AS-släktskap-fallenhet

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vem har ni fått eran Asperger ifrån?

Inläggav Pieohpah » 2013-03-26 19:31:31

Från pappas sida av släkten... Min ena kusin har mest
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Vem har ni fått eran Asperger ifrån?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-26 19:33:15

ullstrumpan skrev:skulle tro att båda mina föräldr<ar har drag som tillsammans bildar diagnos hos mig, då jag ärvde alla dåligha egenskaperr från båda mina föräldrar

Du har nog ärvt en hel del bra egenskaper också. Vågar jag påstå.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vem har ni fått eran Asperger ifrån?

Inläggav colaflaska » 2013-03-26 21:52:29

Pappa/farfar. Alla manliga avkommor från farfar (barn och barnbarn) utom min bror har tydliga aspergerdrag, också är det jag som är den enda som har diagnosen. Farfar hade tydligt problem med sociala situationer. Har en syssling på pappas sida som har adhd- och aspergerdiagnos också.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Vem har ni fått eran Asperger ifrån?

Inläggav Tikki » 2013-03-26 22:33:13

Antingen av jultomten eller så är det en genetisk mutation. :-)018
Tikki
 
Inlägg: 207
Anslöt: 2010-06-19
Ort: Skåne(land)

Vem har ni fått eran Asperger ifrån?

Inläggav Schmetterling » 2013-03-26 23:00:32

Mammas sida av släkten. Min morfars bror kan jag tänka mig har asperger. Hela sitt liv har han älskat tåg. Han är över nittio men omhuldar fortfarande sin fina modelljärnväg. Han fick på grund av synfel aldrig bli tågförare som han drömde om men jobbade hela livet med tåg och järnvägar och tidtabeller. :D
Min mamma är rätt aspig också.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Vem har ni fått eran Asperger ifrån?

Inläggav Mymlan » 2013-03-26 23:08:06

Har högst antagligen fått mina Aspiedrag från farmor. Nu är hon gammal och väldigt dement (låst avdelning på ålderdomshem!) Men pappa har berättat att när han och min farbror växte upp var farmor väldigt "aspig". Hon städade t.ex aldrig ordentligt. De ägde inte ens en dammsugare - det här var på 60-talet, utan allt skräp sopades under mattan. Farmor har heller aldrig, vad jag vet, haft några vänner alls utom några kusiner och hennes mat var alltid antingen gammal eller bara halvfärdig. Jag minns att jag alltid satte socker i jordgubbssaften hon bjöd på, för att den var så sur, men jag fattade inte att den var gammal :-P
Mymlan
 
Inlägg: 344
Anslöt: 2011-08-06

Vem har ni fått eran Asperger ifrån?

Inläggav Schmetterling » 2013-03-26 23:18:43

Mymlan skrev:Har högst antagligen fått mina Aspiedrag från farmor. Nu är hon gammal och väldigt dement (låst avdelning på ålderdomshem!) Men pappa har berättat att när han och min farbror växte upp var farmor väldigt "aspig". Hon städade t.ex aldrig ordentligt. De ägde inte ens en dammsugare - det här var på 60-talet, utan allt skräp sopades under mattan. Farmor har heller aldrig, vad jag vet, haft några vänner alls utom några kusiner och hennes mat var alltid antingen gammal eller bara halvfärdig. Jag minns att jag alltid satte socker i jordgubbssaften hon bjöd på, för att den var så sur, men jag fattade inte att den var gammal :-P

Är det aspigt?
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Vem har ni fått eran Asperger ifrån?

Inläggav LordGarithos » 2013-04-01 4:16:58

Skulle gissa att AS kommer ifrån farsans sida, farsan är väldigt stel och har (upplever jag det) svårt att förstå sig på andra människor, däribland mig. Han har sina rutiner och vill inte anpassa sig efter andra. Bestämmer gärna tider när något ska hända istället för att göra det spontant (jag är tvärtom)... sen så har han, precis som jag, svårt att komma ur sängen på morgonen :)
Det finns ganska så många lustiga typer i hans släkt, alla är killar/män. Det är till exempel många av mina farbröder osv som är väldigt tystlåtna men som går igång ordentligt när dom får prata om något som dom är intresserade av, förslagsvis maskiner och olika fordon.

