterskan missförstått), vilket iofs är illa nog om någon patient hamnar i kläm där.

alltså leverprovet kan säert vara en del av att utreda någons alkoholvanor, men bara för att stor alkoholkonsumtion = förhöjda levervärden betyder juh inte att det motsatta är sant, varför jag tycker det låter jäkligt problematiskt att rent ut benämna det som ett sätt att mäta någons alkoholvanor.

gött att det går bra för dig med metaminan!
jag hade faktiskt räknat med att få kissa i koppen när jag skulle sätta in concerta för flera år sen (eller i samband med någon av utredningarna, som jag hört att vissa fått göra), men har inte behövt göra det en enda gång. bra det, eftersom det hade varit bortslösade pengar ändå!

gissar att metamina liksom andra cs (och massor med andra mediciner) i sig potentiellt skulle kunna påverka levervärderna, samt andra värden, iofs? alltså är det juh inte helt tokigt att kolla lite av varje regelbundet egentligen, bara de då inte tolkar in saker som inte stämmer. :?


Ja dom brukar ta rätt mycket olika blodprov ungefär varje halvårskontroll. Men den här gången var det bara ett CDT prov dom tog.

Det är tydligen något läkemedelsverket kräver för att godkänna en licens. Eller det säger dom på ADHD-mottagningen. Men jag har inget emot att lämna det så länge jag får en medicin som fungerar.

Lycka till med din egen licensansökan och hoppas att medicinen även fungerar för dej. :)

Såhär säger transportstyrelsen om CDT-värden.



CDT (kolhydratfattigt transferrin) utgör tillsammans med GT obligatoriska alkoholmarkörer för att verifiera nykterhet enligt Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (TSFS 2010:125, senast ändrade genom TSFS 2013:2) om medicinska krav för innehav av körkort m.m. Det görs många försök att bortförklara ett förhöjt värde på CDT, men frågan är vad som är korrekt. Artikeln rätar ut några av de vanligaste frågetecknen.
Stor alkoholkonsumtion ger förhöjt CDT-värde

Ett förhöjt CDT-värde orsakas i princip endast av alkohol. För att höja värdet över referensvärdet (1,9 %) krävs en tämligen stor alkoholkonsumtion. Det behövs ett alkoholintag på genomsnittligt minst 450 g ren alkohol/vecka eller motsvarande 50–80 g ren alkohol/ dag under de senaste 1–4 veckorna före provtagningen. Den alkoholmängd som motsvarar 50–80 g ren alkohol dagligen finns till exempel i 1 hel flaska vin eller 3–4 burkar starköl. Endast helgdrickande ger inte ett förhöjt CDT-värde.

Mängden alkohol som krävs för att få ett förhöjt CDT-värde kan jämföras med Folkhälsoinstitutets nivå för riskbruk av alkohol, där en man kan dricka 14 standardglas/vecka (168 g alkohol) och en kvinna 9 standardglas/vecka (108 g alkohol) innan intaget bennämns som ett riskbruk. För ett CDT-värde över referensvärdet är alkoholkonsumtionen alltså för män 2,7 gånger respektive för kvinnor 4,2 gånger högre än riskbruksnivån.
Genetisk faktor orsakar konstant höga eller låga CDT-värden i sällsynta fall

Det finns dock ett undantag från att det endast är alkohol som orsakar en CDT-stegring. I sällsynta fall, dvs. mindre än hos någon procent av populationen, finns en genetisk faktor som orsakar konstant höga eller låga CDT-värden. Men observera att CDT-värdet i dessa få fall ligger på en jämn nivå över tid. Om CDT-värdet varierar från en provtagning till en annan, är det inte en genetisk faktor som orsakar de förhöjda värdena.


http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... rtarea=All
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Dina (osunda) levnadsvanor förs in i din journal

Inläggav LostInAForest » 2013-06-25 14:42:58

slackern:
intressant! och stort tack för att du orkade leta upp infon!

blir lite nyfiken på exakt vilka värden jag haft över tid, har bara ganska nyligen börjat be om att få utskrifter på provtagningsresultat osv så det jag vet från tidigare är bara att det pratats om förhöjda värden. och det har alltså varit kontinueligt vid iaf alla tester jag kan minnas, dvs ungefär med start i tonåren. (låter som jag testats hur mkt som helst, inte riktigt sant men iaf tillräckligt många gånger för att se ett mönster.)

och så framgick iom artikeln också att det finns flera olika "levervärden", vilket jag iofs misstänkte lite ändå men i läkarkontakter så blir det mest det där vaga "levervärde" de pratar om, och då jag har lite knepig medicinsk historia har jag fått göra ganska omfattande provtagningar med massor av olika värden och bokstäver som är omöjligt att ta in riktigt.
iom att jag flera gånger fått frågan om alkohol så utgår jag dock från att CDT varit förhöjt (om inte de andra värdena också kan påverkas av alkoholintag? måste kolla upp.), och då kanske jag tillhör den där lilla andelen som avviker genetiskt (som vanligt alltså :P).

det här är dock intressant:
Skadligt bruk av alkohol

Om man kan påvisa fler än ett förhöjt CDT-värde med ett provtagningsintervall på minst 2 veckor men inom en 12-månadersperiod, är det enligt Transportstyrelsens mening ett bruk som inte är tillfälligt utan som från medicinsk synpunkt är skadligt, dvs. ett missbruk enligt definitionen i 12 kap. 3 § i de medicinska föreskrifterna.

