Finns det någon mening med motiveringssamtal vid löneutfall?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Finns det någon mening med motiveringssamtal vid löneutfall?

Inläggav Eva B » 2013-06-21 20:31:27

Jag misstänker att jag inte heller i år kommer att få någon konstruktiv information vid detta kommande samtal.
Chefen ska motivera lönesättning efter varje arbetstagarens prestation.
Att endast hävda att andra arbetstagare premieras av olika anledningar räcker inte. Man ska kunna påverka sin löneutveckling och därmed få veta varför man har fått betydligt mindre än vad den egna lönen genererar enligt budgetpåslaget. Chefen har hävdat vid lönesamtal att om man utför åtminstone normalprestation så ska man erhålla normal löneökning. Jag fick ingen info om några brister vid lönesamtalet, men bara 2/3 av vad min lön genererar.
När jag skickade ett mail tillchefen o bad om en tid för att få min lönesättning motiverad, blev jag utsatt för grov kränkning. Jag blev anklagad för att samarbete och ledarskap saknas pga min sjukdom. Det sa han inget om alls i lönesamtalet. Jag upplever detta som diskriminering pga AS-diagnos.
Jag bad dessutom bara om en tid för detta samtal.



Moderator atoms - modifierade rubriken.
Eva B
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2009-06-19
Ort: Hallstahammar

Finns det någon mening med löneutfallsmotiveringssamtal?

Inläggav Tigerklo » 2013-06-21 21:15:30

Bevisbördan ligger på dig, mitt råd är därför att du spelar in ett samtal med chefen innan do kopplas in alt be om att få anledningen skriftligt.
Tigerklo
Inaktiv
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2013-01-01
Ort: Södra Sverige, men vill tillbaka till Skåne

Finns det någon mening med löneutfallsmotiveringssamtal?

Inläggav dasunbedingte » 2013-06-21 21:33:14

Är du medlem i facket?
Vet flera av dina kollegor om detta, de du litar på? Let's get organised.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Finns det någon mening med löneutfallsmotiveringssamtal?

Inläggav Eeira » 2013-06-21 21:58:55

Jag tycker att du ska fråga din chef vad som krävs för att du ska få önskad löneökning. Om han har sagt att man vid normal prestation ska erhålla normal löneökning bör han även kunna motivera varför du endast har fått 2/3.

Be honom förtydliga, helst med konkreta exempel, på vilket sätt han anser att du brister i samarbets- och ledarskapsförmåga. Det är lättare att bemöta specifik kritik än allmänna påståenden.
Eeira
 
Inlägg: 599
Anslöt: 2012-01-21

Finns det någon mening med motiveringssamtal vid löneutfall?

Inläggav plåtmonster » 2013-06-22 0:38:30

Kolla om andra arbetsgivare är villiga att ge en högre lön?

Är det genomgående trend över flera lönesamtal att man undantas från löneutveckling så kan man ju alltid anpassa så att arbetsgivaren "får det de betalar för".
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Finns det någon mening med motiveringssamtal vid löneutfall?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-06-22 0:45:53

Det lönar sig inte. Individuell lönesättning är ett fanstyg i sig som ger utrymme för allehanda godtyckligheter. Det du kan göra är att ta kontakt med eventuell facklig företrädare och fråga vad de tycker. Sen kan du gärna framföra till din chef att du tråkigt nog inte känner dig uppskattad efter förtjänst men gör ingen stor affär av det om det inte rör sig om väldigt stora skillnader.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in