Beställa i kassa - deras ansiktsuttryck!

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Beställa i kassa - deras ansiktsuttryck!

Inläggav Plasticfck » 2013-06-19 12:58:21

Blir många trådar här från min sida :mrgreen: har mycket jag funderar på...

Har i alla fall tänkt på en sak -
Jag finner det ofta skitjobbigt att gå till en kassa och beställa något. Kan handla om att beställa mat, någon speciell produkt som finns på lager, fråga något osv.
Det jag finner jobbigt är egentligen inte själva frågan - utan personalens ansiktsuttryck!!

När man förklarar något invecklat - typ att man sett en produkt man vill ha på nätet, men som det står att man måste beställa i butik, och man undrar om de kan göra detta åt en - så tittar dom på en med ett speciellt ansiktsuttryck ...
Det ser ut som typ "Jag försöker fatta vad du säger, men fattar inte".
Jag menar typ detta uttryck ------> :?

Det är som om dom koncentrerar sig så mycket på att titta på en att man måste tala extra tydligt och vara extra förklarande för att de ska förstå.

Tycker själv det är jävligt obehagligt att bli tittad på sådär rakt och intensivt med "jag försöker fatta"-blicken, när man förklarar något ... Jag kommer liksom av mig och förklarar extra dåligt pga. deras intensiva blick, vilket gör det hela ännu värre!!

Nån som förstår ungefär hur jag menar eller upplever saken på samma sätt ?
Önskar man slapp bli tittad på alls när man ska förklara något svårt!
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Beställa i kassa - deras ansiktsuttryck!

Inläggav Kruppe » 2013-06-19 13:20:22

Ja, jag finner detta jobbigt också. Det var en period för några få år sedan när jag mådde mycket dåligt och all form av social kontakt (som krävde att jag mötte folks blick eller talade med dom) innebar stora problem för mig. Under den perioden så hade jag ren fobi inför sociala situationer. Det är klart bättre för mig numera, men jag har förstås aldrig varit någon social person. Jag skulle nog velat vara mer social, men jag har haft en del dåliga erfarenheter.
Kruppe
Inaktiv
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2013-05-20

Beställa i kassa - deras ansiktsuttryck!

Inläggav Plasticfck » 2013-06-19 13:29:53

Kruppe skrev:Ja, jag finner detta jobbigt också. Det var en period för några få år sedan när jag mådde mycket dåligt och all form av social kontakt (som krävde att jag mötte folks blick eller talade med dom) innebar stora problem för mig. Under den perioden så hade jag ren fobi inför sociala situationer. Det är klart bättre för mig numera, men jag har förstås aldrig varit någon social person. Jag skulle nog velat vara mer social, men jag har haft en del dåliga erfarenheter.


Vad skönt att höra att du tagit dig framåt!
Har också haft rätt allvarlig social fobi som barn & tonåring, men arbetade bort det mesta av skiten med KBT! Har dock fortfarande svårt med det jag nämner ovan - den direkta ögonkontakten som kassakontakt innebär, och vissa människors ansiktsuttryck när de försöker förstå en ...

Ironiskt nog så jobbar jag själv med kundbemötande... HAHA.. och då har jag ej problem alls med kundernas uttryck/blickar ... Kanske för jag själv är i maktposition då
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Beställa i kassa - deras ansiktsuttryck!

Inläggav LostInAForest » 2013-06-19 13:47:56

har lekt med tanken att istället för att försöka föklara verbalt, skriva en lapp innan jag öht går dit där jag grundligt förklarar vad jag vill ha + att jag har svårt för att tala (men inte att förstå tal) och att de gärna får ställa frågor om de inte förstår av beskrivningen jag kommer med från början så kan jag förtydliga (också i skrift) det som behövs. då lägger man på sätt och vis över ansvaret på den man vänder sig till att ställa "rätt" frågor så att kunden ska bli nöjd. det är juh deras jobb, faktiskt!

jag har förvisso problemet att jag har svårt att skriva när andra ser på, men om det handlar om att svara på direkta frågor tror jag att det skulle kunna gå.
sen att de kommer tycka man är skitkonstig är väl en sak, men jag försöker lära mig att skita i sånt och det känns det som de gör vilken strategi jag än väljer. huvudsaken i det här fallet är juh att jag får precis det jag vill ha (+ att det inte är mitt "fel" som förklarar för dåligt om jag inte får det) utan att bli panikslagen och behöva sova ett dygn efter vad som borde vara ett simpelt butiksbesök. :D

att jag tänkt på det här beror på att jag ibland tappar talet helt i pressade situationer och även om fråga-butikspersonal inte är helt en av dem så är mitt språk då definitivt iaf begränsat och på nåt sätt klumpigt, och det är så otroligt energikrävande att pressa fram något man sen dessutom inte ens tycker är precis vad man eg ville ha sagt.
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Beställa i kassa - deras ansiktsuttryck!

