Asperger och medicinering

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Asperger och medicinering

Inläggav Parvlon » 2013-05-11 3:21:43

Börja skriv en sömndagbok så kommer du nog märka att det är något annat.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Asperger och medicinering

Inläggav kiddie » 2013-05-11 4:43:15

Kan ju vara läge att göra en sömnstudie i ett sömnlabb.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Asperger och medicinering

Inläggav Azo85 » 2013-05-11 10:41:22

kiddie skrev:Kan ju vara läge att göra en sömnstudie i ett sömnlabb.


Lättare sagt än gjort. Själv gjort det och min uppfattning är att det måste vara det område med högst belastning inom vården. Finns det 4-5 stycken varav ett är privat? Samtidigt som en halv miljon svenskar bedöms ha sömnproblem även om majoriteten förmodligen har "lättare" problem.

Mycket intressant utredning som är givande även om de inte kan lösa problemen. Värt att kolla upp som du skriver men det är inte lätt att komma till.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Asperger och medicinering

Inläggav kiddie » 2013-05-12 7:53:52

Synd. Vet de som gjort undersökning men det var ett tag sen nu.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Asperger och medicinering

Inläggav Schmetterling » 2013-05-12 12:52:07

strondie skrev:Jag har asperger och jag är så sjukt trött hela tiden, kan detta ha med min asperger att göra? Jag kan sova dygnet runt och om jag tar mig i kragen och går upp i tid på morgonen så somnar jag mitt på dagen.. Finns det någon medecin eller liknande mot detta? Har varit såhär hela livet, även när jag var bebis.

Be att få prova ut ett bolltäcke på hjälpmedelscentralen. Det hjälper många till att sova bättre!
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Asperger och medicinering

Inläggav rapchic » 2013-05-12 13:04:42

Schmetterling skrev:
strondie skrev:Jag har asperger och jag är så sjukt trött hela tiden, kan detta ha med min asperger att göra? Jag kan sova dygnet runt och om jag tar mig i kragen och går upp i tid på morgonen så somnar jag mitt på dagen.. Finns det någon medecin eller liknande mot detta? Har varit såhär hela livet, även när jag var bebis.

Be att få prova ut ett bolltäcke på hjälpmedelscentralen. Det hjälper många till att sova bättre!

eller kedjetäcke, kedjetäcke funkade bättre på mig så man kanske vill testa båda.
Förr så skrev man däremot inte ut tyngdtäcken i länet där jag bor så det kan hända att vissa län fortfarande inte skriver ut sånt men testa brukar man ändå få för att veta ifall man ska lägga ut flera tusen på det eller inte.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Asperger och medicinering

Inläggav Schmetterling » 2013-05-12 13:12:30

rapchic skrev:
Schmetterling skrev:
strondie skrev:Jag har asperger och jag är så sjukt trött hela tiden, kan detta ha med min asperger att göra? Jag kan sova dygnet runt och om jag tar mig i kragen och går upp i tid på morgonen så somnar jag mitt på dagen.. Finns det någon medecin eller liknande mot detta? Har varit såhär hela livet, även när jag var bebis.

Be att få prova ut ett bolltäcke på hjälpmedelscentralen. Det hjälper många till att sova bättre!

eller kedjetäcke, kedjetäcke funkade bättre på mig så man kanske vill testa båda.
Förr så skrev man däremot inte ut tyngdtäcken i länet där jag bor så det kan hända att vissa län fortfarande inte skriver ut sånt men testa brukar man ändå få för att veta ifall man ska lägga ut flera tusen på det eller inte.

Mm, jag har ett kedjetäcke själv, vet inte varför jag utelämnade det alternativet, haha.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Asperger och medicinering

Inläggav marcooleo » 2013-05-12 22:22:48

Synd att kedjetäcken är så varma, svettas ju ihjäl nästan om nätterna
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Asperger och medicinering

Inläggav Azo85 » 2013-05-13 0:04:45

Jag har sedan liten bebis sovit mycket. Somnade vid matbordet vid 5-6 tiden som barn och min mor har fått väcka mig hela min uppväxt även som spädbarn och liten när hon började kl:09:30. Alltid sovit mycket.