Mamma är väldigt social och pratglad, och hon känns inte alls aspig tycker jag. Mammas sida har jag (och hon) väldigt dålig koll på... hon var fosterbarn och hamnade därför i Småland istället för Stockholm. Hon har inga riktiga syskon utan bara halvsyskon. Morfar vet vi inte säkert vem det är, men det lutar åt att han var engelsman. På mammas sida finns det, vad jag vet, inga psykiska "sjukdomar", däremot reumatism och annat skojigt. Min AS är alltså sannolikt ifrån pappas sida.
LordGarithos
 
Inlägg: 89
Anslöt: 2012-09-21

Vem har ni fått eran Asperger ifrån?

Inläggav biologic » 2013-04-13 22:04:09

Tja, det är snarare svårt att peka ut vem jag INTE fått det från. Min bror och jag har diagnosticerats, vår mor har definitivt starka drag.

Morfar var utpräglad aspie när han levde och min utredande psykiatriker var övertygad om att han måste ha haft det, efter detaljerad beskrivning. Adjunkt i matematik (satt helt uppslukad av matematiska problem och forskade lite på egen hand), stel mimik, stela rörelser, udda intonation, konstig gångstil, äkta tågnörd, väldigt tyst. Många fler exempel som jag inte orkar lista här.
Min mormor hade definitivt drag; tystlåten, stel bland folk, drog sig undan och "isolerade" sig efter pensionen (hon hade inga väninnor), stimming m.m. Intresserade sig för allt nytt och hade både internet, LCD-tv, DVD och kameramobil när hon var över 80.

Min mormorsmor hade däremot mer ADHD-symptom. Mormor var trött på att "hon fick vara mamma åt sin mamma"... d.v.s. passa henne så att hon inte fick impulser och sprang ut framför bilar o.s.v. (vilket hon faktiskt gjorde - hon blev påkörd när hon var över 70, skadades ej). I övrigt var hon intelligent, hyperaktiv, uppsluppen och glad, alltid vänlig. Ung i sinnet. Men tänkte sig aldrig för innan hon gjorde något. :P

Gissar på att min morbror har HFA + ADHD, då han inte sa ett ljud förrän han var tre år gammal. Helt tyst var han, tills han en dag "började babbla" när han satt bakom mormor i barnsäte på cykeln. Idag är han ingenjör och lokalpolitiker. Börjar han prata så slutar han inte... Han kan säga väldigt opassande saker utan att tänka sig för, ofta menar han ingenting illa med det. Rösten är väldigt hög och bullrig (normal samtalston för honom är halvskrikande och exalterad för mig), och han är väldigt hyperaktiv.
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Vem har ni fått eran Asperger ifrån?

Inläggav Liljan » 2013-05-14 16:05:54

Det kommer från båda sidorna i min släkt. Min morbror och min pappa har asperger och min bror har autism. Sedan misstänker jag att min farbror skulle få en diagnos om han utreddes.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Vem har ni fått eran Asperger ifrån?

Inläggav matterik » 2013-05-14 18:27:35

Min asperger kommer från min mammas släkt. Den har bott i och kring Mora i minst 400 år.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Vem har ni fått eran Asperger ifrån?

Inläggav gemini » 2013-05-15 15:13:26

Tror det kommer från min pappa, hur det är med hans föräldrar eller liknande vet jag dock inte. Min mamma har mest drag av ADHD, tillsammans med sina systrar. Även min mormor har drag av det, hon är hyperaktiv och kan knappt sitta still i 5 minuter, trots att hon är runt 85 år.

När min mamma läste på om AS så berättade hon att hon är säker på att min morfar hade det.
gemini
 
Inlägg: 192
Anslöt: 2010-12-11
Ort: Skåne

Vem har ni fått eran Asperger ifrån?

Inläggav astralblood » 2013-05-22 0:24:50

Nedfallet från Tjernobyl över mellansverige när jag var ett foster.
astralblood
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2013-05-22

Vem har ni fått eran Asperger ifrån?

