Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Tigerklo » 2013-06-24 23:15:30

Huggorm skrev:Så länge SVT fortsätter att köpa in svindyra program som melodifestivalen och sportevenemang vägrar jag att betala, det samma gäller så länge de inte verkligen är politiskt neutrala. En enda kanal med nyheter, samhällsinformation och dokumentärer kunde jag tänka mig att betala för, men jag vägrar betala all annan skit. Den som vill se på lekprogram kan abonnera på TV3, den som vill se på sport kan välja eurosport. Det är inget som skall tvingas på folk som inte är intresserade.


Instämmer till fullo.
Tigerklo
Inaktiv
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2013-01-01
Ort: Södra Sverige, men vill tillbaka till Skåne

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav plåtmonster » 2013-06-25 2:27:55

Jag har ingen dator! :D
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Azo85 » 2013-06-25 3:16:49

plåtmonster skrev:Jag har ingen dator! :D


Förklara det för Radiootjänst AB när du är på forum klockan 01:27 en vardagsnatt. Tror det blir en retorisk utmaning!
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav elle » 2013-06-25 7:10:08

Azo85 skrev:Gillar public-service och tycker att vi skall ha det men att tvinga på människor med svaga ekonomiska resurser en avgift tycker jag man skall akta sig för.

håller helt med. det här är diktatur och man bör ha ett FRITT VAL att välja bort licensen.
att TVINGA folk till saker är en av de värsta saker jag vet.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Re: Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Zirre » 2013-06-25 8:15:01

Bättre baka in allt i en skatt kanske.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Miche » 2013-06-25 11:44:30

Azo85 skrev:
plåtmonster skrev:Jag har ingen dator! :D


Förklara det för Radiootjänst AB när du är på forum klockan 01:27 en vardagsnatt. Tror det blir en retorisk utmaning!

Det är rätt många här som läser forumet från mobilen.
Zirre skrev:Bättre baka in allt i en skatt kanske.

Exakt, det lär knappast påverka SVTs/SRs/URs finansiering eller styrning om det görs rätt.

Anledningen till licensen har ju varit att de ska vara oberoende av statsmakten.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav franky » 2013-06-25 11:45:46

blir de vanliga summan för allt även om man har tv,dator och telefon?
franky
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2013-06-25

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav biologic » 2013-06-25 11:55:50

Miche: Även mobil och surfplattor skall vara grund för licens...
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav DIProgan » 2013-06-25 11:58:00

Jag postar på forumet via radiosändare.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav kullan » 2013-06-25 11:58:53

Som jag tolkat det så är det en avgift / hushåll. Så har man TV och redan betalar för den ska man inte behöva bry sig utan bara betala. Det nya är ju vi som valt bort TV, vi ska börja betala oxå.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Alien » 2013-06-25 12:01:22

Avgift är något man erlägger för en tjänst man nyttjar.
Skatt är något alla betalar.

Men här känns avgiften i realiteten som en skatt.

En spärr av SVT Play eller någon annan webbsänd kanal från nätverksleverantören har ingen betydelse för avgiftsskyldigheten för privatpersoner.

Det korrekta är att skyldigheten att betala radio och tv-avgiften inte är kopplad till SVT och public serviceutbudet. Radio- och tv-avgiften är en lagstadgad avgift som man är skyldig att betala om man innehar en avgiftspliktig apparat.


Det blir alltså i praktiken alla som har en smartphone. Och det har förstås alla i framtiden, utom möjligen de som är för gamla och sjuka för att öht klara av att ringa.

Småföretagare/ensamföretagare är också upprörda. De har en TV hemma, som de betalar licensavgiften för. Men nu ska de också betala för datorn på jobbet, som de aldrig använder för att titta på TV i.

