Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav tahlia » 2013-06-24 11:29:48

Man måste betala tv-licens även om man bara har en dator.
Det meddelade förvaltningsrätten i Luleå i dag i ett 20-tal domar.
Även de som har tillgång till en dator via jobbet måste betala avgiften.


Det spelar heller ingen roll om man hävdar att man inte använder datorn till att titta på tv på – man måste ändå betala.
– Samma sak gäller ju om man har en tv som man aldrig använder. Det är innehavet som har betydelse, och har man en tv måste man betala, även om man exempelvis inte har en digitalbox, säger Victoria Bäckström.
Att ha tillgång till en dator eller en tv räcker alltså. Och tv-avgiften är densamma, 2 076 kronor per år, oavsett hur många apparater man äger.


Även de som har tillgång till en jobbdator är skyldiga att betala.
– Det är inte äganderätten som är avgörande utan möjligheten att titta, säger Victoria Bäckström.


http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article17011002.ab


Moderator: Lade till "public service-avgift" eftersom det gäller fr o m år 2019
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Tikki » 2013-06-24 11:39:32

"Samma sak gäller ju om man har en tv som man aldrig använder. Det är innehavet som har betydelse"
"Att ha tillgång till en dator eller en tv räcker alltså."
VS
"Det är inte äganderätten som är avgörande utan möjligheten att titta"

:?:
Tikki
 
Inlägg: 207
Anslöt: 2010-06-19
Ort: Skåne(land)

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Dagobert » 2013-06-24 11:43:55

Som vanligt drabbas vi i marginalen. Och särskilt ensamstående som får betala lika mycket som en stor familj, för det blir väl en avgift per hushåll antar jag. Låt istället alla personer över 10 år betala avgift så kan den sänkas till 500 kr, finns väl ingen över 10 som inte har dator.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav ajemen » 2013-06-24 11:47:35

Vad är det som är så speciellt med just tillgång till datorer på jobbet? Hela befolkningen har ju tillgång till datorer via exempelvis bibliotek. (Och TV-apparater finns också tillgängliga lite varstans.) Av principiella skäl väljer jag att fortsätta att ignorera TV-licensen trots att man nu även involverar datorer.
ajemen
 
Inlägg: 893
Anslöt: 2013-04-03

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav slackern » 2013-06-24 11:49:13

Dagobert skrev:Som vanligt drabbas vi i marginalen. Och särskilt ensamstående som får betala lika mycket som en stor familj, för det blir väl en avgift per hushåll antar jag. Låt istället alla personer över 10 år betala avgift så kan den sänkas till 500 kr, finns väl ingen över 10 som inte har dator.


Räknas en surfplatta som en dator?

Hmm jag kom på svaret själv. Sonen kan inte se alla programen på SVT-play så jag antar att det inte kan räknas som en TV-mottagare då.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav tahlia » 2013-06-24 11:56:07

slackern skrev:Räknas en surfplatta som en dator?

Hmm jag kom på svaret själv. Sonen kan inte se alla programen på SVT-play så jag antar att det inte kan räknas som en TV-mottagare då.


Vad som gäller för surfplattor och mobiler är inte klart än, även om Radiotjänst började kräva in tv-avgift för surfplattor och smartphones i februari.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav slackern » 2013-06-24 12:01:54

tahlia skrev:
slackern skrev:Räknas en surfplatta som en dator?

Hmm jag kom på svaret själv. Sonen kan inte se alla programen på SVT-play så jag antar att det inte kan räknas som en TV-mottagare då.


Vad som gäller för surfplattor och mobiler är inte klart än, även om Radiotjänst började kräva in tv-avgift för surfplattor och smartphones i februari.


Tack fröken dej kan man alltid lita på. :)
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav radix » 2013-06-24 12:04:46

Inte dags att det här börjar dras via skatten snart?

Förstår f.ö. inte hur det kan vara lagligt att ta betalt av folk att ha utrustning de kan använda för att se deras program.. jag menar, om jag började spela in program o la ut på internet så kan tekniskt vem som helst med dator se dem, och då borde jag få betalt av alla som har en dator oavsett om de sett mina klipp?
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-06-24 12:06:52

ajemen skrev:Vad är det som är så speciellt med just tillgång till datorer på jobbet? Hela befolkningen har ju tillgång till datorer via exempelvis bibliotek. (Och TV-apparater finns också tillgängliga lite varstans.) Av principiella skäl väljer jag att fortsätta att ignorera TV-licensen trots att man nu även involverar datorer.


