Praktikarbete givande? (Omröstning)

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Är det givande att praktisera?

Ja
21
54%
Nej
18
46%
 
Antal röster : 39

Inläggav KrigarSjäl » 2008-05-22 14:50:00

Tomtenissa, dina inlägg i den här tråden är klockrena! Det är naturligtvis bättre att använda sig av kontakter än arbetsförmedlingen, som ändå mest ses som en avstjälpningsplats av arbetsgivare. AFs arbetslöshetsprojekt gör bara att man får en fet loserstämpel i pannan.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 14:05:49, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav sommar » 2008-05-22 14:55:31

Systemet är minst sagt förlegat, men utan kontakter eller snarare rätt står man sig ganska slätt iofs. men är man tillräckligt ihärdig som bl.a. jag kan man ringa dit man inte har kontakter o. prensentera sig (ev. tom besöka tex. företag, församlingar föreningar), men har man svårigheter med det är det inte lätt.. Dock får man nog räkna med att gå via AF. om man saknar egna rätta kontakter.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 14:05:49, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav manne » 2008-05-22 16:17:50

den sista vuxna praktik jag har haft under mitt vuxen liv var väl på
ÖB i skåne i ystad lager-arbete för det ingick under österlens fhsk programet för AS linjen men jag och många andra fick arbeta lite extra så de på skolan var snälla och ställde upp för oss så vi kunnde arbeta även efter avslutad praktik på 2 veckor vilket var tanken ..
jag var nog kvar dära under ca 4 månader fast bara 2 gg i veckan.

fast nu så har jag hört att ÖB lägger ner för gott..
Senast redigerad av manne 2011-05-04 14:05:49, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Micke2 » 2008-05-22 17:49:08

Arbetsgivarna är inte intresserade, Arbetsförmedlingen kan ingenting göra, själv klarar man p.g.a. AS inte av att ta kontakt och man piskas av en högerregering som tycker att allt är ens eget fel. Det är den skit man sitter fast i och någon lösning verkar inte finnas. Det förefaller som att man drivs rakt mot undergång.
Senast redigerad av Micke2 2011-05-04 14:05:49, redigerad totalt 1 gång.
Micke2
 
Inlägg: 689
Anslöt: 2005-12-12
Ort: Malmö

Inläggav Alien » 2008-05-22 19:52:52

sommar skrev:Systemet är minst sagt förlegat, men utan kontakter eller snarare rätt står man sig ganska slätt iofs. men är man tillräckligt ihärdig som bl.a. jag kan man ringa dit man inte har kontakter o. prensentera sig (ev. tom besöka tex. företag, församlingar föreningar), men har man svårigheter med det är det inte lätt.. Dock får man nog räkna med att gå via AF. om man saknar egna rätta kontakter.


Ja, det är helt klart att kontakter är överlägset. Problemet är att många av oss saknar kontakter. Som enstörig aspergare hade jag inget stort kontaktnät. Jag fick söka jobb via AF och annonser. Hade jag haft diagnos redan då hade jag varit helt utlämnad åt AF:s praktikplatser.

Att själv ta kontakt med en arbetsgivare, som du gjorde, är en annan möjlighet. Du var företagsam men alla aspergare är inte det. Har man svårt för kontakter med främmande, känns tanken på att "tränga sig på" hos en ointresserad arbetsgivare rent fasaväckande.

Jag tycker problemet är arbetsgivarnas fördomar. Tror de att alla som går via AF är odugliga och drägg, så blir det en självuppfyllande profetia. De praktikanter de tar emot får bara göra de enklaste arbetsuppgifterna och det tar arbetsgivaren sen som bevis att de bara klarar sånt.

Varken denna regering el den förra har varit intresserad av att pressa arbetsgivarna; det är bara de arbetslösa/sjukskrivna som ska pressas. Privata arbetsgivare försöker de muta med ekonomiska förmåner/anställningsstöd och det går så där. Men inom offentliga sektorn skulle t ex staten kunna föregå med gott exempel. Lika väl som man har planer för jämnare könsfördelning och fler invandrare kan man ha planer för fler anställda med funktionsnedsättning.

