Tysk serie "Krigets unga hjärtan" tisdagar kl 21 i TV1

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Tysk serie "Krigets unga hjärtan" tisdagar kl 21 i TV1

Inläggav Alien » 2013-06-04 20:53:10

svt skrev:Tysk miniserie från 2013. Hyllad dramaserie som berättar historien om fem vänner under åren 1941 till 1945. Del 1 av 3: En annan tid. Wilhelm, hans yngre bror Friedhelm, Charlotte, Viktor och Greta skiljs åt sommaren 1941 i Berlin, och lovar varandra att de ska återförenas när kriget är slut. Wilhelm och Friedhelm ska delta i striderna under offensiven i öst, och Charlotte ska tjänstgöra som sjuksyster i fält. De är alla övertygade om att kriget kommer att vara över till jul. De anar inte hur de ofattbara upplevelserna, umbärandena och fasorna under de kommande krigsåren ska förändra dem i grunden.
http://www.svt.se/krigets-unga-hjartan/ ... t-tyskland

SvD skrev:Kommer den tredelade tyska tv-serien Krigets unga hjärtan, som startar i SVT1 i kväll, att utlösa en lika häftig känslostorm i Sverige som den gjort i Tyskland? Knappast. I Sverige har få familjer haft en direkt förbindelse till andra världskriget, och därför har det aldrig funnits samma behov som i Tyskland av en uppgörelse generationerna emellan kring frågan om skuld och ansvar för Hitlertidens brott. Seriens svenska titel signalerar också att den handlar om problem som inte omedelbart angår svenska tv-tittare eftersom Sverige ju inte deltog i kriget.

Seriens tyska titel, ”Unsere Mütter, unsere Väter” (Våra mödrar, våra fäder), vittnar däremot om att det rör sig om en personlig uppgörelse mellan två tyska generationer. I Tyskland finns det ingen familj som inte har en biografisk anknytning till andra världskriget.
http://www.svd.se/kultur/understrecket/ ... 235992.svd

Den måste jag bara se. Dels får jag höra tyska (istf engelska), dels se den tiden skildrad av tyskar.

Moderator: Ändrade rubriken något.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tysk serie börjar ikväll Krigets unga hjärtan kl 21 i TV1

Inläggav slackern » 2013-06-04 20:53:29

Tack för tipset. Själv har jag starka band kring det i och med att mina föräldrar är i från Österrike som blev annekterat utav Tyskland. Så alla gamla släktingar var med i det där kriget och slogs med Tyskarna.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tysk serie "Krigets unga hjärtan" tisdagar kl 21 i TV1

Inläggav Alien » 2013-06-06 1:15:06

På tyska heter serien "Unsere Mütter, Unsere Väter", dvs detta var vad föräldragenerationen sysslade med under kriget (snarare mor/farföräldra-generationen till dagens unga). De som var "vanliga tyskar", inga hjältar och inga naziofficerare.

"Jag ville inte göra något svartvitt som folk tycker sig ha sett hundra gånger förut,säger manusförfataren Stefan Kolditz.
---
Filmens huvudpersoner tillhör den generation som var kring 20 år när kriget bröt ut och som sedan teg när kriget var över.

- De hade gjort sådana fruktansvärda erfarenheter och samlat på sig så mycket skuld. I väst var de alla brottslingar och nazister i 68-generationens ögon. I öst, där jag kommer ifrån, hade man uppfattningen att alla nazister fanns i Västtyskland, så man behövde inte tala om saken, säger Stefan Kolditz.
---
Stefan Kolditz läste enormt mycket historiska böcker, plöjde biografier av enskilda tyska soldater, mindes samtalen han fört med sin för längesedan bortgångne far. Fadern var själv menig soldat vid östfronten.