Inläggav Plasticfck » 2013-06-19 14:02:36

LostInAForest skrev:har lekt med tanken att istället för att försöka föklara verbalt, skriva en lapp innan jag öht går dit där jag grundligt förklarar vad jag vill ha + att jag har svårt för att tala (men inte att förstå tal) och att de gärna får ställa frågor om de inte förstår av beskrivningen jag kommer med från början så kan jag förtydliga (också i skrift) det som behövs. då lägger man på sätt och vis över ansvaret på den man vänder sig till att ställa "rätt" frågor så att kunden ska bli nöjd. det är juh deras jobb, faktiskt!

jag har förvisso problemet att jag har svårt att skriva när andra ser på, men om det handlar om att svara på direkta frågor tror jag att det skulle kunna gå.
sen att de kommer tycka man är skitkonstig är väl en sak, men jag försöker lära mig att skita i sånt och det känns det som de gör vilken strategi jag än väljer. huvudsaken i det här fallet är juh att jag får precis det jag vill ha (+ att det inte är mitt "fel" som förklarar för dåligt om jag inte får det) utan att bli panikslagen och behöva sova ett dygn efter vad som borde vara ett simpelt butiksbesök. :D

att jag tänkt på det här beror på att jag ibland tappar talet helt i pressade situationer och även om fråga-butikspersonal inte är helt en av dem så är mitt språk då definitivt iaf begränsat och på nåt sätt klumpigt, och det är så otroligt energikrävande att pressa fram något man sen dessutom inte ens tycker är precis vad man eg ville ha sagt.


Du skulle absolut ej upplevas som konstig av mig om det var jag som betjänade dig när du kom med en lapp! :-)Happy

Jag jobbar som sagt i kassa - och det har hänt mig att det kommit dövstumma människor till mig som velat beställa något! Då har de räckt fram en lapp till mig med en exakt beskrivning av vad de önskat - och så har jag liksom kommunicerat med dom genom gester/att visa upp saker/att skriva på en lapp. Har ej varit några problem alls - och måste säga att det nog fan var mina trevligaste kunder :mrgreen: Tycker nog delvis så pga. aspergern - och delvis för de var väldigt trevliga och rara!

Fick liksom konkret fakta (älskar detta) på papper, allt var klart och tydligt - och jag behövde inte förvirras av några tonlägen och att samtidigt tolka ansiktsuttryck under pratande.

Personligen så har jag skitstor hjälp av lappar när jag t.ex. vill ha något som jag tycker det är jättepinsamt/jobbigt att uttala namnet på - typ ett läkemedel! Tycker av nån anledning det är skitjobbigt att uttala fel - så jag tar hellre med en lapp med namnet så dom kan få läsa det själva. :-)003
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Beställa i kassa - deras ansiktsuttryck!

Inläggav gadas » 2013-06-21 14:29:41

Jag minns en gång jag och min kompanjon (som knappast hade AS) skulle besöka ett företag och blivit inbjudna till 'öppet hus'. Jag hade särskilt blivit rekommenderad att tala med produktionschefen, "det är en bra kille att prata med"... :roll: Det där har jag tagit som skolexempel på hur det brukar bli när någon sägs vara "bra att prata med".
Jag minns ännu efter tjugo år hans på en gång sura och förbluffade min när vi stod där i dörren - som något katten släpat in :lol: Till sist gick jag fram och närmast tog tag i handen på honom för att få hälsa!
Så småningom grep VD:n in och utnämnde oss offentligt till 'unga driftiga företagare' och så fick även vi äta av tårtan. :-)Happy Min kompanjon kom på slutet med en bra hämnd (icke offentlig): Här ser du sinnebilden för det svenska näringslivet; aspiranten som står lutad mot en dörrkarm halsandes en öl medan han pratar med kunderna; VDn som inte har någon som helst koll på vad som händer i företaget - och så chefen på mellannivå som är den som egentligen styr...
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Beställa i kassa - deras ansiktsuttryck!