Det bästa vore om arbetsgivare kunde se aspergare som önskvärd arbetskraft, att de har förmågor som andra inte har. I stället för att självklart utgå från att annorlunda = sämre. Leftisright är en början, hoppas det går bra för dem och att exemplet sprider sig. Men jag har för mig att de också kräver praktik först.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:05:49, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Zombie » 2008-05-22 20:10:43

Klarsynt och sant som vanligt, Alien.
Men utan att veta något, har jag fått ett intryck av att inte heller Leftisright (åtminstone två trådar här) är något att utgå från ifråga om att se oss som vuxna utan förståndshandikapp.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:05:49, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav MsTibbs » 2008-05-22 23:17:07

ford skrev:
MsTibbs skrev:Generellt fattar jag inte vitsen med praktikplats. Praktikplats kräver lika mycket stå-ut-med-obehag från min sida att skaffa, som att knacka på och fråga om man kan få jobb, plus att jag går minst 40kr minus per DAG ekonomiskt på att vara där (förutsatt att jag tar mig dit med stadsbuss, utan att behöva byta buss på vägen ens). Sannolikheten att jag får något positivt och konstruktivt ut av praktikplatsen har också varit försumbart liten hittills, även om jag samtliga gånger försökt göra mitt bästa.


Varför går, eller cyklar du inte istället då?
Det finns en sån slappmentalitet bland svenskar; att man måste åka buss/ta bilen, om man så bara skall 2 km...


Jag fick nyss cykel nummer två stulen. Jag har fan inte råd med skiten! Det är dessutom högst orimligt med över en timmes promenad till jobbet enkel väg, varje dag, än längre tid på vintern. I synnerhet då man måste gå upp så förbannat tidigt, för ska jag gå en timme, så måste jag duscha grundligt efter, fy fan vad äckligt!! Men vaff efter att ha varit i afrika så där bryr sig inte folk om deo, så det är ju en valfråga. Själv ser jag personlig hygien som nummer ett på min priolista, långt före mat och sömn!!!
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 14:05:49, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Kristofer » 2008-05-23 10:26:17

MsTibbs skrev:Jag fick nyss cykel nummer två stulen. Jag har fan inte råd med skiten! Det är dessutom högst orimligt med över en timmes promenad till jobbet enkel väg, varje dag, än längre tid på vintern. I synnerhet då man måste gå upp så förbannat tidigt, för ska jag gå en timme, så måste jag duscha grundligt efter, fy fan vad äckligt!! Men vaff efter att ha varit i afrika så där bryr sig inte folk om deo, så det är ju en valfråga. Själv ser jag personlig hygien som nummer ett på min priolista, långt före mat och sömn!!!


Köp en cykel begagnat, kostar dig inte mer än kanske 300.-. Till det köper du en kedja och ett hänglås, alternativt ett lås som gör att du kan låsa fast cykeln. Totalkostnad 500-600 kr.

Att du inte kan praktisera för att du skulle bli för svettig av att ta dig till praktiken/arbetsplatsen är inget vettigt argument.

Om möjligt kolla efter arbetsplats närmare dig. 8)
Kristofer
Inaktiv
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Praktikarbete givande? (Omröstning)

Inläggav BellaBelle » 2018-01-03 13:41:05

Är praktikarbete samma som DV-praktik?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Praktikarbete givande? (Omröstning)

Inläggav Savanten Svante » 2018-01-03 18:28:03

BellaBelle skrev:Är praktikarbete samma som DV-praktik?


Det kan vara det, men oftast inte. "Praktik" är ett slaskord för många olika typer av arbete där man inte får riktig lön.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Praktikarbete givande? (Omröstning)

Inläggav BellaBelle » 2018-01-20 4:56:46

Savanten Svante skrev:
BellaBelle skrev:Är praktikarbete samma som DV-praktik?


Det kan vara det, men oftast inte. "Praktik" är ett slaskord för många olika typer av arbete där man inte får riktig lön.


Aha. Vad kan det vara mer än "DV-praktik" då?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Praktikarbete givande? (Omröstning)

Inläggav Savanten Svante » 2018-01-20 12:58:31

det kan vara nåt som del i en rehab, nåt arbetsförmedlingen sätter en på!
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in