De fem begår fruktansvärda handlingar --- Som tittare är det omöjligt att värja sig inför frågan: Vad skulle jag själv ha gjort?" (DN 2013-06-01 "Kriget fördes av normala människor")

I början ifrågasätter Wilhelm, som är fänrik, att en värnlös krigsfånge ska avrättas. Men detta är inget vanligt krig, säger hans överordnade, utan ett krig mellan ideologier. Och Sovjet har inte undertecknat Genevekonventionen.

Spoiler: visa
Så Wilhelm tar med fången på en kort promenad, tvingar ned honom på knä och dödar honm med ett skott i huvudet. Det är ohyggligt men man förstår varför han gör det, han tror på kriget och vill göra karriäar. Det är svårare att förstå varför sjuksköterskan Charlotte anger den judiska sjuksköterskan, som ju verkligen är duktig och en god hjälp. Och Charlotte är ju vän med juden Viktor sedan barndomen, hon kan väl inte vara antisemit?


Jag tyckte Friedhelm var en idiot som tände en cigarett i natten så att ryssarna såg precis var de skulle bomba.
Spoiler: visa
Och han gjorde det inte av misstag utan avsiktligt. Trotssyndrom el dödsdrift? Faktiskt tyckte jag det var rätt åt honom att han fick kompanistryk.


Skådespelerskan som spelar Greta (Katharina Schüttler) verkade bekant. Mycket riktigt, hon spelade Iza i Simon och ekarna.

Tycker serien verkar bra, men vet inte om jag ska önska att det ska gå åt helvete för huvudpersonerna el att de ska klara sig. Känns också som något fattas, själva förhistorien, dvs de åtta år de vuxit upp under Hitlers regim. Kanske medlemmar av Hitlerjugend (förutom juden Viktor).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tysk serie "Krigets unga hjärtan" tisdagar kl 21 i TV1

Inläggav Alien » 2013-06-14 2:05:31

En mediakrönika i UNT skriver om serien:

UNT skrev:För som helhet är Krigets unga hjärtan otroligt bra. Det är välspelat, det är livfullt, det känns sant. Alla dessa gråzoner som vi människor håller oss med, att vad som är ont och vad som är gott kan växla efter förutsättningarna. Att man kan bete sig som ett riktigt svin - men hur lever man med det sen? Det är detta, förstår jag, som vållat debatt och diskussion i hemlandet Tyskland där närmare tio miljoner tittare sägs ha sett serien.

Och så är den så vackert filmad! Bildspråket påminner mig om fantastiska miniserien De bästa åren från ett annat land med lika dramatisk historia, Italien.
Hemma spekulerar vi över vem eller vilka i kvintetten som eventuellt kommer att klara sig, och sitta där i Berlin efter att kriget är över. Vi enas om att Greta har störst chans. När det kommer till överlevnad är det alltid bättre att vara praktiker än idealist.
http://www.unt.se/kultur/underhallande- ... 57380.aspx

Av senaste avsnittet att döma är två dödsdömda. Och inte dör de av idealism i så fall snarare för att han ville slippa kriget och för att hon pratade bredvid munnen (defaitism var ett brott). Öht ser jag ingen idealism alls hos någon av huvudpersonerna. Möjligen hos Friedhielm före kriget, han som sa att kriget bringar fram det sämsta i människorna. Men även han anpassar sig och kan t ex utan problem arkebusera en försvarslös kvinna. Alla har gjort förkastliga saker för att överleva, för att anpassa sig el för att de är övertygade antisemiter (Charlotte). Endast Viktor är ännu obesudlad, men kommer väl också att göra hemska saker för att överleva.

Det blir så tydligt hur meningslöst kriget är när Wilhelm som fänrik ska leda sina män mot döden för en sliten telegrafstation. För den skulle måste flera av hans män dö, och sedan kröns meningslösheten med att de överlevande får order om att dra sig tillbaka. Och hur omöjligt det är att berätta om kriget som det är för de därhemma som tror på hjältedåd. De enda som förstår är de andra soldaterna.

