Telia har intressanta IP-nummer!

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Telia har intressanta IP-nummer!

Inläggav marxisten » 2013-06-09 15:38:53

Tänkte dra denna historia för er, se hur ni reagerar.

På campingen på Öland så är vi uppkopplade på en av Telias Homerun Wireless Zones "First Camp Ekerum", och IP:t man får där är riktigt kul! Vi har hela tiden haft dansk reklam på Spotify, men struntat i det då det ändå funkar. Igår skulle vi dock logga in på C More play och får då detta meddelande:

"Detta material är inte tillgängligt på den plats du befinner dig. C More Play är en nordisk tjänst som ej är tillgänglig i hela världen (Felkod 6002)."

Vår ip adress är då: 78.63.253.251

C More-supporten säger anledningen är att det ser ut som IP-adressen är DANSK och hänvisar mig till Telia. Jag ringer till Telia som kiknar av skratt och förstår inte hur detta kan ske, men de ska starta om modemet. Så jag har alltså fått vad som ser ut som ett danskt IP på Öland, iaf. enligt Spotify och Cmore.

Men när jag spårar IP numret så blir det ännu mer komiskt.

IP address [?]: 78.63.253.251 [Whois] [Reverse IP]
IP country code: LT
IP address country: Lithuania
IP address state: Vilniaus Apskritis
IP address city: Vilnius
IP address latitude: 54.6833
IP address longitude: 25.3167
ISP of this IP [?]: TEO LT, AB
Organization: Joint Stock Company TEO LT, AB
Local time in Lithuania: 2013-06-09 16:13
http://www.ip-adress.com/ip_tracer/78.63.253.251


Så jag har alltså på Telias WiFi på Öland fått ett IP nummer som enligt både Spotify och C More Play ser ut att vara danskt, men om man kör en spårning på det hamnar man i Litauen med TEO LT, AB som ISP, inte ens Telia som ISP alltså.

Kan någon förklara hur detta kan gå till?

PS: Telia skulle resetta modemet får vi se om det hjälper. Kul iaf! De på Telia sa de aldrig hört talas som något liknande. :mrgreen:
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Telia har intressanta IP-nummer!

Inläggav DIProgan » 2013-06-09 15:42:50

Kul, du får uppdatera oss om hur det gick sedan. Synd att man antagligen inte kommer få veta hela anledningen.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Telia har intressanta IP-nummer!

Inläggav marxisten » 2013-06-09 15:53:11

DIProgan skrev:Kul, du får uppdatera oss om hur det gick sedan. Synd att man antagligen inte kommer få veta hela anledningen.


Förhoppningsvis ordnar det sig när de startat om modemet vilket skulle ta upp till 4 timmar. Han på Telias support hade aldrig varit med om något liknande och omstart av modemet var de enda han kunde komma på. Men vem vet, nästa gång kanske jag hamnar i Sydafrika. :roll:

Följer det själv med spänning...
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Telia har intressanta IP-nummer!

Inläggav ajemen » 2013-06-09 16:10:14

Om jag från min adress försöker spåra vägen till 78.63.253.251 så verkar den gå via Telia i Sverige genom Teliasonera i Frankrike, och slutligen till Litauen. Någon nod i Danmark hittar jag inte. Jag skulle gissa på att C-more och Spotify kanske har generaliserat en viss adressrymd att tillhöra ett danskt nät, men du måste nog konsultera dem varför deras system drar den slutsatsen.
ajemen
 
Inlägg: 893
Anslöt: 2013-04-03

Telia har intressanta IP-nummer!

Inläggav marxisten » 2013-06-09 16:13:26

ajemen skrev:Om jag från min adress försöker spåra vägen till 78.63.253.251 så verkar den gå via Telia i Sverige genom Teliasonera i Frankrike, och slutligen till Litauen. Någon nod i Danmark hittar jag inte. Jag skulle gissa på att C-more och Spotify kanske har generaliserat en viss adressrymd att tillhöra ett danskt nät, men du måste nog konsultera dem varför deras system drar den slutsatsen.


Förklarar ändå inte hur jag kan få den adressen från en mast på Öland från början. Det är de jag är mest undrande över.

Kan WiFi-masten använda någon form av proxy? :-)063
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Telia har intressanta IP-nummer!

Inläggav matgar » 2013-06-09 22:28:04

Adresser delas ju ut var någon har konfigurerat att dela ut den.
Den ända logiska anledningen jag kan tänka mig är att Telia konfat fel eller att dom har nån deal med TEO LT. Det handlas ju rätt friskt med ip adresser numera då det är så ont om dem.

Nån proxy har jag svårt att tro på, då endast den DHCP tjänst som är reggad med det SSID/AP/Kontroller nu kopplar upp dig med får dela ut adresser.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Telia har intressanta IP-nummer!

Inläggav plåtmonster » 2013-06-10 2:10:18

Det finns speciella revers-DNS tjänster som tilldelar landsdel på IP-nummer och RIPE kan ju vara sena med att uppdatera sina databaser. Ett tips är att kika på AS-nummer. Sen är det trots allt felianer du har att göra med.. ;)
Anser att "boota om" innebär att man egentligen inte har koll på vad man håller på med.

En metod är annars att skicka trafiken via någon annan dator som står i sverige. Eller ringa till C More och tala om att deras system har en felaktig databas.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Telia har intressanta IP-nummer!

Inläggav marxisten » 2013-06-20 11:58:57

Nu så har IP:t ändrats till 78.64.253.251. Detta IP är enligt IP-adress.com ett Svenskt IP-nummer. Döremot ser det ut att vara lokaliserat nära Östersund enligt kartan på sidan (stad står ej konstigt nog) och inte på/i närheten av Öland. ISP:n visar sig också som Telia nu.

På Cmore står det fortfarande att vi ej är i Sverige, och vi har dansk reklam på Spotify.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Återgå till IT-forum



Logga in