om man har den genetiska avvikelsen är det juh precis det som händer, eftersom det ligger konstant högt över tid. jag tolkar det som att det då inte fluktuerar dock och det kanske det däremot gör vid alkoholmissbruk, även om man ligger på en jämn konsumtion.

måste ta och gräva ner mig lite i det här, för nu blev jag lite nojig över att någon skall tolka in saker pga de provsvar som borde finnas i mina journaler.
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Dina (osunda) levnadsvanor förs in i din journal

Inläggav slackern » 2013-06-25 15:48:21

LostInAForest skrev:slackern:
intressant! och stort tack för att du orkade leta upp infon!

blir lite nyfiken på exakt vilka värden jag haft över tid, har bara ganska nyligen börjat be om att få utskrifter på provtagningsresultat osv så det jag vet från tidigare är bara att det pratats om förhöjda värden. och det har alltså varit kontinueligt vid iaf alla tester jag kan minnas, dvs ungefär med start i tonåren. (låter som jag testats hur mkt som helst, inte riktigt sant men iaf tillräckligt många gånger för att se ett mönster.)

och så framgick iom artikeln också att det finns flera olika "levervärden", vilket jag iofs misstänkte lite ändå men i läkarkontakter så blir det mest det där vaga "levervärde" de pratar om, och då jag har lite knepig medicinsk historia har jag fått göra ganska omfattande provtagningar med massor av olika värden och bokstäver som är omöjligt att ta in riktigt.
iom att jag flera gånger fått frågan om alkohol så utgår jag dock från att CDT varit förhöjt (om inte de andra värdena också kan påverkas av alkoholintag? måste kolla upp.), och då kanske jag tillhör den där lilla andelen som avviker genetiskt (som vanligt alltså :P).

det här är dock intressant:
Skadligt bruk av alkohol

Om man kan påvisa fler än ett förhöjt CDT-värde med ett provtagningsintervall på minst 2 veckor men inom en 12-månadersperiod, är det enligt Transportstyrelsens mening ett bruk som inte är tillfälligt utan som från medicinsk synpunkt är skadligt, dvs. ett missbruk enligt definitionen i 12 kap. 3 § i de medicinska föreskrifterna.

om man har den genetiska avvikelsen är det juh precis det som händer, eftersom det ligger konstant högt över tid. jag tolkar det som att det då inte fluktuerar dock och det kanske det däremot gör vid alkoholmissbruk, även om man ligger på en jämn konsumtion.

måste ta och gräva ner mig lite i det här, för nu blev jag lite nojig över att någon skall tolka in saker pga de provsvar som borde finnas i mina journaler.


Jag håller med dej. Eller jag blir också orolig när jag lämnar en massa prover och får en massa vaga formuleringar vad det ska vara bra för. Men nu senast tycker jag att jag fick en bra förklaring och accepterar den.

Det enklaste är nog att diskutera igenom det med läkaren nästa gång. Fast det är inte det lättaste att komma ihåg att ta upp alla frågor man har.

Förlåt om jag har låtit dryg eller besserwiser attityd. Men dom har bara sagt vilka prover dom tog senast och förklarat varför och jag kom tillslut på vad vilket test dom gjorde. Jag har nollkoll på dom här testerna utan bara sagt det dom har sagt till mej angående dom.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Dina (osunda) levnadsvanor förs in i din journal

Inläggav LostInAForest » 2013-06-25 16:14:21

slackern skrev:Jag håller med dej. Eller jag blir också orolig när jag lämnar en massa prover och får en massa vaga formuleringar vad det ska vara bra för. Men nu senast tycker jag att jag fick en bra förklaring och accepterar den.

Det enklaste är nog att diskutera igenom det med läkaren nästa gång. Fast det är inte det lättaste att komma ihåg att ta upp alla frågor man har.

Förlåt om jag har låtit dryg eller besserwiser attityd. Men dom har bara sagt vilka prover dom tog senast och förklarat varför och jag kom tillslut på vad vilket test dom gjorde. Jag har nollkoll på dom här testerna utan bara sagt det dom har sagt till mej angående dom.


ja, vissa läkare är bättre än andra på att förklara vad de gör och varför (och också mer eller mindre benägna att inse att de befinner sig i en maktposition gentemot sina patienter) men jag tycker mig ha lärt mig med åren att vara lite mer ifrågasättande och vilja få veta hur de tänker.

beror såklart på omständigheterna också, ibland är man trött, sjuk och orolig och vill bara att de ska göra sitt jobb så man kan få gå hem och sova och förhoppningsvis bli frisk. men i mer kontinueliga grejer, som då t ex just cs-medicineringen så vill iaf jag vara så insatt det bara går och idealt får man då också träffa samma team så de lär sig att låta mig som patient vara delaktig och få komma med de frågor jag behöver för min egen sinnesro. typ.

tycker absolut inte du varit dryg, tvärtom - jag fick lära mig nåt nytt om levervärden och lite insikt i någon annans erfarenheter av rutiner kring en medicin jag själv är intresserad av. det var skitbra tycker jag! :-)Happy
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in