En replik från kvinnan som övertagit judarnas lägenheter: "Berlin ist jetzt judenfrei"
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Krigets unga hjärtan.?

Inläggav manne » 2013-06-14 21:44:13

någon mera än mig som har sätt denna serien .?

det som stör mig i den är att partisanerna är tydligen anti-semiter.?

hur kan det gå i hop sig att partisanerna är jude hatare varför så skulle de som slåss mott nazisterna hata judar för..??

seriens namn på tyska är Unsere Mütter, unsere Väter ..så är det någon kunnig historisk person här som kan förstå varför motståndarna till nazisterna skulle hatar judar för.?



så detta kan väl inte vara historisk korrekt .?

Admin

Slog ihop med en tråd om samma ämne.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Tysk serie "Krigets unga hjärtan" tisdagar kl 21 i TV1

Inläggav manne » 2013-06-14 22:38:53

Alien skrev:
svt skrev:Tysk miniserie från 2013. Hyllad dramaserie som berättar historien om fem vänner under åren 1941 till 1945. Del 1 av 3: En annan tid. Wilhelm, hans yngre bror Friedhelm, Charlotte, Viktor och Greta skiljs åt sommaren 1941 i Berlin, och lovar varandra att de ska återförenas när kriget är slut. Wilhelm och Friedhelm ska delta i striderna under offensiven i öst, och Charlotte ska tjänstgöra som sjuksyster i fält. De är alla övertygade om att kriget kommer att vara över till jul. De anar inte hur de ofattbara upplevelserna, umbärandena och fasorna under de kommande krigsåren ska förändra dem i grunden.
http://www.svt.se/krigets-unga-hjartan/ ... t-tyskland

SvD skrev:Kommer den tredelade tyska tv-serien Krigets unga hjärtan, som startar i SVT1 i kväll, att utlösa en lika häftig känslostorm i Sverige som den gjort i Tyskland? Knappast. I Sverige har få familjer haft en direkt förbindelse till andra världskriget, och därför har det aldrig funnits samma behov som i Tyskland av en uppgörelse generationerna emellan kring frågan om skuld och ansvar för Hitlertidens brott. Seriens svenska titel signalerar också att den handlar om problem som inte omedelbart angår svenska tv-tittare eftersom Sverige ju inte deltog i kriget.

Seriens tyska titel, ”Unsere Mütter, unsere Väter” (Våra mödrar, våra fäder), vittnar däremot om att det rör sig om en personlig uppgörelse mellan två tyska generationer. I Tyskland finns det ingen familj som inte har en biografisk anknytning till andra världskriget.
http://www.svd.se/kultur/understrecket/ ... 235992.svd

Den måste jag bara se. Dels får jag höra tyska (istf engelska), dels se den tiden skildrad av tyskar.


det är ett fel i tv serien varför så skulle de partisanernaq som slåss mott nazisterna vara antisemiter för..?de är väl knappast korrekt det.?
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Tysk serie "Krigets unga hjärtan" tisdagar kl 21 i TV1

Inläggav Flawed » 2013-06-14 23:14:04

Jag har inte sett serien men polacker,ukrainare och ryssar var/är väldigt antisemitiska.
Så säkerligen fanns det jättemånga antisemitiska partisaner.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Tysk serie "Krigets unga hjärtan" tisdagar kl 21 i TV1

Inläggav slackern » 2013-06-14 23:28:20

Flawed skrev:Jag har inte sett serien men polacker,ukrainare och ryssar var/är väldigt antisemitiska.
Så säkerligen fanns det jättemånga antisemitiska partisaner.


Även efter kriget den 4 juli 1946 så skedde en väldigt känd massaker på judar rum i Polen.

The term “Kielce Pogrom” refers to a violent massacre of Jews in the southeastern Polish town of Kielce on July 4, 1946.

