Bra eposttjänst

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Bra eposttjänst

Inläggav Savanten Svante » 2013-06-18 19:09:04

Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Bra eposttjänst

Inläggav Eyesonly » 2013-06-18 23:49:25

Nu har jag redan skaffat en adress hos GMX så det där lockar inte. Jag vet inte heller hur pålitlig den är men vill inte leta omdömen om den.
Eyesonly
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2006-11-05
Ort: Kristinehamn

Bra eposttjänst

Inläggav AS messenger » 2013-06-19 0:32:16

Eyesonly skrev:
Spoiler: visa
Dags att uppdatera ytterligare en avsomnad tråd. Jag väntade till efter årsskiftet och såg då att adressen jag ville ha var ledig. Problemet var att det skulle kosta några hundra bara att skaffa adressen. Men för att ha ett epostkonto så var jag tvungen att skaffa en hemsida i ett webhotel och då skulle ytterligare 200 kronor eller så gå ut. Medan jag funderade hur jag skulle göra så såg jag att adressen blev registrerad av någon annan. :cry:

Adressen för hemsidan är spärrad till januari nästa år men sen dröjer det säkert flera månader innan det släpps fri och kan registreras så jag har efter en hel del funderande skaffat en annan epostadress. Jag vet inte i nuläget om jag kommer att skaffa en domän och köra epost via den och i nuläget så spelar det ingen roll. På grund av allt prat om google och nsa nyligen så var det först viktigt att skaffa epost som inte var baserad i USA. Till slut tröttnade jag på att försöka ta reda på var företagen låg så jag kollade vad som verkade vettigt baserat på storleken på företaget och fastnade till slut för gmx.com.

Nämnas bör att zoho använder googles programvaror så de som inte vill att google ska få tillgång till ens material gör bäst i att undvika dem. I övrigt så är kryptering av meddelanden det enda som hjälper då oavsett vilket land företaget ligger i så är det ingen som helst garanti att inte det landet har något avtal med nsa så kryptering är det enda som verkligen hjälper. Jag kommer inte att börja kryptera något just nu utan vill mest komma bort från google.

Vad skulle du säga mer konkret är bättre med GMX jämfört med Gmail eller Microsoft (Hotmail, Live, Outlook) t.ex.?
M.a.o.: Vad får jag hos GMX som jag inte erhåller hos Gmail/Microsoft?

Min google adress kommer att vara kvar då jag vill ha kvar mitt youtube-konto men jag kommer ändå att börja flytta över andra saker till GMX.
Vilka specifika andra saker, menar du? Bilder? Dokument?

Sedan undrar jag hur det är med GMX motsvarighet till Google Drive och Skydrive – Vad har GMX?
AS messenger
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2012-06-15

Bra eposttjänst

Inläggav Eyesonly » 2013-06-19 8:56:25

Jag vet inte vad drive och skydrive är. Bäst är om du kollar på deras hemsida. http://www.gmx.com/ GMX har inte nämnts i samband med NSA nyligen och det är möjligt att de inte ger liknande organisationer tillåtelse att läsa hur som helst på samma sätt som google gjort, därför verkar GMX bättre än google.

I övrigt är jag bara ute efter epost och har redan ställt in Thunderbird på att ladda hem meddelanden så nu är det bara att börja byta adresser på de ställen jag har mest kontakt med. Jag har inga bilder uppladdade till google utan när jag skrev flytta över saker så menade jag adresser på de ställen jag har angett den. Det finns många ställen jag inte längre är aktiv på som jag inte krångla med att byta så som diverse forum eller för den delen world of warcraft. :P Som jag sa så tänker jag inte ta bort med gmail-adress utan bara skicka mindre med den.
Eyesonly
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2006-11-05
Ort: Kristinehamn

Återgå till IT-forum



Logga in