Vilande sjuk-/aktivitets-ersättning vid studier.

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vilande sjuk-/aktivitets-ersättning vid studier.

Inläggav storskojaren » 2013-06-16 22:47:40

Efter att i flera år varit tvungen att leva på aktivitetsersättning, så har jag på sistone börjat känna att det kanske finns en möjlighet att försöka mig på att studera igen inom en relativt snar framtid.

Det skulle då handla om komvux-studier på 25, eller max 50% till en början, men om jag tolkat reglerna på FK:s hemsida så ser det ut som att jag inte kommer att ha råd att ens försöka.

Börja studera

När du haft din sjukersättning i ett år har du möjlighet att börja studera utan att du förlorar din rätt till sjukersättning.

Du kan ansöka om att din sjukersättning blir vilande – inte betalas ut – under tiden du studerar. Din sjukersättning kan vara vilande i högst två år.

När du har vilande ersättning vid studier blir alltid hela ersättningen vilande oavsett hur mycket du studerar.

Du kan både studera och arbeta under samma period som du har din sjukersättning vilande.


Visst, det finns studielån, men hur mycket man får låna beror ju på ens studietakt och vid 25% så kommer det inte i närheten av att motsvara vad man får i aktivitets-/sjuk-ersättning.

Har jag missat något, eller är det här systemet med vilande ersättning utformat på ett sätt så att det bestraffa de som vill försöka ta sig vidare från ersättningar, ska det verkligen vara utformat på ett sätt som gör att man inte har råd att försöka?

Jag har försökt läsa mig till om det finns andra möjligheter för någon i min situation, då jag tycker att det är orimligt att man ska förlora 100% av sin ersättning för att man kanske har fått tillbaka 25% arbetsförmåga, men jag kan inte tolka det på något annat sätt.

Beroende på varför man har aktivitets-/sjuk-ersättning, så finns ju kanske möjligheten att gå direkt från 0% till 100% arbetsförmåga och då finns ju möjligheten att ta ett studielån som man faktiskt kan leva på, men hur gör man annars?

Finns det kanske en möjlighet att få sin arbetsförmåga höjd från 0 till 25% istället, så att man slipper lägga sin ersättning vilande och får behålla 75% av sin ersättning medan man studerar på 25% för att se hur det går?

Om någon har befunnit sig i samma sits så får ni gärna berätta hur det gick för er.
storskojaren
 
Inlägg: 405
Anslöt: 2008-03-09
Ort: sthlm norrort

Vilande sjuk-/aktivitets-ersättning vid studier.

Inläggav Lilla Gumman » 2013-06-21 8:42:15

Hej!

25% studier är inte mycket. Ska du studera 25% för att sen jobba 25%? Du kan ju alltid jobba 25% och ha sjukersättning på 75%. Men om du inte kan studera annat än på heltid, så kan nog studier inte komma ifråga tyvärr. Såvida du inte vill krypa till soc och be om pengar.

Jag har sjukersättning också. Det finns ju många intressanta kurser på högskolan. Jag skulle kunna tänka mig att exempelvis läsa en fotokurs på högskolan på 7,5 poäng. Det hade varit häftigt. Men jag vet inte vad Försäkringskassan säger, jag har inte frågat. Jag är lite rädd att Försäkringskassan kommer att börja utreda min arbetskapacitet om jag frågar, och sen ryker sjukersättningen. Nej, jag vill inte chansa, men det hade varit kul. Att läsa enstaka kurser på högskolan, på typ 25%. 7,5 poäng, eller 15 poäng kanske. En poäng är en vecka, har jag fått för mig. Drömma är dock inte förbjudet.

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Vilande sjuk-/aktivitets-ersättning vid studier.

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-06-21 8:52:22

Förr var en poäng en vecka. Nu har de ändrat systemet så att en poäng är ca 1 1/2 vecka och heltidsstudier ger 30 hp per termin i stället för 20 p.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Vilande sjuk-/aktivitets-ersättning vid studier.

Inläggav LostInAForest » 2013-06-21 11:17:45

sålänge du har aktivitetsersättning får du studera på grundskole/gymnasienivå utan att det påverkar ersättningen alls (den blir alltså inte ens vilande). så passa på att köra komvux!

iom att man har ersättningen som vanligt är det ingen katastrof att t ex hoppa av en kurs om man känner att man tagit på sig för mkt osv, det är en jättebra möjlighet att testa sig själv och sin kapacitet utan att någon myndighet lägger sig i.
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Vilande sjuk-/aktivitets-ersättning vid studier.

Inläggav kullan » 2013-06-21 11:23:29

Någon som har koll på hur det är med kurser via studieförbunden? Om man vill gå någon enstaka kurs via dom. Abf har ju dagkurser tex.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Vilande sjuk-/aktivitets-ersättning vid studier.

Inläggav Alien » 2013-06-21 14:36:18

Det verkar som man ska försörja sig med studielån medan sjukersättninnen är vilande. Och får man sedan inget arbete har man ändå studieskulden kvar?

Tidigare trådar om studier och ersättning:

studera-pa-hogskola-uni-med-ersattning-fran-fk-t4788.html

plugga-som-aspie-utan-csn-pa-deltid-far-fk-utbrott-t3553.html

nya-regler-sjukersattning-vad-galler-arbete-studier-t7280.html

aktivitetsersattning-och-jobb-studier-t12747.html

schyssta-forsakringskassan-plugga-med-sjukersattning-t15846.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vilande sjuk-/aktivitets-ersättning vid studier.

Inläggav storskojaren » 2013-06-21 16:15:17

LostInAForest skrev:sålänge du har aktivitetsersättning får du studera på grundskole/gymnasienivå utan att det påverkar ersättningen alls (den blir alltså inte ens vilande). så passa på att köra komvux!


Tyvärr fyller jag 30 i början av nästa år, så då är det sjukersättning som gäller.

Alien skrev:Det verkar som man ska försörja sig med studielån medan sjukersättningen är vilande.


Det skulle ju inte vara några problem om man kunde plugga på helfart från början, men hur mycket man kan låna beror på studietakten man håller och jag kan förhoppningsvis komma upp till 100% så småningom, men inte från dag ett.

Det är ett så konstigt regelverk det där med vilande ersättning. Ok, de vill ju hellre ha ut en i arbete än till studier, men varför göra det svårare än nödvändigt och sätta upp hinder för någon som faktiskt vill ta sig tillbaka?

Om en andel motsvarande ens studietakt hade blivit vilande, så hade det ju varit en bra regel, men att hela ska försvinna oavsett studietakt, gör den helt värdelös för någon i min situation.

Förhoppningsvis så går det kanske att komma runt det där med vilande ersättning, genom att få en läkare att intyga att man återfått 25-50% arbetsförmåga, så kan man låna resten från CSN. Får väl se hur det blir.
storskojaren
 
Inlägg: 405
Anslöt: 2008-03-09
Ort: sthlm norrort

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in