Mitt rekord i vuxen ålder är 40 eller 39 timmar i sträck utan att vakna. Över 30 har varit ovanligt, över 20 timmars sömn får ses som vanligt. Men jag inte problem med trötthet när jag är vaken. 40 timmars vakenhet är inga nämnvärda problem för mig. Min fysiska prestationsförmåga försämras givetvis när jag är vaken så länge men jag upplever inte att min kognition försämras de första 36-40 timmarna. Kan fortfarande memorera ungefär lika många siffror på samma tid, klarar av att koncentrera mig lika bra etcetera. Skulle nog kunna vara vaken hela natten innan en tenta utan att märka det under tentan till exempel. Mycket möjligt att jag skulle prestera sämre i riktiga tester men inget jag upplever. Men därefter går det fort utför och får ett starkt behov av att sova.

I nuläget har jag boendestöd som väcker mig varje dag vilket är en förutsättning för att jag överhuvudtaget skall kunna veta att jag vaknar nästa dag om jag lägger mig. På sömnlaboratoriet kopplade de inte mina sömnproblem med min psykiska hälsa utan att det är ett protein som inte produceras i rätt mängd.

kiddie skrev:Synd. Vet de som gjort undersökning men det var ett tag sen nu.


Tycker också att det är synd. Tror att det är ett av de områden som skulle ge störst genomslag på folkhälsan om det satsades mer. Att inte kunna sova ordentligt kan sabotera mycket. Vanligtvis är det att man inte kan sova som är problemet även om jag själv har andra problem.
Senast redigerad av Azo85 2013-05-13 0:09:36, redigerad totalt 1 gång.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Asperger och medicinering

Inläggav rapchic » 2013-05-13 7:15:25

marcooleo skrev:Synd att kedjetäcken är så varma, svettas ju ihjäl nästan om nätterna
Jag får värk av "kyla" så jag har ett extra täcke ovanpå mitt kedjetäcke, på vintern en extra filt på det men det är ju enklare att lägga till täcken och/eller filtar så dom kanske skulle ha lite mindre fyllning :-)063 man kan ju ha ett extra täcke under om det blir för mkt stimuli
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Asperger och medicinering

Inläggav Selma » 2013-05-13 10:08:00

rapchic skrev:Jag får värk av "kyla" så jag har ett extra täcke ovanpå mitt kedjetäcke, på vintern en extra filt på det men det är ju enklare att lägga till täcken och/eller filtar så dom kanske skulle ha lite mindre fyllning :-)063 man kan ju ha ett extra täcke under om det blir för mkt stimuli

Hur klarar dina leder av all den tyngden?
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Asperger och medicinering

Inläggav rapchic » 2013-05-13 10:34:20

Selma skrev:
rapchic skrev:Jag får värk av "kyla" så jag har ett extra täcke ovanpå mitt kedjetäcke, på vintern en extra filt på det men det är ju enklare att lägga till täcken och/eller filtar så dom kanske skulle ha lite mindre fyllning :-)063 man kan ju ha ett extra täcke under om det blir för mkt stimuli

Hur klarar dina leder av all den tyngden?

Ofta har jag bara ont i en led åt gången, då kan jag lägga till mig så att täcket inte tar just där (tex ta på mig en ullhandledsvärmare och sticka ut handen om det är där jag har ont.
Jag får inte ont av tyngden i alla fall men jag vågade inte ta den tyngsta vikten just pga mina leder
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Asperger och medicinering

Inläggav Pentti Varg » 2013-05-13 10:41:02

Jag har också ett kedjetäcke och har kronisk värk. Jag var rädd för att det skulle kännas för tungt och göra att jag fick mer ont (det väger ca 8 kg) men det var bara i början som jag upplevde att det kändes svårt att vända sig. Täcket har hjälpt mig mkt faktiskt så att jag lättare kan somna in. Men det är väldigt svårt för mig att ta in o ut det ur påslakanet...