Inläggav antonius » 2013-06-21 16:47:16

Plasticfck skrev:Blir många trådar här från min sida :mrgreen: har mycket jag funderar på...

Har i alla fall tänkt på en sak -
Jag finner det ofta skitjobbigt att gå till en kassa och beställa något. Kan handla om att beställa mat, någon speciell produkt som finns på lager, fråga något osv.
Det jag finner jobbigt är egentligen inte själva frågan - utan personalens ansiktsuttryck!!

När man förklarar något invecklat - typ att man sett en produkt man vill ha på nätet, men som det står att man måste beställa i butik, och man undrar om de kan göra detta åt en - så tittar dom på en med ett speciellt ansiktsuttryck ...
Det ser ut som typ "Jag försöker fatta vad du säger, men fattar inte".
Jag menar typ detta uttryck ------> :?

Det är som om dom koncentrerar sig så mycket på att titta på en att man måste tala extra tydligt och vara extra förklarande för att de ska förstå.

Tycker själv det är jävligt obehagligt att bli tittad på sådär rakt och intensivt med "jag försöker fatta"-blicken, när man förklarar något ... Jag kommer liksom av mig och förklarar extra dåligt pga. deras intensiva blick, vilket gör det hela ännu värre!!

Nån som förstår ungefär hur jag menar eller upplever saken på samma sätt ?
Önskar man slapp bli tittad på alls när man ska förklara något svårt!


På pricken, the story of my life, har haft så hela livet, och då är jag apgammal.
Typiskt är ju att många med AS är ganska ''precis'' med en del saker, och man vet vad man vill ha men dom fattar inte. Så går man hem bestört och besviken, lägger sig och tänker varför måste jag ha det såhär, ingen begriper mig, och dom tittar så konstigt. :cry:
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Beställa i kassa - deras ansiktsuttryck!

Inläggav biologic » 2013-06-21 22:30:29

Hmm, jag jobbar ju också i butik, men vet inte om jag gör den minen? Om personalen är ovan så kanske de faktiskt inte vet vad du pratar om, men försöker komma på det genom att koncentrera sig och "leta" i minnet. En teori bara.
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Beställa i kassa - deras ansiktsuttryck!

Inläggav Plasticfck » 2013-06-21 23:51:35

antonius skrev:
Plasticfck skrev:Blir många trådar här från min sida :mrgreen: har mycket jag funderar på...

Har i alla fall tänkt på en sak -
Jag finner det ofta skitjobbigt att gå till en kassa och beställa något. Kan handla om att beställa mat, någon speciell produkt som finns på lager, fråga något osv.
Det jag finner jobbigt är egentligen inte själva frågan - utan personalens ansiktsuttryck!!

När man förklarar något invecklat - typ att man sett en produkt man vill ha på nätet, men som det står att man måste beställa i butik, och man undrar om de kan göra detta åt en - så tittar dom på en med ett speciellt ansiktsuttryck ...
Det ser ut som typ "Jag försöker fatta vad du säger, men fattar inte".
Jag menar typ detta uttryck ------> :?

Det är som om dom koncentrerar sig så mycket på att titta på en att man måste tala extra tydligt och vara extra förklarande för att de ska förstå.

Tycker själv det är jävligt obehagligt att bli tittad på sådär rakt och intensivt med "jag försöker fatta"-blicken, när man förklarar något ... Jag kommer liksom av mig och förklarar extra dåligt pga. deras intensiva blick, vilket gör det hela ännu värre!!

Nån som förstår ungefär hur jag menar eller upplever saken på samma sätt ?
Önskar man slapp bli tittad på alls när man ska förklara något svårt!


På pricken, the story of my life, har haft så hela livet, och då är jag apgammal.
Typiskt är ju att många med AS är ganska ''precis'' med en del saker, och man vet vad man vill ha men dom fattar inte. Så går man hem bestört och besviken, lägger sig och tänker varför måste jag ha det såhär, ingen begriper mig, och dom tittar så konstigt. :cry:


Jaaa det är exakt det där jag menar!! Man tycker ju att man är så tydligt, men dom kan se så sjukt oförstående ut ... och det mår iaf jag rätt dåligt av :( Vill ju bara få det jobbiga överstökat SNABBT, dvs. förklarandet/pratandet i kassan, men det blir extra jobbigt när man blir granskad på det sättet.

biologic skrev:Hmm, jag jobbar ju också i butik, men vet inte om jag gör den minen? Om personalen är ovan så kanske de faktiskt inte vet vad du pratar om, men försöker komma på det genom att koncentrera sig och "leta" i minnet. En teori bara.


