Asperger och Autism-kost?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Asperger och Autism-kost?

Inläggav elle » 2013-05-25 13:05:05

Eembla skrev:
Aftonbladet är en skvaller press :P De skriver också att pappan kan skada sitt barn allvarligt genom att umgås med det de första 2 levandsåren...

ät kycklingvingar och läs ingenting.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Asperger och Autism-kost?

Inläggav Deadly_Nightshade » 2013-05-26 19:30:37

Håller inte på med pseudovetenskap så nej
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Asperger och Autism-kost?

Inläggav plåtmonster » 2013-05-26 21:10:00

Aftonblaskan kan allvarligt försämra sinnesstämningen till det negativa. Tidningen bör destrueras snarast vid påträffat exemplar :P
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Asperger och Autism-kost?

Inläggav Kanin » 2013-05-27 8:09:59

elle skrev: Man kan leva om man tänker så och man kan också avstå av andra skäl från processad mat som innehåller bajs - och aggressiva bakterier i frysdisken Det finns folk som har positivt erfarenhet av raw food som en ryska Viktoria Boutenko :
http://www.aftonbladet.se/halsa/article12331633.ab

Det är förmodligen en relativt nyttig diet, särskilt om du är överviktig, om det innebär att du äter mer grönsaker och mindre skräpmat, och generellt tänker mer på vad du äter. Däremot har det inte nödvändigtvis med att maten är rå (eller på något sätt mindre inflammatorisk) att göra. Vissa grönsaker är nyttigare råa, medan andra kräver tillagning för att göra vissa näringsämnen mer tillgängliga eller för att de inte ska vara mer eller mindre giftiga för oss.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Asperger och Autism-kost?

Inläggav kiddie » 2013-05-27 21:33:26

Kyckling är snuskig mat, men det är bara för att den är framtagen som den är. Handslaktas kyckling som man gör på "egna" gårdar så får man fint och rent kött. Anledningen till att det förekommer farliga bakterier i kycklingkött är att maskinslakten tar sönder tarmarna så att innehållet blandas med köttet. Sedan tror jag det är bra att dra ner på kött och vanliga fetter så att de omega3-fetterna har en chans eftersom det handlar om balans och inte om mängd. Vad jag förstår är idealiskt med 1:1 mellan omega3 och omega6 men i vår diet är 1:10 vanligt. Klart man kan försöka handla gräsmatat kött osv men dyrt och svårt att få tag på om man inte framställer det själv.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Asperger och Autism-kost?

Inläggav Flatline » 2013-05-27 22:01:15

Det är väl inte någon konst med att fixa riktigt aspiekäk?
Knepet är ju att göra en stor sats av något som håller länge så att man inte behöver avsätta tid till matlagning under fritiden.
Det får mig att må väldigt bra iaf för annars skulle jag nog inte äta överhuvudtaget :)
Hungern är ju sekundär till vad man än håller på med och när man är klar är man alltid för trött för att laga till något.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Asperger och Autism-kost?

Inläggav kiddie » 2013-05-27 22:18:45

Flatline skrev:Det är väl inte någon konst med att fixa riktigt aspiekäk?
Knepet är ju att göra en stor sats av något som håller länge så att man inte behöver avsätta tid till matlagning under fritiden.


Chili! Det kan man göra precis hur man vill, och med kött eller vegetarisk. Enda som krävs är någon form av tomatsås/burktomater och bönor (kan vara vanliga vita, eller svarta, röda eller en blandning, bönor innehåller mycket näringsämnen), sedan kan man tillsätta det man tycker är gott. Köttfärs, eller köttfärs plus bitar av stark korv eller bacon, majs, lök, rödlök, färsk tomat, kryddor, lite chilisås om man så vill, svamp kan oxo passa. Osv osv osv. Till vegetarisk kan man använda quorn eller en mix med färssås.

