Ingen vill heta Svensson

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ingen vill heta Svensson

Inläggav Alien » 2013-05-30 12:45:30

Alien skrev:Det finns alltså de som gärna heter Svensson (el annat vanligt -sonnamn).

Om man är förföljd av ett ex (el av maffian) så kanske man gärna vill byta efternamn till Svenssson, men då måste man fråga alla Svenssöner om lov först. :?:

Fler trådar om efternamn:

hur-vanligt-efternamn-har-du-omrostning-t16268.html
byta-namn-omrostning-t9852.htm
den-stora-fantastiska-traden-om-efternamn-och-namnbyten-t13484.html
farsnamn-attnamn-efternamn-t24915.html


Enligt den nya namnlag som föreslagits så ska man kunna byta till Svensson (el annat vanligt efternamn). Det kan faktiskt finnas de som vill heta Svensson el något annat av dessa supervanliga efternamn: http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____31063.aspx

DN skrev:Bland annat ska man få ta vilket existerande namn som helst som bärs av minst 2 000 personer. Vill jag heta Andersson går det utmärkt. Det blir även tillåtet att skapa nya dubbelnamn. Om en Pettersson gifter sig med en Lundström ska inget hindra att de båda tar efternamnet Pettersson-Lundström.
http://www.dn.se/ledare/signerat/bli-en ... n-du-ocksa

Det öppnar m´öjliget för en Mohammed Hussein att bli en Mikael Hansson, så att hans jobbansökan inte sorteras bort direkt utan att han iaf får möjlighet att komma till intervju.

För de makar som vill behålla sitt ursprungliga namn ska ingen kommunikation alls behöva äga rum med Skatteverket. Den rimliga utgångspunkten är att ingen byter namn förrän annat meddelas.


Det är alltså inte längre självklart att kvinnan tar mannens efternamn när de gifter sig; hon får särskilt ansöka om det. Det gläder mitt feministiska hjärta.

Namnlagskommittén vill också återuppliva traditionen att låta föräldrar ge sina barn efternamn bildat på en av föräldrarnas namn med slutledet -son eller -dotter. Kanske dröjer det inte så länge förrän en ny liten bebis får heta Ahmedsson eller Lilianasdotter.

Jag trodde det redan var tillåtet.

Däremot ska man inte, som i dag, kunna ta gamla adelsnamn som ingen längre bär. Abrahamsson förklarar att det handlar om att skydda ett kulturarv

Ja, det räcker att man ta ett nytt efternamn som låter adligt.

men skulle inte en avkomling på spinnsidan (som alltså fått ett annat efternamn) kunna få det utdöda släktnamnet? Även om släkten är utdöd på svärdsidan finns den ändå kvar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46222
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Ingen vill heta Svensson

Inläggav Azo85 » 2013-05-30 13:27:29

Jag har ett efternamn som 6 personer i Sverige har och inte någon kan stava det rätt. Antingen bokstaverar jag direkt eller så får jag läsa när de skriver och korrigera. Finns i storleksordningen ett tiotal i Norge med samma efternamn, en person med mitt tilltalsnamn som mellannamn i Norge. Jag gillar att vara anonym och vill inte att andra skall "se" mig, dum kombination. Å andra sidan vill man alltid vara unik.

Har inga planer på att byta vilket verkar "onödigt". Men det hade varit skönt att ha ett namn som människor kan stava till och åtminstone någon som har samma namn med tanke på Google. Nu ändrades i och för sig lagstiftningen men jag var osäker på vad jag kunde byta till tidigare.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Ingen vill heta Svensson

Inläggav Alien » 2013-05-30 13:34:58

Med ett ovanligt förnamn och ett ovanligt efternamn så kände jag mig tidigare unik iaf i Sverige. Nu när jag googlade såg jag till min överraskning :o att det finns en kvinna som har precis samma förnamn och efternamn som jag. Jag är inte längre unik!

Det som ändrats är ju internet. Vem som helst som googlar på mitt namn kan se min ålder och min adress (så de kan åka och döda mig direkt). Men så mycket annat får de inte veta om mig. Jag är inte med på Facebook, så inga föetag kan köpa uppgifter om bl a mig (och vad jag "gillar") för att skicka lämplig direktreklam till mig.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46222
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Ingen vill heta Svensson

Inläggav Azo85 » 2013-05-30 19:32:51

Mitt namn ger träff på eniro och dylika samt en underskrift om att avskaffa sexköpslagen som jag skrev på innan jag var myndig för kanske 10 år sedan. Så googlar du mitt namn får du veta mitt telefonnummer, adress och att jag tycker att människor skall kunna köpa och sälja sex bäst de vill. Hade varit bra om det fanns åtminstone en "Azo85" till eftersom jag både är kvinnohatare, kvinnoförtryckare, stödjer människohandel och allsköns moster utan att veta om det.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Ingen vill heta Svensson

Inläggav Dandelo » 2013-05-30 19:55:59

Jag vill lätt byta till Bortomberg!
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Ingen vill heta Svensson

Inläggav Mymlan » 2013-05-30 20:34:31

Edenlilja eller Vinterdotter vore fint att ha som efternamn.
Mymlan
 
Inlägg: 344
Anslöt: 2011-08-06

Ingen vill heta Svensson

Inläggav LordNelson » 2013-05-30 21:43:44

Alien skrev: När exakt var det förresten man slutade med farsnamnen (Anders Persson, som var Pers son, fick sonen Per Andersson etc)?

Exakt vet jag inte, men kanske ungefär när personnumren infördes.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Ingen vill heta Svensson

Inläggav Dagobert » 2013-05-30 22:11:14

En flickvän jag hade hette Carlsson men en lördagskväll ville hon byta namn till ... hmmm ... Guldpinne!
Rolig tjej, saknar henne ibland.
Dagobert
 
Inlägg: 14127
Anslöt: 2010-11-30

Återgå till Språket



Logga in