DBT? (dialektisk beteendeterapi)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

DBT? (dialektisk beteendeterapi)

Inläggav blyger » 2013-05-20 16:29:38

Några som har erfarenhet av det här?
Jag ska börja i det är det tänkt, fattar inte riktigt hur det ska gå till.
Är på gränsen till vad jag orkar med nu, har kört i överturbo för länge, allt för att få ihop familjen, småbarn och en sambo som jobbar på att jobba ihjäl sig på jobbet.
Jag är trött, kan somna lite varstans nu, i skogen, på ett kallt betonggolv eller ja.
Kör vilse när jag kör bil, trots liten stad.

Jag vet ju att jag måste lägga energi på det terapin om det sak vara någon ide, mnen hur mycket ork tar det?
Jag har ingen nu, så :-)004

Vad gör man i färdighetsträningsgruppen?


Är sjukskriven borde alltså inte vara så trött, borde tacksamt ta emot dbt chansen, borde...


Har ni erfarenheter att dela med er av?
(och ja jag har försökt söka gamla trådar men det har inte gett så mycket svar på det jag funderat på men inte riktigt lyckas formulera)



Moderator atoms - åtgärdade särskrivning i rubriken.
blyger
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2011-04-26

DBT? (dialektisk beteende terapi)

Inläggav barracuber » 2013-05-20 17:53:36

Anna Kåver och Åsa Nilsonne skrev väl en bok om DBT? Har du kollat upp den? Var det inte de som introducerade DBT i Sverige, efter att ha gått som lärljungar i USA?
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

DBT? (dialektisk beteende terapi)

Inläggav blyger » 2013-05-20 18:43:11

Ja det är nog möjligt, men jag kan inte läsa böcker, har inte koncentration och ork för det. :oops:
..och till det värdelös på den typen av självhjälp.
blyger
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2011-04-26

DBT? (dialektisk beteende terapi)

Inläggav emmalind » 2013-05-24 15:39:26

Jag går i DBT, har gjort det nu i ett och ett halv år.

Terapin består främst av två huvuddelar. Det är färdighetsträning i grupp och "vanlig" indvidualterapi. Så man har två terapitillfällen i veckan.

DBT:ns specifika mål, Att arbeta bort:
1. Beteende som leder till kaos i relationer
2. Labila känslor, dåligt humör
3. Impulsivitet
4. Dåligt grepp om sig själv, bristande kontroll över tankarna

Färdighetsträningen är indelade i 5 huvudkapitel:
- Medveten närvaro
- Att hantera relationer
- Att reglera känslor
- Att stå ut när det är svårt
- Validering

Man har rätt till telefonstöd av sin terapeut måndag till fredag, ända till 22.00 vid krissituationer.

Terapin utgår i från dessa prioriteringar:
1. Minska självmords - eller självskadande beteende (alltid prioritet är)
2. Minska terapistörande beteende (exempelvis om man missar tillfällen)
3. Minska beteenden som hindrar livskvalitet
4. Öka användande av färdigheter

Det är det jag kommer på just nu, om du har några fler frågor är det bara att ställa dem! :-)Happy
emmalind
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2012-11-13
Ort: Stockholm

DBT? (dialektisk beteende terapi)

Inläggav blyger » 2013-05-28 9:38:36

Tack för svar! :-)Happy
Du skulle inte kunna tänka dig att berätta lite lätt bara hur just en träff/lektion i grupp ser ut?
Vad man gör eller hur eller *nojjig* försöker få en bild i huvudet tror jag för att spänna av lite. :wink:
Att man går igenom olika vettiga strategier man kan testa osv va? men är det mest handledarna som kommer med förslag o berättar eller?
Får man redovisa vad man övat på eller?
*noll koll*
blyger
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2011-04-26

DBT? (dialektisk beteende terapi)

Inläggav lindrin » 2013-05-28 10:20:32

Intressant, har bara upplevt Dynamisk terapi och KBT. Tyckte nog att KBT var det enda som gav något.
lindrin
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2008-04-04

DBT? (dialektisk beteende terapi)

Inläggav KaosPrinsessa » 2013-05-28 10:22:19

Jag har gått bla DBT. För mig funkade det inte alls och tyckte att mkt bara var så otroligt självklart och andra saker fattade jag inte alls.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

DBT? (dialektisk beteende terapi)

Inläggav blyger » 2013-05-28 14:17:05

KaosPrinsessa skrev:Jag har gått bla DBT. För mig funkade det inte alls och tyckte att mkt bara var så otroligt självklart och andra saker fattade jag inte alls.