Tror t o m detta skulle vara OK för de fanatiker som hävdar att viss mat är giftig för de med autism, iom avsaknad av mjölk och gluten. Förutom färssåsen eftersom den har soja.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Asperger och Autism-kost?

Inläggav Eembla » 2013-05-27 22:32:42

Jag själv älskar mat, har så svårt för att äta äcklig mat som ex findus färdiga rätter. Då går jag hellre hungrig. Försöker laga så mycket egen mat som det går. Finns dagar då jag slänger i mig snabbmat men snabbmat för mig är ex tonfisk på burk med pasta och sallad, potatismos och fiskbullar, potatisbullar med blodpudding, färdig ärtsoppa med pannkakor.
Annars så lagas det generell husmanskost, lite thai inspirerat, lite baltiskt, lite italienskt.
Eembla
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2013-05-16
Ort: Uppsala

Asperger och Autism-kost?

Inläggav elle » 2013-05-28 20:40:13

varje dag den här maten :
Bild
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Asperger och Autism-kost?

Inläggav KaosPrinsessa » 2013-05-28 21:18:15

Jag tål inte gluten (och en del andra saker) men det enda som händer om jag äter det är fysiska grejer. Det psykiska ändras inte vare sig jag undviker det eller ej. Tror mer på att vi behöver lite olika mat, alltså att det som en person mår bra av gör inte en annan osv.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Asperger och Autism-kost?

Inläggav Flawed » 2013-05-28 21:28:44

http://adc.bmj.com/content/93/9/745.abstract

Man baserade dessa teorier på de observationer som nämns i denna studie?
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Asperger och Autism-kost?

Inläggav kiddie » 2013-05-28 21:46:06

Ja. Att de med autism omvandlar gluten och mjölkprotein till knark och att autism är en mag-tarmsjukdom. Det finns fortfarande många som tror på det.

Finns flera studier som visar att det inte stämmer. Dessutom får ju de som faktiskt inte tål gluten eller mjölkprotein ganska allvarliga kroppsliga problem, men man ansåg att det på något sätt skedde i det tysta.

Wakefield gjorde en del kolonoskopier på autistiska barn för att bevisa att det handlade om magen, vilket kan synas rätt så oetiskt. Tror inte han själv ville ha ngt uppkört i röven.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Asperger och Autism-kost?

Inläggav kiddie » 2013-05-28 21:50:21

elle skrev:varje dag den här maten :
Bild


Ser gott ut, särskilt vattenmelonen. Skulle dock inte kunna äta så mycket frukt. Kan äta äpple, päron, banan och druvor. Kan inte äta citrusfrukter och exotiska frukter. Då får jag samma hemska effekt som om jag skulle råka få i mig socker. Alldeles för mycket sött för min kropp.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Asperger och Autism-kost?

Inläggav Schmetterling » 2013-05-28 21:58:10

kiddie skrev:
elle skrev:varje dag den här maten :
Bild


Ser gott ut, särskilt vattenmelonen. Skulle dock inte kunna äta så mycket frukt. Kan äta äpple, päron, banan och druvor. Kan inte äta citrusfrukter och exotiska frukter. Då får jag samma hemska effekt som om jag skulle råka få i mig socker. Alldeles för mycket sött för min kropp.

Intressant att du kan äta druvor.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Asperger och Autism-kost?

Inläggav earlydayminer » 2013-05-29 1:08:27

Nej, "autismanpassad kost" är absurt - däremot individuellt anpassad kost.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Asperger och Autism-kost?

Inläggav elle » 2013-05-29 7:47:06

Schmetterling skrev:
kiddie skrev:
elle skrev:varje dag den här maten :
Bild


Ser gott ut, särskilt vattenmelonen. Skulle dock inte kunna äta så mycket frukt. Kan äta äpple, päron, banan och druvor. Kan inte äta citrusfrukter och exotiska frukter. Då får jag samma hemska effekt som om jag skulle råka få i mig socker. Alldeles för mycket sött för min kropp.