INTRODUCTION

Pogrom is a Russian word meaning “to wreak havoc, to demolish violently.” Historically, the term refers to violent attacks by local non-Jewish populations on Jews in the Russian Empire. During the Kielce incident, a mob of Polish soldiers, police officers, and civilians murdered at least 42 Jews and injured over 40 in the worst outburst of anti-Jewish violence in postwar Polan

http://www.ushmm.org/wlc/en/article.php ... d=10007941
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tysk serie "Krigets unga hjärtan" tisdagar kl 21 i TV1

Inläggav manne » 2013-06-15 0:41:10

Flawed skrev:Jag har inte sett serien men polacker,ukrainare och ryssar var/är väldigt antisemitiska.
Så säkerligen fanns det jättemånga antisemitiska partisaner.


OM de var partisaner så var de inte nazivänliga eller tyskvänliga utan mera riktat mot mot de demokratiska krafterna eller så var de stalin vänliga..

så jag finnder det svårt att tro att partisanerna kunnde mörda och döda judar och samtidgt slåss mot nazisterna..knappast..
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Tysk serie "Krigets unga hjärtan" tisdagar kl 21 i TV1

Inläggav Alien » 2013-06-15 0:45:46

Klart de kunde. Partisanerna var emot de tyska nazisterna av patriotiska skäl, de ockuperade ju Polen. Antisemitismen hade de gemensamt. Att vara partisan betyder inte att man var fördomsfri.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tysk serie "Krigets unga hjärtan" tisdagar kl 21 i TV1

Inläggav manne » 2013-06-15 0:46:19

MEN i serien så vill de inte ha den dära juden med för att han är just jude vilketn är konstigt sedan så säger partisanerna attt de hatar judar med slåss mot nazisterna.??

det stämmer som sagt inte alls..

här är äkta partisaner
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Tysk serie "Krigets unga hjärtan" tisdagar kl 21 i TV1

Inläggav slackern » 2013-06-15 0:46:39

manne skrev:
Flawed skrev:Jag har inte sett serien men polacker,ukrainare och ryssar var/är väldigt antisemitiska.
Så säkerligen fanns det jättemånga antisemitiska partisaner.


OM de var partisaner så var de inte nazivänliga eller tyskvänliga utan mera riktat mot mot de demokratiska krafterna eller så var de stalin vänliga..

så jag finnder det svårt att tro att partisanerna kunnde mörda och döda judar och samtidgt slå¨ss mot nazisterna..knappast..


Den här snubben var tydligen Polack, partisan och antisemit.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mieczys%C5%82aw_Moczar
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tysk serie "Krigets unga hjärtan" tisdagar kl 21 i TV1

Inläggav manne » 2013-06-15 0:48:45

Alien skrev:Klart de kunde. Partisanerna var emot de tyska nazisterna av patriotiska skäl, de ockuperade ju Polen. Antisemitismen hade de gemensamt. Att vara partisan betyder inte att man var fördomsfri.


MEn då så borde de väl också varit tyskvänliga finns det några belägg på att det var så i verkligheten så som tv serien frmaställer det hela.??

jag finner det mycket konstigt snarare historie förfalskning för att det skall passa tv serien
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Tysk serie "Krigets unga hjärtan" tisdagar kl 21 i TV1

Inläggav manne » 2013-06-15 0:53:51

slackern skrev:
manne skrev:
Flawed skrev:Jag har inte sett serien men polacker,ukrainare och ryssar var/är väldigt antisemitiska.
Så säkerligen fanns det jättemånga antisemitiska partisaner.


OM de var partisaner så var de inte nazivänliga eller tyskvänliga utan mera riktat mot mot de demokratiska krafterna eller så var de stalin vänliga..

så jag finnder det svårt att tro att partisanerna kunnde mörda och döda judar och samtidgt slå¨ss mot nazisterna..knappast..