– Vår tid präglas av outsourcing och att alla är små ensamkonsulter, mer eller mindre frivilligt. Ett av många exempel är ju public service själva. Sveriges radio och SVT säger upp folk och använder dem som egna företagare i stället – för att slippa alla krav och skyldigheter som följer på anställningar. Nu får de personerna betala avgift både hemma och på jobbet, säger han.
http://www.dn.se/ekonomi/radiotjanst-ta ... oretagare/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Alien » 2013-06-25 12:10:54

DN skrev:Men företagare som inte använder jobbdatorn som en tv-mottagare har möjlighet att slippa avgiften. Carl-Gustav Johansson säger att det som krävs är ett signerat intyg, vilket kan skrivas ut på Radiotjänsts hemsida.
http://www.dn.se/ekonomi/radiotjanst-ta ... oretagare/

Låter ju bra men samma möjlighet finns alltså inte för arbetstagare, som använder en bärbar dator som arbetsgivaren äger. Eller alla privatpersoner som inte har någon TV och inte kollar TV på nätet heller.

Radiotjänst skrev:Företag (gäller ej privatperson) ges i 5 § i lagen (1989:41) om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst en möjlighet att plombera en tv-mottagare för att den på så vis inte ska vara avgiftspliktig. För en dator gäller samma regler som för en vanlig tv, att den ska göras obrukbar för att se på utsändningar med.
---
Efter genomförd åtgärd skickar du ett undertecknat intyg till Radiotjänst om att företagets datorer gjorts obrukbara för att se på utsändningar med. Från länken nedan kan du ladda ned ett intyg om att blockering av tv-mottagare i form av företagsdator/datorer, surfplattor m.m. genomförts hos företaget.
http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Foretag/

Nu känner jag mig som icke-företagare diskriminerad.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav tahlia » 2013-06-25 19:23:18

tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog


Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Trollmor » 2013-06-25 21:10:44

kullan skrev: Det nya är ju vi som valt bort TV, vi ska börja betala oxå.
Just det. Och vi som har valt bort TV är oftast inte så intresserade att vi bryr oss om att ens skaffa de program/appar som behövs för att titta.

Alien skrev:Det blir alltså i praktiken alla som har en smartphone. Och det har förstås alla i framtiden, utom möjligen de som är för gamla och sjuka för att öht klara av att ringa.
Räkna även in de cirka hundra tusen svenskar som är elöverkänsliga och därför inte använder mobiltelefon alls. Fast, de har oftast inte dator heller, förstås...
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Hundralappen » 2013-06-25 21:41:00

Zima33 skrev:http://bahnhof.se/press/press-releases/0/135/2013/04/01/bahnhof-lanserar-egen-tv-kanal

:lol:


Hahaha!
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav PRIPPS » 2013-06-25 22:12:01

Vadå för alla? Min farfar har varken tv eller dator, inte behöver han betala någon tv-avgift inte !!! (Det finns, tro't eller ej, faktiskt fortfarande folk utan vare sig dator eller tv i Sverige idag)
PRIPPS
 
Inlägg: 54
Anslöt: 2013-06-08

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-06-25 22:14:03

Nej dom har ju avskaffat radiolicensen så har man bara radio behöver man inte betala nåt.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav kullan » 2013-06-25 22:16:53

På min faktura står TV och radio - licens.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-06-25 22:17:34

kullan skrev:På min faktura står TV och radio - licens.


Ja men har du enbart radio behöver du inte betala
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav PRIPPS » 2013-06-25 22:20:44

Alien skrev:Det blir alltså i praktiken alla som har en smartphone. Och det har förstås alla i framtiden, utom möjligen de som är för gamla och sjuka för att öht klara av att ringa.