Intressant att du kan äta druvor.

vad menar du att äta druvor ?
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Asperger och Autism-kost?

Inläggav Schmetterling » 2013-05-29 9:45:53

elle skrev:
Schmetterling skrev:
kiddie skrev:
Ser gott ut, särskilt vattenmelonen. Skulle dock inte kunna äta så mycket frukt. Kan äta äpple, päron, banan och druvor. Kan inte äta citrusfrukter och exotiska frukter. Då får jag samma hemska effekt som om jag skulle råka få i mig socker. Alldeles för mycket sött för min kropp.

Intressant att du kan äta druvor.

vad menar du att äta druvor ?

Kiddie skrev att hen kan äta druvor. Det tycker jag är intressant då hen sedan skrev att hen inte kan äta vissa frukter för att det blir för mycket socker. Just druvor (banan också för den delen) är frukt som innehåller väldigt mycket socker.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Asperger och Autism-kost?

Inläggav kiddie » 2013-05-29 23:36:14

Schmetterling skrev:Intressant att du kan äta druvor.


Jag har gett upp att försöka komma på varför jag tål viss mat och inte annan. Det stämmer aldrig med rena sockermängder. Tål hur mycket kolhydrater som helst i form av mjölk, pasta och bröd, men tål inte alls juice, sötsaker eller vissa frukter. Först känns det inget alls men efter kanske en kvart så får jag en konstig obehagskänsla, mår psykiskt dåligt på ngt konstigt vis, hjärtat slår konstigt, känner mig nästintill kallsvettig (fast jag svettas inte, det är bara känslan) och så känner jag mig skakis. Det går över efter en stund men det är inget jag utsätter mig för frivilligt.

Banan t ex är ju söt och dessutom mjuk så att sockret kommer loss fortare. Men har inga problem med bananer. Äter helst omogna bananer, kan det spela roll? Druvor kanske jag tål för att jag inte äter jättemängder, eller oxo är det ngt i själva druvan. Eller oxo är det helt enkelt så att det är så plockigt att äta druvor så att det blir utsträckt i tiden så inte allt kommer samtidigt.

Har tagit fasteblodsocker vid flera tillfällen och alltid varit perfekt.
Senast redigerad av kiddie 2013-05-29 23:43:19, redigerad totalt 2 gånger.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Asperger och Autism-kost?

Inläggav Schmetterling » 2013-05-29 23:39:34

kiddie skrev:
Schmetterling skrev:Intressant att du kan äta druvor.


Jag har gett upp att försöka komma på varför jag tål viss mat och inte annan. Det stämmer aldrig med rena sockermängder. Tål hur mycket kolhydrater som helst i form av mjölk, pasta och bröd, men tål inte alls juice, sötsaker eller vissa frukter. Först känns det inget alls men efter kanske en kvart så får jag en konstig obehagskänsla, mår psykiskt dåligt på ngt konstigt vis, hjärtat slår konstigt, känner mig nästintill kallsvettig (fast jag svettas inte, det är bara känslan) och så känner jag mig skakis. Det går över efter en stund men det är inget jag utsätter mig för frivilligt.

Banan t ex är ju söt och dessutom mjuk så att sockret kommer loss fortare. Men har inga problem med bananer. Druvor kanske jag tål för att jag inte äter jättemängder, eller oxo är det ngt i själva druvan.

Har tagit fasteblodsocker vid flera tillfällen och alltid varit perfekt.

Ja, som sagt, intressant. Kost, mat, föda är jätteintressant. Det är aldrig så enkelt som det ser ut, liksom.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Asperger och Autism-kost?