Den här snubben var tydligen Polack, partisan och antisemit.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mieczys%C5%82aw_Moczar


finns det mycket icke troligt de röda var aldrig antisemiter..

denna film är mera veklig.

Jewish brothers in Nazi-occupied Eastern Europe escape into the Belarussian forests, where they join Russian resistance fighters and endeavor to build a village in order to protect themselves and about 1,000 Jewish non-combatants.

tycker att tv serien sprider en massa lögner eller kansek en falsk bild av verkligheten gällande partisaner.?
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Tysk serie "Krigets unga hjärtan" tisdagar kl 21 i TV1

Inläggav manne » 2013-06-15 0:55:29

Alien skrev:Klart de kunde. Partisanerna var emot de tyska nazisterna av patriotiska skäl, de ockuperade ju Polen. Antisemitismen hade de gemensamt. Att vara partisan betyder inte att man var fördomsfri.


då var dessa partisaner nationalist och facist insprerade och inte sovet vänliga då.?

då så var de knappast röda.?
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Tysk serie "Krigets unga hjärtan" tisdagar kl 21 i TV1

Inläggav Alien » 2013-06-15 1:07:10

Även kommunister var antisemiter. Antisemitismen var inget som nazisterna uppfanns, den fanns i Ryssland, Polen, Ukraina, Ungern, Frankrike etc.

Betr partisanerna så kunde de väl vara både röda och vita, har inte sett än vilket partisanerna i serien är.

svt skrev:Från Polen kommer kritik att polackerna framställs som antisemiter, när den unge judiske tysken inte får hjälp på sin flykt i Polen.
http://www.svt.se/nyheter/varlden/uppma ... -om-kriget

Men för nazisterna var även polackerna en "lägre ras". Så de hade all orsak att kämpe emot tyskarna.

Men hur djupt satt inte antisemitismen när polackerna kunde mörda judar även efter krigets slut?

Den judiska befolkningen minskade till 200 000 från över tre miljoner före kriget och ytterligare 150 000–175 000[44] judar återvände från deporteringen i Sovjetunionen åren närmast efter kriget. Efter en pogrom i Kielce den 4 juli 1946 troligen iscensatt av säkerhetsstyrkorna, och flera andra fientligheter där sammanlagt 500–1 500[45] judar dödades, kom långt över 100 000 av judar att emigrera[46][47]. Till exempel i en lyckad flykt organiserad av en sionistorganisation (Operation "Brikha") i februari 1947 deltog 127 722 och 11 500–16 500 flydde på egen hand[
http://sv.wikipedia.org/wiki/Polens_historia

Ännu 1968 var det helt rimligt att skylla på judarna:
I mars 1968 skedde ett nationalistiskt studentuppror, framkallat av Dziady (Förfäderna), en uppsättning av nationalskalden Adam Mickiewiczs verk från 1820–21 på Stora Teatern i Warszawa. Upproret spred sig till flera universitet. Regeringens lösning på problemet, förutom att fängsla upprorsledarna, var att skylla alla landets problem på judar, som då, i skuggan av Sexdagarskriget i Mellanöstern, beskylldes för illojalitet genom att vara "sionister" och kallades allmänt i Gomułkas tal "femtekolonnare"[59][60]. 13 000–20 000 polacker av judisk härkomst tvingades utvandra, då de avskedades av sina arbeten – ofta rörde det sig om landets akademiska elit
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tysk serie "Krigets unga hjärtan" tisdagar kl 21 i TV1

Inläggav manne » 2013-06-15 1:14:09

Alien skrev:Även kommunister var antisemiter. Antisemitismen var inget som nazisterna uppfanns, den fanns i Ryssland, Polen, Ukraina, Ungern, Frankrike etc.

Betr partisanerna så kunde de väl vara både röda och vita, har inte sett än vilket partisanerna i serien är.