Men jag kan verkligen rekommendera tyngdtäcke om man har sömnproblem.
Pentti Varg
 
Inlägg: 825
Anslöt: 2013-03-17

Asperger och medicinering

Inläggav rapchic » 2013-05-13 10:43:34

Pentti Varg skrev:Jag har också ett kedjetäcke och har kronisk värk. Jag var rädd för att det skulle kännas för tungt och göra att jag fick mer ont (det väger ca 8 kg) men det var bara i början som jag upplevde att det kändes svårt att vända sig. Täcket har hjälpt mig mkt faktiskt så att jag lättare kan somna in. Men det är väldigt svårt för mig att ta in o ut det ur påslakanet...

Men jag kan verkligen rekommendera tyngdtäcke om man har sömnproblem.

Min man bäddar om den åt mig för jag skulle inte klara det själv som det ser ut nu så man kan ju kanske be nån hjälpa en.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Asperger och medicinering

Inläggav kiddie » 2013-05-15 2:44:38

Azo85 skrev:I nuläget har jag boendestöd som väcker mig varje dag vilket är en förutsättning för att jag överhuvudtaget skall kunna veta att jag vaknar nästa dag om jag lägger mig. På sömnlaboratoriet kopplade de inte mina sömnproblem med min psykiska hälsa utan att det är ett protein som inte produceras i rätt mängd.


Är det samma enzym som fattas när man har förskjuten sömnfas eller totalt oregelbunden sömn osv? Blir pga min sjukdom väldigt trött vilket gör att jag ofta kan somna i tid, men när jag var friskare så hade jag ett inre dygn som var bra mycket längre än det verkliga dygnet.

Min läkare skulle skriva in det i min journal som en separat diagnos men han sket i det, och nu tror ingen på att jag har denna sömnstörning. Attans.

Du verkar ha en extremt lång inre dag.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Asperger och medicinering

Inläggav Richard » 2013-05-15 6:12:40

Jag äter följande;

Venlafaxin 375 mg mot depression
Iktorivil 4 mg mot ångest
Haldol 4 mg mot knasighet
Theralen 120 mg för sömnen

Men Theralenet hjälper inte, har suttit uppe nästan hela natten, men om några timmar ska jag till doktorn o tigga Stilnoct eller annan insomningstablett.
Richard
 
Inlägg: 3405
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Asperger och medicinering

Inläggav MsTibbs » 2013-05-15 11:07:59

Richard skrev:Jag äter följande;

Venlafaxin 375 mg mot depression
Iktorivil 4 mg mot ångest
Haldol 4 mg mot knasighet
Theralen 120 mg för sömnen

Men Theralenet hjälper inte, har suttit uppe nästan hela natten, men om några timmar ska jag till doktorn o tigga Stilnoct eller annan insomningstablett.


Du får nog Imovane först, om du inte provat den innan förståss.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Asperger och medicinering

Inläggav strondie » 2013-05-16 19:02:56

Jag har pratat med dom på psyk om att jag inte orkar med något. Att jag sover hela tiden och att om jag går upp tidigt på morgonen så somnar jag mitt på dagen, mina ögon bara åker ihop och jag somnar. Kan somna varsom helst och när som helst..
Dom på psyk säger inget speciellt, hjälp??
strondie
Inaktiv
 
Inlägg: 107
Anslöt: 2013-05-10

Asperger och medicinering

Inläggav strondie » 2013-05-16 19:03:52

Jag har haft bolltäcke men det gjorde mig inte piggare. Men just nu bor jag ganska trångt och har inte plats för ett tyngdtäcke.
strondie
Inaktiv
 
Inlägg: 107
Anslöt: 2013-05-10

Asperger och medicinering

Inläggav sirap » 2013-05-21 10:58:12

kiddie skrev:antipsykotiska ska man ta varje dag, det är mest så de används. De ska på det viset ta bort alla utbrott man får, eller fixa sömnen varje natt.

Mjo, jag är lätt road över hur inte perfekt de fungerar, och jag inser hur få magiska mediciner det finns. Jag har kvar mitt livliga drömmabde, några meltdowns får jag hantera mentalt oavsett och myrkrypningar kommer ändå emellanåt. Men jag är ändå något jämbmodigare...
sirap
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2010-06-18

Asperger och medicinering

Inläggav manne » 2013-05-21 13:05:29

marcooleo skrev:Jag har paniksyndrom, GAD, tvångssyndrom och nu enligt utredning aspergerdrag + inslag av tourettes.

