Huvud på fat?

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Huvud på fat?

Inläggav Kruppe » 2013-06-21 14:44:40

"ingen jävel ska få sätta sig på mig
för i mitt blod finns vårat röda hat
kom kapitalist jag krossar dig
ditt huvud ska ligga på ett fat"

***Borttaget***
Hmm...? Hat, krossa, lägga huvuden på fat? Vad är det för "gammalt uttryck"? Jag har aldrig hört talas om det förut, kanske någon kan länka till någon sida som förklarar detta gamla uttryck?

Admin: tog bort en del av inlägget.
Kruppe
Inaktiv
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2013-05-20

Huvud på fat?

Inläggav mnordgren » 2013-06-21 14:48:53

Admin

Låser tråden pga koppling till en annan diskussion.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Huvud på fat?

Inläggav mnordgren » 2013-06-21 18:55:11

Admin

Låser upp tråden igen.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Huvud på fat?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-06-21 18:57:30

Torde härröra från antiken, romarriket eller nåt.

I vilket fall som helst är det ett mycket vanligt och spritt talesätt och om man väljer att bokstavstolka sig genom livet är det inte mycket jag kan göra åt saken.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Huvud på fat?

Inläggav Manar » 2013-06-21 19:12:04

Uttrycket att man vill ha någons huvud på ett fat förekommer i bibeln. Där begär kejsaren Herodes dotter av sin pappa att få Johannes Döparens huvud på ett fat som belöning för en dans hon gjort, vilket hon också fick. Uttrycket har sedan med kristenheten spridit sig i världen över. Uttrycket betyder att man önskar någon en grym död av på grund av personligt hämndbegär man har.
Manar
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2008-03-27
Ort: Linköping

Huvud på fat?

Inläggav Moggy » 2013-06-21 20:05:24

Inte ett jättevanligt uttryck med det förekommer här och där. Ser inte den där texten som speciellt osmaklig eller extrem, en halvrolig politiskt aggressiv text som man inte behöver ta så allvarligt.

Att säga att nåns huvud ska ligga på ett fat innebär väl mest att man inte uppskattar det personen står för. Får tolkas med lite konstnärlig frihet.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Huvud på fat?

Inläggav antonius » 2013-06-21 20:26:41

Har det inte samma betydelse som att någon får ''bära hundhuvudet'', för att hen har ställt till det på ngt sätt? :-)063
antonius
 
Inlägg: 21856
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Huvud på fat?

Inläggav radix » 2013-06-21 22:42:30

http://en.wikipedia.org/wiki/Beheading_of_St._John_the_Baptist
]According to the Synoptic Gospels, Herod, who was tetrarch or sub-king of Judea under the Roman Empire, had imprisoned John the Baptist because he reproved Herod for divorcing his wife (Phasaelis), and unlawfully taking Herodias, the wife of his brother Herod Philip I. On Herod's birthday, Herodias' daughter (traditionally named Salome) danced before the king and his guests. Her dancing pleased Herod so much that in his drunkenness he promised to give her anything she desired, up to half of his kingdom. When the daughter asked her mother what she should request, she was told to ask for the head of John the Baptist on a platter. Although Herod was appalled by the request, he reluctantly agreed and had John executed in the prison.[1]
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

Huvud på fat?

Inläggav Alien » 2013-06-21 23:22:38

Begära någons huvud på ett fat – Begära ett strängt straff för någon, begära en hämnd, som någon annan får svara för. Uttrycket går tillbaka på Herodes Antipas styvdotter Salome som begärde och fick Johannes Döparens huvud på ett fat. Berättelsen återges i Matt. 14 och Mark. 6.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3% ... ka_uttryck

T ex när det varit en politisk skandal så vill man att någon, som man anser ansvarig, ska straffas.

Det ska alltså inte tas bokstavligt. Vilket inte hindrar att jag som aspergare ändå ser för mig ett huvud på ett fat.

Får mig att tänka på den berömda bilden av Aubrey Beardsley, Salome med Johannes Döparens huvud. Det passar bra att tänka på Johannes Döparen på midsommarafton, då den enligt kristen tradition firades till åminnelse av Johannes Döparen.
Här är bilden, för säkerhets skull gömd i en spoiler:
Spoiler: visa
Salome.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46223
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Huvud på fat?

Inläggav Mats » 2013-06-22 0:16:24

Som så många andra vidrigheter kommer den här tydligen från Bibeln, där bokstavstolkningen är den korrekta.

Jag får väl önska marxisten, Miche m.fl en smaklig måltid, då! :roll:
Spoiler: visa
LUCAS_~1.JPG

Bilden hittade jag här
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Huvud på fat?

Inläggav Alien » 2013-06-22 20:48:56

Diskussionen om marxism och kommunism har flyttats hit: marxism-t19643.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46223
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Huvud på fat?

Inläggav Miche » 2013-06-22 23:04:40

Mats skrev:Som så många andra vidrigheter kommer den här tydligen från Bibeln, där bokstavstolkningen är den korrekta.