Jag jobbar också i kassa :) Men brukar aldrig ha den minen mot andra ... jag menar alltså vägra-förstå-sura-minen! Brukar nog mest försöka lyssna ordentligt på personen ... Fast vissa kanske får ett speciellt ansiktsuttryck när dom lyssnar och försöker förstå, oavsiktligt ?

Brukar själv mest säga "aa", "mm" efter varje "steg" kunden förklarat, för att visa att jag är med, så han/hon slipper känna att han/hon står och pladdrar på och inte vet om jag uppfattar allt!
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Beställa i kassa - deras ansiktsuttryck!

Inläggav antonius » 2013-06-21 23:55:42

biologic skrev:Hmm, jag jobbar ju också i butik, men vet inte om jag gör den minen? Om personalen är ovan så kanske de faktiskt inte vet vad du pratar om, men försöker komma på det genom att koncentrera sig och "leta" i minnet. En teori bara.


Det är väl mest att man bara tycker att dom stirrar underligt, naturligtvis gör väl alla expediter så gott dom kan, det är väl bara så enkelt att om det kommer in en nervös person som darrande vill handla ngt som dom inte riktigt vet vad det är, så det är inte så konstigt om dom kollar lite. :-)004
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Beställa i kassa - deras ansiktsuttryck!

Inläggav PRIPPS » 2013-06-30 17:58:18

Själv drabbas jag av detta hela tiden. Träffar jag nån främling på stan som säger "bra väder idag" och jag svarar så tittar de konstigt på mig. Eller när jag försöker hålla igång en konversation med nån okänd (som de har startat) så får jag nobben, de bara sticker.

Kan det ha att göra med vilket kroppsspråk jag använder? För jag tycker att jag säger samma sak som en NT brukar göra, men blir ändå avvisad.
PRIPPS
 
Inlägg: 54
Anslöt: 2013-06-08

Beställa i kassa - deras ansiktsuttryck!

Inläggav Plasticfck » 2013-06-30 20:14:56

PRIPPS skrev:Själv drabbas jag av detta hela tiden. Träffar jag nån främling på stan som säger "bra väder idag" och jag svarar så tittar de konstigt på mig. Eller när jag försöker hålla igång en konversation med nån okänd (som de har startat) så får jag nobben, de bara sticker.

Kan det ha att göra med vilket kroppsspråk jag använder? För jag tycker att jag säger samma sak som en NT brukar göra, men blir ändå avvisad.


Alltså jag känner igen mig i det du skriver - men samtidigt blir jag förbryllad över att människor gör på det sättet!!

Personligen känner jag att jag får "konstiga blickar" för saker jag säger ibland ... typ dumförklaringar. Om jag ex. säger till nån på jobbet att "Hej, skulle bara kolla om chefen var härinne" så kollar personen konstigt på mig och fnyser typ "varför skulle chefen va här nu, h*n slutar ju kl 13"...

Sedan upplever jag att en del ger konstiga blickar för att jag hmm ... är mycket att tolka in för DOM. Vet inte om jag förklarar mig luddigt nu - men jag tror NT-människorna jag pratar med blir distraherade av att jag ser utländsk ut men talar utmärkt svenska. Jag tror de på något sätt förbereder sig på att jag ska bryta/säga fel, och då liksom blir ställa/får svårt att fatta när det visar sig att jag talar perfekt svenska.

Jag tror också att en del liksom "känner på sig" att mitt kroppspråk/mitt minspel inte går på "automatik" - utan att jag anstränger mig som tusan för att se dom i ögonen, säga rätt i det jag ska säga, inte göra konstiga miner osv.
Jag tror de blir obekväma och känner på sig att jag är spänd och inte kan föra mig lika "automatiskt" som de.

Be mig gärna utveckla om du ej förstår hur jag menar :-)005 Finner det svårt att uttrycka det hela på ett tydligt sätt i skrift!
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in