Jag har sedan många år ätit Cipralex mot ångest och nu senaste tiden Lyrica mot oro.
Lyrican ger mig tyvärr muskelsmärtor och kramper i ryggen nattetid så den har jag fått gå ner i dos med så den är i princip verklningslös.

Nu med denna Aspergerdiagnos så ska min psykiater återkomma till mig med ett nytt neuroleptika läkemedel. Jag undrar vad det kan vara för någon medicin hon har i åtanke?
Finns det särskild medicin för just oss med aspergers syndrom?
Hon har tidigare innan min diagnos satt mig på Seroquel, tyvärr fick jag den biverkan att jag sov dygnet runt på bara 50mg och hade ingen ork i kroppen.

Så min fråga till er som har Asperger, vilken sorts medicinering får ni?
Mvh
Marc


du skall fråga efter sobril den är bra den..!!
manne
 
Inlägg: 18538
Anslöt: 2007-08-23

Asperger och medicinering

Inläggav marcooleo » 2013-05-21 21:36:44

manne skrev:
marcooleo skrev:Jag har paniksyndrom, GAD, tvångssyndrom och nu enligt utredning aspergerdrag + inslag av tourettes.

Jag har sedan många år ätit Cipralex mot ångest och nu senaste tiden Lyrica mot oro.
Lyrican ger mig tyvärr muskelsmärtor och kramper i ryggen nattetid så den har jag fått gå ner i dos med så den är i princip verklningslös.

Nu med denna Aspergerdiagnos så ska min psykiater återkomma till mig med ett nytt neuroleptika läkemedel. Jag undrar vad det kan vara för någon medicin hon har i åtanke?
Finns det särskild medicin för just oss med aspergers syndrom?
Hon har tidigare innan min diagnos satt mig på Seroquel, tyvärr fick jag den biverkan att jag sov dygnet runt på bara 50mg och hade ingen ork i kroppen.

Så min fråga till er som har Asperger, vilken sorts medicinering får ni?
Mvh
Marc


du skall fråga efter sobril den är bra den..!!

Sobril är skit, jag har Iktorivil den håller effekten längre och har längre halveringstid
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Asperger och medicinering

Inläggav Richard » 2013-05-22 10:35:48

MsTibbs skrev:
Richard skrev:Jag äter följande;

Venlafaxin 375 mg mot depression
Iktorivil 4 mg mot ångest
Haldol 4 mg mot knasighet
Theralen 120 mg för sömnen

Men Theralenet hjälper inte, har suttit uppe nästan hela natten, men om några timmar ska jag till doktorn o tigga Stilnoct eller annan insomningstablett.


Du får nog Imovane först, om du inte provat den innan förståss.

Jo, jag fick Imovane. Bad om Stilnoct, men den var lättare att bli knasig av. O eftersom läkaren vet att jag ibland dricker alkohol på mina mediciner, så ville han inte skriva ut Stilnoct.
Richard
 
Inlägg: 3405
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Asperger och medicinering

Inläggav sirap » 2013-05-22 19:37:19

Richard skrev:Jo, jag fick Imovane. Bad om Stilnoct, men den var lättare att bli knasig av. O eftersom läkaren vet att jag ibland dricker alkohol på mina mediciner, så ville han inte skriva ut Stilnoct.

Tycker nog att det var bra beslutat, Stilnoct har börjat skrämma mig.

Ibland funkar det som det är tänkt, ibland ligger jag i timmar och undrar varför det känns som om jag svävar gravitationslöst i ett akvarium. Det blir ju inte direkt någon sömn då, även om det är en absurd komik i upplevelsen - men mediciner som verkar slumpmässigt och håller en vaken när de är tänkta som sömnmedel, det är något skrämmande i det. Tänker spontant på en insändare, någon som hade fått en annan medicin visserligen men som hade en underlig dröm om sauterad Ecco-sko. Det var ju en säregen dröm, tyckte hen, tills hen skulle äta frukost. Undrar just hur hen fick skosuleresterna ur stekpannan. Det var ju inte bara drömlikt...
sirap
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2010-06-18

Återgå till Aspergare och vården



Logga in