Via jobbet, inte på jobbet. Om du har tillgång till en dator via jobbet som du får ta hem antar jag att de menar. Om datorn måste lämnas på arbetsplatsen klarar du dig nog.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Krillo » 2013-06-24 12:09:35

Lägg ner public service! Det är ju ändå bara PK-service.
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav kullan » 2013-06-24 12:18:35

Jag har fått börja betala TV - licens. Och det är för att min dator är så modern att man kan koppla den till internet. Då är den oxå en TV - mottagare.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Miche » 2013-06-24 12:19:47

Det sjuka med Radiotjänst är att det är omöjligt att få rätt mot dem, ex.vis en person som betalt licens men flyttar till ett boende där det redan betalas licens (och då inte längre ska behöva betala), säger hen då inte upp licensen så måste hen fortsätta att betala och det går fan i inte att få det rättat i efterhand.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav tahlia » 2013-06-24 12:20:50

slackern skrev:Tack fröken dej kan man alltid lita på.


:-)012
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav kiddie » 2013-06-24 12:38:09

Det är verkligen sinnesrubbat. De får in för lite pengar och då ska de med tvång försöka få smitarna att betala, för dator har man väl? Kändes inte bra att ljuga när de ringde från Radiotjänst, de frågade om jag hade dator.

Jag tycker faktiskt om SVT och Sveriges radio. Men jag tycker de som kan, ska stötta mer. Fattar förresten inte varför man får ha radio utan att betala licens. Förr i tiden fanns radiolicens tror jag. Det är väldigt skumt att man ska betala per hushåll och oberoende av inkomst.

Vad händer om jag har en dator som inte har flash och inte kan visa TV? (Sitter på en dator som faktiskt inte kan visa SVTPlay utan att hacka och vara osynkat, datorn är för gammal.) Slår vad om att jag ska betala iallafall... Jag har ju "tillgång".

Det där med att lägga ut saker utan lösenord eller annat skydd och sedan kräva att folk ska betala för de kan i teorin gå in på sajten är så bisarrt att man knappt orkar tänka på det. Jo, jag bestämde just att eftersom jag har copyright på detta inlägg måste alla som nu har läst det betala 10 kr. Nååå! Skaka fram mina pengar nu!!! :twisted: Gör ni inte det är det STÖLD!

Företag kan få sina datorer blockerade så de inte behöver betala TV-avgift. Borde man kunna få som privatperson oxo. Tror att nästan alla som inte betalar avgift skulle välja att spärra sina datorer från SVTPlay om det gick om det betyddde att de inte behöver betala. De vet om detta. Därför kan vi privatpersoner inte spärra.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Alien » 2013-06-24 12:44:30

Att ha tillgång till en dator eller en tv räcker alltså. Och tv-avgiften är densamma, 2 076 kronor per år, oavsett hur många apparater man äger.
Även de som har tillgång till en jobbdator är skyldiga att betala.
– Det är inte äganderätten som är avgörande utan möjligheten att titta, säger Victoria Bäckström.
http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article17011002.ab

Jag kanske sitter kvar på jobbet för kunna kolla på TV-Play?

Men om arbetsgivaren blockerar tillgång till TV-Play så jag inte kan kolla kolla på TV på datorn, slipper jag undan då? Annars borde facket förhandla sig till ett lönetillägg (2.076 kr/år)till alla som saknar egen TV och egen dator men måste betala licens ändå.

Fast om alla som har möjlighet att se på TV någon gång ska betala licens, så gäller det väl alla som besöker vänner och släktingar och kollar på TV med dem.

Håller med om att det borde gå på skatten då, måste ju bli mindre byråkratiska kostnader än om Radiotjänst ska förväntas hålla reda på alla som både har (tillgång till) dator hemma och på jobbet. Och ska alla som har en smartphone (el mobil öht?) också betala så blir det ju i praktiken alla.
Det spelar ingen roll om tv-mottagaren, alltså datorn eller tv:n, är trasig. Man måste ändå betala.

En TV el dator får man inte kasta var som helst utan det ska göras på något särskilst ställe som ofta ligger långt bort och kräver bil för att nå. Men man måste alltså kasta bort den snabbt för att slippa betala. Fast hur bevisar man att man har gjort det då, ska Radiotjänst göra inspektion för att man ska få slippa?

Domen kommer antagligen att överklagas, så det blir verkligen intressant att se om den står sig.