Inläggav Rackne » 2013-05-30 1:47:29

Eembla skrev:Som liten bild av hur sällan man faktiskt tar sänka är när jag var på praktik på kliniskt kemiskt laboratorium vid Sahlgrenska i Göteborg. Det kom in ca 10-15 sänkor om dagen medans "vanliga" prover såsom Na, Ka, CRP fick vi ca 3000 om dagen..Det är verkligen jätte sällan man tar dem, och som sagt oftast för att patienten vill det inte för att de egentligen ger något.


Kan ifs bero på att man i princip alltid läser av SR på avdelningarna medans man i regel skickar CRP till just Klinkem. (En del Vårdcentraler läser av CRP). :-)Happy
Rackne
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2013-05-19

Asperger och Autism-kost?

Inläggav maris » 2013-05-30 6:37:52

kiddie skrev:
Schmetterling skrev:Intressant att du kan äta druvor.


Jag har gett upp att försöka komma på varför jag tål viss mat och inte annan. Det stämmer aldrig med rena sockermängder. Tål hur mycket kolhydrater som helst i form av mjölk, pasta och bröd, men tål inte alls juice, sötsaker eller vissa frukter. Först känns det inget alls men efter kanske en kvart så får jag en konstig obehagskänsla, mår psykiskt dåligt på ngt konstigt vis, hjärtat slår konstigt, känner mig nästintill kallsvettig (fast jag svettas inte, det är bara känslan) och så känner jag mig skakis. Det går över efter en stund men det är inget jag utsätter mig för frivilligt.

Banan t ex är ju söt och dessutom mjuk så att sockret kommer loss fortare. Men har inga problem med bananer. Äter helst omogna bananer, kan det spela roll? Druvor kanske jag tål för att jag inte äter jättemängder, eller oxo är det ngt i själva druvan. Eller oxo är det helt enkelt så att det är så plockigt att äta druvor så att det blir utsträckt i tiden så inte allt kommer samtidigt.

Har tagit fasteblodsocker vid flera tillfällen och alltid varit perfekt.


Intressant. Jag känner igen det till viss del, jag kan äta bröd, pasta samt frukt hur mycket som helst men ingenting med minsta tillsats av vitt socker eller stimulantia, då mår jag jättedåligt (speedad, skakig, orolig).
maris
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2012-09-11

Asperger och Autism-kost?

Inläggav elle » 2013-05-30 8:05:42

kiddie skrev:Äter helst omogna bananer, kan det spela roll?

ja. omogna bananer är syrabildande. (gäller alla omogna frukter)
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Asperger och Autism-kost?

Inläggav treeman » 2013-05-30 9:48:01

Jag äter allt. Jag är lite som ett utsvultet skogstroll oftast. Så både det ena och det andra slinker ner i min hals.

Jag fattar n0ll när det gäller folk som sitter och petar i maten, deppigt och med misströstan i blicken. Svälj för h-vete! BaH!

*lavett*
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Sv: Asperger och Autism-kost?

Inläggav Bror Duktig » 2013-05-30 18:11:09

Jag äter "den där autismkosten" som kallas GAPS diet. Och jag märker otroliga skillnader på måendet, såsom ingen annan kost gjort. Och då trodde jag inte ens på den när jag började.

Från första måltiden försvann alla sug och cravings, och jag har inte haft några sådana problem mer.

Depressionen verkar försvinna och jag kunde med lätthet ta bort hälften av SSRI.
BDD:n lättar tom. Kan knappt tro det är sant.

Så klart botar det inte autism som är ärvd, men tilläggsproblem och destruktiva symptom som är så vanliga att folk tror det tillhör autism, minskar.

Och jepp, magen är bättre.

Som bonus: nästan inga sömnproblem kvar just nu. Har haft svåra problem med insomning sedan före skolåldern.

Bonus två: jaga GAPSmat och lära mig fermentera eller buljonga allt, är nytt specialintresse. Så jävla roligt :D även att lära sig göra sådant som är gott, fast med godkända ingredienser.

Självklart påverkar maten. Det säger ju sig självt. Ät arteget. Behöver det ens diskuteras hur viktigt det är?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in