Från Polen kommer kritik att polackerna framställs som antisemiter, när den unge judiske tysken inte får hjälp på sin flykt i Polen.
http://www.svt.se/nyheter/varlden/uppma ... -om-kriget

Men för nazisterna var även polackerna en "lägre ras". Så de hade all orsak att kämpe emot tyskarna.

Men hur djupt satt inte antisemitismen när polackerna kunde mörda judar även efter krigets slut?

Den judiska befolkningen minskade till 200 000 från över tre miljoner före kriget och ytterligare 150 000–175 000[44] judar återvände från deporteringen i Sovjetunionen åren närmast efter kriget. Efter en pogrom i Kielce den 4 juli 1946 troligen iscensatt av säkerhetsstyrkorna, och flera andra fientligheter där sammanlagt 500–1 500[45] judar dödades, kom långt över 100 000 av judar att emigrera[46][47]. Till exempel i en lyckad flykt organiserad av en sionistorganisation (Operation "Brikha") i februari 1947 deltog 127 722 och 11 500–16 500 flydde på egen hand[
http://sv.wikipedia.org/wiki/Polens_historia

Ännu 1968 var det helt rimligt att skylla på judarna:
I mars 1968 skedde ett nationalistiskt studentuppror, framkallat av Dziady (Förfäderna), en uppsättning av nationalskalden Adam Mickiewiczs verk från 1820–21 på Stora Teatern i Warszawa. Upproret spred sig till flera universitet. Regeringens lösning på problemet, förutom att fängsla upprorsledarna, var att skylla alla landets problem på judar, som då, i skuggan av Sexdagarskriget i Mellanöstern, beskylldes för illojalitet genom att vara "sionister" och kallades allmänt i Gomułkas tal "femtekolonnare"[59][60]. 13 000–20 000 polacker av judisk härkomst tvingades utvandra, då de avskedades av sina arbeten – ofta rörde det sig om landets akademiska elit




de var inga sådan hära partisaner i alla fall de var blåa partisaner och höger..

NEJ kommunister är aldrig antisemiter det finns inga jag har varit med i rku så jag vet det och jag träffade aldrig några antisemiter dära ..
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Tysk serie "Krigets unga hjärtan" tisdagar kl 21 i TV1

Inläggav Alien » 2013-06-15 1:14:21

UNT skrev:Serien har jämförts med amerikanska "Band of brothers" och hyllats för sin realism. Manuset granskades av tre historiker för att man skulle få alla fakta rätt. I Tyskland har "Krigets unga hjärtan" beskrivits som banbrytande, inte bara för att man använt ett nytt perspektiv, utan även för hur man gör det.
- Det finns en radikalitet, som de flesta inte vågar sig på i tysk tv. Man har vågat visa fula, osmickrande bilder och stått på sig mot tv-bolaget, säger Volker Bruch och tillägger att det kanske inte känns så banbrytande för skandinaviska tv-tittare.
- Ni gör helt fantastiska filmer och tv-serier. Jag har precis sett "Bron" - på originalspråk, för det är bedrövligt med dubbade filmer - och den var så bra. Men hos oss är sånt snarare undantag.


Volker Bruch är alltså den skådespelare som spelar Wilhelm, den (i början) krigiske brodern. Men som framgår av citatet så har den faktagranskats av historiker, just för att inga historiska fel ska finnas med. Sedan är det en annan sak att serien kan få kritik för vad den inte tagit med. Judeförföljelserna t ex. Men det har ju visats så många gånger förr, och jag tycker det kommer klart fram här också.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tysk serie "Krigets unga hjärtan" tisdagar kl 21 i TV1

Inläggav manne » 2013-06-15 1:17:36

Alien skrev:
UNT skrev:Serien har jämförts med amerikanska "Band of brothers" och hyllats för sin realism. Manuset granskades av tre historiker för att man skulle få alla fakta rätt. I Tyskland har "Krigets unga hjärtan" beskrivits som banbrytande, inte bara för att man använt ett nytt perspektiv, utan även för hur man gör det.
- Det finns en radikalitet, som de flesta inte vågar sig på i tysk tv. Man har vågat visa fula, osmickrande bilder och stått på sig mot tv-bolaget, säger Volker Bruch och tillägger att det kanske inte känns så banbrytande för skandinaviska tv-tittare.
- Ni gör helt fantastiska filmer och tv-serier. Jag har precis sett "Bron" - på originalspråk, för det är bedrövligt med dubbade filmer - och den var så bra. Men hos oss är sånt snarare undantag.