Edit: Lade till citat.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav kiddie » 2013-06-24 12:45:57

En annan sak är att SVTPlay faktiskt lagt ut skyddat material som de inte hade rättigheter till. Tror ni de får straff för det? KNAPPAST.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav slackern » 2013-06-24 12:46:59

Alien skrev:
Att ha tillgång till en dator eller en tv räcker alltså. Och tv-avgiften är densamma, 2 076 kronor per år, oavsett hur många apparater man äger.
Även de som har tillgång till en jobbdator är skyldiga att betala.
– Det är inte äganderätten som är avgörande utan möjligheten att titta, säger Victoria Bäckström.


Jag kanske sitter kvar på jobbet för kunna kunna på TV-Play?

Men om arbetsgivaren blockerar tillgång till TV-Play så jag inte kan kolla kolla på TV på datorn, slipper jag undan då? Annars borde facket förhandla sig till ett lönetillägg (2.076 kr/år)till alla som saknar egen TV och egen dator men måste betala licens ändå.

Fast om alla som har möjlighet att se på TV någon gång ska betala licens, så gäller det väl alla som besöker vänner och släktingar och kollar på TV med dem.

Håller med om att det borde gå på skatten då, måste ju bli mindre byråkratiska kostnader än om Radiotjänst ska förväntas hålla reda på alla som både har (tillgång till) dator hemma och på jobbet. Och ska alla som har en smartphone (el mobil öht?) också betala så blir det ju i praktiken alla.

Domen kommer antagligen att överklagas, så det blir verkligen intressant att se om den står sig.


Nu tror jag att det handlar om bärbara modeller. Alltså en sådan kan du ta hem och titta på TV med.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav kiddie » 2013-06-24 12:52:05

Är rätt vanligt att företag rustar sina anställda med en komplex mobiltelefon. Hur blir det då?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Alien » 2013-06-24 12:57:37

Men det går ju inte att bevisa att man aldrig tagit hem den bärbara.

Men var det inte något av samma princip när man lade på en avgift på alla kassettband, eftersom de kunde användas för att spela in musik istf att köpa skivan. Ja, nu gäller det förstås mer än den urmodiga kassetten: http://sv.wikipedia.org/wiki/Privatkopi ... 3%A4ttning
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav DIProgan » 2013-06-24 12:57:40

I framtiden har jag helt enkelt ingen dator eller någon jävla elektronik alls vad myndigheter anbelangar.

Vem drar igång petitionen för att få död på det här skiten?
Senast redigerad av DIProgan 2013-06-24 12:59:49, redigerad totalt 1 gång.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav ajemen » 2013-06-24 12:59:23

Bjäbbmonstret skrev:
ajemen skrev:Vad är det som är så speciellt med just tillgång till datorer på jobbet? Hela befolkningen har ju tillgång till datorer via exempelvis bibliotek. (Och TV-apparater finns också tillgängliga lite varstans.) Av principiella skäl väljer jag att fortsätta att ignorera TV-licensen trots att man nu även involverar datorer.


Via jobbet, inte på jobbet. Om du har tillgång till en dator via jobbet som du får ta hem antar jag att de menar. Om datorn måste lämnas på arbetsplatsen klarar du dig nog.

Märkligt, jag erinrar mig att ha kollat om det stod eller via jobbet, men ändå lyckades jag skriva fel. Hur som helst är det mycket ambiguöst kring vem som ska behöva betala TV-licens. SAOL:s definition av ordet dator renderar i princip hela befolkningen betalningsskyldiga.
ajemen
 
Inlägg: 893
Anslöt: 2013-04-03

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav kullan » 2013-06-24 12:59:47

De har ju lagt på en avgift på USB - minnen och externa hårddiskar oxå för de kan användas att lagra kopierade filer.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav DIProgan » 2013-06-24 13:00:10

kullan skrev:De har ju lagt på en avgift på USB - minnen och externa hårddiskar oxå för de kan användas att lagra kopierade filer.


Ja den skiten ska väck också.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav slackern » 2013-06-24 13:02:03

Alien skrev:Men det går ju inte att bevisa att man aldrig tagit hem den bärbara.

Men var det inte något av samma princip när man lade på en avgift på alla kassettband, eftersom de kunde användas för att spela in musik istf att köpa skivan. Ja, nu gäller det förstås mer än den urmodiga kassetten: http://sv.wikipedia.org/wiki/Privatkopi ... 3%A4ttning


Har du ett bredbandsabonnemang i ditt hem är du tämligen överbevisad.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in