Jag får väl önska marxisten, Miche m.fl en smaklig måltid, då! :roll:
Spoiler: visa
LUCAS_~1.JPG

Bilden hittade jag här

Det är väl det där som kallas för konstnärlig frihet (kanske en bokstavstolkande konstnär...)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Huvud på fat?

Inläggav Kruppe » 2013-06-22 23:12:23

Hat och att krossa folk är nog inte heller konstnärlig frihet. Huvut på ett fat är det inte, eftersom det betyder att utöva våldsam hämnd. Många har förlorat huvut på grund av hatfullt snack som detta, så det är därför det är avskyvärt. Vi vet alla varthän det brukar leda när folk talar (eller sjunger) på detta sätt.
Kruppe
Inaktiv
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2013-05-20

Huvud på fat?

Inläggav Mats » 2013-06-22 23:15:39

Miche skrev:Det är väl det där som kallas för konstnärlig frihet (kanske en bokstavstolkande konstnär...)

Konstnären tolkade historien från Bibeln som den ska tolkas, dvs bokstavligt. Så den konstnärliga friheten består väl i så fall i personernas och rummets utseende. Jag tror inte sådana detaljer framgår ur Bibeln.
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Huvud på fat?

Inläggav Kruppe » 2013-06-22 23:19:04

Kanske någon vill göra hämnden till en konst?
Kruppe
Inaktiv
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2013-05-20

Huvud på fat?

Inläggav Alien » 2013-06-22 23:37:21

Så ni förordar förbud av stående uttryck?

Tänk bara på "blodad tand" Första gången man smakar blod får man smak på det. Ska förstås inte tas i bokstavlig betydelse.

Flera uttryck som man tolkar i överförd betydelse
"Gå över lik"
"Över min döda kropp"
"Det är hugget som stucket"
"Gräva sin egen grav"
"Göra slarvsylta av någon"
"Huvuden kommer att rulla"
"Vara en nagel i ögat på någon"
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46223
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Huvud på fat?

Inläggav Kruppe » 2013-06-22 23:40:53

Om du kan hitta versrader som förordar samma sak som detta, och som använder något av ovanstående uttryck (dom du nämnde), då är det ju klart att det är lika illa. Har du något exempel?

Bara onda ting kan ske utifrån de versrader som tråden öppnade med. Inget gott, utan bara ont.
Kruppe
Inaktiv
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2013-05-20

Huvud på fat?

Inläggav Alien » 2013-06-22 23:55:48

Nu förstår jag inte. Det är alltså ok att säga t ex "Nu vill jag se statsministerns huvud på ett fat" el skriva "Oppositionen vill se statsminsterns huvud på ett fat", men inte att använda det i sånger?

Poängen är ju att man inte ska ta metaforer och bilder bokstavligt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46223
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Huvud på fat?

Inläggav Kruppe » 2013-06-23 0:01:48

Alien skrev:Nu förstår jag inte. Det är alltså ok att säga t ex "Nu vill jag se statsministerns huvud på ett fat" el skriva "Oppositionen vill se statsminsterns huvud på ett fat", men inte att använda det i sånger?

Poängen är ju att man inte ska ta metaforer och bilder bokstavligt.
Jag får ju inte åberopa kontexten utan att mina svar flyttas till annan tråd, så jag vet inte om jag kan svara dig.


"den jävla Reinfeld ska aldrig få sätta sig på mig
för i mitt blod finns mitt röda hat
kom kapitalist jag krossar dig
ditt huvud ska ligga på ett fat"
Ja, jag skulle säga att det är lika illa.
Kruppe
Inaktiv
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2013-05-20

Huvud på fat?

Inläggav Mats » 2013-06-23 9:34:30

Alien skrev:Så ni förordar förbud av stående uttryck?

Det beror helt på i vilket sammanhang man använder uttrycken. Om man skriver:
Det råder ett stort missnöje med styrelsen inom föreningen och på årsmötet kommer flera huvuden att rulla.
är det väl inte så farligt.

Om man däremot blandar in ord som hat och revolution blir det mycket värre. Till exempel:
Vårt hat är gränslöst. I revolutionens namn kommer borgarnas huvuden att rulla.
Det är en retorik som det är direkt olämpligt att en moderator använder/citerar/läkar till för att det är "lite småkul". Jag ser framför mig urskiljningslösa massavrättningar - i och för sig inte med giljotin som uttrycket antyder, utan med automatskjutvapen. Massavrättningar är inte alls "lite småkul". De är bara vidriga.

Spoiler: visa
Man skulle kunna jämföra det med att inget av orden bajs, stoppa, munnen och svälja i sig är särskilt farliga. Men om man sätter samman en mening där de orden (och några till) ingår kan det, vad jag har förstått, vara skäl för avstängning.
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Huvud på fat?

Inläggav Alien » 2013-06-23 13:13:31

Den som vill diskutera låttexter kan göra det här vilka-latar-ar-ok-att-sjunga-lyssna-pa-lanka-till-t34155.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46223
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Språket



Logga in