Varför är det så självklart? Jag är fortfarande ung och vid god vigör och över min döda kropp att jag skulle skaffa en smartphone. En högst medioker, vardaglig gammal mobiltelefon har alla funktioner som jag behöver.
PRIPPS
 
Inlägg: 54
Anslöt: 2013-06-08

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav beardy » 2013-06-25 22:22:54

Har inte betalat TV-licens sen jag flyttade från mitt föräldrahem (betalade iofs inte den där heller av förklarliga skäl) och tänker inte börja nu.
TV har jag aldrig haft någon, likaså surfplatta. Telefonen är dummare än tåget och surfar på internet gör jag på min brödrost. ;)


Intressant med att företag är undantagna...
Kanske skulle man starta ett företag och anställa hela svenska befolkningen (olönat visserligen), då är det bara att hävda att allas privata datorer, telefoner, TV-apparater, surfplattor och internetuppkopplade brödrostar tillhör företaget. :-)063



Skulle kunna tänka mig att betala TV-avgift om det verkligen gick till en fri och oberoende television, där journalisterna verkligen granskade makten och ställer den till svars.

De få gånger jag har sett nyheterna så ser jag bara ministrar som slingrar sig och kommer undan med det, inte en endaste kritisk fråga ställs av journalisterna.

När de visar nyheter så är det alltid vinklat, jag har aldrig sett något (politiskt viktigt) nyhetsinslag som skulle kunna klassas som oberoende. Det är oftast bara ena sidan som får uttala sig, ofta även utan att bemötas av kritiskt granskande frågor av journalisterna.



När jag kollade på TV så fanns det dock en hel del bra produktioner från SVT och jag kommer ihåg hur skönt det var att slippa all reklam.
Jag förstår dock inte varför avgiften inte skulle kunna sättas på skatten istället?
Är det för att politikerna inte ska kunna påverka vad som sänds? Det händer ju redan.
Är det för att vi ska ha en fri och oberoende television? Det har vi ju inte.

Får man en fri och oberoende television om det bekostas av avgifter istället för skatter?
Vårat rättsväsende (polis, domstolar etc.) bekostas av skatter, betyder det att de inte är fria och oberoende? Kanske skulle vi tänka om och endast finansiera det med avgifter även där?


Se till så att vi inte har korrupta politiker som inte kan hålla sina maktgiriga fingrar i styr, stifta grundlagar som säkerhetställer en fri och oberoende television.
Avskaffa Radiotjänst och spara miljoner, finansiera en fri och oberoende television (på riktigt) med skattemedel istället.

För att säkerhetsställa att vi inte har en korrupt makt kan vi ju ta lite ideér från den korrupta makten; In med mer övervakning! Övervaka politikerna, låt de stå till svars för de beslut de tar, öppna upp sekretessbelagda dokument (SÄPOS festbudget, vapenaffärer, det inhemska spioneriet, Tsunamibanden m.m.).

Makten utgår väl ifrån folket?
För att vi ska kunna ta beslut måste vi ju veta hur allt ligger till.
Hur ska vi kunna ta välgrundade beslut om inte alla kort ligger på borden, om vi inte har all information?
beardy
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2013-01-11
Ort: :trO

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav imperativ » 2013-06-27 14:30:02

PRIPPS skrev:Vadå för alla? Min farfar har varken tv eller dator, inte behöver han betala någon tv-avgift inte !!! (Det finns, tro't eller ej, faktiskt fortfarande folk utan vare sig dator eller tv i Sverige idag)

Han har tillgång till tv-mottagare (datorer) på närmaste bibliotek. Alltså måste han betala till Radiotjänst för det.

Hur svårt kan det vara för SVT att slänga upp en abonnemangvägg på sin svtplay. Så slipper dom leechers/iglar som mig där och jag återigen kan välja att inte bidra till en folkligt finansierad media bortkopplad från den politiska eliten.
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Re: Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Pieohpah » 2013-06-27 17:56:34

Om vi ska ha kvar svt (och det tycker jag) så tycker jag att avgiften ska gå via skatten. Dels blir det billigare än idag för fler bidrar, dels kan man lägga ner Radiotjänsts pejlingspolisavdelning.

Och om att alla inte kan se på TV... De flesta kan nog det i någon form, men jag ser det på samma sätt som sjukvård och skola... Det är inte många som går i skola som betalar skatt och det är många som aldrig behöver ligga på sjukhus.
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in