Lite rädd för just det där, mycket av det jag läst om tidigare både i dbt o kbt som känns lite självklart och som jag upplever att jag redan jobbat/jobbar med.
Men jag måste ge det ett försök, blev inte nu ivår utan frammåt augusti, får inte ihop tillvaron för något ytterligare nu.
blyger
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2011-04-26

DBT? (dialektisk beteende terapi)

Inläggav emmalind » 2013-05-29 16:34:07

blyger skrev:Tack för svar! :-)Happy
Du skulle inte kunna tänka dig att berätta lite lätt bara hur just en träff/lektion i grupp ser ut?
Vad man gör eller hur eller *nojjig* försöker få en bild i huvudet tror jag för att spänna av lite. :wink:
Att man går igenom olika vettiga strategier man kan testa osv va? men är det mest handledarna som kommer med förslag o berättar eller?
Får man redovisa vad man övat på eller?
*noll koll*

I gruppen brukar det vara 6-8 deltagare, och två ledare som är psykologer. Det första som sker är att ledaren frågar hur alla är idag, och om det är något speciellt att tänka på - om någon är irriterade, har ångest etc, och om någon skulle må dåligt så är det bara att få ut och då följer någon ledare med. ¨
Sen är det någon slags mindfulness övning, allt från att föreställa sig vara ett träd, till att vara busschaufför där ens tankar är passagerare.

Efter det går vi igenom dagbokskortet, där man varje vecka fyller i när man övat på färdigheter, och får ge exempel när något kanske varit svårt, eller då man verkligen hjälps av en färdighet. Och även deltagarna kan här gå in och försöka hjälp, till exempel ge förslag efter egna efarenheten "den här hjälpte mig när..." Sen är det genomgång av en mer specifik läxa som är kopplad till kapitlet man arbetar med. I relationskapitlet finns exempelvis "Mål och prioriteringar i relationssituationer" att fålla i lite olika frågor. Och man berättar för gruppen, hur det har gått, om det har varit svårt, vad har varit svårt. Etc.

Sen är det rast och fika i 10-15 minuter. Varje tillfälle är 2 timmar.

Mindfullness kapitel är det man alltid startar med, och som man går tillbaka till igen mellan de andra fyra kapitelen. Det är väl det som kan anses mest självklart kanske - med tanke på att det förkommit så mycket om det i media. I min grupp håller vi just nu på med relationskapitlet och senast så pratade vi utifrån dessa två rubriker: "balansera egnas önskemål och andras krav" och balansera egna önskemål och egna krav" och man kunde ge exempel på olika egna relationer som var svåra, och så kunde de diskuteras.

Det är högt till tak, och alla får komma till tals. Men det är också okej att vara tyst om man är ny och nervös.
(Oj det blev långt!) Hoppas detta kan hjälpa! :-)Happy
emmalind
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2012-11-13
Ort: Stockholm

DBT? (dialektisk beteende terapi)

Inläggav blyger » 2013-05-30 8:00:34

Emmalind jätte jätte tack!!! :-)173
Det var till underbar hjälp! :D
blyger
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2011-04-26

DBT? (dialektisk beteende terapi)

Inläggav tahlia » 2013-05-30 8:17:00

tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

DBT? (dialektisk beteende terapi)

Inläggav slackern » 2013-05-30 8:24:01

tahlia skrev:http://www.psykologiguiden.se/www/pages/?ID=245&DBT


Shit jag trodde typ bara att DBT användes till kvinnor med IPS. Men det var ju många fler grupper det vänder sej till. I och för sej erbjuder dom folk i STHLM med ADHD den behandlingen.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

DBT? (dialektisk beteende terapi)

Inläggav blyger » 2013-05-30 8:54:05

tahlia skrev:http://www.psykologiguiden.se/www/pages/?ID=245&DBT

Tack, fast just den och liknande här jag läst, men det kan ju vara till hjälp för andra. :-)Happy

Det jag funderade på för min egen del var just det som emmalind svarade på, hur en lektion kan se ut mer i detalj. :D
blyger
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2011-04-26

DBT? (dialektisk beteendeterapi)

Inläggav emmalind » 2013-05-31 22:13:34

blyger skrev:Emmalind jätte jätte tack!!! :-)173
Det var till underbar hjälp! :D

Vad bra! :D
emmalind
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2012-11-13
Ort: Stockholm

DBT? (dialektisk beteendeterapi)

Inläggav KaosPrinsessa » 2013-06-02 10:40:55

blyger skrev:Lite rädd för just det där, mycket av det jag läst om tidigare både i dbt o kbt som känns lite självklart och som jag upplever att jag redan jobbat/jobbar med.
Men jag måste ge det ett försök, blev inte nu ivår utan frammåt augusti, får inte ihop tillvaron för något ytterligare nu.

Fast det kan ju fungera för dig ändå. Alltid värt att pröva ^^
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

DBT? (dialektisk beteendeterapi)

Inläggav emmalind » 2013-06-06 16:30:58

Och med just DBT så kan man börja, och exempelvis skriva ett kontrakt på ett halvår (det skrivs alltid ett kontrakt för att göra det tydligt vilka rättigheter och skyldigheter man har som patient), och om man efter ett halvår då inte märkt någon effekt, kan man göra en "paus", försöka med andra livsförändringar, och sen komma tillbaka till DBT om kan känner sig redo.
emmalind
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2012-11-13
Ort: Stockholm

DBT? (dialektisk beteendeterapi)

Inläggav blyger » 2013-06-08 19:42:53

Ja prova måste man ju :)

Fast vad händer om man inte orkar igenom?
Kan sjukvården eller fk straffa en på nått vis?

Tänkte lite som man kan bli avstängd en tid från A-kassa om man säger upp sig.
blyger
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2011-04-26

Återgå till Aspergare och vården



Logga in