Volker Bruch är alltså den skådespelare som spelar Wilhelm, den (i början) krigiske brodern. Men som framgår av citatet så har den faktagranskats av historiker, just för att inga historiska fel ska finnas med. Sedan är det en annan sak att serien kan få kritik för vad den inte tagit med. Judeförföljelserna t ex. Men det har ju visats så många gånger förr, och jag tycker det kommer klart fram här också.


MEN den visar när nazisterna masskerade ryssar på öst fronten den gjorde slut på diverse bondefolk dära.IVAN som de säger..
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Tysk serie "Krigets unga hjärtan" tisdagar kl 21 i TV1

Inläggav manne » 2013-06-15 1:21:27

Alien skrev:
UNT skrev:Serien har jämförts med amerikanska "Band of brothers" och hyllats för sin realism. Manuset granskades av tre historiker för att man skulle få alla fakta rätt. I Tyskland har "Krigets unga hjärtan" beskrivits som banbrytande, inte bara för att man använt ett nytt perspektiv, utan även för hur man gör det.
- Det finns en radikalitet, som de flesta inte vågar sig på i tysk tv. Man har vågat visa fula, osmickrande bilder och stått på sig mot tv-bolaget, säger Volker Bruch och tillägger att det kanske inte känns så banbrytande för skandinaviska tv-tittare.
- Ni gör helt fantastiska filmer och tv-serier. Jag har precis sett "Bron" - på originalspråk, för det är bedrövligt med dubbade filmer - och den var så bra. Men hos oss är sånt snarare undantag.


Volker Bruch är alltså den skådespelare som spelar Wilhelm, den (i början) krigiske brodern. Men som framgår av citatet så har den faktagranskats av historiker, just för att inga historiska fel ska finnas med. Sedan är det en annan sak att serien kan få kritik för vad den inte tagit med. Judeförföljelserna t ex. Men det har ju visats så många gånger förr, och jag tycker det kommer klart fram här också.


JA de borde ha kunnat haft mera av koncetrationslägren mm också ju..
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Tysk serie "Krigets unga hjärtan" tisdagar kl 21 i TV1

Inläggav manne » 2013-06-15 8:10:59

Alien skrev:Även kommunister var antisemiter. Antisemitismen var inget som nazisterna uppfanns, den fanns i Ryssland, Polen, Ukraina, Ungern, Frankrike etc.

Betr partisanerna så kunde de väl vara både röda och vita, har inte sett än vilket partisanerna i serien är.

svt skrev:Från Polen kommer kritik att polackerna framställs som antisemiter, när den unge judiske tysken inte får hjälp på sin flykt i Polen.
http://www.svt.se/nyheter/varlden/uppma ... -om-kriget

Men för nazisterna var även polackerna en "lägre ras". Så de hade all orsak att kämpe emot tyskarna.

Men hur djupt satt inte antisemitismen när polackerna kunde mörda judar även efter krigets slut?