Inläggav Alexa » 2013-06-07 14:34:16

Min far är så aspig att det bara skriker om det.
Han gjorde te till en konst när han drack det, sekunder i micron, koka vattnet, lösvikt, blandningar you name it. Han är ruskigt musikalisk, kan inte läsa en enda not men spela trummor, bas, gitarr och synth. Han älskar att hålla på med elektronik, bygga sina egna högtalare ute i garaget, sitter mic och spelar in ljudet från dem, går till datorn och jämnför hur det skall låta med ljudvågorna, ut i garaget igen och löda vidare och fortsätta. Hemmabio där allt är millimetermätt. Sitter du i mitten av soffan då sitter du perfekt för ALLT ljud.
Min syster har autism och lätt förståndshandikapp och jag själv har "bara" asperger.
Alexa
 
Inlägg: 90
Anslöt: 2013-04-18

Vem har ni fått eran Asperger ifrån?

Inläggav Tigerklo » 2013-06-07 14:55:25

Morfar och min far men de kan båda likt väl vara präglade av tidens tand liksom jag.
Tigerklo
Inaktiv
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2013-01-01
Ort: Södra Sverige, men vill tillbaka till Skåne

Vem har ni fått eran Asperger ifrån?

Inläggav matterik » 2013-06-07 15:00:49

Min mamma och min pappa. Typ "male autism".
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Vem har ni fått eran Asperger ifrån?

Inläggav Kruppe » 2013-06-07 16:40:35

Jag vet inte så noga var jag fått det ifrån. Jag har inte så stor släkt, och har inte heller så stor kontakt med kusiner och "längre bort". Ingen av mina föräldrar har varit särskilt utåtriktade av sig. Min farmor är nog den mest aspielika av mina far- och morföräldrar.
Kruppe
Inaktiv
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2013-05-20

Vem har ni fått eran Asperger ifrån?

Inläggav Banzai » 2013-06-07 22:07:40

Eftersom jag och min käre halvbror har vår mamma gemensamt, så är det hon som får bära hundhuvudet i mitt fall. :P

Min mamma har definitivt AS-drag, men antagligen inte tillräckligt för en diagnos. Samma med min syster. Min käre far har däremot med stor sannolikhet ADHD och jag misstänker att vi har både det ena och det tredje i släkten. Såvitt jag vet så har det funnits kufar och enstöringar på båda sidor av släkten, blandat med missbrukare och alkoholister. Varför ingen satte avelsförbud på mina föräldrar är ett mysterium... :?
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Vem har ni fått eran Asperger ifrån?

Inläggav tahlia » 2013-06-07 22:32:22

astralblood skrev:Nedfallet från Tjernobyl över mellansverige när jag var ett foster.


:shock:
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Vem har ni fått eran Asperger ifrån?

Inläggav vikingkram » 2013-06-09 22:05:22

min lillebror tror jag.
vikingkram
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2013-06-08
Ort: V-ås

Vem har ni fått eran Asperger ifrån?

Inläggav franky » 2013-06-25 11:36:10

ingen av mina föräldrar har något ingen av mina syskon har något ingen i min släkt så vitt långt fram jag vet har något så jag vet inte magi? :)
franky
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2013-06-25

Vem har ni fått eran Asperger ifrån?

Inläggav Automaton » 2013-06-29 1:07:45

Jag tror att det är min fars sida av släkten, ibland visar han vara skrämmande fast vid sina intressen. Och att försöka få kontakt med honom ibland är smått omöjligt, det är som han är inne i en sorts trans.
Automaton
 
Inlägg: 286
Anslöt: 2013-06-29

Vem har ni fått eran Asperger ifrån?

Inläggav tassen__ » 2013-06-29 1:52:32

Min "kära" far. Otrolig underlig man.
Har ingen kontakt med honom inte pratat eller sett honom sen jag var 14. Är 19 nu.
Han var väldigt tillbakadragen, grubblig osv.
Kanske lite från mamma också. Inte helt säker.
tassen__
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2012-11-09
Ort: falun

Vem har ni fått eran Asperger ifrån?

Inläggav NIF » 2013-06-29 3:23:23

Min far utan tvekan, även om han nog skulle bli sur om man påpekade det.
NIF
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2010-09-15
Ort: Karlskrona

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in