Den judiska befolkningen minskade till 200 000 från över tre miljoner före kriget och ytterligare 150 000–175 000[44] judar återvände från deporteringen i Sovjetunionen åren närmast efter kriget. Efter en pogrom i Kielce den 4 juli 1946 troligen iscensatt av säkerhetsstyrkorna, och flera andra fientligheter där sammanlagt 500–1 500[45] judar dödades, kom långt över 100 000 av judar att emigrera[46][47]. Till exempel i en lyckad flykt organiserad av en sionistorganisation (Operation "Brikha") i februari 1947 deltog 127 722 och 11 500–16 500 flydde på egen hand[
http://sv.wikipedia.org/wiki/Polens_historia

Ännu 1968 var det helt rimligt att skylla på judarna:
I mars 1968 skedde ett nationalistiskt studentuppror, framkallat av Dziady (Förfäderna), en uppsättning av nationalskalden Adam Mickiewiczs verk från 1820–21 på Stora Teatern i Warszawa. Upproret spred sig till flera universitet. Regeringens lösning på problemet, förutom att fängsla upprorsledarna, var att skylla alla landets problem på judar, som då, i skuggan av Sexdagarskriget i Mellanöstern, beskylldes för illojalitet genom att vara "sionister" och kallades allmänt i Gomułkas tal "femtekolonnare"[59][60]. 13 000–20 000 polacker av judisk härkomst tvingades utvandra, då de avskedades av sina arbeten – ofta rörde det sig om landets akademiska elit


JO det stämmer nog för de polska partisanerna var nog vita och inte röda..
riktiga röda partisaner är inga rasister..

http://www.imdb.com/title/tt1034303/
Jewish brothers in Nazi-occupied Eastern Europe escape into the Belarussian forests, where they join Russian resistance fighters and endeavor to build a village in order to protect themselves and about 1,000 Jewish non-combatants.
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Tysk serie "Krigets unga hjärtan" tisdagar kl 21 i TV1

Inläggav Flawed » 2013-06-15 11:58:04

Jo just det partisaner.
Många kallade partisaner var vad som senare kom att bli spetznas efter andra världskriget och terroriserade lokalbefolkningen för att få underhåll.
Tyskarna svarade med random våld mot befolkningen som en respons på partisanernas verksamhet vilket naturligtvis var föga effektivt.
Alla sorters partisaner tenderade nog att vara en stor belastning för de lokal bönderna på ett eller annat sätt.
Så det mest effektiva hade varit att köra med harts and minds men nazister är nazister.

Här finns en deprimerande wikipedia artikel om judiska partisaner i polen och vitryssland.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bielski_partisans
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Tysk serie "Krigets unga hjärtan" tisdagar kl 21 i TV1

Inläggav Alien » 2013-06-15 12:07:51

När det gäller polacker och antisemitism så var förstås inte alla polacker antisemiter. En del av dem räddade judar med risk för sitt eget liv och finns med bland de Rättfärdiga bland folken.

Irena Sandler är ett exempel:
Irena Sendler, eller Irena Sendlerowa, född 15 februari 1910 i Warszawa, död 12 maj 2008 i Warszawa, var en polsk socialarbetare som räddade 2 500 barn från Warszawas getto under andra världskriget.
Sendler var medlem i en organisation som smugglade ut barn undan en säker död i gettot. De barn som räddades sändes till olika katolska institutioner och kloster och fick nya namn. Barnens identitet skrev hon ner på papperslappar som hon sedan stoppade i glasburkar och grävde ner i sin trädgård. På så sätt kunde många familjer återförenas efter kriget.
1943 blev hon påkommen och arresterades av Gestapo. De bröt hennes armar och ben och hon flydde senare.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Irena_Sendler

En hjältinna som polackerna kan vara stolta över. Men detta är deprimerande:
I juli 2010 skändades Sendlers grav av vandaler, som sprejade orden "Juden raus" ("Ut med judarna") på hennes gravsten.


Se även http://en.wikipedia.org/wiki/Rescue_of_ ... _Holocaust
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tysk serie "Krigets unga hjärtan" tisdagar kl 21 i TV1

Inläggav Alien » 2013-06-16 2:44:07

Moderator:

Stalindiskussionen har avdelats till en ny tråd: stalin-antisemitism-och-judarna-i-sovjet-t34037.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in